Wat wil ik vandaag? Ik wil vandaag een modelauto op de foto gaan zetten. Wauw, moeilijk.
Nee hoor, heel simpel eigenlijk.
Met vrij eenvoudige middelen is het al mogelijk om best een leuk plaatje te maken. Maar het kost wat tijd en wat geduld.
Ik heb een poster van een oude Ferrari F1 op mijn slaapkamer hangen en die vind ik mooi. Dus ik wilde dat eigenlijk ook zelf wel eens doen.
Nu past mijn eigen auto niet in de studio (dat lieg ik, het gaat wel, maar hij is gruwelijk vuil) dus heb ik een modelauto genomen. Dit heeft ook nog twee andere voordelen: het is 1) veel handzamer en 2) makkelijker uit te lichten.
Wat wil ik?
Ik wil een foto met een verlopende achtergrond. Om dus controle te hebben over de auto en achtergrond plaats ik deze uit elkaar. Ik gebruik een grijze achtergrond en die wil ik onderaf licht hebben, puur voor het invullen van het contrast. Ik plaats dus een lamp lager dan de auto.
De softbox zal de achtergrond uitlichten. Maar omdat de softbox op de onderkant staat gericht zal het licht daar het felste zijn. Omdat de softbox wat verder weg ligt, is er behoorlijk wat lichtverlies. Dit veroorzaakt het verloop. Op de foto staat het instellicht van de flitser aan en je ziet dan dit verloop vrij aardig.
De auto staat op een tafel zodat ik zelf niet zover door mijn knieën hoef.
Ik wil de auto van bovenaf uitlichten zodat het allemaal mooi egaal is. iervoor heb ik een portable achtergrondsysteem in elkaar geschroefd en daar met een klem een flitser aangehangen. Aan de flitser een softbox die groter is dan de auto zodat het licht er mooi omheen krult. Simpel toch?
De opstelling zoals ik hem had toen ik de foto maakte.
Goed zichtbaar is het gebruik van reflectieschermen. Het verschil laat ik straks zien. Maar zie je dus ook hoe dicht alles gebouwd is?
Ook zie je op de achtergrond de softbox de achtergrond aanlichten. Zie je hoever dit uit elkaar licht, we fotograferen immers maar een auto in de schaal 1:18
Door de afstand tussen tafel en achtergrond groot genoeg te houden maak ik de situatie zo dat het licht uit de softbox boven mijn auto niet op de achtergrond komt. Anders zou dat mijn verloopje verklooien en daar zat ik niet op de te wachten. Plus het heeft het voordeel dat het licht, wat eventueel via de achtergrond reflecteert, niet op de auto terechtkomt. Het licht komt dus daar waar ik het wil. Dat is dus net het stukje controle wat de studio je wel bied en de buitenwereld niet.
Door de auto op een verhoging te plaatsen die voor de softbox uitsteekt creeër ik een donkere rand die de ondergrond van de auto vormt. Om dit te benadrukken heb ik dit van zwart papier.
Vervolgens maak ik met deze opstelling dus deze foto
Hier zie je dus mijn daadwerkelijk opstelling nog een keer, maar dan vanuit de hoek van de camera. Dankzij live-view kon ik heel precies scherpstellen.
Ook zie je weer de eenvoudige attributen. De reflectieschermen zijn niet meer dan piepschuimpaneeltjes die door dingen die voorhanden waren op hun plaats worden gehouden. Blikjes, klemmen en zelfs een stud.
Het papier is om een doos heen gevouwen
Hier een foto vanaf de andere kant gemaakt
De klemmen laten de hoeken van het papier wat naar beneden krullen, ze stonden op de foto omhoog en dat was niet wat ik wilde.
Maar goed, die reflectieschermen, helpen die nou? JA!
Dit is een foto van de auto zonder reflectieschermen:
Je ziet dat het licht van de softbox alleen op het dak en de uitstekende delen van de auto valt. De vlakken die rechtop staan worden nagenoeg niet belicht. Met de reflectieschermen laat ik licht uit de softbox weerkaatsen tegen de zijkant. Dat levert dan al dit op, recht uit de camera
Ga ik daar vervolgens nog eens even lekker op los in Photoshop, dan kom ik uit op dit
Deze foto is dus gemaakt met twee lampen en wat kennis van zaken, maar als je het zo leest dan is het toch allemaal erg logisch. Niet dan?
Je hebt nu wat inzicht in het gebruik van reflectoren en het gebruik van 1 lamp en een achtergrondlamp.
Hoofdzakelijk komt het er op neer dat je bij het neerzetten van je lampen goed moet weten wat er gaat gebeuren als die lamp flitst. Let op dat hij geen andere lampen in de weg zit (en als dat wel zo is, dat het dan buiten beeld is).
Hoe je je lampen in moet stellen is ook lastig om uit te leggen omdat ik niet weet wat voor foto jij wilt. Een glamour-portret vereist een hele andere aanpak dan een duister full-body shot.