Ik geloof niet altijd in cijfers, maar meer in gebruikers ervaringen.
Als ik op alle testen zou moeten afgaan zou bijv. de 50 1.4 een betere lens zijn dan de 50 1.2 die precies duizend euro duurder is...
Verschil dynamisch bereik 5DMK2 en 1DMKIV
ModeratorCOLON Global Moderators
Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
- Aestiva
- Canon shooter pro+
- BerichtenCOLON 2193
- GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
- WoonplaatsCOLON Vleuten
- CONTACTCOLON
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
- Bas Breetveld
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 321
- GeregistreerdCOLON 04 Jul 2008 09:48
- CONTACTCOLON
Zoiets bedoelde ik te zeggen, Esvin.
Ik verzamel RAW-bestanden van zo veel mogelijk verschillende combinaties om zelf conclusies te kunnen trekken.
Het digitale tijdperk vraagt nu eenmaal om getalletjes, liefst met drie cijfers achter de komma, waar schijnbaar grote waarde aan wordt gehecht ...
Grts,
Bas
Ik verzamel RAW-bestanden van zo veel mogelijk verschillende combinaties om zelf conclusies te kunnen trekken.
Het digitale tijdperk vraagt nu eenmaal om getalletjes, liefst met drie cijfers achter de komma, waar schijnbaar grote waarde aan wordt gehecht ...
Grts,
Bas
- Aestiva
- Canon shooter pro+
- BerichtenCOLON 2193
- GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
- WoonplaatsCOLON Vleuten
- CONTACTCOLON
Nou, wat ik eigenlijk vanaf het begin geleerd had was:
Scherpte is niet alles. Toen ik de 30D had en overstapte van de Tamron 17-50 2.8 naar de 17-40 4L, vond ik de beeldskwaliteit mooier ondanks deze minder scherp was. Voor mij was de bokeh doorslaggevend.
Scherpte is niet alles. Toen ik de 30D had en overstapte van de Tamron 17-50 2.8 naar de 17-40 4L, vond ik de beeldskwaliteit mooier ondanks deze minder scherp was. Voor mij was de bokeh doorslaggevend.
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
Uiteraard moet iedereen doen wat 'ie wil doenBas Breetveld schreefCOLONZoiets bedoelde ik te zeggen, Esvin.
Ik verzamel RAW-bestanden van zo veel mogelijk verschillende combinaties om zelf conclusies te kunnen trekken.
Het digitale tijdperk vraagt nu eenmaal om getalletjes, liefst met drie cijfers achter de komma, waar schijnbaar grote waarde aan wordt gehecht ...
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Maar in feite doe je ook een vorm van laboratoriumwerk, zij het met een zelf gedefiniëerde "meetmethode".
Niets mis mee, maar niet reproduceerbaar omdat de "meetmethode" niet te beschrijven is.
Het zou overigens een uitkomst zijn als de kwaliteit van de "bokeh" af te leiden zou zijn van de constructie van een objectief.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
- Aestiva
- Canon shooter pro+
- BerichtenCOLON 2193
- GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
- WoonplaatsCOLON Vleuten
- CONTACTCOLON
Wat ik juist bedoel is dat men te vaak alleen maar blind staart op scherpte ipv ook de rest van de kwaliteit als de zuiverheid. Ook bij testen.
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
Gedeeltelijk mee eens, als je een retescherp objectief(35/85/135L etc...) hebt dan 'popped' je object uit de foto tov de achtergrond.
De Sigma bijvoorbeeld, is op f2.0 pas écht scherp en de bokeh ook best prettig, daaronder gewoon té soft, hoewel de bokeh nog te doen is, maar ik schiet er nooit meer mee op 1.4 of 1.6, hooguit 1.8, omdat ik nét die scherpte mis.
Soms gaat het pixelpeepen wel erg ver en in het geval van de 50L is het dat de kwaliteit van de bokeh die boven de scherpte uitkomt en is het m.i. zo dat dát de prijs bepaald, €1450,- voor dat objectief is voor de scherpte niet gerechtvaardigd, maar voor de 'look' die het kan geven, voor sommigen wel![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
De Sigma bijvoorbeeld, is op f2.0 pas écht scherp en de bokeh ook best prettig, daaronder gewoon té soft, hoewel de bokeh nog te doen is, maar ik schiet er nooit meer mee op 1.4 of 1.6, hooguit 1.8, omdat ik nét die scherpte mis.
Soms gaat het pixelpeepen wel erg ver en in het geval van de 50L is het dat de kwaliteit van de bokeh die boven de scherpte uitkomt en is het m.i. zo dat dát de prijs bepaald, €1450,- voor dat objectief is voor de scherpte niet gerechtvaardigd, maar voor de 'look' die het kan geven, voor sommigen wel
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)