Advies nodig m.b.t. een statief

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Ewood
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 35
GeregistreerdCOLON 04 Sep 2007 12:15
WoonplaatsCOLON Almelo

Ik gebruik al enkele jaren als statief een afdankertje van mijn schoonvader. Tot voor kort ging dat prima, want ik gebruik het slechts enkele keren per jaar. Een beetje onweersfotografie of een foto van de maan o.i.d.
Ik heb sinds enige tijd een 300mm F2.8 en dat is best een lomp ding :lol: Ik kwam er deze week tijdens een fotoshoot van de maan achter dat dit statief hier niet geschikt meer voor is.
Nu wil ik dus op zoek naar een nieuwe of tweedehandse, maar heb echt geen idee waar ik moet beginnen. Ik zie zo ontzettend veel soorten dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Ik wil er geen honderden euro's aan kwijt, want daar heb ik het gebruik niet naar. Het hoeft ook niet vederlicht te zijn, want ik zal hem zelden meenemen. Hij moet stabiel zijn i.c.m. de 300mm, niet te duur, en ik moet portrait en landscape kunnen doen.

Wie kan mij hierin wat adviseren?
Canon EOS 30d | Canon 18-55 | Canon 24-105mm L F4 IS USM| Canon 100-400mm L IS USM | Canon 300mm L F2.8 IS USM | Canon 1,4x II Extender | Canon 2x II Extender | 430EX
Ewood
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 35
GeregistreerdCOLON 04 Sep 2007 12:15
WoonplaatsCOLON Almelo

Andre Berends schreefCOLONGeef ook eens je budget, hier kan een heleboel van afhangen.
Zelf heb ik een Manfrotto 055XDB met 804RC2 kop: http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... combi.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit bevalt mij goed...
Dat ziet er al heel behoorlijk uit. Ik heb als budget een maximum van 200 euro in gedachten. Dit zou er dus prima bij passen. Hartelijk dank voor je suggestie!
Canon EOS 30d | Canon 18-55 | Canon 24-105mm L F4 IS USM| Canon 100-400mm L IS USM | Canon 300mm L F2.8 IS USM | Canon 1,4x II Extender | Canon 2x II Extender | 430EX
Gebruikers-avatar
stievie1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1491
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2011 00:01
WoonplaatsCOLON Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Ik heb zelf een statief van Kamera Express (30 euro).
Ben er zeer tevreden over en is nog licht ook ;)
Ik vraag me echt af wat nou het verschil tussen mijn statief en eentje van 200 euro is? :|
En kijk even op mijn nieuwe website: http://www.stephenotto.nl !! :mrgreen:
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

zet op dat statiefje van 30 euro maar eens een 300 mm 2.8 dan merk je snel genoeg het verschil :shock:

p.s portrait en landscape kun je ook met de statiefgondel doen, simpelweg ietsje losser draaien en kantelen, daar heb je geen aparte kop voor nodig.

Maar om even terug te komen op je vraag, nadeel van dit sort lenzen is dat alles in verhouding moet zijn, dus je zal een behoorlijk statief moeten hebben om het geheel stabiel te houden, wat natuurlijk ook een behoorlijk prijskaartje met zich meebrengt, je wilde een 300 2.8 dus nu moet je maar op de blaren gaan zitten :wink:

Manfrotto 055 serie (meest verkocht hiero denk ik) als basis zou een goed beginstatief zijn, maar de kop zal je toch iets dieper in de buidel moeten tasten vrees ik, eentje die het geheel goed kan dragen.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Dexter202

stievie1 schreefCOLONIk heb zelf een statief van Kamera Express (30 euro).
Ben er zeer tevreden over en is nog licht ook ;)
Ik vraag me echt af wat nou het verschil tussen mijn statief en eentje van 200 euro is? :|
Dit is het verschil: http://www.youtube.com/watch?v=G9S9jZW3Jxc" onclick="window.open(this.href);return false; :wink:
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Gewoon een goed merk kopen als Gitzo, Manfrotto ed die het gewicht aan kunnen en dan zo'n gimball of jobu swinghead. Ik zou niet gaan bezuinigen als je met een dergelijke lens gaat fotograferen vanaf een statief. Mede door de brandpunt afstand waarbij de lengte de trillingen van het statief, zegmaar de eigen resonantie, als bewegings onscherpte weergeeft.

En om het gewicht te beperken zou een carbon, graphite of basalt uitvoering je wel financieel beperken, een maandje alleen pindakaas op witbrood, maar dan hoef je niet over een half jaar toch hiervoor te kiezen, nadat je veel foto's weg moet gooien imv inferieure qualiteit.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

kijk ook eens op de site van Benro. heb zelf de A650-EX als onderstel met de HD-38 kop. het is een heerlijk statief die in ieder geval voor de 7D + 300 f4L + 2x TC is hij prima bruikbaar. of hij ook een 300 f2.8 kan dragen? misschien de moeite waard om eens wat statieven te gaan testen!

Gr Sven
Canon
Gebruikers-avatar
dr_la
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 361
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 00:13
WoonplaatsCOLON Leiden

Andre Berends schreefCOLONGeef ook eens je budget, hier kan een heleboel van afhangen.
Zelf heb ik een Manfrotto 055XDB met 804RC2 kop: http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... combi.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit bevalt mij goed...
Deze heb ik zelf ook en bevalt ook mij uitstekend.
Canon EOS 60D + Tamron Di II AF 17-50/2.8 + EF 100/2.8 Macro USM + EF 70-300mm F/4-5.6 IS USM + EF 24/2.8 + EF 2.0/35mm + EF 50/2.5 Macro + Samyang 1.4/85 Aspherical IF + Samyang 3.5/8mm + Carl Zeiss Jena Sonnar MC 2.8/180 + Celestron C6
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

de kop die erbij zit is welliswaar erg handig voor max een 70-200, maar voor een 300 2.8 heb je toch echt (mits je het goed wil doen) een betere en zwaardere kop nodig, zoals ik al zei als je vingers brand aan dit soort lenzen moet je ook bereid wllen zijn om op de blaren te gaan zitten. Dit is ook gelijk het nadeel van ons amateurs (met alle respect, ben der zelf ook zo eentje) we willen allemaal het beste van het beste, maar budgetair is het allemaal erg lastig om dit te verantwoorden, maar als je eenmaal aan het een begint zul je dit door moeten trekken.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Ewood
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 35
GeregistreerdCOLON 04 Sep 2007 12:15
WoonplaatsCOLON Almelo

Closeshooter schreefCOLONde kop die erbij zit is welliswaar erg handig voor max een 70-200, maar voor een 300 2.8 heb je toch echt (mits je het goed wil doen) een betere en zwaardere kop nodig, zoals ik al zei als je vingers brand aan dit soort lenzen moet je ook bereid wllen zijn om op de blaren te gaan zitten. Dit is ook gelijk het nadeel van ons amateurs (met alle respect, ben der zelf ook zo eentje) we willen allemaal het beste van het beste, maar budgetair is het allemaal erg lastig om dit te verantwoorden, maar als je eenmaal aan het een begint zul je dit door moeten trekken.
Je hebt helemaal gelijk, had het niet beter kunnen verwoorden! 8)

Mijn enige 'maar' is dat ik een statief een paar keer per jaar gebruik. Ik kan niet helemaal zonder, maar om er nu erg veel aan uit te geven gaat me ook een beetje ver.
Canon EOS 30d | Canon 18-55 | Canon 24-105mm L F4 IS USM| Canon 100-400mm L IS USM | Canon 300mm L F2.8 IS USM | Canon 1,4x II Extender | Canon 2x II Extender | 430EX
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Closeshooter schreefCOLONde kop die erbij zit is welliswaar erg handig voor max een 70-200, maar voor een 300 2.8 heb je toch echt (mits je het goed wil doen) een betere en zwaardere kop nodig, zoals ik al zei als je vingers brand aan dit soort lenzen moet je ook bereid wllen zijn om op de blaren te gaan zitten. Dit is ook gelijk het nadeel van ons amateurs (met alle respect, ben der zelf ook zo eentje) we willen allemaal het beste van het beste, maar budgetair is het allemaal erg lastig om dit te verantwoorden, maar als je eenmaal aan het een begint zul je dit door moeten trekken.
Je hebt helemaal gelijk en dat maakt het dus zeer persoonlijk. Volgens mij is TS zich hier ook goed van bewust en zoekt naar een middenweg waar ik mij helemaal in kan vinden. Ik hoef als amateur niet het duurste van het duurste en ben er van overtuigd dat compositie en creativiteit net zo belangrijk zijn als een technisch perfecte foto. Is heel persoonlijk maar ik krijg altijd een beetje de slappe lach als ik pas weer iemand met een 7D en een tas vol L glas hoor vragen waar het knopje met het * voor is. :D

Heb zelf ook de veel besproken manfrotto en heb alleen de driewegkop gewisseld voor een balhoofd omdat dit veeeeeel praktischer is in de praktijk en je sneller van compositie kan wisselen zonder drie hendels los te moeten draaien. Mijn advies koop een 055 als basis en kijk naar een goede kop binnen je budget. Doorgroeien kan later altijd nog wel en de Manfrotto spullen doen het goed op de 2e hands markt.

Succes,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ik zou echter wel mijn bovenstaande medeling nog een keer lezen. Ik zou liever een drieweg kop gebruiken dan een balhoofd op ongeacht welke EOS aangezien je dan redelijk alert moet zijn bij een balhoofd en een EF 300 f/2.8. Maar een balhoofd voor andere momenten is wel prettiger. Maar die Juba of Gimball's zijn voor die 300mm lenzen wel aanraadbaar.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Corwin
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 247
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 12:58
WoonplaatsCOLON Bergen op Zoom
CONTACTCOLON

Hoi,

Vorig jaar stond ik voor hetzelfde dilemma. Moet ik nu wel zoveel geld uitgeven voor iets wat ik zo weinig gebruik? Uiteindelijk gekozen voor een Manfrotto 055XPro-B met een 498RC2 balhoofd.
Juist met een statief geldt: goedkoop is duurkoop. Ik kocht het statief voor m'n 400mm objectief, maar gebruik hem nu steeds meer met andere objectieven. Voor landschappen, portretten en nu ook HDR kan ik het statief niet meer missen. Eerst vroeg ik me af of een balhoofd wel de juiste keuze was, maar ik vind het heerlijk werken.
Een statief is een lange termijn investering. Liever is goeds wat je blijft gebuiken dan iets goedkoper voor in de kast.

Groetjes, Corwin.
Canon 70D | EFS 10-22 USM | EFS 17-55 f/2.8 IS USM | EF 70-200 f/4L IS USM | Sigma 80-400 f/4.5-5.6 EX OS DG | Tamron 90mm f/2.8 Di Macro VC USD
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ja maar jouw 400 en mijn 500 zijn nog licht gezien de 300mm f/2.8 :)
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Aurelius
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2011 19:55

Neem eerst het gewicht van je camera en de lens samen dan weet je direkt wat het statief minimaal moet dragen.
En wat al vaker is gezegd eenstatief koop je voor het leven en niet voor even.
En je moet echt de kamera en lens op het statief hebben om te weten of de combinatie goed is.
Ik zelf heb een statief gekocht wat volgens de gegevens het gewicht zou kunnen dragen maar toch was dit statief niet geschikt om de 500mm te dragen.
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

Ik denk dat de TS inmiddels al een statief heeft ;)
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

@ Aurelius:

Willen we niet elke keer oude topics uit de sloot halen. Let even op de datum van de laatste post. Dank je.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar