Lichmeting in M-stand

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
PiebJanMan
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2011 15:35

Mensen,

Ik kom zonet tot een voor mij schokkende ontdekking. Ik gaf een vriend van me wat tips om te fotograferen (we hebben beide een 500D): Ik zei je moet de camera in M zetten met die en die instelling of op Av of Tv met die en die instellingen met lichtmeting op spotmeting. Toen vroeg hij waarop hij de lichtmeting in M-stand moest zetten. Ik was verbaasd dat je dat uberhaupt in kunt stellen, want ik meende dat dit puur bepaalt op welke sluitertijd/diafragma je uitkomt in modi als Av, Tv en P.
Dus ik mijn camera gepakt:

Alles ingesteld in M-modus: ISO, Sluitertijd, Diafragma. Vervolgens alle instellingen hetzelfde gehouden behalve de lichtmeting. Ik bij elk lichtmetingstype een foto maken en ze zien er allemaal anders uit..... :!: .
Vooral de spotmeting spant de kroon. Waar bij de andere lichtmeting de piek ongeveer in het midden van het histogram zit, zit hier ineens de piek helemaal rechts in het witte stuk!
Hoe komt dit?
C8080
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 954
GeregistreerdCOLON 20 Aug 2006 16:50

Heeft er alles mee te maken met het onderwerp wat je op foto hebt gezet, het aanwezige licht en de omgeving waarin je je bevind.
Voor de rest staat alles wel uitgelegd in de handleiding ;)
PiebJanMan
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2011 15:35

Ik heb 4 foto's gemaakt in exact dezelfde omstandigheden, binnen 2 minuten tijd... Dat is dus niet het verschil.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Als je in stand M 4 foto's maakt met precies dezelfde instellingen (behalve lichtmeting), van hetzelfde onderwerp en gelijkblijvende lichtsituaties EN JE FLITST NIET, dan zullen de 4 foto's exact gelijk belicht zijn, de instelling van de lichtmeter is alleen voor de lichtmeter die je onder in beeld ziet en aangeeft hoeveel je onder-of overbelicht gezien de instellingen.
Laatst gewijzigd door 1 op eos4all, in totaal 12 keer gewijzigd.
PiebJanMan
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2011 15:35

Ja dat dacht ik ook.....! Maar dat blijkt niet zo te zijn:
Hier de vier fotos zo uit de camera (geschoten in JPG)
Alle foto's: sltt= 1/160, f= 2.0, het enige wat verandert op de foto's is de instelling van de lichtmeting.
Lens: Dé bekende 50mm-lens op een EOS500D.

Afbeelding
Centrum gewogen gemiddelde

Afbeelding
Spotmeting

Afbeelding
Deelmeting

Afbeelding
Meervlaks
C8080
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 954
GeregistreerdCOLON 20 Aug 2006 16:50

Licht van buiten is variabel, het ene moment schijnt de zon, het andere moment zit hij achter een wolk ;)
Het enige moment dat je de lichtsituatie zelf in de hand hebt is in een gesloten ruimte waarin je zelf de lichtbron(nen) en intensiteit bepaald.
Laatst gewijzigd door 1 op C8080, in totaal 12 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
MarieCanon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1998
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 11:48
CONTACTCOLON

Ik haal hier ff zo snel iets van een ander topic af dat luidt:

Meervlaks meting
Dit is een algemene lichtmeetmethode, die geschikt
is voor portretten en zelfs onderwerpen met
tegenlicht. De camera past de belichting
automatisch aan het onderwerp aan.

Deelmeting
Deze methode is effectief als de achtergrond veel
helderder is dan het onderwerp (bijvoorbeeld bij
tegenlicht). Deelmeting beslaat ongeveer 9% van het
midden van de zoeker.

Spotmeting
Hiermee kunt u een lichtmeting uitvoeren voor een
specifiek gedeelte van het onderwerp. De meting
wordt uitgevoerd in het midden en beslaat
ongeveer 3,8% van het oppervlak van de zoeker.

Centrum gew. gemiddeld
De meting wordt bepaald in het midden, waarna
een gemiddelde voor de gehele opname wordt
berekend.

met dank aan 'phd'

bedoel je dat met verschillende 'meetmethodes' andere resultaten gehaald worden?
dat lijkt me logisch toch? je meet op een andere manier het aanwezige licht?
Laatst gewijzigd door 2 op MarieCanon, in totaal 12 keer gewijzigd.
[i]400+7D's & 577mm's + 430 flitsen...[/i]
That's right, I'm checking out your body!
Anoniem 3

Maar dat is toch helemaal niet vreemd?
Vreemder zou het zijn als alle vier standen hetzelfde resultaat zouden opleveren. Dan zoude ze nl niet nodig geweest zijn.
Spotmeting meet het midden van het te fotograferen object.
De andere metingen meten meer omgeving of een gemiddelde daarvan.
Eigenlijk snap ik je probleem dus niet.

[Edit] Zoals Mariecanon hierboven al prima omschreef..... [/edit]
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

eos4all schreefCOLONAls je in stand M 4 foto's maakt met precies dezelfde instellingen (behalve lichtmeting), van hetzelfde onderwerp en gelijkblijvende lichtsituaties EN JE FLITST NIET, dan zullen de 4 foto's exact gelijk belicht zijn, de instelling van de lichtmeter is alleen voor de lichtmeter die je onder in beeld ziet en aangeeft hoeveel je onder-of overbelicht gezien de instellingen.
ik herhaal het maar even, het komt kennelijk niet over
C8080
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 954
GeregistreerdCOLON 20 Aug 2006 16:50

@ eos4all, dat is als de 4 foto's op precies hetzelfde moment worden genomen, en niet als ze over een tijdsduur van 2 minuten achter elkaar worden genomen op een dag als vandaag (nu en dan zon)
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

@C8080: Ik reageer ook niet op jouw commentaar, die klopt helemaal. Vandaar dat ik er ook "gelijkblijvende lichtsituaties" bij heb staan.
PiebJanMan
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2011 15:35

C8080 schreefCOLONLicht van buiten is variabel, het ene moment schijnt de zon, het andere moment zit hij achter een wolk ;)
Het enige moment dat je de lichtsituatie zelf in de hand hebt is in een gesloten ruimte waarin je zelf de lichtbron(nen) en intensiteit bepaald.
Klopt maar dat geeft niet zulke verschillen ;). Zijn echt vlak achter elkaar genomen en er kwam geen wolkje langs... (Je kunt ook zien dat de schaduwen nauwelijks veranderen). Als je denkt dat dit het verschil is, dan adviseer ik je je eigen camera ook even te pakken en hetzelfde proefje te doen.

Wat nu mijn 'probleem' is:
Stel ik zet mijn camera op Av dan zie ik daadwerkelijk de sluitertijd veranderen als ik een andere lichtmeting selecteer.
Ik dacht dat dat het enige was wat de lichtmeting deed.
Blijkbaar doet de lichtmeting ook andere dingen in de nabewerking van de foto... Maar hoe werkt dit?!
PiebJanMan
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2011 15:35

Één element vergeten...
De witbalans stond op automatisch.
Dan nog de vraag, hoe kan dit zo erg invloed hebben op de belichting?!
Want dit betekent dus dat de instelling van je lichtmeting in M invloed heeft op je witbalans...!
PiebJanMan
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2011 15:35

Ik concludeer nu zelf dat de meting van de witbalans dus bij de instelling van de lichtmeting hoort. Eigenlijk logisch, maar toch verwarde het mij...
Ik blijf het ook vreemd vinden :P
Bedankt voor de hulp in ieder geval!
Anoniem 3

@eos4all:
je hebt helemaal gelijk.
In de M-stand bepaalt de gebruiker de lichtmeting.
PiebJanMan
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2011 15:35

eos4all schreefCOLON
eos4all schreefCOLONAls je in stand M 4 foto's maakt met precies dezelfde instellingen (behalve lichtmeting), van hetzelfde onderwerp en gelijkblijvende lichtsituaties EN JE FLITST NIET, dan zullen de 4 foto's exact gelijk belicht zijn, de instelling van de lichtmeter is alleen voor de lichtmeter die je onder in beeld ziet en aangeeft hoeveel je onder-of overbelicht gezien de instellingen.
ik herhaal het maar even, het komt kennelijk niet over
.. de instelling van de lichtmeter is alleen voor de lichtmeter die je onder in beeld ziet... én dus voor de witbalans als die op auto staat.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

De witbalans gaat niet een foto extra belichten. De extra belichting van foto 2 moet echt van buitenaf gekomen zijn.
PiebJanMan
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2011 15:35

eos4all schreefCOLONDe witbalans gaat niet een foto extra belichten. De extra belichting van foto 2 moet echt van buitenaf gekomen zijn.
Ben ik met je eens. Helaas toch een wolkje :oops: :oops: .

Maar dan nog: wat kan ik er behalve de witbalans en kijken onderin het schermpje nog meer mee bereiken in de M-stand? Waarschijnlijk niets denk ik.
Maar zijn jullie het er mee eens dat de witbalans (AWB) ook bepaald wordt op de instelling van de lichtmeting?
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Met die pikzwarte en spierwitte wolken van vandaag is het lastig een constante belichting te krijgen.
De modus van je belichting (spot/integraal etc) bepaalt hoe je belichtingsmeter die je in stand "M" onder in beeld ziet reageert en dit kan je helpen bij het bepalen van de juiste diafragma, iso en sluitertijd.

spotmeting, pijltje belichtingsmeter in het midden => je centrum is precies goed belicht volgens de meter, de rest kan enorm over of onderbelicht zijn.
integraalmeting, pijltje belichtingsmeter in het midden => het gemiddelde van je hele beeld wordt goed belicht volgens de meter.
PiebJanMan
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2011 15:35

eos4all schreefCOLONMet die pikzwarte en spierwitte wolken van vandaag is het lastig een constante belichting te krijgen.
De modus van je belichting (spot/integraal etc) bepaalt hoe je belichtingsmeter die je in stand "M" onder in beeld ziet reageert en dit kan je helpen bij het bepalen van de juiste diafragma, iso en sluitertijd.

spotmeting, pijltje belichtingsmeter in het midden => je centrum is precies goed belicht volgens de meter, de rest kan enorm over of onderbelicht zijn.
integraalmeting, pijltje belichtingsmeter in het midden => het gemiddelde van je hele beeld wordt goed belicht volgens de meter.
Ja inderdaad.

Maar hoe wordt de witbalans bepaald, met dezelfde instelling als je lichtmeting?
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar