* knop - Wat en hoe te gebruiken???

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Urbexphotography
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 298
GeregistreerdCOLON 18 Jul 2010 21:10

Beste forumgebruikers,

Zowel bij de 5D Mark II als bij mijn 1D Mark III heb ik achteraan de * knop staan.
Waarschijnlijk zal dit ook bij instapmoddelen zijn maar die heb ik niet dus...

Nu heb ik de handleiding over deze knoop al 1x gelezen en trachten toe te passen ook zoals omschreven staat en toch merk ik geen enkel verschil.
In de handleiding staat dat je op U onderwerp dient scherp te stellen en dat je met de * knop de belichting op een ander gebied gaat meten en dat terug naar u onderwerp gaat en dat dan de belichting hetzelfde zou moeten zijn als op het gebied waar je dit meet.

Langs ene kant klopt dat wel.Want op mijne 1D is door de vorige eigenaar ingesteld dat de scherpstelknop het toestel boven aan de meting uitvoerd en als ik op een donkere plek scherpstel is mijne foto idd donkerder dan dat ik een lichtere plek neem op dat zelfde onderwerp,want dan is de foto kwa belichting voor 75% wel ok.

Wie gebruikt deze knop nog en kan mij een degelijke uitleg geven want de handleiding mag ik daarover nog 1000x lezen ik begrijp het niet :(.
Graag een uitleg dat je aan een klein kind geeft hoe hij iets moeten doen en gene uitleg zoals in de handleiding waarvoor je hogere studies moet gedaan hebben :p.

En wie gebruikt deze functie ook bij concertfotografie?

Bedankt alvast hopelijk voor een duidelijk uitleg.
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Met die knop houd je je belichting vast.
Een voorbeeld, je heb je cam op diagfragma voorkeuze staan ( op sluitertijd voorkeuze werkt het uiteraard ook), je stelt scherp op
een donker onderwerp met veel tegen licht met je middelste focuspunt.
Je krijgt dan een bepaalde waarde voor je sluitertijd, als je nu je ontspanknop half ingedrukt houd en je gaat je compositie bepalen
dan zal je sluitertijd veranderen omdat je focus punt nu plotseling het tegen licht meet.
Je veranderdt immers je compositie, eerst meet het focuspunt op je donkere onderwerp, je verschuift je cam en dan zit je met je focuspunt
in het tegenlicht te meten.
Als je nu afdrukt zal je onderwerp te donker worden, je sluitertijd is omhoog gegaan door het tegenlicht.
Wanneer je, als je op je onderwerp richt en scherp stelt, de * knop ook indrukt, heb je 8 sec. de tijd om je compositie te bepalen, uiteraard met de
ontspanknop nog steeds half ingedrukt, en je sluitertijd zal niet veranderen.
Dus, kort samengevat, als je deze knop indrukt nadat je heb scherp gesteld, dan houd je cam je belichting vast.
Ook als je je ontspanknop loslaat maar dan ben je je focus kwijt.
De 8 sec. is bij mijn cam (450D), ik ga er van uit dat het bij jouw cams dezelfde tijd is.
Ik doe zelf geen concert fotografie dus dat weet ik niet maar ik kan mij voorstellen dat er met het licht op het podium dat je die knop ook zou gebruiken
om te voorkomen dat je silhouetten krijgt.

Pfff, af en toe is het moeilijk om iets uit te leggen via het geschreven woord, ik hoop dat het duidelijk is.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
jackk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 313
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2008 11:55
WoonplaatsCOLON Noord Limburg
CONTACTCOLON

bij concertfotografie gebruik ik deze functie niet.
Je hebt dan vaak last van continue veranderend licht, ik gebruik daarom de m stand en ben steeds bezig met
het instellen van de juiste belichting.
Het is af en toe hard werken maar wel leuk en leerzaam.
Als er iemand is die een "makkelijker" manier hier voor weet., laat hem/haar reageren.

groet,
Jackk
een Canon, wat glas, een paar lampjes en accessoires

http://www.kjkok.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
theerex
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 09 Jul 2010 08:59
WoonplaatsCOLON belgie

dit is prima uitgelegd hoor !!
zou het zelf niet beter kunnen

mvg theerex
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

5DMkII en ... maar goed. Ik gebruik het soms als ik licht in donkere delen wil die ik wel met het menselijk brein en ogen kan zien en ik geen zin heb om dat later in de software te moeten oplichten, met mogelijke ruis ten gevolge. Spot meting is niet altijd even goed omdat dan het gedeelte wel juist belicht is maar dat de omgeving dan weer te veel licht kan vangen. Het is een mogelijkheid die je af en toe gebruikt, ten minste ik, net zoals dat ik spot meting sporadisch gebruik, maar het is een handig iets als je onder moeilijk belichte omstandigheden toch hetzelfde resultaat wil hebben wat je met je ogen waarneemt en waar een camera maar een beperkt aantal stops kan vastleggen. Vergeet niet dat gemiddeld genomen de belichtingsmeter het goed doet maar dat hij altijd een gemiddelde neemt en dat is vaker dan gemiddeld eigenlijk niet de juiste belichting, gezien het aantal keren dat je RAW foto's moet plussen of minnen omdat datgene wat je op een bepaalde manier wilde belichten nu door een gemiddelde is vastgelegd en dus donkerder of juist lichter is geworden, en dan is dat sterretje of spotmeting iets wat ik gebruik. Zeker omdat ik geen losse lichtmeter heb.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Urbexphotography schreefCOLONEn wie gebruikt deze functie ook bij concertfotografie?
Integendeel, zoals jackk ook al uitlegd. Vaak stel ik mijn camera zo in dat de lichtmeting wordt losgekoppeld van de scherpstelling (en de lichtmeting dus continu gebeurd, ook als je de ontspanknop al half hebt ingedrukt). Op die manier kun je wél al scherpstellen, maar pas afdrukken als nét die ene spot aangaat en je onderwerp mooi in het licht komt :).

Ben de laatste tijd ook wel van de M-stand, trouwens, omdat ik me dan minder zorgen hoef te maken over werkbare sluitertijden.
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Urbexphotography
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 298
GeregistreerdCOLON 18 Jul 2010 21:10

Dus als ik het goed begrijp moet ik het volgende doen voor een onderwerp dat donker is :

Scherpstellen in een belicht gedeelte van het onderwerp en dan naar het donker gedeelte in men onderwerp * indrukken en dan afdwuen en dan krijg ik een goed belicht onderwerp met een langere belichtingstijd.

Juist?Of ben ik compleet mis?
Urbexphotography
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 298
GeregistreerdCOLON 18 Jul 2010 21:10

bramos_ditaljanos schreefCOLON
Urbexphotography schreefCOLONEn wie gebruikt deze functie ook bij concertfotografie?
Integendeel, zoals jackk ook al uitlegd. Vaak stel ik mijn camera zo in dat de lichtmeting wordt losgekoppeld van de scherpstelling (en de lichtmeting dus continu gebeurd, ook als je de ontspanknop al half hebt ingedrukt). Op die manier kun je wél al scherpstellen, maar pas afdrukken als nét die ene spot aangaat en je onderwerp mooi in het licht komt :).
Dat die je aan te passen in c.fn menu zekers?
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Mis, precies andersom.
Scherpstellen (en dus ook je belichting) op het donkere onderwerp, * indrukken en dan je compositie bepalen en afdrukken.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Urbexphotography schreefCOLONDat die je aan te passen in c.fn menu zekers?
Jep.

Wat betreft
Urbexphotography schreefCOLONDus als ik het goed begrijp moet ik het volgende doen voor een onderwerp dat donker is :
Je 'moet' niks. Het is 'n functie die op je camera zit. Als je er voordeel mee kunt behalen dan doe je dat, als je 't niet mist laat je 'm lekker voor wat 'ie is. Zeker bij concerten zou ik overigens opteren voor die laatste optie, gezien de plotselinge en snelle lichtwisselingen. Als je je belichting om de haverklap 'vastzet' heb je behoorlijk meer kans op niet correct belichte foto's.
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Urbexphotography
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 298
GeregistreerdCOLON 18 Jul 2010 21:10

bramos_ditaljanos schreefCOLON
Urbexphotography schreefCOLONDat die je aan te passen in c.fn menu zekers?
Jep.

Wat betreft
Urbexphotography schreefCOLONDus als ik het goed begrijp moet ik het volgende doen voor een onderwerp dat donker is :
Je 'moet' niks. Het is 'n functie die op je camera zit. Als je er voordeel mee kunt behalen dan doe je dat, als je 't niet mist laat je 'm lekker voor wat 'ie is. Zeker bij concerten zou ik overigens opteren voor die laatste optie, gezien de plotselinge en snelle lichtwisselingen. Als je je belichting om de haverklap 'vastzet' heb je behoorlijk meer kans op niet correct belichte foto's.

Kan je dan is zeggen wat ik juist moet aanpassen met die laatste optie ;)?
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Niks.
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
Nieuwerf.nl
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 20 Sep 2010 08:40

jackk schreefCOLONbij concertfotografie gebruik ik deze functie niet.
Je hebt dan vaak last van continue veranderend licht, ik gebruik daarom de m stand en ben steeds bezig met
het instellen van de juiste belichting.
Het is af en toe hard werken maar wel leuk en leerzaam.
Als er iemand is die een "makkelijker" manier hier voor weet., laat hem/haar reageren.

groet,
Jackk
Ik gebruik het bij concerten ook niet omdat idd het licht continue veranderd en het onderwerp nooit stil staat. Mijn "makkelijke" manier? Mmm, ligt er aan soms gewoon Av en een zo groot mogelijk diafragma, soms Tv (zeg 1/125) zodat je de drumstokjes nog strak krijgt. Maar meestal hard werken op M. :D
Tsja,... zo'n onderschrift... Wat moet je daar nou eigenlijk mee?

http://www.nieuwerf.nl
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Los van de * functie, met wat voor instellingen etc maak je nu je foto´s en in wat voor situaties merk je dat de belichting niet goed is?
757D + 8-400 mm
Urbexphotography
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 298
GeregistreerdCOLON 18 Jul 2010 21:10

Afotos schreefCOLONLos van de * functie, met wat voor instellingen etc maak je nu je foto´s en in wat voor situaties merk je dat de belichting niet goed is?
Urbex doe ik in M stand op iso 100 tot max 800 als het extreem donker is en met statief.

Concerten meestal TV op 1/125ste (Wat volgens Canon met de 70-200mm F2.8 IS MINSTENS 1/250ste moet zijn).
Vorig weekend op het einde op 1/60ste geprobeert maar die foto's zijn waardeloos :'(.

Bij het concert afgelopen weekend iso 3200 gebruikt en de foto's kwamen er nog extreem donker uit.Er had mij iemand op de * functie gewezen hij zei dat hem die wel gebruikt bij concerten en daardoor goed belichten foto's heeft.

Daarom de vraag op dit forum.
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Kijk bij de betreffende foto's eens welk diafragma gebruikt is. Immers, bij een vaste sluitertijd en iso waarde is de enige variabele nog je diafragma. Als deze F2.8 was, dan zal je bij gebruik van de * functie geen beter belichte foto hebben kunnen krijgen: je diafragma had niet groter gekund.
757D + 8-400 mm
Urbexphotography
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 298
GeregistreerdCOLON 18 Jul 2010 21:10

Afotos schreefCOLONKijk bij de betreffende foto's eens welk diafragma gebruikt is. Immers, bij een vaste sluitertijd en iso waarde is de enige variabele nog je diafragma. Als deze F2.8 was, dan zal je bij gebruik van de * functie geen beter belichte foto hebben kunnen krijgen: je diafragma had niet groter gekund.
Ik kan u nu al zeggen dat ik gans de avond op F2.8 getrokken heb,en dan stond hij nog te pinken maw nog te weinig licht :'(.
Zetten ik men toestel op AV en F2.8 ging hij naar een sluitertijd van 1/15 op iso3200.

En dat terwijl ik het kwa licht goed vond met het menselijk oog.

Maw de * functie is een nutteloze functie?
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

De * functie kan geen wonderen verrichten als het simpelweg te donker is om foto's te maken met een gegeven iso waarde en maximale diafragma van een lens.

Als je nu buiten bent en je ziet dat mensen met een wit shirt goed belicht zijn en mensen met een zwart shirt niet, dan kan je met de * functie de belichting van een wit shirt vast houden als je vervolgens iemand met een zwart shirt op de foto zet.
Voorwaarde is dat je speelruimte hebt in sluitertijd (in Av stand) of diafragma (in Tv) stand, maar als je die niet hebt omdat het sowieso te donker is houd het op.
757D + 8-400 mm
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Woody geeft de juiste uitleg wat mij betreft. Heb deze functie afgelopen weekend nog veel gebrukt. Was foto's aan het maken van een concert in een kerk met grote ramen. Als de focus en belichting in de buurt van ramen kwam was mijn belichting niet goed. (ramen ok maar onderwerp veels te donker) Door dan even naast de ramen te meten en het * in te drukken krijg je een juiste belichting van je onderwerp. Het is geen wondermiddel maar werkt vaak goed. Of dit bij TS ook werkt zal van de situatie ter plaatse afhangen. Juiste belichting vinden is vaak ook proberen, proberen en nog eens proberen. Door ervaring kan je situaties steeds beter inschatten en zit je minder vaak mis.

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar