eerste poging off camera flits

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
barry van strien
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2013 07:43
WoonplaatsCOLON Spijkenisse

zojuist een eerste poging gedaan om d.m.v. off camera flitsen een witte achtergrond te creëren.
foto's zijn van onze oudste zoon (4) die wat moeite heeft met stil blijven staan :mrgreen:
graag hoor ik wat jullie van deze foto's vinden en wat ik de volgende keer anders zou kunnen doen. (behalve wat gel in zijn haar :oops: )
foto's zijn gemaakt met een 400D, 50mm 1.8 II en een d.m.v 2 Yongnuo YN622C tranceivers aangestuurde Yongnuo YN560 III flitser op 1/8ste vermogen.

01
door het niet echt stil willen staan mist een stukje van zijn arm :(
AfbeeldingIMG_5002 by b_van_strien, on Flickr

02
AfbeeldingIMG_4998 by b_van_strien, on Flickr
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Ik heb er geen verstand van, maar of foto's van kinderen nu wel of niet goed zijn, ik ze toch bijna altijd mooi.! Op die eerste foto kijkt hij wel heel erg lief/leuk! De achtergrond is mooi wit zonder storende schaduwen. Ik denk dat ik het stukje spijkerbroek op beide foto's weg zou snijden.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Mooie eerste poging. De achtergrond is mi wit maar misschien iets te. Dan komt het licht door de fibers en haren van je onderwerp en krijg je door overbelichting een vreemde rand en raak je hier beeldinfo kwijt. Het is hier niet overdreven aanwezig maar ik zou 'm iets temperen.

Ik mis belichting in het gezicht wat voor een mooie belichting zorgt en zachte schaduwen. Ik weet niet of je twee flitsers (met plu) hebt, anders kan je dat eventueel oplossen met een goekoop (uitvouwbaar) reflectiescherm.

Dan krijg je meteen een mooie catchlight in de ogen die ik nu mis.

Hopeljk heb je iets aan mijn feedback.
Groet, Bas
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Helemaal geen slechte pogingen Barry! Je doel is gelukt: je hebt de achtergrond wit. Ik heb niet gelezen dat je ook je onderwerp goed belicht wilde hebben dus dat scheelt ;) Het zal je zelf ook wel opgevallen zijn dat je onderwerp te weinig licht krijgt.

Het verschil tussen foto 1 en foto 2 is meteen hetgeen Bas al aangeeft. Er "bleed" wat licht terug langs de randen van je onderwerp. Je ziet dat terug in het gemis van wat haren die de eerste foto wel heeft. Ook zie ik dat foto 2 aan de rechterzijde van zijn hoofd een highlight heeft. Dat betekent vaak dat je onderwerp in het flitslicht voor de achtergrond staat. Je gaf al aan dat hij flink bewegelijk was dus daar kan je w.s. niet zoveel aan doen (hoeft overigens niet erg te zijn).

Je hebt de foto's gemaakt op f/1.8. Het gevolg daarvan is dat er omgevingslicht invloed heeft op je onderwerp. Waarschijnlijk is dat een beetje je redding want anders had je onderwerp helemaal onderbelicht geweest. Toch heeft dat een nadelig effect. Ten eerste is je scherptediepte zo beperkt dat je onderwerp niet van top tot teen scherp is én dat er risico is op 'ghosting' (de invloed van omgevingslicht op je onderwerp zorgt ervoor dat er een bepaalde mate van bewegingsonscherpte ontstaat, met als resultaat een spookachtig effect). Dat is bij deze foto niet het geval, maar door de beperkte scherptediepte ligt het scherptepunt niet op zijn oog. En dat is wel wenselijk.

Je kan dit voorkomen door eerst een foto te maken van de ruimte zonder flits. Deze moet helemaal donker zijn. Vaak zit je dan al snel op een f-stop rond de f/8. Je kan verder open proberen maar stop in ieder geval bij het moment dat je omgevingslicht in je foto ziet. Je kan je sluitertijd ook verlengen om te voorkomen dat je je flitsers op max. kracht moet zetten. Maar wees voorzichtig met dat omgevingslicht. Stel dan je onderwerp op en belicht deze voor de vastgestelde f stop op je camera. Belicht daarna pas je achtergrond naar wens.
Gebruikers-avatar
barry van strien
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2013 07:43
WoonplaatsCOLON Spijkenisse

dank je wel voor de reacties, hier heb ik zeker wat aan.

@bas, ik heb hier inderdaad maar 1 flitser gebruikt.
puur om te kijken hoe ik tot een witte achtergrond kan komen zonder dat er door overbelichting optreedt, helaas nog niet helemaal gelukt.
maar voor een eerste poging valt het me niet tegen. :D
ik heb nog een Yongnuo YN568 I flitser maar deze werkt niet lekker off camera met de YN tranceivers, deze blijft in ttl modus staan op 24mm en HSS.
dus als ik deze wil gebruiken om het gezicht te belichten zal ik deze op de camera moeten houden, dan werkt de flitser prima.
alleen een softbox of plu wordt dan wat lastig.

@martijn, het was me inderdaad al opgevallen dat er wat licht ontbreekt aan de voorkant.
zal de volgende keer wat meer gaan spelen met een kleiner diafragma.

overigens zijn deze foto's gemaakt met sluitertijdvoorkeur, de volgende keer toch eens op manuel proberen.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar