[verzameltopic] project natuur & macro

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Welkom in het verzameltopic natuur & macro !! :D

(onder natuur en macro versta ik wél insecten en reptielen, maar geen huisdieren en andere (wilde) beesten! Die mogen bij 'model en dier'!!).

Naar aanleiding van dit topic is dit de plaats om met elkaar te werken aan het verbeteren van foto's en het oefenen met de instellingen van de camera.

Iedereen mag meedoen!!

Plaatsen gaat als volgt:

1. open een nieuwe postin dit topic, plaats je foto en noem deze foto I. Schrijf eronder kort de steekwoorden aan de hand van dit lijstje en geef je post deze naam: test I.

2. nadat je commentaar op je foto hebt gekregen, en dit hebt gebruikt om een tweede foto te nemen, dan plaats je deze in je eerste post (dus test I) en je noemt 'm foto II.

3. commentaar op die 2 foto's kun je gebruiken voor een nieuwe foto in een nieuwe post, maar je mag ook een derde foto in je eerste post plaatsen !!!


Reageren werkt een beetje anders:

Als je reageert op een post, dan moet je heel duidelijk aangeven voor wie het commentaar is, en voor welke foto. Dat kun je als volgt doen!
@ gumpje - test I - fase I
Zo weet iedereen dat het commentaar voor mij is, dat het om mijn eerste post gaat, en dat het om mijn eerste foto gaat.
Als ik nu voor de 5e keer een post open, en ik plaats daar de 2e foto, dan geef je commentaar als volgt: @ gumpje - test 5 - fase II.



Als het niet duidelijk is, dan wil ik graag dat je mij of een mede-lid een pb stuurt met de vraag om uitleg, want als er vanalles mis gaat wordt het hééééél chaotisch. Ik ga (na een poosje ;)) dus ook heel streng moderaten; als mensen niet alles goed invullen haal ik de post weg! Dat doe ik om voor jullie zoveel mogelijk overzicht te houden!!! Graag begrip en medewerking ;)
Laatst gewijzigd door 1 op gumpje, in totaal 25 keer gewijzigd.
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
sighthound
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 888
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2007 13:48
WoonplaatsCOLON ergens in het mooie drenthe

Steekwoord: zit er genoeg lijn in? Ik heb de neiging om alles te centraal te fotograferen, dus richt ik me de laatste weken vooral op compositie!
edit: alleen ietsjes kleur en verscherpt. In RAW genomen.
Gemaakt met 70-200+tussenring (vooraf diafragma op f9 gezet)

Foto I
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=131575[/img]

Foto II
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=131716[/img]

Rustiger beeld/belichting beter?
En de druifjes groeien gestaag door :wink:
Laatst gewijzigd door 2 op sighthound, in totaal 27 keer gewijzigd.
"Te wêzen of net te wêzen, dat is de fraach"
50D|7D|70-200mm f2.8 IS USM |Kenko Ext.1.4x|Sigma 17-70mm|Sigma 24-70mm DG HSM 2.8|EF 50mm f1.8 II|Soliger tussenringen]FE ss200W]Sigma EF-500 DG ST|LumoPro LP160]Lowepro Fastpack 200*
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

@Sighthound Foto I Test 1

Ik vind de foto niet verkeerd,Volgens mij zit de lijn er wel goed in omdat je het onderwerp van rechts naar links laat lopen.
Wat mischien eventueel makkelijker is om ook de instellingen erbij te zetten waarmee je de foto hebt gemaakt.
Wat ik wel jammer vind is dat de foto overbelicht is.
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

@sighthound foto test 1

De lijn inderdaad mooi te pakken. Voorste ook mooi scherp zo te zien en een mooi scherpteverloop met groot diafragma. Maar waarom dan die 1/6 seconde? Zo te zien had het gemakkelijk met 1/60 gekund (ongeveer drie stops)

Verder vind ik de compo wat onrustig door de vele groene bladen en stengels die door beeld lopen. Probeer hiervoor een andere hoek te zoeken om druk ze even uit beeld.

Mijn advies: haal de overbelichting eruit (als je NU weer de foto maakt kun je WEL zo ongeveer dezelfde instelling gebruiken :) ) en probeer de compo wat rustiger te maken.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
sighthound
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 888
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2007 13:48
WoonplaatsCOLON ergens in het mooie drenthe

@BossA: ik heb de tekst iets aangepast, exif is moeilijk af te lezen met tussenring.
Overbelichting: beetje tegen de zon in gekeken :oops:
@VFRood: belichting ga ik mee aan de slag! Ff uitvogelen. Mss moet ik m dan op TV zetten ipv AV?
Zal m proberen nog iets strakker te maken.
"Te wêzen of net te wêzen, dat is de fraach"
50D|7D|70-200mm f2.8 IS USM |Kenko Ext.1.4x|Sigma 17-70mm|Sigma 24-70mm DG HSM 2.8|EF 50mm f1.8 II|Soliger tussenringen]FE ss200W]Sigma EF-500 DG ST|LumoPro LP160]Lowepro Fastpack 200*
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Macro is in principe alles handmatig instellen en dan afdrukken.

1/6 is bij een zuchtje wind al funest voor de scherpte :)

Je wilt een beperkte scherptediepte, dan ben je gebonden aan een groot diafragma. Je kunt eens proberen om het diafragma op de grootste waarde in te stellen via AV en dan te zorgen dat de sluitertijd acceptabel blijft.

Sluitertijd voorkeuze is geen goede keus in dit verband, omdat je een groot diafragma wilt.

Dus of AV in je grootste diafragma en onderbelichten als je sluitertijd te laag wordt via belichtingscorrectie
OF M en dan weer je grootste diafragma instellen en de sluitertijd zodanig instellen dat het streepje in je oculair in het midden komt.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

@Sighthound Foto I Test 1
ik vind de lijn er goed inzitten, maar de blauwe druif linksonder verstoort het voor mijn gevoel een beetje.
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

@ Sighthound - Foto I - Test I

Er zit zeker lijn in! Niet alleen de diagonaal van links naar rechts, maar ook van scherp naar onscherp. Ook de hier en daar dwarse lijnen doen het goed, vind ik. Wel een beetje licht links boven, zeker als je't vergelijkt met rechts onder! Ik zou proberen iets evenwichtiger het licht te vangen! Scherpte en kleuren zijn goed; mooi ingetogen. Je zou misschien nog meer rust in het beeld kunnen creëren wanneer je de rommelige ondergrond weglaat. Dat is een smaakkwestie, denk ik.
... Spiegel-Werk ...
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

steekwoorden: spelen met patronen, spelen met verloop onscherpte -> scherp. Iets bewerkt
vraag: zou er meer van de blauwe lucht gesneden moeten? foto wordt dan meer abstract

foto 1: Strand bij IJmuiden
iso 200 F5.0

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=131630[/img]
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

@Kiran-foto1- test 1
Ik denk dat wanneer je abstractie beoogt deze foto te kort gedaan wordt. Ik vind de geglooide bodem met een mooi laag standpunt mooi gedaan. Misschien zou de luchtpartij wel meer ipv minder mogen zijn!

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

@Sighthound Foto 1- test 1

De lijn is mooi. Het verloop van de scherpte ook maar......
Er gaat een tweede lijn naar links en deze begint eigenlijk voor de eerste scherpe druif. Als deze boven de scherpe druif was begonnen en zo naar links afboog was het prachtig. Nu moet ik mijn mening over deze met Kiran delen!

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

@Kiran-foto1- test 1

Ik ga met mijn voorganger mee!
De structuur van het strand heb je lekker te pakken, en ook het verloop in de scherpte is prima! Kleuren en licht idem! Eigenlijk gewoon een sterke foto!!

Vraag me wel af of je de lucht hebt zitten bewerken, omdat er wat ruis zichtbaar is! En misschien zou inderdaad een andere compositie beter werken. In elk geval anders :wink:

Als je patronen sterker wilt benadrukken kan je er voor kiezen om ze op een andere manier door je beeld te laten lopen! Nu lopen ze van links naar rechts of andersom, en als er een diagonale lijn in zit betrek je meer beeld erbij! Nu vind ik de lucht wat 'gescheiden' van het geheel... Maar dit is echt mijn persoonlijke intuïtie; voor hetzelfde geld zit ik er helemaal naast !!

Ben benieuwd waar je mee terug komt!!
... Spiegel-Werk ...
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

@ Gumpje, ik heb inderdaad met curven de lucht iets sprekender gemaakt. (of althans getracht)
@ Jo, de foto is niet als abstract bedoelt, maar door alleen de patronen te fotograferen zou dat effect bereikt kunnen worden. Ik wilde een 'herkenbaar' strandgezicht, maar met een iets andere invalshoek: laag standpunt
Maar door meer of minder lucht te laten zien verandert de foto voor mijn gevoel sterk van sfeer.
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
arsarlat
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2450
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2005 22:27

@Kiran-foto1- test 1

Het relief in het zand is mooi. Maar ik mis een duidelijke keuze. Je stelt scherp ergens op het zand en nu heb je én een onscherpe voorgrond én een onscherpe achtergrond. Het scherpe gedeelte an sich is niet dermate boeiend om de foto te dragen.

Ik zou dus een kleiner diafragma kiezen. Je sluitertijd kan het duidelijk hebben en gewoon op de dijk of duin (kan het niet goed zien) scherp stellen. Ik denk dat je dan een aangenamer beeld krijgt om naar te kijken.
We live together in a photograph of time.
----------------
[size=75]Canon: 40D & 50D / MP-E65mm /EF-S 17-55 f2.8 IS USM / 430EX - Sigma: 105mm Macro f2.8 / 70-200 f2.8 / EM-140DG - Tokina AT-X Pro 12-24 f4.0 - Tamron SP AF 200-500 f5.0-6.3[/size]
Evaatje
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2007 16:16
WoonplaatsCOLON hellevoetsluis
CONTACTCOLON

@sighthound foto test 1: frisse foto, mooie lijn, zou alleen ook de bloem links eruit gelaten hebben. Ik zou hem niet in TV zetten maar in AV laten staan ivm je scherpte/diepte......

@Kiran-foto1- test 1: Mooie foto, mooie compositie, en mooi scherpte/diepte...... Abstract is niet wat ik er 1,2,3 in zie, meer een stukje mooi ongerepte natuur. Mijn mening over de lucht is dat is zo juist mooi vind, anders wordt het naar mijn idee misschien te grijs?



even off-topic: Pffffffffffff. wat eng om ineens een foto te moeten beoordelen terwijl je zelf nog zoveel aan het leren bent..........maar vind het heel leuk en leer erzelf ook van..........
Canon 7D /Canon EF-S 18 - 55 / Canon 55-200/ Canon 24-105 / Tamron 28-70
Gebruikers-avatar
sighthound
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 888
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2007 13:48
WoonplaatsCOLON ergens in het mooie drenthe

@allen: :wink: bedankt voor de aanwijzingen/tips. Ik ben met een nieuwe foto bezig, maar mwah :? Doordat je tijdens het schieten niet kunt zien wat je diafragma is, blijft het een beetje gokwerk voor mijn gevoel. Ik zal zsm de volgende plaatsen.

@Kiran:
De lijnen in het zand en verloop in scherpte vind ik mooi. De kustlijn van links naar rechts is ook mooi.
De lucht en het verschil in kleur in het water links en rechts op de foto vind ik minder. Ik zou of 1/3 eraf halen en dan heb je idd een mooie abstracte foto. Of... de lucht anders bewerken en de kleur van het water wat aanpassen?


Off topic: je merkt nu wel dat je alle berichten goed moet lezen en vooral bij moet blijven!
"Te wêzen of net te wêzen, dat is de fraach"
50D|7D|70-200mm f2.8 IS USM |Kenko Ext.1.4x|Sigma 17-70mm|Sigma 24-70mm DG HSM 2.8|EF 50mm f1.8 II|Soliger tussenringen]FE ss200W]Sigma EF-500 DG ST|LumoPro LP160]Lowepro Fastpack 200*
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

sighthound schreefCOLONOff topic: je merkt nu wel dat je alle berichten goed moet lezen en vooral bij moet blijven!
We kunnen er voor kiezen om commentaar op elkaar niet in te luiden door @nickname - Test I - Foto I, maar gewoon door een thumbid ?!?!

Het blijft een beetje puzzelen wat nou het beste werkt! Als jullie ideeën hebben, hoor ik ze graag!! (in dit topic ;)).
... Spiegel-Werk ...
Akumal

@ Kiran, foto 1 test 1.
Ik vind de compo wel wat hebben. De scherpte diepte vind ik ook geslaagd. Wel komt de lucht een beetje korrelig over bij iso200. Misschien door het verkleinen?
De zon vind ik overbelicht, zou ik evt reduceren met recovery/highlights.

Rob.
Akumal

Eentje uit de oude doos.
Foto 1, Test 1. Sprinkhaan
Steekwoorden: Sprinkhaan, eng, monster, masker?
Exif: 1/200 | f/5.6| Iso100 | @ 100mm |

Afbeelding

De steen is een beetje aanwezig maar door deze "verhoging" kreeg ik wel een lekkere bokeh. Voor evt verbetering zal ik helaas nog even moeten wachten op beter weer.

rob.
Laatst gewijzigd door 1 op Akumal, in totaal 27 keer gewijzigd.
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

Rob, laat ik voorop stellen dat ik het een mooie opname vind en eigenlijk niet veel kritiekpunten zie. De sprinkhaan staat er goed scherp op, mooi in een diagonaal geplaatst. Zelf zeg je het al: de steen in de voorgrond. Die leidt behoorlijk af. Ik vind hem niet echt eng, maar dan had je denk in nog veel meer de kop in close-up moeten nemen.
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar