[verzameltopic] project natuur & macro

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

Zoals beloofd: een mosje in de sneeuw.

Afbeelding
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Eerst wat positieve dingen; ik vind de donnkerblauwe achtergrond heel mooi passen bij de kleuren van de mosjes en bij de lichtinval. Petje af. Ook de mosjes kleuren mooi en het licht heb je goed gevangen. Scherpte is okee, maar wel erg dun. Op het onderwerp zelf is dat, mits goed geplaatst niet zo'n ramp, maar ik vind het persoonlijk niet zo mooi als je het randje scherpte ook naast het onderwerp ziet (sneeuw rechts- en linksonder). Dit is een klein detail! Ik heb meer moeite met de compositie. Het grote onscherpe en wat donkere vlak centraal onder strijdt om de aandacht met de mooie mosjes zelf. Bovendien staan de mosjes precies in het midden, ookal is er veel ruimte boven. Kan zo niet één, twee, drie aangeven wat ik zelf zou veranderen... Sorry. Maar nogmaals de kleuren en de achtergrond vind ik wel erg mooi!!!!
... Spiegel-Werk ...
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

@gumpje: dank je voor je commentaar. Ik heb al eens wat andere uitsnedes geprobeerd, maar heb (nog) niet iets beters gevonden dan dit. Of misschien (heel) erg croppen op alleen het mos.
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Teranique
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1304
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2010 16:52
WoonplaatsCOLON Daar waar ik het liefste ben ...

kiran schreefCOLONHi Mo, leuk dat het onderwerp weer is gaan leven. In beide foto's vind ik de druppel erg fraai. Ik zou zelf alleen proberen (zoals al gezegd) juist die mooie druppel meer nadruk te geven in de foto's. En zelf zou ik niet zo snel kiezen voor een diafragma van F29 (dat geeft meer scherptediepte) waardoor de aandacht van je onderwerp kan afleiden.
Ik zal zelf ook weer wat plaatsen.
Dank je wel voor je reactie op mijn foto's, het diafragma F29 eigenlijk lukraak gekozen, zonder nadenken op voor op gezet plan. Ik denk ook dat een lager getal een mooier resultaat zal geven. Zo zie je maar dat het wel handig is dit soort topic.

Jou foto: Zoals Gumpje al zegt, hele fraaie kleuren.
Wat een fragiele plantjes zijn het toch, de sneeuwkristallen schitteren mooi in het licht en geven de foto iets sprankelends. De onscherpe voorgrond leidt mij af van die prachtige mosje die de aandacht verdienen. Dat gedeelte wegcroppen is denk ik geen optie want dan zouden de mosjes op het randje staan en dat doet de foto ook geen goed.
Misschien hopen dat er weer sneeuw valt en nog een poging wagen? ;)
Groetjes, Mo

~ Ochtendhumeur? Zet eens een theemuts op! ~
Gebruikers-avatar
Effesnel
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 18 Apr 2010 10:49

Zojuist gemaakt in de achtertuin, ik weet de naam van de plant niet meer, dat zou ik m'n moeder na moeten vragen.

f/5,6
iso 100
1/320 sec.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Je hebt je naam niet mee bij deze foto. Het lijkt idd of je hem ffsnel gemaakt hebt. :wink: Sorry :oops: , maar dat was het eerste wat ik zag.

@Effesnel, foto 1.
De kleuren zijn mooi. Maar de scherpte ligt verkeerd. Ik zou hem (geprobeerd hebben) op de stamper van de bloem te leggen. Nu ligt hij
verder naar achteren. Ook in de compositie kn het beter. De 'storende' blauwe elementen links en rechts zou je moeten weg halen om
wat meer op de bloem gefocust te blijven. Een vierkante crop bijvoorbeeld zou het denk ik mooi doen.
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

1: Afbeelding


Mijn eerste blompke met extra tussen ringen.
Ik zou eigenlijk moeten uitzoomenvoor de compositie maar ik was vooral nieuwsgierig naar de macro feeling.

2: Afbeelding

zonder tussen ringen vond ik de EF 100mm 2.8 maar weinig macro.
Nu lijkt het er meer op. Maar mijn god wat een gewiebel met zo'n kanon voor je body.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gijsbert
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2012 21:53

Foto I.

26706

Sprinkhaan, genomen met de samsung L100 in macrostand. Heb inmiddels de canon EOS 60D, maar ik ben benieuwd naar jullie professionele feedback op deze foto!

Wat vinden jullie van diepte, scherpte, belichting etc.. etc.. ?
Wjans92
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2011 17:02
WoonplaatsCOLON Homoet

De foto op zich is niet verkeerd! Echter zijn er wel een paar kleine dingen die me opvallen, of in elk geval mn aandacht trekken.

1: De achtergrond van de foto is erg 'druk' vind ik. Omdat de sprinkhaan bijna dezelfde kleuren heeft als haar omgeving valt deze op de foto snel weg, terwijl de sprinkhaan het onderwerp is. Dit is erg lastig, met photoshop zou je de achtergrond nog verder kunnen vervagen.
2: op het oog lijkt de focus niet helemaal lekker. Het pootje van de sprinkhaan is scherp, maar t kopje en de achterkant zijn ietwat minder scherp. Hier zou je misschien kunnen spelen met het diafragmagetal.

Qua belichting zul je wellicht in de nabewerking iets kunnen spelen met het contrast in deze foto. ook is de rechterkant wat donkerder door schaduwval in het gras. Maar geef het niet teveel contrast, want het is erg snel 'te'.


Ik ben zelf nog nieuw op het forum, en heb dus nog niet zo'n kijk op foto's als de meeste anderen hier. Ik hoop dat ik je hiermee voldoende heb geholpen. Mochten er dingen in mijn verhaal niet kloppen hoor ik dat ook graag!

Groeten,

Wilfred Janssen
-- It's all about being in the right place at the right time --

Twitter: https://twitter.com/Wjans92
Weerstation Homoet: http://www.hetweeractueel.nl/weer/homoet/actueel/
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Ik ga helemaal mee met dit commentaar. De achtergrond draagt het onderwerp niet voldoende.
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

Even een vraagje: jullie omschrijven de achtergrond als "druk". Wat zouden jullie dan als achtergrond willen zien?


paul.
Wordt vervolgd.
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Een achtergrond die egaler is qua kleur en vorm zou al rust brengen. Dit kun je bijvoorbeeld vinden wanneer zo'n beestje op een stengel zit, of op een tak. En wat misschien fijner kijkt is als de kleur van de achtergrond ietwat contrasteert met het beestje zelf. Nu is het groen op groen en komt het contrast voornamelijk tot stand door scherpteverschillen.
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

Phoe dat is lastig. Ik lig zelf met regelmaat in het gras om de sprinkhaan etc vast te leggen. Ben al blij dat ik de sprinkhaan mooi tussen de stengels heb :D . Vind zelf de achtergrond niet druk, ik zie het meer als zij/haar woonomgeving. Ga wel met de andere tips mee.


Succes.


Paul.
Wordt vervolgd.
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Tuurlijk is het ook een kwestie van wat je mooi vindt, of waar je geen last van hebt.
En lastig is het zeker; ik denk dat 'de mooiste' foto vaak niet gemaakt kan worden, en dat je moet roeien met de riemen die er zijn. Soms zijn dat sprieten op de achtergrond.
... Spiegel-Werk ...
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar