Bouwlamp en een deken

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Lynn85
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 148
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2014 15:04

Vorige week ging ik eens aan de slag met een bouwlamp en een deken als achtergrond.
Een aparte constructie, die zelfs de fiets betrok bij het project...
Maar het geeft me wel meer kriebels om verdere stappen te zetten richting studiowerk. Ik had al eens een workshop gevolgd, maar ik blijf twijfelen over de studioflitsers. Iemand tips?

Hier alvast 2 foto's van vorige week, met bouwlamp en deken.

Afbeelding20141023-_MG_9832-3 by _Lynn85_, on Flickr
Afbeelding20141023-_MG_9838-3 by _Lynn85_, on Flickr
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

Mooie blikken in de ogen. Maar op mijn scherm is nr 1 wat donker en mis ik details in de vacht. Nr 2 is mooi belicht vind ik, maar erg krap gekaderd, vooral bovenaan.
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Lynn85
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 148
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2014 15:04

Die eerste is inderdaad erg donker. Wat een verschil, een hond met een zwarte vacht, en eentje met een donkerbruine. Het blijft een lastig onderwerp :)
Bij 2 is de krappe kadrering een noodzaak, aangezien het deken niet heel erg hoog ging :)
Dank je wel voor de aandachtspunten, ga ik volgende keer zeker op letten.
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Hoi Lynn, dit heb je mooi voor elkaar gekregen met een bouwlamp. Zo te zien heb je de lamp camera-links geplaatst, schuin voor de honden. Helemaal prima.

Je ziet als effect dat er een schaduw ontstaat aan de rechterzijde van de hond. Dat is niet erg, maar mooier is misschien om ook daar wat licht te krijgen. Een beetje invullicht door bijvoorbeeld een reflectiebron. Die kan je kopen in de vorm van een reflectiescherm, maar kan je ook zelf maken door een stuk karton te pakken (zo'n 40x40cm, mag groter) en deze te beplakken met aluminum folie. Plaats deze vervolgens aan de andere zijde van het dier en vul de schaduwzijde in.
Lynn85
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 148
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2014 15:04

Dank je emkay, ik had inderdaad aan die kant een reflectiescherm staan, maar dat onding in de juiste positie krijgen en dan ook nog bij je camera gaan klikken was er teveel aan :)
Iemand tips hoe ik een reflectiescherm op een goedkope manier in de positie kan krijgen waarin ik wil? Ik heb namelijk geen statief voor dat scherm. En vriendlief krijg ik daarvoor niet uit zijn zetel :)

En een tweede vraagje, een tweede bouwlamp, zou dat kunnen aan de andere kant? Of is het dan weer teveel licht?
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Je kan een tweede bouwlamp gebruiken maar je moet inderdaad even opletten met wat je doet. Kwestie van proberen, je ziet tenslotte het resultaat meteen :)

Het reflectiescherm zijn speciale houders voor. Je kan om ook door middel van diverse obstakels rechtop en in de juiste hoek houden. Niet ideaal, maar het kan wel.
Lynn85
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 148
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2014 15:04

eMKay schreefCOLONJe kan een tweede bouwlamp gebruiken maar je moet inderdaad even opletten met wat je doet. Kwestie van proberen, je ziet tenslotte het resultaat meteen :)

Het reflectiescherm zijn speciale houders voor. Je kan om ook door middel van diverse obstakels rechtop en in de juiste hoek houden. Niet ideaal, maar het kan wel.
Proberen... Dat ook wel weer, maar dan zou ik er een tweede moeten gaan kopen. Of eens luisteren of iemand ergens nog eentje in een hoekje heel zielig alleen heeft staan :)
Misschien toch maar eens een reflectieschermhouder aanschaffen dan... Nu had ik'm op een hondenbench gezet, maar dat was zeker niet ideaal.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Het hondje lijkt er niet al te happy mee als ik zo eens kijk. Maar goed, dat maakt voor jouw experimenteren niet zo uit.

Maar bouwlampen zou ik toch wat mee oppassen. De krengen worden namelijk gruwelijk warm. Iets wat ik zo 123 niet teruglees in de vorige commentaren.
Qua reflectiescherm kun je er eentje aanschaffen, maar als het budget echt beperkt is: een stuk piepschuim, zo'n rechthoekige isolatieplaat, werkt ook aardig hoor.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
jev
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 185
GeregistreerdCOLON 24 Jul 2014 10:04
WoonplaatsCOLON Earth

Lynn85 schreefCOLONIemand tips hoe ik een reflectiescherm op een goedkope manier in de positie kan krijgen waarin ik wil? Ik heb namelijk geen statief voor dat scherm. En vriendlief krijg ik daarvoor niet uit zijn zetel :)
Niet? Nou ja zeg.... :shock:

Anyway, goedkope oplossingen zijn er zat. Score een oude microfoonstandaard op de rommelmarkt of op marktplaats en koop er een handvol kleine klemmetjes bij de Gamma / Praxis / Formido. Paar buisklemmen en voila, een makeshift standaard.

Aan de andere kant kost een "officieel" statief voor een reflectiescherm ook niet de hoofdprijs: een linkstar reflectieschermhouder kost bij onze vrienden in Urk €32,95.
The Artist Formerly Known As Jeveos
Lynn85
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 148
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2014 15:04

Ik ga eens kijken bij de Urkse vrienden voor zo'n statief...
Ivm de warmte, dat heb ik inderdaad wel gemerkt, maar we staan dan in een koude garage, en ik probeer het in tijd ook altijd te beperken. Zoals je al aangaf blijven de honden niet met plezier poseren :)
Thx voor de tips!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar