Blauwe lucht (maar dan anders)

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gary
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 10 Feb 2014 14:34

Misschien kan iemand mij helpen... ?

standbeeld 1
Afbeelding
standbeeld 2
Afbeelding


Deze foto's zijn nagenoeg na elkaar gemaakt, de eerste richting het westen en de tweede richting het oosten, helaas hebben ze een enorme kleurverschil wat niet alleen in de achtergrond voorkomt.

Vraag 1 :
Wordt dit veroorzaakt door een verschillende witbalans instelling per foto ?
Vraag 2 :
Zou je dit kunnen corrigeren in de RAW opnames ?
Canon 60D | Canon EF-S 18-55 3,5 IS | Canon EF-S 18-200 3,5 IS | Canon EF 70-300 4 IS | Canon EF 50 1,4 | Speedlight EX 430 II
Akumal

Volgens mij is het heel simpel. Bij foto 2 heb je wat meer bewolking. Bij 1 zie je nog wat blauwe tinten in de lucht.
Tevens heb je bij foto 2 wat meer donkere partijen in de achtergrond (bomen).
De achtergrond/ lucht bij 2 is feller, hierdoor wordt de voorgrond door de automatische belichting ook snel donker/ anders
Andere plek en licht, klein beetje appels met peren vergelijken zo.
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

Welkom op het forum.
Bij foto 1 staat het beeld vol in het licht terwijl bij foto twee het licht van achter/rechts lijkt te komen. Dan krijg je dus verschillen.
Je zou met het aanpassen van de witbalans in je raw bestanden de foto's meer naar elkaar toe kunnen trekken. Nummer 2 richting nr. 1 trekken zou niet zo heel moeilijk moeten zijn.


Groet!
Dward
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Welkom op het forum.

In de nabewerking van het RAW bestand kun je de witbalans op "Automatisch" zetten ipv "Zoals opname".
De benamingen zijn afhankelijk van de software die je gebruikt uiteraard.
Vaak zul je dan zien dat het verbeterd.
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Het heeft te maken met de stand van de zon, met niets anders. Als je oplet zul je vaker zien dat de ene kant op je een blauwe lucht hebt en de andere kant een grijze. Heeft dus niets met de witbalans te maken en kan ook niet veranderd worden in post (al dan niet RAW).
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

DavevdrH schreefCOLONWelkom op het forum.

In de nabewerking van het RAW bestand kun je de witbalans op "Automatisch" zetten ipv "Zoals opname".
De benamingen zijn afhankelijk van de software die je gebruikt uiteraard.
Vaak zul je dan zien dat het verbeterd.
Als jij vindt dat het vaak verbetert, betekent dat je de automatische witbalans van Adobd (of andere RAW bewerker) beter vindt dat de automatische witbalans van je cameramaker. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat Adobe/DXO beter is dan Canon/Sony/Nikon, behalve dat het je wat meer aanspreekt. Wil je een goede witbalans hebben zul je toch moeten werken met een grijskaart o.i.d.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Zit zeker wat in.
Het is zoals bij veel zaken in de fotografie een kwestie van smaak.
Ook met grijskaart je witbalans afstemmen, hoe perfect ook... kan betekenen dat je het minder mooi vind.
Kwestie van uitproberen en mee spelen denk ik dan.

Maar dat er in dit geval verschil zit in de kleuren, dat komt door de andere situatie inderdaad.
Dat komt niet omdat er iets "fout" is met de camera of witbalans of iets dergelijks.
Daar zijn we het met zijn allen duidelijk over eens.
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gary
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 10 Feb 2014 14:34

Iedereen bedankt voor jullie reacties,
- Er is inderdaad verschil in belichting, maar veranderd hierdoor de kleur (tint) van een opname ?
- De stand van de zon heeft inderdaad invloed op de kleur, morgens blauw en avonds meer rood, maar beide opnames zijn bijna gelijktijdig gemaakt in iedergeval binnen enkele minuten van elkaar.
Het gaat ook niet welke achtergrond ik mooier vindt, ik wil ze (10 opnames) samen in één frame plaatsen en het liefst allen gelijk hebben.
Maar mede dankzij jullie reactie ga ik stoeien met Adobe een nu nog erg ingewikkelde programma, maar ik heb idd een menu ontdekt waar ik kan spelen met de witbalans.

Mijn dank is groot...

Oh ja het zijn trouwens een aantal beelden van de "Ponte Sant'Angelo" in Rome.
Canon 60D | Canon EF-S 18-55 3,5 IS | Canon EF-S 18-200 3,5 IS | Canon EF 70-300 4 IS | Canon EF 50 1,4 | Speedlight EX 430 II
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar