nieuw in het donker

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Ericszn
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1400
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2010 22:28

Beste allemaal,

Ik heb nog weinig ervaring met nachtfotografie en daar ben ik nu een beetje mee aan het experimenteren.
Hierbij een voorbeeld:

Afbeelding
F-stop: f/2.8
Belichtingstijd: 4 sec
Brandpuntsafstand: 17mm
ISO: 100

Ik hoor graag opmerkingen en tips van wat ik anders en/of beter moet doen.

Alvast bedankt!
[o] = Canon 60D en 400D, Canon 17-85mm, Canon 55-250mm, Tamron 17-50mm, Canon EF 50mm 1:1.8 II
http://donfotografie.nl
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

je hebt in elk geval een mooi oefenobject gekozen, mooi met dat water ervoor en de weerspiegeling.
een tip: ik zie dat je diafragma 2.8 hebt gebruikt, dat zorgt voor weinig scherptediepte. Als je f/22 gebruikt worden lampen e.d. mooie sterretjes (afhankelijk van de gebruikte lens).
En dan wordt het nogal felle licht rechts mooier. In dit geval zou ik 'm zelfs van de foto croppen omdat het nogal de aandacht opeist.
Speel met je toestel bij nachtfotografie, probeer het uit. Maak verschillende foto's op verschillende diafragma's.

Qua technieken is het van belang wát je precies op de plaat gaat zetten. Zo maakt het een heel verschil of je de maan wilt platen, de sterrenhemel of juist een startrail.
Niet elke avond/nachtfoto maak je op dezelfde wijze namelijk.
ISO instellingen, diafragma en sluitertijd zijn voor elk te fotograferen object dus anders.
hoop dat je er wat mee kan.
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
RuBo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 836
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2008 21:35
WoonplaatsCOLON Barendrecht

Ik weet niet wat er verder naar links voor bebouwing o.i.d. is, maar ik denk dat de foto wat sterker geworden was als je de camera wat meer naar links gedraaid had.
Zover dat je het huis rechts kwijt bent.
Het goede huis staat dan niet meer zo in het midden en je bent het groenige koude licht aan de rechterkant kwijt, zodat je alleen het warmere licht over houd.
Ruud.
Gebruikers-avatar
Ericszn
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1400
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2010 22:28

Bedankt voor de reacties.
Gewoon blijven oefenen dus :)
[o] = Canon 60D en 400D, Canon 17-85mm, Canon 55-250mm, Tamron 17-50mm, Canon EF 50mm 1:1.8 II
http://donfotografie.nl
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

Goed gedaan.

Je zou, zoals reeds gezegd, kunnen kiezen voor een kleiner diafragma (f/22 kan, ik denk dat je bij f/16 ook al mooie sterretjes krijgt). Bijkomend voordeel is dan dat de sluitertijd omhoog gaat en daarmee het water nog zachter wordt. Dat maakt nu niet zoveel uit, maar hoe harder het waait, hoe belangrijker het dan is.

Verder zou ik voor een eerder tijdstip gaan. Dan zit je in het blauwe uurtje en wordt de lucht mooi diep blauw ipv helemaal zwart. Er zijn wel apps waar je kunt zien wanneer het mooie fototijdstip aanbreekt.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar