eerste avond opname

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
petje74
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2013 20:55

Hallo iedereen,
Als eerste sorry als het niet gelijk goed gaat want dit is de eerste keer dat ik wat werk hier plaats.

Dit is mijn eerste upload van een 2 tal foto's waarvan ik graag wat feedback voor wil ontvangen :? Ik hoop dat het goed gaat met de instellingen die ik gebruikt heb dat die opgenomen worden in de tekst ergens.

Ik ben nu ongeveer 5 avonden in de cursus die ik volg verder en het onderwerp was avondfotografie. Hierin is de theorie besproken en zijn we de straat opgegaan.
Als ik naar deze 2 foto's kijk dan ben ik op zich verbaasd over het resultaat wat ik er van gemaakt heb :D . Ze hebben geen nabewerking gehad of wat dan ook.
Verder hoop ik dat ik punten of tips kan krijgen zodat ik er beter door kan worden, En maakt niet of het positief of negatief mocht zijn.

waar ik zelf benieuwd naar ben hoe het komt dat ik in beide foto's van die lichter vlekjes heb zitten, zeker bij het gebouw, links net onder de vlag

EOS350 met een 18/55 kit lens F16 belichtingstijd 15 sec ISO 100 (voor beide foto's is alles gelijk)

37508

37507

Alvast bedankt voor alle punten.

gr
petje
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

Hallo Petje,

Gefeliciteerd met de eerste upload. Volgens mij is het goed gegaan.

Er zijn nog niet zo heel veel reacties, maar dat gaat vast nog wel veranderen, toch mensen?

Bij foto 1 heb ik het idee dat de witbalans iets te geel staat. Wellicht kan je in de nabewerking eens proberen om die iets koeler te zetten.

Foto 2 vind ik iets interessanter om naar te kijken dat 1. Wel denk ik dat de compositie wat 'rustiger' kan. Ik zou denk ik een (paar) stapje(s) meer naar links doen, zodat de paal (waar de fiets tegenaan staat) niet op de foto staat en dan het beeld aan de bovenzijde iets inkropen waardoor er minder zwart vlak te zien is. Ik weet niet of het mogelijk is, maar wellicht kan je ook naar rechts en de witte dame (toch?) inkaderen tussen de twee palen.

Ook kan je eens proberen om deze foto's iets eerder op de avond te maken als de lucht nog niet helemaal donker is. dan krijg je een mooi diepblauwe lucht in plaats van zwart. Dat staat denk ik mooier bij de witte dame.
petje74
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2013 20:55

Dank je wel voor je reactie en opmerkingen over wat anders zou kunnen.
Ben wel blij dat er toch iemand een reactie geeft op mijn werk :-)

Ik ga met de opmerkingen de komende dagen eens aan de gang en kijken of ik lightroom de eerste iets beter van kleur kan krijgen. In mijn toestel staat witbalans nog op auto, handmatig heb ik dat nog niet door hoe ik met de wit balans moet werken.

De witte dame vond ik het detail van die 2 fietsen wel een leuke aanvulling op het geheel, maar klink logisch om de foto wat meer vanuit de zijkant te maken, en wat meer van de bovenkant af te halen. We konden op dat tijdstip toen we daar aankwamen niet meer gebruik maken van delucht want het was gewoon donker zeg maar :-)

Gr
petje
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Leuke foto's! Wanneer is "Glow" ook alweer? :wink:
Mijn voorkeur gaat uit naar de tweede foto, maar dan in het vierkant uitgesneden. De doorlopende stalen kolom en zwarte lucht biedt niet veel interessants vind ik.
En ja, een beetje eerder zodat je wat donkerblauw in de lucht hebt zou niet misstaan. Lekker contrasterend met het gele van de straatverlichting.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
Mister Cramer
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2013 23:21
WoonplaatsCOLON Hillegom

Ik vind het ook leuke foto`s!
Zelf zou ik de meest rechte paal weglaten/halen. Want ik deel je mening over die paal met die fietsen.
En op de eerste foto iets anders gaan staan zodat die rechter lantaarnpaal wegvalt, die vind ik wel storend. Of komt er dan weer een andere tevoorschijn?

Ik las nog geen antwoorden over de vlekken in je foto`s. Het lijkt mij er op dat de lens vervuild is, stofdeeltjes ofzo.
Of dat er stofdeeltjes op de sensor van je camera liggen, alleen weet ik niet of dat zo duidelijk tot uiting komt in een foto als deze. Maar misschien dat een ervarener iemand daar wel antwoord op kan geven?
Ik weet wel dat er manieren zijn om te controleren of de sensor vervuild is (door met bepaalde instellingen een soort testfoto te maken). Is wel ergens op het Wereld Wijde Web te vinden.

Groeten Nick
Canon60D, Canon EF-S 18-85mm f/3.5-5.6 IS, Canon EF 50mm f/1.4 USM, Canon EF 70-200 f4 L IS USM, Canon Speedlite 430 EX II,
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar