Advies gevraagd foto's bij kunstlicht atletiekbaan

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Foto Piet
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2012 17:31
WoonplaatsCOLON Gorinchem

Mijn atletiekvereniging heeft mij gevraagd groepsfoto's te maken. Nu doe ik dat het liefst bij daglicht, maar er wordt meeest 's avonds getraind en dan is iedereen aanwezig. In deze donkere dagen betekent dat dus foto's maken bij ongunstige lichtomstandigheden. Er is wel baanverlichting aanwezig. Ik werk met een Canon 600D en zo nodig met de Speedlite 430 EX II. Ik denk dat ik moet beginnen met te zorgen voor een hoge ISO-waarde en verder sta ik open voor alle raad. Heeft iemand tips voor mij?
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

enkel tips
- fotografeer in Raw dan kun je op de pc onderbelicht ophalen
- fotografeer met groot diafragma (dun een klein getal)
- fotografeer niet te ver af je licht van je flits neemt sterk af hoever je weg staat.
- inderdaad hoge iso waarde.
- probeer ze zo te laten staan dat je zoveel mogelijk baanverlichting gebruikt
- laat ze stil staan en niet bewegen ;-)
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

- schiet in raw, dan heb je de beste grip achteraf.
- vergeet de flitser, het is geen vuurtoren!
- wees niet bang voor ruis, ruisfobie is dodelijk!
- geniet: lol zie je altijd terug in foto's!
Gebruikers-avatar
Panther1881
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 399
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2011 06:50
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

eos4all schreefCOLON- schiet in raw, dan heb je de beste grip achteraf.
- vergeet de flitser, het is geen vuurtoren!
- wees niet bang voor ruis, ruisfobie is dodelijk!
- geniet: lol zie je altijd terug in foto's!
Hear, hear!

Voor actie wellicht een andere focus instelling: 'AI Servo' en schieten op de 'Av' stand met een zo groot mogelijk diafragma (klein getal).
Ducttape is like the force, it has a light and a dark side and it holds the universe together...

Panther Pictures
Foto Piet
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2012 17:31
WoonplaatsCOLON Gorinchem

Dankjewel voor jullie antwoorden. In RAW werk ik sowieso. Flitsen doe ik liever niet. Enige afstand tot de lichtmasten zal nodig zijn omdat het licht anders recht van boven komt. Het gaat om groepsfoto's, dus ik hoef geen rekening te houden met snelheid van de atleten. Verder maar goed van tevoren proberen en testen denk ik! Beginnen met ISO 400 of hebben jullie daar andere gedachten over?
Gebruikers-avatar
Panther1881
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 399
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2011 06:50
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Ik vermoed dat je met ISO 400 niet wegkomt, maar je kunt het allicht proberen :) Als mensen voor je gaan poseren en stil proberen te zitten heb je al gauw 1/60 sluitertijd nodig om alle beweging te elimineren.
Zet je camera op een statief en maak meteen enkele foto's kort achter elkaar (burst), dan kun je eventueel nog wat photoshoppen met ogen die dicht zijn of net weg kijken of niet iets te veel bewegen etc.
Ducttape is like the force, it has a light and a dark side and it holds the universe together...

Panther Pictures
YD91
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 123
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2012 09:06

Ben bang dat iso 400 veel te weinig is. Ik weet niet waarvoor de foto's bedoeld zijn, maar als deze bijvoorbeeld verkleind op een site komen hoeft iso 1600 ofzo denk ik geen probleem te zijn. Ik heb zelf vaker foto's geprint op 45cm X 30cm die op iso 1000 of 1250 waren genomen met de 7d (zelfde sensor als de 600d) en waarbij de ruis niet storend zichtbaar was in de print. Dus wees niet bang om indien iso 1600 te gebruiken.

Ik weet niet hoe groot de groep is waarvan je een foto moet maken en wat het maximum diafragma is wat je kunt gebruiken maar let op dat indien het een grote groep is en jij bijvoorbeeld een diafragma gebruikt van 1.4 dat de scherptediepte groot genoeg is om iedereen scherp op de foto te krijgen.

Als het echt een foto is waarbij iedereen stil op een rijtje staat gebruik dan een statief.

Misschien is het een idee om enkele dagen voor het fotomoment al eens te kijken hoeveel licht je in werkelijkheid hebt zo dat je je instellingen snel goed hebt staan op de betreffende avond.
Foto Piet
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2012 17:31
WoonplaatsCOLON Gorinchem

YD91 schreefCOLONBen bang dat iso 400 veel te weinig is. Ik weet niet waarvoor de foto's bedoeld zijn, maar als deze bijvoorbeeld verkleind op een site komen hoeft iso 1600 ofzo denk ik geen probleem te zijn. Ik heb zelf vaker foto's geprint op 45cm X 30cm die op iso 1000 of 1250 waren genomen met de 7d (zelfde sensor als de 600d) en waarbij de ruis niet storend zichtbaar was in de print. Dus wees niet bang om indien iso 1600 te gebruiken.

Ik weet niet hoe groot de groep is waarvan je een foto moet maken en wat het maximum diafragma is wat je kunt gebruiken maar let op dat indien het een grote groep is en jij bijvoorbeeld een diafragma gebruikt van 1.4 dat de scherptediepte groot genoeg is om iedereen scherp op de foto te krijgen.

Als het echt een foto is waarbij iedereen stil op een rijtje staat gebruik dan een statief.

Misschien is het een idee om enkele dagen voor het fotomoment al eens te kijken hoeveel licht je in werkelijkheid hebt zo dat je je instellingen snel goed hebt staan op de betreffende avond.
Dank voor de reactie. Het laatste (van tevoren gaan kijken en proberen) ga ik zeker doen. De foto's zijn bedoeld voor een jubileumboek, dus afdrukkwaliteit is wel vereist. Het advies vooral de scherptediepte in de gaten te blijven houden neem ik ter harte.
YD91
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 123
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2012 09:06

Ik weet niet hoe groot je foto's moeten worden geprint in het boek. Maar als het bijvoorbeeld een boek is van 20cm bij 20cm dan zou je eens een aantal proefafdrukken kunnen maken op dat formaat (op fotopapier of ander hoogwaardig papier) op verschillende iso's om te ontdekken tot welke iso jouw camera nog acceptabele resultaten aflevert.
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

en zijn de foto's gelukt?
Daar zijn we nu wel benieuwd naar.
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Foto Piet
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2012 17:31
WoonplaatsCOLON Gorinchem

Ik begrijp dat je nieuwsgierig bent naar de resultaten. Zodra ik wat heb zal ik een of meer foto's uploaden. Het is echter een beetje lange termijn werk. Deze week wordt besproken hoe en wanneer het gaat plaats vinden. Ik houd je op de hoogte.
Foto Piet
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2012 17:31
WoonplaatsCOLON Gorinchem

Hierbij twee pogingen om te fotograferen op de atletiekbaan bij avond. Beide foto's zijn uit de hand genomen op een moment dat de pupillen bijna stil stonden, beide foto’s met ISO 1600. De eerste met flits: 1/60 f/6,3. (Ik weet het: niet vanuit de goede hoek met dat hekje ervoor en het gebouwtje erachter.)

De tweede is genomen zonder flits: 1/40 f/2,8. Ondanks de zonnekap toch nog reflectie op de lens.


Afbeelding


Afbeelding
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Wat is je eigen mening?
Mijn voorkeur duidelijk voor 2. Betere compositie, maar vooral mooier licht en veel beter op kleur.
De witbalans op de 1e zit er duidelijk langs.

Ik zou uitendelijk een andere plek kiezen (als het kan). Bijvoorbeeld achterin in de bocht.
Die bomen struiken als achtergrond zal het veel rustiger maken dan kantine en kleedgebouwen erbij.
Of de groep op het gras plaatsen met gezichten riichting licht en een stukje baan als voorgrond meenemen.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
Panther1881
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 399
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2011 06:50
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Ik sluit me denk ik aan bij Frank. Beide foto's zijn qua voor/achtergrond niet helemaal optimaal maar ik vind foto 2 ook de beste van deze twee.

Ik zit me overigens af te vragen waar ik naar zit te kijken. Is dit een warming-up ritueel, of is dit speciaal voor deze foto's in scene gezet? Voor mij als buitenstaander heb ik geen idee eigenlijk wat er aan de hand is op de foto. De foto komt in het jubileum boek... maar kijken alleen sporters daarin? Voor mij als buitenstaander is het nu een onduidelijk wat je wilt laten zien.

De huisjes zijn erg afleidend op de achtergrond, evenals het hek op de voorgrond. Maar behalve dat vind ik de bomen op foto 2 en de lichtjes op foto 1 ook weinig toevoegen aan de foto's. OP foto 2 zijn de kleuren sowieso stukken beter. Je hebt de groene kleuren, het oranje van de baan. De voornamelijk blauwe outfits van de sporters. (misschien heel voorzichtig inflitsen om de kleuren op de ruggen wat beter eruit te laten komen?)
Ik zou de volgende keer (komt er nog een volgende keer?) beter opletten wat je compositie wordt. Bedenk wat je allemaal in je foto wilt hebben. Wat je nodig hebt om het beeld compleet te maken, om duidelijk te maken wat er aan de hand is. Denk ook aan de regel van derden, dit hoeft niet toegepast te worden, maar besteed aandacht aan de plaatsing van je voorgrond/onderwerp/achtergrond.
Ducttape is like the force, it has a light and a dark side and it holds the universe together...

Panther Pictures
Foto Piet
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2012 17:31
WoonplaatsCOLON Gorinchem

Panther 1881 bedankt voor je commentaar. Ik ben gewoon met het toestel de baan op gegaan om eens wat uit te proberen bij dit kunstlicht. Daarbij kwam ik deze polsstokgroep tegen. De oefening zal wel iets te maken hebben met beheersing van het materiaal. De stokken worden op de grond met de punt tegen elkaar gezet en vervolgens worden de stokken tegelijk omhoog gedaan zonder dat de punten van elkaar mogen gaan. Ik heb dus geen invloed gehad op de opstelling van de groep of de situering t.o.v. de achtergrond. De foto's bewijzen dat het heel moeilijk is om bij avond foto's te maken op de baan. Hoge Iso-waarde, open diafragma, sluitertijd zo lang mogelijk, stilstaande personen en dan nog een matig resultaat. Wat het jubileumboek betreft: dat hoeft nog niet af, dus dat ga ik straks in het voorjaar lekker bij daglicht doen.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar