Le Mans 24H

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
rboerdijk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 69
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2012 22:44

Afgelopen weekeind had ik de mogelijkheid wat foto's te maken bij de 24H van LeMans
Constructieve feedback is welkom!

Afbeelding
(1)

Afbeelding
(2)

Afbeelding
(3)

Afbeelding
(4)

Afbeelding
(5)
Gebruikers-avatar
lassie_sr
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 976
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2009 12:27
WoonplaatsCOLON Hellevoetsluis

Wat verwacht je voor feedback? Ik vraag het maar even want het komt nog al eens voor dat posters erg boos worden als het commentaar niet is wat ze verwachten. Kijk als er na 255 views nog geen commentaar komt dan geeft dat meestal aan dat de foto's niet bijzonder zijn. Daar is niks mis mee, maar dat moet dan overeenkomen met wat jezelf ervan vind. Als jij ze namelijk super vind dan zit er een verschil tussen wat "men" vind en jij vind.

Laszlo
Canon 5D Mark II│Canon 7D Mark II | 24-105 f/4 L |17-40-f/4 L |70-200 f/4 L |100 f/2.8 L Macro|Sigma 150-600||
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

lassie_sr schreefCOLONDaar is niks mis mee, maar dat moet dan overeenkomen met wat jezelf ervan vind. Als jij ze namelijk super vind dan zit er een verschil tussen wat "men" vind en jij vind.
Een mening kan toch nooit gebaseerd zijn op wat een ander van iets vind of wat hij verwacht? Als iemand om feedback vraagt dan krijgt hij dat, ongezouten en precies zoals jij het ziet. Uiteraard wel met respect. Wat hij er verder mee doet of dat hij misschien andere verwachtingen had is dan, kort gezegd, zijn eigen "probleem". Daar leert iemand dan weer van doordat hem een andere kijk op zaken wordt voorgelegd.

Over de foto's:
Het is jammer dat, door het pannen, nummertje 5 net niet helemaal scherp geworden is. Nu is alleen de kont scherp en dat kijkt net niet lekker. Nummertje 4 gaat nét maar zit ook net tegen het onscherpe aan. Beide had een lager standpunt nog mooier gemaakt denk ik.
Nummertje 3, spreekt me niet echt aan. Door het donkere komt de algemene toning van de foto niet echt lekker over. Misschien wel door de witbalans?? Ook de plek waar vandaan gefotografeerd is maakt de compositie niet spannend genoeg.
Nummertje 2 is een mooie reclame plaat en kunnen de zo in een folder gebruiken!
Bij nummertje 1 had je denk ik meer met scherptediepte moeten spelen. Dus eigenlijk minder scherptediepte. :wink: Nog iets meer langs de bumper op ipv wat frontaal zoals nu.
rboerdijk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 69
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2012 22:44

lassie_sr schreefCOLONWat verwacht je voor feedback? Ik vraag het maar even want het komt nog al eens voor dat posters erg boos worden als het commentaar niet is wat ze verwachten. Kijk als er na 255 views nog geen commentaar komt dan geeft dat meestal aan dat de foto's niet bijzonder zijn. Daar is niks mis mee, maar dat moet dan overeenkomen met wat jezelf ervan vind. Als jij ze namelijk super vind dan zit er een verschil tussen wat "men" vind en jij vind.

Laszlo
Tja, wat verwacht je als je foto's in het feedback forum zet? Feedback lijkt me.. Zoiets als "wat kan er gedaan worden om de foto's beter te maken"? Kijk, het is inderdaad niet erg als foto's niet super zijn, en in dat geval zou het geweldig zijn om feedback te krijgen hoe je ze dus wel "super" krijgt. Dat mag overigens best kritisch zijn hoor, iemand die voor de 2e keer probeert te pannen kan vast wel tips gebruiken hoe je dit beter doet, of wat voor settings better werken om goede scherpte te krijgen... dat soort hulpvolle feedback dus.
Sushi schreefCOLON
lassie_sr schreefCOLONDaar is niks mis mee, maar dat moet dan overeenkomen met wat jezelf ervan vind. Als jij ze namelijk super vind dan zit er een verschil tussen wat "men" vind en jij vind.
Een mening kan toch nooit gebaseerd zijn op wat een ander van iets vind of wat hij verwacht? Als iemand om feedback vraagt dan krijgt hij dat, ongezouten en precies zoals jij het ziet. Uiteraard wel met respect. Wat hij er verder mee doet of dat hij misschien andere verwachtingen had is dan, kort gezegd, zijn eigen "probleem". Daar leert iemand dan weer van doordat hem een andere kijk op zaken wordt voorgelegd.

Over de foto's:
Het is jammer dat, door het pannen, nummertje 5 net niet helemaal scherp geworden is. Nu is alleen de kont scherp en dat kijkt net niet lekker. Nummertje 4 gaat nét maar zit ook net tegen het onscherpe aan. Beide had een lager standpunt nog mooier gemaakt denk ik.
Nummertje 3, spreekt me niet echt aan. Door het donkere komt de algemene toning van de foto niet echt lekker over. Misschien wel door de witbalans?? Ook de plek waar vandaan gefotografeerd is maakt de compositie niet spannend genoeg.
Nummertje 2 is een mooie reclame plaat en kunnen de zo in een folder gebruiken!
Bij nummertje 1 had je denk ik meer met scherptediepte moeten spelen. Dus eigenlijk minder scherptediepte. :wink: Nog iets meer langs de bumper op ipv wat frontaal zoals nu.
Thanks - dit was het soort feedback waar ik naar zocht - kan het bij nummer 4/5 zijn dat ik een andere F-stop geholpen had? Of het onscherpe ook gekomen zijn door niet goed pannen?

Nummer 3: Juist het donkere en de lichten sprak me aan... Ik zal eens kijken of ik met een andere witbalans meer eruit kan halen. Perspectief: Ik was er niet als officieel fotograaf, en had helaas geen toegang tot te pitlane zelf :(, van lager zou de compositie beter geweest zijn.

betreffend #1 - okay, goed idee - zal ik volgende keer zeker proberen!
wallisman
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 302
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2007 15:27

leuk evenement om te fotograferen, waarbij je denk ik niet alle bewegingsvrijheid hebt om iets dichter bij de baan te staan, of iets lager of . . . etcetc.

foto 1 - leuke plaat, goede schuinte, jammer dat de auto vies is (ik ben geen autosportliefhebber!), maar dit is wellicht juist de charme van deze foto
foto 2 - jij hebt de auto uitstekend vastgelegd, qua scherpte, schuinte, beeldinvulling, e.d. Helaas is de auto zwart, de ondergrond ook en de achtergrond ook, waardoor het geheel somber oogt
foto 3 - mijn eerste gedachte was dat deze op een racebaan op zolder is gemaakt; het ziet erg miniatuur uit, wat voor mij een extra bekoring geeft
foto 4 - dit is een klassieke racefoto; knalrode auto tegen (tamelijk) egale achtergrond. goed!
foto 5 - okay, maar somber

Jan
allerlei glaswerk en zo'n klikapparaat
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Het lijkt me gaaf om daar een keer te gaan kijken. Misschien volgend jaar.

Foto 1 geeft een goede impressie van wat zo'n auto heeft te verduren tijdens deze race.
Foto 2 zou spannender kunnen door 's avonds met een lange sluitertijd en een zaklampje te schilderen met licht. Hij is nu wel wat krap geknipt. (is ook mijn zwakte, moet ik afleren)
Foto 3 is wat minder.
Foto 4 lijkt wel een fragment uit dat racespel voor de playstation, Gran Tourismo. Erg scherp en lekker knallend rode auto.
Foto 5 is wat onscherp op de voorkant van de auto. Aan de kleur van het asvalt en de auto kan je niets doen. Misschien later op de avond, wanneer de baanverlichting aan gaat, had je meer kans op contrast en weerspiegeling op de auto.

Ik denk dat ik binnenkort eens een uitstapje maak naar een circuit om foto's te maken. Spa en Zolder zijn niet ver van mij vandaan. Of een dagje Nurburgring. (Daar kun je trouwens tijdens de oefendagen wel tot in de pitstraat.)
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
WL078
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 85
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2012 19:29
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Foto 1;
Vind het met scherpte-diepte wel meevallen, de achtergrond valt wel mooi weg. Mooi vies, maar geen eindfoto. Meer als in een pitstop voor ze de nacht ingaan. Vies, maar nog niet kapot/gehavend. Het rode onderin de koplamp maakt het leuk en wat bizar. Net alsof het oog al bloed. Past dus in de Le Mans beleving.

Foto 2; Kan inderdaad zo een folder in. En dat is het slechte eraan. Dat is niet Le Mans, niet Endurance. Foto klopt, maar niet in een serie over Le Mans.

Foto 3; Heeft tot nu toe niet de meeste bekoring opgeleverd. En ja als de mogelijkheid er was dan had de invalshoek wellicht beter gekund. Maar dat terzijde. Dit is de foto in de serie die het meest "24 Heure du Lemans" uitspreekt. Is technisch goed. Alles is zichtbaar, inclusief de viezigheid verzameld.
Kan de EXIF niet lezen, maar schat dat dit in de eerste helft van de nacht is? Goed uit de schade gebleven ook.

Foto 4 en Foto 5;
Die zeggen mij weinig. Leuk om te zien, dat wel. Maar zie er geen Le Mans in. Kan ook makkelijk van een andere GT race zijn.

Heb je ook foto's van de zondag morgen en finish? Die lijken mij sterker om juist de endurance weer te geven.

Niet een schone auto, maar juist een auto waar je aan ziet dat hij al uren strijd levert en ze hem als goed als mogelijk in de race houden. Dat zijn de mooiste weergaven.
Dus is in deze serie nr 3 de beste in mijn opinie.
Met vriendelijke groet,
Les
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar