Italia A Zandvoor 2011

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
ErikMoesbergen
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 07 Apr 2012 14:43

Vorig jaar tijdens Italia a Zandvoort wat foto's gemaakt.
Nu zou ik graag willen weten wat er eventueel beter aan zou kunnen.

1
Afbeelding
Camera Eos 1000D
F stop f/20
Belichtingstijd 1/2000
Iso 800
Brandpuntafstand 250mm

2
Afbeelding
Camera Eos 1000D
F stop f/9
Belichtingstijd 1/200
Iso 200
Brandpuntafstand 18 mm

3
Afbeelding
Camera Eos 1000D
F stop f/8
Belichtingstijd 1/320
Iso 200
Brandpuntafstand 109 mm
Laatst gewijzigd door 1 op ErikMoesbergen, in totaal 7 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Kuno Mooren
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 427
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2009 18:09
WoonplaatsCOLON Waddinxveen ,Holland
CONTACTCOLON

1 en 3 opzich aardige composities, maar mis helaas wat scherpte.
plaat 2 had ik vanaf de andre kant genomen, aangezien je nu tegen het licht in aan het schieten bent.
dit zie je ook overduidelijk aan de schaduw aan jou eigen zijde ;)

verder leuke plaatjes als herinnering, maar fototechnisch niet je van het. :)
er zijn 2 soorten foto camera's

#1 Canon EOS-D
#2 Wegwerp fotocamera's :D
ErikMoesbergen
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 07 Apr 2012 14:43

Wat bedoel je precies met bij foto 1 en 3 mis je helaas wat scherpte in de zin van scherpte in de auto of de omgeving ?. En dan uiteraard de vraag hoe zou ik dat in het vervolg evt kunnen proberen te creeren.

Foto 2 heb ik toen bewust van die kant genomen ivm de mensenmassa die achter mij stonden maar achteraf misschien inderdaad beter vanaf de andere zijde kunnen nemen
Gebruikers-avatar
Kuno Mooren
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 427
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2009 18:09
WoonplaatsCOLON Waddinxveen ,Holland
CONTACTCOLON

Vind jij de auto's wel genoeg scherpte hebben dan?
uiteraard is er een groot verschil in lenskeuze.

foto 2 had ik de man helemaal rechts in beeld eruit geknipt, en ben ik niet zo kapot van spiegel vervuiling,
daarmee bedoel ik dus de spiegeling in de deur en de achterbumper.

het voordeel van "in" het licht schieten, is dat de kleuren ook vele malen beter overkomen.

er zal vast heel veel volk gelopen hebben, maar dan is het de kunst, om toch de juiste compositie te krijgen,
d'r zijn vaak momenten zat, en die zul je moeten afwachten op dit soort evenementen.
er zijn 2 soorten foto camera's

#1 Canon EOS-D
#2 Wegwerp fotocamera's :D
ErikMoesbergen
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 07 Apr 2012 14:43

Scherpte had inderdaad beter gekunt. Moet zeggen dat ik een geheugenkaart vol had met foto's en ik er ongeveer 20 heb overgehouden de rest was echt slecht.

Ik heb persoonlijk liever alleen maar "opbouwende/slechte" kritiek zodat ik ervan kan leren zodat ik ook uiteindelijk beter kan worden dus bedankt voor de tips / opmerkingen tot nu toe
Gebruikers-avatar
Superkiwi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 944
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 21:10
WoonplaatsCOLON Woensdrecht
CONTACTCOLON

Bij foto 1 zie ik dat je het diafragma op 20 had staan en de iso op 800.
Nu ziet het er op de foto's best zonnig uit, dus kan je de iso gerust naar 100 zetten (misschien 200).
Diafragma van 20 is mijn inziens veel te hoog, omdat je ook met bv een waarde tussen de 8 en 11 genoeg scherptediepte krijgt.
Het pannen (meetrekken) is erg lastig, maar door je sluitertijden iets te verlagen (zeg 1/150e of zelfs iets minder) krijg je meer beweging in de wielen en achtergrond,
waardoor het effect van snelheid goed te zien is.
Ik weet niet op welke installing je camera stond, maar Tv (sluitertijdvoorkeuze) is een hele handige bij panning.
Als je op een vaste plek zat: zet 'm op Manueel en kijk wat bij een sluitertijd van ongeveer 1/150e een goed diafgragma is (door wat proeffoto's te maken nog voordat er een auto is) zodat je
een mooi belichte foto krijgt. Dan staat je camera eigenlijk nagenoeg goed ingesteld en kan je volledig concentreren op het pannen.


Groet,

Danny
Kiwi says hi!
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Buiten scherpte mis ik vooral afwisseling! Italia zandvoort staat in het teken van Auto's en motoren gebouwd in Italie en Italie heeft een veel groter arsenaal van prachtige bolides dan aleen Ferrari's.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
ErikMoesbergen
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 07 Apr 2012 14:43

@ Bobvanduin.

Dat klopt dit zijn toevallig 3 foto's maar heb er eventueel nog wel meer wil er gerust meer plaatsen geen probleem.

Iedereen bedankt tot nu toe voor wat tips. Volgende keer zullen we ze zeker gaan proberen toe te passen
Gebruikers-avatar
lassie_sr
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 976
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2009 12:27
WoonplaatsCOLON Hellevoetsluis

Eric, er zijn twee zaken die dodelijk zijn voor een echt goede foto, dat is kader en/of achtergrond vervuiling en slecht licht. In foto twee heb je dit beide. Het licht is te hard de lucht is ook helemaal uitgebeten. De achtergrond en kader (mensen in beeld) lijkt me duidelijk. Bij deze foto had je veel eerder of veel later moeten fotograferen zodat het licht zachter was geweest zonder keiharde schaduwen, overbelichte luchten en minder mensen. Ik weet dat je niet altijd de keuze hebt, maar je moet je ervan bewust zijn. Dat geeft maar aan dat een echt goede foto maken moeilijk is, veel tijd en geduld vergt.

Kijk het is wat je met je foto wilt wat het verschil maakt. Is hij voor het familie album dan is het oke. Is het doel er een zg "wow" foto van te maken dan moet je met bovenstaande allemaal rekening houden. Meest belangrijke is dat je er plezier in blijft houden. Daarom je niet laten ontmoedigen en een volgende keer weer posten. Net zolang tot je we in de showcase kunnen bewonderen. :wink:

Laszlo
Canon 5D Mark II│Canon 7D Mark II | 24-105 f/4 L |17-40-f/4 L |70-200 f/4 L |100 f/2.8 L Macro|Sigma 150-600||
ErikMoesbergen
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 07 Apr 2012 14:43

Ik blijf ze ook zeker posten en ben totaal niet ontmoedigd. Als ik geen kritiek erop had gewild had ik ze nooit gepost.
Voor de uitgebeten luchten heb ik een Polaristatiefilter aangeschaft die was toen helaas nog niet in mijn bezit. (Na veel lezen heeft mij geleerd dat dat je luchten beter laat uitkomen ?)
Gebruikers-avatar
lassie_sr
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 976
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2009 12:27
WoonplaatsCOLON Hellevoetsluis

Erik daar ga je geen uitgebeten (overbelichte) luchten mee voorkomen. Polarisatie filter, mits haaks op de zon gehouden, geeft een blauwere lucht en meer contrast in/met de wolken.

Je histogram gebruiken om te zien of de lucht is overbelicht. Ook de overbelichting waarschuwing aanzetten mocht je dat al niet gedaan hebben. De over of onder belichten gedeelten gaan dan knipperen in je display. Als dat gebeurt is het een kwestie om diafragma en/of sluitertijd zodanig aan te passen dat het histogram goed is en er geen knipperende gedeelten meer te zien zijn.

Laszlo
Canon 5D Mark II│Canon 7D Mark II | 24-105 f/4 L |17-40-f/4 L |70-200 f/4 L |100 f/2.8 L Macro|Sigma 150-600||
Gebruikers-avatar
Kuno Mooren
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 427
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2009 18:09
WoonplaatsCOLON Waddinxveen ,Holland
CONTACTCOLON

ik gebruik alleen een polarisatie filter, als ik door glas heen fotografeer (bijvoorbeeld bij gevaarlijke/giftige dieren of vitrines)
ook schittering op het water, kan wat aangenamer worden door een polarfilter
er zijn 2 soorten foto camera's

#1 Canon EOS-D
#2 Wegwerp fotocamera's :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar