25 apr. 2012 ~ dé bloem van het jaar... de Kievitsbloem

De beste en mooiste foto's in de categorie 'Natuur'

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators, Invited users

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

… Met ongekende snelheid drijf ik mijn 37 jaar oude auto over de snelweg. Elke 5 minuten kijk ik op de klok, de lege gastank negerend. Ik wilde rond half acht bij mijn moeder zijn maar het wordt uiteindelijk pas over achten. De zon gaat onder rond kwart voor negen en we moeten nog een stukje lopen...

Ken ik dat niet ergens van? Jawel... zo begon mijn column op 28 april 2010 (zie hier). En nu, 2 jaar later, zouden de Fransen zeggen: "l'histoire se repête". Er is in die twee jaar dus nog niets veranderd, op donderdagavond 19 april rijdt ik - wederom te laat van huis vertrokken - met hoge snelheid over de snelweg, de auto is inmiddels 39 jaar oud en de zon gaat nu om half negen onder. Deze keer ga ik rechtstreeks naar 'mijn' kievitsbloemen veld in de hoop nog net de zonsondergang mee te mogen maken.

De kievitsbloem (Fritillaria meleagris), familie van de lelie’s, is een prachtige, zeer zeldzame rode lijst plant en moeilijke plant. De planten doen er 8 jaar over om te gaan bloeien en zijn erg gevoelig voor schommelingen in het grondwaterpeil. Verder zijn ze volledig afhankelijk van de winterse overstromingen omdat de zaden zich drijvend verspreiden. Apart aan de bloem is de geblokte structuur en de regelmatige zeshoek van de bloemvorm, de enige bloem met deze Wiskundige vorm! Het gros is paars op een paar witte albino's na. De vindplaats is vooral op bepaalde uiterwaarden hooilanden aan de Overijsselse Vecht maar het aparte is dat het ene veld vol kan staan waarna je 10 velden zonder ook maar één bloem tegenkomt. Je moet het dus weten... ik heb het geluk, de vele geïnteresseerden moeten het doen met een excursie door gidsen van staatsbosbeheer of Landschap Overijssel om gebieden in te komen waar je normaal niet in mag maar ik weet een paar plekken waar ik zo in kan. En 'mijn' veld is daar het mooiste van, normaal ben ik erg van het kennisdelen (ook locaties) maar bij dit veld zit ik in tweestrijd. Ik weet namelijk dat als het eenmaal bekend is, het overspoeld gaat worden door natuurliefhebbers en fotografen die - met de beste bedoelingen - uiteindelijk toch de populatie bloemen enorm gaat beschadigen. En ... eerlijk is eerlijk ... het is ook wel heel speciaal zo'n eigen plek te hebben waar je elk jaar in je eentje kunt genieten van zoiets prachtigs als de kievitsbloem.

2 jaar geleden ging de zon met een sisser onder maar dit jaar heb ik geluk! Ik ben op tijd (mijn moeder niet, die komt helaas net te laat aanwandelen) en geniet van 20 minuten goudgeel licht over het akkerland met een enorme hoeveelheid kievitsbloemen.

Afbeelding
Techniek: 7D met 300mm f/4 IS, ISO400, f/4 en 1/800 sec. Door zoveel mogelijk tegen de
zon in te fotograferen en met telelens te werken kun je je focussen op precies het goudgele licht
rond de zon.


Afbeelding
Techniek: 7D met 300mm f/4 IS, ISO200, f/4 en 1/800 sec, 1 volle stop onderbelichting. Ik
heb gewacht tot de zon bijna onder was en heb toen een eenzame bloem, m.b.v. telelens, precies
voor de zon geplaatst. Dit is best heel lastig omdat wat je ziet niet overeenkomt met het beeld. Op
deze manier krijg je een prachtig silhouet.


... de zon is inmiddels onder als wij huiswaarts keren. We praten wat na, mijn moeder en ik, en ik ga vroeg naar bed. De wekker wekt mij ruw om 5:15 om mij te kennen te geven dat er iets moois staat te gebeuren. Slaapdronken wandel ik over de bedauwde dijk naar ‘mijn’ veld terwijl ik mij gelukprijs dat ik een extra fleece heb aangetrokken, het is nog maar 2 graden. De vorige avond heb ik mijn plek al bepaald zodat ik nu niet goed te zoeken. Ik ben ruim op tijd en geniet van het schemerlicht nog voor de zon op is...


Afbeelding
Techniek: 7D met 300mm f/4 IS op f/4, ISO400 en 1/40sec, 1/3 stop onderbelichting, vanaf
statief. Door te fotograferen nog voor de zon op is krijgt de wereld een mysterieuze blauwe gloed.


... ik begin hem inmiddels te knijpen, boven mij heerst er een onbewolkte lucht maar één dikke wolk blijft precies boven de plek hangen waar ik de zon verwacht op te komen. De zon kan er gelukkig net onderdoor komen en schijnt gedurende een minuut of 5 precies onder de wolk en over de dijk naar de kievitsbloemen... ik heb niet veel tijd voor dit mooiste moment van de dag, daarom heb ik mijn beeld al klaar staan: twee bloemen in verschillende kleuren...

Afbeelding
Techniek: 7D met 300mm f/4 IS op f/4, ISO400 en 1/250sec. Wederom grijp ik naar mijn
telelens om met tegenlicht zo dicht mogelijk bij de zon te fotograferen en mij helemaal te focussen
op het goud gele licht.


Afbeelding
Techniek: 7D met 300mm f/4 IS op f/7.1, ISO200 en 1/160sec. Ik ben op zoek naar het
gevoel van de natte ochtend, door ook hier weer tegenlicht te kiezen en met telelens te fotograferen
(zorgt voor kleine scherptediepte) verworden de druppels in de achtergrond tot sfeervolle bokeh ringen.


...terwijl ik plat op de grond lig – inmiddels in en in koud en doorweekt van de dauw - valt mijn oog op iets kleins en geels, een boterbloem. Maar niet de bloem heeft mijn aandacht getrokken maar het mini fish eye lensje waarin de bloem wordt verkleind, een dauwdruppel. Ik pak mijn macro spullen en ga aan de slag...

Afbeelding
Techniek: 7D met 100mm f/2.8 IS macro met een 36mm tussenringen op f/4, ISO800 en
1/1600sec. vanaf statief. Het is erg lastig om precies scherp te stellen ‘in’ de druppel en ook nog de
bloem mooi onscherp in de achtergrond te krijgen maar na diverse pogingen is het geslaagd. Pas
wanneer ik opsta zie ik dat de instelling van ISO en sluitertijd niet echt fraai gekozen zijn, jammer, het zij zo.


Afbeelding
Techniek: 7D met 100mm f/2.8 IS macro op f/3.5, ISO400 en 1/2000sec. vanaf statief Het
fraaie vind ik de dauwdruppels op de witte bloem met in de onscherpte op de achtergrond een
paarse variant, door heel krap te kaderen wordt het beeld abstract.


...de zon komt verder op en sneakt nog één keer tussen een spleet van wolken door. Als ik er nu niets mee doe is het moment weg en dus ga ik over op een landschappelijk beeld waarbij ik mij wil focussen op de omgeving van de kievitsbloemen...

Afbeelding
Techniek: 5DII met 16-35mm f/2.8 op 16mm, f/2.8, ISO50, 1/10sec. en 1/3 stop
onderbelichting vanaf statief. Verder een 0,9ND-grad filter om de lichte lucht wat tegen te houden.
Door een wat langere sluitertijd te nemen (wat lastig is tegen de zon in) merk dat je meer kleur krijgt
in het beeld, zeker kleuren t.g.v. de zon komen fraaier uit met langere sluitertijden. Ik had dit nog
verder kunnen verlengen door een hoger diafragma getal kunnen nemen maar wilde juist die kleine
scherptediepte waardoor het duidelijk een kievitsbloem in landschap was.


...Ik beëindig mijn ochtendsessie en ben keurig om 8 uur terug voor het ontbijt. Rond 8:45 staan mijn moeder en ik – heerlijk anoniem – bij een groep mensen klaar voor de kievitsbloemen excursie van Landschap Overijssel in de Buitenlanden Langeholten. Dit gebied is permanent afgesloten voor publiek en wordt slechts een paar keer per jaar bezocht middels excursies, een mooie gelegenheid voor ons om het gebied eens in te mogen. Niet veel gefotografeerd, ik kan geen mooie beelden maken als we met een groep van 20 man 1,5 uur continue door moeten omdat we anders niet op tijd weer terug zijn. Maar wel een mooi nieuw gebied leren kennen! Vanmiddag gaan we weer zelf aan de slag. Echter, het weer heeft die middag een ander plan, vanaf 14:00 begint het te sijpelen en vanaf 16:00 begint het af en toe te hosen. Samen met een deelnemers sta ik in een ander veld, meer te wachten in regenjas en laarzen tot het weer droog is dan dat we fotograferen. Het licht is grauw en grijs. Maar dan... breekt de zon door, en terwijl wij nog in de regen staat ontwaren we een indrukwekkend schouwspel...

Afbeelding
Techniek: 5DII met 16-35mm f/2.8 op 19mm, f/8, ISO400, 1/640sec. en 2/3 stop
onderbelichting. Een geweldig moment: een kievitsbloem onder een volledige regenboog met nog
een stuk van een tweede erbij. Maar wel lastig, regenbogen heb je altijd met de zon in de rug en dan
komt je eigen schaduw op de bloem. Dus helemaal plat in het gras liggen met hoofd op het natte gras
en dan van onderen naar boven fotograferen.


Afbeelding
Techniek: 5DII met 300mm f/4 IS op f/9, ISO400, 1/500sec. en 2/3 stop onderbelichting.
Onder aan de regenboog staat altijd een pot met goud... is niet waar... het is een kievitsbloem! Met
telelens gefocust op het onderste deel van de regenboog en dan ook nog de bloem er mooi in
plaatsen.
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

In 1 woord: FANTASTISCH! wat zeg ik? FENOMINABEL!!
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
wernerfotografie

+1! Zeer fraai!
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Prachtig!
Gebruikers-avatar
GEOS
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 385
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2007 20:06

Erg mooie verscheidenheid in de stuk voor stuk prachtige foto's en de toelichting erbij maakt het af.
Echt gaaf, bedankt!
Canon EOS 1DS MK IV | Canon EF 10-400mm F1.8 IS L
Apist0
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 534
GeregistreerdCOLON 22 Dec 2011 16:11

Prachtige platen, met name het silhouet en de bokehdauw! En zeer interessant om ook de achtergrond en instellingen te lezen. Al begrijp ik iets niet, wat waarschijnlijk met het gebruik van je tele-objectief te maken heeft:

"grijp ik naar mijn telelens om met tegenlicht zo dicht mogelijk bij de zon te fotograferen en mij helemaal te focussen op het goud gele licht. "

Ik begrijp niet helemaal wat je daarmee bedoelt, kun je dat wat meer uitleggen?
Canon 60D :: Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM :: Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM :: Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM :: Tamron SP AF 90mm f/2.8 Di Macro :: Canon 430EXII :: Yongnuo YN-460II :: Cactus V5
http://www.flickr.com/photos/Apist0
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Erg mooi! Verhaal erbij vind ik super.
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

...
...
...
Waaaw!
...
...
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
gonwil
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 513
GeregistreerdCOLON 30 Mrt 2008 19:20

FANTASTISCH.
groet Gonda
Gebruikers-avatar
redone51
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 850
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2009 14:36
WoonplaatsCOLON Op de Brabantse Wal

:shock: :shock: :shock: Ik ben er stil van.
Smaken verschillen-Gelukkig maar. :)
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

Een heel mooie, sfeervolle, leerzame en verzorgde serie. Voorkeur voor voor nr 1, 3 en 4 als ik een keuze moet maken. Maar de rest doet hiervoor nauwelijks onder.
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

Ben jij een bofkont of een gelukszoeker Johan :wink: ?
Een fenomenale serie en al helemaal met de van jou gebruikelijke uitleg erbij.
Ik had je column van 2 jaar terug ook al gelezen (meerdere keren zelfs), was toen al onder de indruk maar hiermee overtref je jezelf weer.

Bedankt voor het laten zien meebeleven van dit stuk natuurpracht :)

Gr. Jan
Canon materiaal
Peter de Graaf
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2010 17:56
CONTACTCOLON

Mooi hoor... leuk dat je het technische gedeelte ook deelt.
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

dank voor alles positieve reacties, heb ik niet voor niets in de stromende regen gestaan :)
Apist0 schreefCOLONAl begrijp ik iets niet, wat waarschijnlijk met het gebruik van je tele-objectief te maken heeft: "grijp ik naar mijn telelens om met tegenlicht zo dicht mogelijk bij de zon te fotograferen en mij helemaal te focussen op het goud gele licht. "
Ik begrijp niet helemaal wat je daarmee bedoelt, kun je dat wat meer uitleggen?
In de buurt van de zon is de intensiteit van het licht het sterkst, als de zon mooi goud geel opkomt en je met tegenlicht werkt merk je dat het licht gouder en gouder wordt naarmate je meer richting de zon mikt. De zon zelf laat ik altijd buiten beeld vanwege de hoeveelheid licht maar ik probeer wel zo dicht mogelijk bij de zon te komen zonder dat ik last krijg van silhouet werking. Met een telelens werkt dat nog prettiger wegens de kleine beeldhoek, ik kan dan een paar bloemen in de verte nemen en door plat op de grond te gaan liggen en zo te draaien dat de zon net buiten beeld blijft heb ik het meest gouden licht wat ik maar kan krijgen op de foto.
Jumper schreefCOLONBen jij een bofkont of een gelukszoeker Johan :wink: ? Een fenomenale serie en al helemaal met de van jou gebruikelijke uitleg erbij. Ik had je column van 2 jaar terug ook al gelezen (meerdere keren zelfs), was toen al onder de indruk maar hiermee overtref je jezelf weer. Bedankt voor het laten zien meebeleven van dit stuk natuurpracht :) Gr. Jan
Leuk dat iemand zich het verhaal van toen nog kan herinneren! Datzelfde punt zit ik overigens ook als ik dan weer op dezelfde plek zit. Bij elke foto trekt mijn beeldarchief aan mij voorbij met de vraag of ik nu in staat ben een foto te maken die òf beter is dan wat ik al heb òf die ik nog niet heb. En mocht ik beide vragen negatief beantwoorden dan maak ik de foto ook niet meer.
Peter de Graaf schreefCOLONMooi hoor... leuk dat je het technische gedeelte ook deelt.
Dat technische gedeelte is voor de freaks ;) belangrijker vind ik het deel eromheen, waarom dit beeld, waarom deze compositie, waarom dit moment, waarom deze lichtval, etc. Dat is het leren kijken, dat is fotografie... de techniek is net als autorijden. Als je de techniek beheerst kun je pas beginnen met leren rijden, je hebt het nodig maar het zorgt niet voor mooie foto's, dat doet het 'kijken'
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
Charlie.P
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 451
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2008 17:42
WoonplaatsCOLON Hasselt (NL)
CONTACTCOLON

Prachtige foto's!!

Bedankt Johan voor je uitgebreide fotoverslag, erg leerzaam met het verhaal er achter en de technische gegevens.
Groeten, Karel
_________________

Website : www.KPOfotografie.nl
Facebook : www.facebook.com/KarelPops
Nathalietje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 565
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2011 13:26
WoonplaatsCOLON noord holland
CONTACTCOLON

wat een prachtige foto's en erg leerzame info erbij daar kan ik nog een hele hoop van leren
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Van mij mag dit een vast onderdeel worden.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Fraai en werderom een mooi verhaal Johan......leuk om te zien en te lezen. :P

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Prachtige serie in vd Wielenstijl. Kan zo de boeken in............. (die steeds minder worden :( :( )
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
citizenjay81
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1615
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2008 07:16
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

geniaal!
...design my thoughts like a sculpture.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar