Verder groeien in food fotografie

Stillevens, producten, glaswerk, etalages...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
H3lixx
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Rhoon
CONTACTCOLON

Sinds ik vorig jaar omstreeks deze tijd mijn bbq /(en deel ook charcuterie) blog compleet vernieuwd heb, ben ik mij steeds meer gaan bezighouden met foodfotografie.
Ik heb nooit een fotografiecursus gedaan, en heb mij alles wat ik weet door het lezen van fotobladen, en van artikelen op het internet aangeleerd.
De laatste paar maanden vind ik zelf dat ik enige vooruitgang heb geboekt op kwaliteit van de foto's. (mede door bewerking, en gebruik makend van andere ondergronden ipv het aanrechtblad)
Maar dat vind ik zelf (en helaas wil dat dus niet zeggen dat dat dan ook maar zo is)

Ik ben dan ook nieuwsgierig wat anderen van de foto's vinden, zodat ik verder kan groeien.
Het gaat dan ook niet persé over het onderwerp (want over smaak valt te twisten, maar het mag wel), maar meer over de foto's an sich. (scherpte, licht, opstelling, storende zaken e.d.)
(Ik maak zo veel mogelijk gebruik van natuurlijk licht vanuit het keukenraam (eigenlijk alleen maar), en geen flits. (daar heb ik eigenlijk niets mee :oops: )

Alle foto's zijn gemaakt met een 6D, en Canon 100mm Macro lens

Alvast bedankt voor het kijken, en als het kan zou een reactie fijn zijn.
En mochten er andere vragen zijn, dan hoor ik het ook wel :)

#1 (Coppa di Manga)
Afbeelding

#2 (Carpacchio van Coppa di Manga)
Afbeelding

#3 (Pecan pie)
Afbeelding

#4 (Salami Finocchiona)
Afbeelding

#5 (Picanha)
Afbeelding

#6 (Cured egg yolks)
Afbeelding

En de laatste (ivm foto's op facbook/ twitter e.d. gebruik ik sinds kort een watermerk)
#7 (Cured egg yolks over Linguine Nero di Seppia)
Afbeelding

Mac
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

Even m'n toetsenbord schoonmaken. Zat een beetje kwijl op... :oops:
Maar serieus. Ze zien er best goed uit. Lekker scherp en kleurrijk. Wat wel opvalt is dat je vaak vanuit hetzelfde perspectief fotografeert. Je zou hierin wat kunnen variëren. Lager standpunt en dergelijke. Daarnaast ben ik niet zo'n fan van (vlees-) gerechten tegen een zwarte ondergrond. Het geeft wel een goed contrast natuurlijk, maar het ziet er wat mij betreft minder smakelijk uit.

Groet!
Dward
Lynn85
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 148
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2014 15:04

Dat ziet er wel erg lekker uit :)
Ik ben het wel eens met Dward dat het vlees op een donkere achtergrond mij niet zo kan bekoren, het ziet er dan niet zo fris uit.
Op de eerste foto ziet het vlees er mooi rood uit, die spreekt mij het meeste aan. Alleen jammer dat de achtergrond zo 'rommelig' is. Een grotere snijplank had hier misschien kunnen helpen, zodat alles de houtkleur heeft.
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Ben het in feite met bovenstaande reacties eens...
misschien ter aanvulling vind zelf de achtergrond van 2 erg druk, te meer omdat de carpaccio ook gemarmerd is...
ook daar zou een meer egale achtergrond beter werk. Stoor mezelf minder aan het donkere hout, hoewel ik licht ook mooier zou vinden...
Vind de sommige foto's ook erg krap gekaderd zoals bijv #2
tenslotte wellicht is door wat attributen ook nog wat sfeer toe te voegen.... maar dat kost allemaal weer extra tijd en als ik het goed begrijp is dit voor je eigen website m.a.w. je zult er zo al druk mee zijn...
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
evelakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 668
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2012 14:03
WoonplaatsCOLON wijchen
CONTACTCOLON

Goed begin voor een moeilijke materie om te fotograferen, vooral als je alleen daglicht gebruikt.


Heb 2 video's van kelby en Lynda die Food Photography goed uitleggen tot in de kleinste details en
daar komt heel wat werk bij kijken.
Gebruikers-avatar
H3lixx
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Rhoon
CONTACTCOLON

Dank voor jullie commentaar.
De volgorde van de foto's is bewust zo neergezet, en zijn in lijn met de verlopen ontwikkelingen omtrent een betere ondergrond/ achtergrond te krijgen.
Ik fotografeer zo veel mogelijk in de keuken op het aanrecht. (deze locatie bevind zich aan de zonzijde (mits aanwezig) van het huis.
Een bewolkte dag (en helemaal in deze tijd van het jaar), maakt de belichting al ontzettend lastig om (voor mijn doen) "goede foto's' te kunnen maken.
Omdat het aanrecht, en de omringende tegels niet mooi zijn om op de foto te hebben, heb ik uiteindelijk een vrij grote plaat gemaakt van een aantal planken, en deze een bruine kleur gegeven om als ondergrond te dienen. (ik ben het er ook mee eens dat deze te donker is, en had gehoopt dat dit na opdrogen mee zou vallen.....helaas)
Ik heb er wel eens aan zitten denken om iets voor de tegels te zetten, maar het valt niet mee om daar iets op te vinden. (geprobeerd met plankjes, maar dat wordt 'm niet)
het mooiste is een natuurlijke omgeving.

Het perspectief is dan ook een bewuste keuze, en hierdoor heb ik geen last van de tegelwand op de achtergrond (zoals in foto #1)
Foto#2 is destijds idd krap gekaderd, en ook dit is gedaan om zo min mogelijk aanrechtblad te zien.

Ook ben ik altijd wel op zoek naar dingen die ik als attribuut kan gebruiken (o.a. in kookwinkels e.d.)
Zo vond ik foto #6 wel geslaagd met de eidooiers, om de pasta, en de rasp te gebruiken.
Helaas kwam de pasta in het gerecht niet echt mooi over op de foto, dus vandaar dat ik een zoektocht was gestart naar echt goede zwarte pasta, en heb uiteindelijk de sessie overnieuw gedaan.

#8 (dit was de originele foto)
Afbeelding

In principe wil ik meerdere ondergronden maken (lees kleuren, en structuren), zodat ik daarmee kan variëren afhankelijk van het product.
Het liefst maak ik ook foto's met de bbq als ondergrond, en dat doe ik zeker tijdens het proces van het maken van het product.
De bovenstaande foto's zijn dan ook die foto's die of als kop bovenaan het recept komen te staan, of juist onderin, om te laten zien wat er uiteindelijk van het product is geworden.

#9 (Picanha tijdens de bereiding)
Afbeelding

Tevens heb ik 2 daglichtlampen op een standaard, om in de winter op zolder (of over de keukentafel) foto's te kunnen maken, echter zit er een wereld van verschil in, om hier mooie foto's mee te kunnen maken (lees andere schaduw, lichtkleur e.d.). (mij nog niet gelukt iig)

Al met al heel wat werk, los van het recept maken, vooronderzoek (verdiepen in recepturen, benodigdheden en toe te passen technieken), foto's nabewerken, en blog item maken.
Maar wel ontzettend leuk om te doen, en uiteindelijk om anderen te inspireren, en te laten zien dat er meer is, dan alleen dat speklapje, of sateetje.

Mac
Gebruikers-avatar
Klaasw
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 340
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2009 17:23
WoonplaatsCOLON Willemsoord

Net je blog even bekeken, krijg er spontaan weer honger van. Leuk man!!!
Canon EOS 7D |EF 17-40 F/4 L | EF 70-200 F/4L
omegaseamaster
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 34
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2013 17:23
WoonplaatsCOLON Stein
CONTACTCOLON

Ik ben het met eerdere commentaren wel eens. Gerechten zie ik het liefst tegen een lichte egale achtergrond.
Overigens mijn complimenten voor je goed verzorgde weblog en foto's.
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Man dat is toch gewoon marteling om me nu zo'n lekkere zomerse Picanha te laten zien....
:) :mrgreen:
Kortom die spreekt me zeer aan als beeld dat moet uitnodigen om jouw recepten te volgen....
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
H3lixx
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Rhoon
CONTACTCOLON

In het kader van verbetering, een test met een nieuwe ondergrond (en nieuw product).
Is dit al beter ?
Ik denk dat een veel lichtere ondergrond het contrast tussen bord en plank teniet doet.

#10 (Duck Prosciutto)
Afbeelding

Ik hoor het graag.

Mac
Gebruikers-avatar
evelakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 668
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2012 14:03
WoonplaatsCOLON wijchen
CONTACTCOLON

Ik denk dat het meer close up kan om meer aandacht en de verleiding op het eten te leggen, het bord/ondergrond is meer bijzaak.
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Ik vind dit zeker een verbetering....
Apple fan, Canon volger...
omegaseamaster
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 34
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2013 17:23
WoonplaatsCOLON Stein
CONTACTCOLON

Absoluut beter. Mooi zo.
Gebruikers-avatar
Photokid
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 509
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2008 10:59
WoonplaatsCOLON München, Duitsland
CONTACTCOLON

Deze link kwam net op Facebook voorbij, misschien leuk voor je om te lezen:
http://blog.stevehansenimages.com/
Gebruikers-avatar
H3lixx
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Rhoon
CONTACTCOLON

Thx voor de feedback

Prachtig blog van Steve Hansen Photokid, en wat een geweldige foto's maakt hij. :)

Mac
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar