Haring en bier

Stillevens, producten, glaswerk, etalages...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Rond 1500 werd de wereld getroffen door wat we 'de kleine ijstijd' noemen. De haring vluchtte vanuit de Oostzee zuidelijker naar de Noordzee. Tot grote vreugde van het Nederlandse volk. De vis betekende het begin van onze welvaart. De export van de haring bracht onze schepen over de gehele wereld en de Nederlandse handelsgeest bracht ons uiteindelijk tot de hoogtijdagen in de Gouden Eeuw

45881

Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Netteo foto, belichting vind ik mooi. Maar ik vind het te 'netjes' als ik dat mag zeggen. Volgens mij zou hij aan kracht winnen als het brood afgebroken met die kant naar ons toe zou liggen en dichter bij het bierglas.... Met een paar kruimels...
Apple fan, Canon volger...
Anoniem 3

Knappe plaat, maar ik ben het wel met Wichert eens. Het oogt te netjes.
Het lijkt erop dat je alle rekwisieten zo hebt opgesteld dat ze elkaar vooral niet visueel zouden raken.
Ik vind het niet 16e eeuws rommelig genoeg, om het zo maar uit te drukken.
Overigens doet het me goed, dat je de 100mm macro hebt 'ontdekt'.... :wink:
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Ik vind het geen probleem dat 'ie netjes is. Er zit wel veel ruimte in, teveel. Heb je je laten inspireren door Pieter Cleasz.? Museum Boijmans van Beuningen heeft een stilleven dat wel lijkt op die van jou: http://collectie2008.boijmans.nl/nl/work/1122%20(OK)
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Anoniem 4

Inderdaad, het geschilderde voorbeeld is overbekend, maar daar is de gefotografeerde versie niet minder om.
Goed gekozen dat schrale, ongefilterde bier. Er is nog niet van gegeten, dus mag het tafereel netjes zijn.
De ruimte tussen bier en brood zou nog met iets gevuld kunnen worden.
Bijvoorbeeld een mooie fles Corenwijn, van oorsprong ook uit die tijd en voor de kenners een ultieme combinatie met haring.
http://bolscorenwyn.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Wimmes
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4073
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2007 13:15
WoonplaatsCOLON Tussen de Rivieren
CONTACTCOLON

Hele mooie foto met een fraaie belichting.
Ik zou alleen iets meer ruimte boven het glas willen zien.
Gr. Wimmes :D

_____________________________
http://wimvanooijen.fotoport.nl/
Gebruikers-avatar
Bavarian
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 169
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2013 12:46

Mooi beeld. Ik hou daar wel van. Maar er mag nog iets meer zijn om naar te kijken.
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Ik ben minder kritisch, ik vind het gewoon een geslaagde plaat :)
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

Mooie foto.
Bedankt voor het stukje geschiedenis dat je erbij geeft.

gr
Jan
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Ik eet liever van een schoon tafelkleed dan van een tafelkleed met kruimels. Ik had wel graag een heel stok brood gezien, in ieder geval een stuk dat halverwege tussen het bord en het bier op zou houden. Ik vind het verder wel een goede foto.
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

Alle lof en complimenten. Goed de sfeer van de 16e eeuw in beeld.
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Sorry voor de late reactie, het was een beetje druk de laatste dagen.
Maar bedankt voor alle commentaren.
Ik zal de verlate reactie goedmaken door wat uitgebreider te antwoorden :D

Als ik alle commentaren bekijk, en mijn eigen mening/visie erop geef; dan zitten er twee dingen fout in mijn ogen.

De compositie is te breed. Daardoor ontstaat inderdaad de ruimte tussen het bier en het broodje. Claesz vult dat op met een ander bordje overigens.
Dit heeft verschillende oorzaken. Dingen waar ik bij het maken van de foto mee te maken had, maar ook dingen waar ik gewoon slecht of niet over nagedacht heb.
Zo was één van de problemen waar ik mee te maken had het formaat van de tafel. Deze tafel was ongeveer 70cm in het vierkant en ik had een andere moeten pakken. Maar dat besefte ik pas toen ik weer thuis was. Geeft niet, steeds dichter kom ik bij de resultaten die ik wil, maar ik ben er nog niet en dit soort vingeroefeningen laten me wel leren.
Maar de tafel is eigenlijk te breed. Hier werd ik ter plekke mee geconfronteerd en het geeft het probleem dat je, wanneer je alles dicht bij elkaar plaatst, een heel stuk leegte achter de compositie krijgt.
Een iets lager standpunt had dit opgelost. Ik ben ook wel lager begonnen, maar ik liep tegen een heel ander probleem aan daarmee.

Ik bepaal meestal eerst het standpunt t.o.v. de tafel. Althans, dat is het eerste wat ik afstel.
Meestal bouw ik eerst globaal de setting. Gewoon alle dingen op tafel. Een beetje in de buurt van waar ik ze wil hebben.
Vervolgens bepaal ik het brandpunt en de hoek naar de tafel. En dan ga ik de compositie verder aankleden.
Ik had eerst een ander bordje, waar de haring beter op uitkwam. Alleen had dat bordje een opstaande rand. Daardoor keek ik teveel tegen de zijkant aan. Het bordje heb ik toen wat schuingezet (een klein blokje achter eronder) om er wat in te kunnen kijken. Stond een stuk beter. Totdat de vis erin ging. Ik legde hem neer en hoeps! Hij gleed zo naar beneden.
Nu kan ik de vis niet vastplakken. Denk dat zelf Ductape niet gaat houden op vis.
Maar ik kon het bordje niet gebruiken. Het bordje plat en de camera omhoog zorgde voor een perspectief wat echt niet fraai was. Dus een ander bordje eronder (deze) en de camera nog wel een klein beetje omhoog met de camera. Maar niet teveel.
Dat werkte wel.

Met een smallere tafel had ik dat probleem van glijdende vis nog steeds gehad, maar dat was niet het oorspronkelijke probleem; dat was de te brede compositie. Met een smallere tafel (die we volgens mij wel hebben) had ik in de compositie al minder diepte gehad. Dan kun je een klein aantal attributen niet zo breed uitstallen. Dat wordt niet fraai in dit geval.
Maar automatisch maakte het voor mij ook de keuze om de attributen dus ook wat verder uit elkaar te plaatsen. En ook om de attributen los van elkaar te leggen. Hoewel dit op veel stillevens niet gebeurd; het is niet geheel ongebruikelijk geweest in de oude schilderkunst.

Maar het maakt daardoor wel een vrij nette indruk. Die nette indruk trek ik dan automatisch weer door. Dus geen kruimels. bijvoorbeeld.
Maar misschien ook wel teveel over de tafel heen gestoken. Aan de ene kant het mes als stijlvorm over de rand laten komen. Maar daardoor werd het bord wat afstandelijk. Dus dat ook wat naar voren geschoven. En het broodje ook over de rand laten steken om de rand van de tafel wat te laten breken. Deze fout had ik niet moeten maken, dit is teveel om eroverheen te steken. Maar doe ik het niet, dan krijg je bijna de gehele witte tafelrand te zien.>

Maar vanwege de weide spreiding plaatste ik dus de dingen uit elkaar en werd het een net stilleven. Nog niet wat ik wil, zeker niet voor een banketje. Dat mag in mijn ogen best ´vuiler´
Maar ik heb inmiddels weer een paar dingen beseft en geleerd. Dingen die de volgende keer weer anders moeten.
Maar komt goed
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Je hebt een goede sfeer te pakken en inderdaad is de tafel te groot (of er staat te weinig op), maar ik vertrouw er op dat het goed komt ;-)
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Maar weet niet of de volgende met vis wordt hoor, was toch echt niet het meest plezante soort model om mee te werken :D
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
OntspanKnop
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 87
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2015 12:57

fotojeroen schreefCOLONRond 1500 werd de wereld getroffen door wat we 'de kleine ijstijd' noemen. De haring vluchtte vanuit de Oostzee zuidelijker naar de Noordzee. Tot grote vreugde van het Nederlandse volk. De vis betekende het begin van onze welvaart. De export van de haring bracht onze schepen over de gehele wereld en de Nederlandse handelsgeest bracht ons uiteindelijk tot de hoogtijdagen in de Gouden Eeuw
Bladerend door de foto's kwam ik ook deze tegen, vind het een mooie geslaagde foto met een goeie belichting.
Jammer is dat het bericht voor mij al oud is, daar anders de haring niet meer op het bord zou

liggen.:p
Gebruikers-avatar
RienW
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1625
GeregistreerdCOLON 25 Feb 2012 23:10
WoonplaatsCOLON Almere

Mooie plaat? Ja.
Een beetje te netjes? Ja
Lekker om naar te kijken? Ja

Dus goed gedaan.
https://www.flickr.com/photos/rienwanders
Veel te veel mooi Canon L speelgoed.
Nu met uitstekend zicht, bedankt http://www.optolia.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar