Als je haar maar goed zit.

Showcase voor snapshots: foto's uit het dagelijkse leven, leuke momenten, 1-foto-topics...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
JantjeB
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 353
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2009 13:03
WoonplaatsCOLON Wortegem-Petegem (België)
CONTACTCOLON

Een shot genomen op Rimpelrock (uniek festival in België, Hasselt), zomer 2010, iemand die als taak had, de dorstigen te laven...

Afbeelding
Canon EOS 450d ** Sigma 18-50 f2.8 DC HSM Macro ** Sigma 70-200 f2.8 DG HSM (spijtig overleden)** Canon EF 50 f1.8 ** Canon EF 70-210 f3.5-4.5 ** Canon Speedelite 430 EX II **
Drwizz
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1152
GeregistreerdCOLON 27 Okt 2008 14:43
CONTACTCOLON

Had ze nu recht in de lens gekeken was het een leuke foto geworden.
Wel lekker scherp :)
JantjeB
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 353
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2009 13:03
WoonplaatsCOLON Wortegem-Petegem (België)
CONTACTCOLON

Kijk, en daar verschillen de meningen, wat zo leuk aan foto's en bv muziek is, verschillende meningen.
Ik had dan niets aan de foto gevonden. Puur in die case hé.
Canon EOS 450d ** Sigma 18-50 f2.8 DC HSM Macro ** Sigma 70-200 f2.8 DG HSM (spijtig overleden)** Canon EF 50 f1.8 ** Canon EF 70-210 f3.5-4.5 ** Canon Speedelite 430 EX II **
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Jammer dat haar hand er niet helemaal op staat, maar voor de rest wel lekker scherp. Showcase waardig...?
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

mooi contrast en scherp...showcase waardig vind ik hem niet..
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
JantjeB
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 353
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2009 13:03
WoonplaatsCOLON Wortegem-Petegem (België)
CONTACTCOLON

Het is natuurlijk een ongeplande momentopname. Zo eentje waar er maar 1 van de 20 lukt omdat je meestal gewoon te laat bent.
Is dit show-case waardig? Is altijd zo'n moeilijke vraag-antwoord hé. Test-Case? Nee, het is geen test, het is een momentopname. Voor de rest zit hij scherp, niet uitgebeten, op de vingertjes na, foutloos, maar....Misschien hoort hij niet in dit forumdeel, maar in welk dan wel?

Als ik zie wat hier de revue passeert en bejubelt wordt, puur omdat het een perfect uitbelichte studiofoto is, maar voor de rest het fotomodel lachwekkend geschminkt is, of het model is omgetoverd tot een barby-pop, zonder dat de foto ergens naartoe gaat, het voor de zoveelste keer dezelfde pose is die je sowieso al 1000 keer hebt gezien van anderen, maar pak een andere fotograaf, ander model en 't is nen andere foto...., dan vraag ik mij inderdaad wel af, waarom deze dan niet thuis zou horen in show-case.
Ik reageer trouwens niet op dergelijke topics, omdat ik het niet waard vind. Als de foto's mij wel aanspreken, dan reageer ik meestal wel, geef er dan ook mijn minpunten bij. Die zijn dan vaak anders dan bij anderen. So what!? Hoe een foto overkomt is gelukkig bij iedereen anders.

Maar......

Het is geen gemaakte studio-foto
Het is geen fotomodel
Situatie is keiharde zon, en flits
Het is een vrouw die ergens staat, en een handeling uitvoert die vastgelegd is.
Oke, spijtig van het bovenste van haar vingertjes.

En nee, er ligt geen kilo schmink op dat meisje
Nee, ze is niet plat geshopt
Nee, het is niet in een studio getrokken of voor een perfect uitgevlooide achtergrond
Nee, het is geen technische foto
Nee, het meisje is niet gekleed in prachtige feestkledij
Nee, de foto is niet geposeert
Ja, het is een momentopnmame
De achtergrond is een toog op een festivalweide
En ja, bij deze heb ik bewust gekozen van hem in showcase te plaatsen, want het was geen test
Bij de 3 andere foto's van hetzelfde festival ben ik het gewoon eens. Deze zijn, op 1 na eigenlijk niet voor publicatie, tenzij binnen het geheel van die reeks. Maar dan nog niet op een forum.

To the point :
De showcasewaardigheid van een foto valt niet in regels te gieten. Ik hoop dat mijn gedachtegang duidelijk is?

Dit is niet negatief bedoeld hé, er valt over smaken niet te twisten, maar een beetje uitleg waarom je vind dat die hier niet thuis hoort, is misschien wel op zijn plaats, of vergis ik mij hier.
Canon EOS 450d ** Sigma 18-50 f2.8 DC HSM Macro ** Sigma 70-200 f2.8 DG HSM (spijtig overleden)** Canon EF 50 f1.8 ** Canon EF 70-210 f3.5-4.5 ** Canon Speedelite 430 EX II **
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Dat is een heel verhaal en ik snap je helemaal.

Natuurlijk is het een mooie foto alleen ik zie show-case waar je foto's plaatst die zo goed zijn zodat je ze eventueel zou kunnen verkopen. Foto's die dat net iets meer hebben dan andere foto's die zijn gemaakt.

Ik vind het gewoon niet mooi dat de vingers er niet opstaan en dat die man op de achtergrond er wel vanaf had gemogen. Daarom vind ik hem niet show-case waardig.

Maar dat is mijn mening...
JantjeB
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 353
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2009 13:03
WoonplaatsCOLON Wortegem-Petegem (België)
CONTACTCOLON

En die mening wordt zeer geapprecieerd, want de reden waarom een foto geplaatst wordt is net dat je andere meningen wil horen.
Want de factor "fotograaf" is ook belangrijk. Het is je eigen foto en dan durf je wel eens onbewust zaken over het hoofd zien. Het is uit dergelijke zaken dat je dan beter gaat bepalen welke foto's je plaatst (dus interessant zijn voor een derde) en welke niet (misschien leuk voor de fotograaf, maar niet verder dan hem).

En daar zit dan het volgende punt, type fotograaf. Zo'n foto's zijn niet mijn core business, die liggen meer op oude verlaten terreinen en gebouwen, waar ik dikwijls een uur bezig ben om toch maar die juiste hoek te vinden. Ik kieper daar veel makkelijker foto's in de vuilbak, tot hele reeksen toe, wegens niet goed genoeg. Spijtig van de rit ,maar het is niet anders. :D

Maar goed, ik snap jullie punt hoor. En als ik dan alles op een rijtje zet, dan zit er wel serieus wat waarheid in. De vingertjes zijn gewoon een fout en op niveau zijn dat foutjes die niet zouden mogen. Op dat punt snap ik hem.
Canon EOS 450d ** Sigma 18-50 f2.8 DC HSM Macro ** Sigma 70-200 f2.8 DG HSM (spijtig overleden)** Canon EF 50 f1.8 ** Canon EF 70-210 f3.5-4.5 ** Canon Speedelite 430 EX II **
Arnoud
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 708
GeregistreerdCOLON 25 Jun 2006 18:19
CONTACTCOLON

JantjeB schreefCOLONHet is natuurlijk een ongeplande momentopname. Zo eentje waar er maar 1 van de 20 lukt omdat je meestal gewoon te laat bent.
Is dit show-case waardig? Is altijd zo'n moeilijke vraag-antwoord hé. Test-Case? Nee, het is geen test, het is een momentopname. Voor de rest zit hij scherp, niet uitgebeten, op de vingertjes na, foutloos, maar....Misschien hoort hij niet in dit forumdeel, maar in welk dan wel?

Als ik zie wat hier de revue passeert en bejubelt wordt, puur omdat het een perfect uitbelichte studiofoto is, maar voor de rest het fotomodel lachwekkend geschminkt is, of het model is omgetoverd tot een barby-pop, zonder dat de foto ergens naartoe gaat, het voor de zoveelste keer dezelfde pose is die je sowieso al 1000 keer hebt gezien van anderen, maar pak een andere fotograaf, ander model en 't is nen andere foto...., dan vraag ik mij inderdaad wel af, waarom deze dan niet thuis zou horen in show-case.
Ik reageer trouwens niet op dergelijke topics, omdat ik het niet waard vind. Als de foto's mij wel aanspreken, dan reageer ik meestal wel, geef er dan ook mijn minpunten bij. Die zijn dan vaak anders dan bij anderen. So what!? Hoe een foto overkomt is gelukkig bij iedereen anders.

Maar......

Het is geen gemaakte studio-foto
Het is geen fotomodel
Situatie is keiharde zon, en flits
Het is een vrouw die ergens staat, en een handeling uitvoert die vastgelegd is.
Oke, spijtig van het bovenste van haar vingertjes.

En nee, er ligt geen kilo schmink op dat meisje
Nee, ze is niet plat geshopt
Nee, het is niet in een studio getrokken of voor een perfect uitgevlooide achtergrond
Nee, het is geen technische foto
Nee, het meisje is niet gekleed in prachtige feestkledij
Nee, de foto is niet geposeert
Ja, het is een momentopnmame
De achtergrond is een toog op een festivalweide
En ja, bij deze heb ik bewust gekozen van hem in showcase te plaatsen, want het was geen test
Bij de 3 andere foto's van hetzelfde festival ben ik het gewoon eens. Deze zijn, op 1 na eigenlijk niet voor publicatie, tenzij binnen het geheel van die reeks. Maar dan nog niet op een forum.

To the point :
De showcasewaardigheid van een foto valt niet in regels te gieten. Ik hoop dat mijn gedachtegang duidelijk is?

Dit is niet negatief bedoeld hé, er valt over smaken niet te twisten, maar een beetje uitleg waarom je vind dat die hier niet thuis hoort, is misschien wel op zijn plaats, of vergis ik mij hier.

Oei, ik vind dit dan wel weer heeeel erg je best doen om jezelf te verdedigen dat deze foto in jouw ogen wel showcase waardig is.
Moet je volgens mij niet doen, kan een ander wel aangeven, en vooral ook waarom.

Het is inderdaad iets anders dan 'gebruikelijk' in dit onderdeel, en dat is helemaal niet erg.
Ik laat even in het midden of ik hem hier thuis vind horen ja of nee.

Het moment is grappig genomen. Ze hoeft hier helemaal niet in de lens te kijken wat mij betreft (anders zou het misschien gemaakt lijken). Dus op dat punt vind ik hem goed. Technisch lijkt mij hem ook prima (zeker omdat je aangaf dat dit in lastige lichtomstandigheden gemaakt is).
Wat ik dan persoonlijk wel storend vind is dat haar elleboog naar jou gericht is. Ziet er altijd een beetje raar uit. Al ben ik mij er ook gelijk van bewust dat jij daar weinig aan kunt doen doordat dit een momentopname is. Je had misschien een paar stappen kunnen zetten om dit op te lossen, maar dan was waarschijnlijk de bewuste dame al klaar met haar haar.

Dat was het van mijn kant :D

Gr,
Arnoud
www.vanderwal-fotografie.nl
JantjeB
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 353
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2009 13:03
WoonplaatsCOLON Wortegem-Petegem (België)
CONTACTCOLON

Ja, ik weet dat dit zo overkomt. Maar da's eerder mijn manier van praten. In een face to face zou dit een gesprek zijn die een paar A4'tjes nodig zou hebben om uitgeschreven te worden. Nu, het is totaal niet zo bedoeld, ik probeer mij alleen een perfect beeld te vormen waarom anderen hem niet SC-waardig vinden en ik wel (uiteindelijk betekend show tonen, omgedraaid, is hij waardig om gezien te worden en waarom al dan niet).

Op die manier vorm ik mij dan voor volgende afbeeldingen een beeld waarbij ik dan alle reacties op vorige beelden toepas om te bepalen, zet ik hem, zet ik hem niet, lees, gaat hij aanspreken of niet.
En ik maak vergelijkingen met wat ik de revue zie passeren en waar ik het gevoel krijg, moet dat nu echt, al zooooveel keer gezien door anderen en ook door de persoon zelf. Wel allemaal goed van kwaliteit, maar brengt niets meer toe tot de wereld van de fotografie, de fotowereld. Dan maak ik de vergelijking met mijn foto, die, noem een koe en koe hé, niets bijdraagt aan de fotowereld, maar ook een beeld is zoals er 13 in een dozijn zijn. Waar zit dan dat nuanceverschil. Ik heb hier gisteren op een Piar foto gereageerd, nadat ik hem voor de vijfde maal had bekeken, over verschillende dagen en iedere keer opnieuw dat gevoel van whaw, iedere keer opnieuw vol bewondering kijkend, daarnet nog eens. Altijd dezelfde middelen gebruikend, en iedere keer toch iets totaal anders brengen. Kijk, daar heb ik bewondering voor. :lol:
Vergelijkend met die foto, wel, daar val ik bij in het niets en zou ik niet eens meer durven posten in test-case. :lol:

En nogmaals, bij mijn normale foto business, heb ik daar geen probleem mee, ik bedoel, wat wel, wat niet, maar bij dit soort foto's heb ik het veel moeilijker om dat te bepalen. En ik babbel graag. Discussieer graag. Zo leer ik alles, door er over te bomen. Waarom dit, waarom dat, waarom die wel, die niet, hoe kijkt iemand anders naar een foto, waarom heb ik het dan niet gezien wat jullie wel zien enzovoort.
Canon EOS 450d ** Sigma 18-50 f2.8 DC HSM Macro ** Sigma 70-200 f2.8 DG HSM (spijtig overleden)** Canon EF 50 f1.8 ** Canon EF 70-210 f3.5-4.5 ** Canon Speedelite 430 EX II **
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

De hele discussie even links liggend latend vind ik het een leuke/grappige (snapshot) foto. Niet meer en niet minder. Het is een beetje een behind the scènes foto sfeertje. Jammer vind ik het wel dat je niet een klein stukje van haar pupil ziet. Het is nu een beetje doods.
Gebruikers-avatar
PDH65
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 890
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2008 23:15
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

misschien kan topicstarter even uitleggen wat zijn bedoeling was toen hij deze foto maakte.
Wat hij wilde bereiken?
Ik post minder maar leer meer.
EOS 7D / EOS 40D /Canon 70-200mm F2,8 / Canon EF 24-70mm F2.8 L USM II / Canon 50mm F1,4/ Canon EF 100mm F2.8 Macro US / Illustar 300watt studioset en wat plu's
JantjeB
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 353
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2009 13:03
WoonplaatsCOLON Wortegem-Petegem (België)
CONTACTCOLON

Heel eerlijk? Ik was wat aan het rondkijken en wat aan het trekken, vanop die bepaalde positie. Zien of er wat leuke beelden uitkwamen. Deze was er één van en persoonlijk vind ik deze ook goed (niets meer, maar ook niets minder). Anders plaatste ik hem niet hé.

Maar ik moet intussen wel een beetje schoorvoetend toegeven dat die beter in snapshots had gestaan. Maar ik wist eerlijk gezegd niet dat dit hier was, was dit hier, ondanks dat ik toch wel al een tijdje lid ben hier, nog niet gezien. De snaps die ik wil plaatsen, komen voortaan daar. :D
Canon EOS 450d ** Sigma 18-50 f2.8 DC HSM Macro ** Sigma 70-200 f2.8 DG HSM (spijtig overleden)** Canon EF 50 f1.8 ** Canon EF 70-210 f3.5-4.5 ** Canon Speedelite 430 EX II **
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar