De invloed van lucht en zon...............

Showcase voor snapshots: foto's uit het dagelijkse leven, leuke momenten, 1-foto-topics...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Deze keer géén macroplaten maar meer overzichtsbeelden.
Omdat er géén testcase meer bestaat(vind dit een goede zaak) maar dit niet zo mijn specialiteit is, vond ik het moeilijk om te bepalen waar deze platen terecht moesten komen.
Ik wilde ze niet uit elkaar halen en er twee 1foto-topics van maken.................

1. Een dorpsgezichtje bedreigd door een wolkpartij gezien door een macro-onbjectiefje(Is de wazige voorgrond niet te storend?).

31631


2. Tijdens een macrostrooptocht vomd ik dit tafereeltje wel aardig. De lage stand van de zon door een treinviaductje zorgde voor dit schaduweffect. De belichting laat zich niet overal van een stralende kant zien............

31632


Er is ongetwijfeld nog héél veel te verbeteren maar wat had ik met name bij de tweede anders moeten doen(behalve de lantaarnpaal die ik had moeten wegshoppen)?

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
annetje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 16 Jun 2011 12:34
WoonplaatsCOLON Ergens in Groningen

Foto nr. 2 is echt een plaatje. De lantaarnpaal zou ik laten staan.
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Bij foto 1 is de voorgrond naar mijn smaak net iets te prominent aanwezig en trekt te veel de aandacht.
Foto 2 is inderdaad erg mooi licht maar de fietser met lantaarn uit haar hoofd en de auto's doen een beetje afbreuk aan het geheel en maken het een snapshot in mijn ogen. Jij als macrofotograaf weet toch hoe belangrijk je compositie is :wink:

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
Vlaanderen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 463
GeregistreerdCOLON 25 Aug 2009 22:39

Voor foto 1 sluit ik me aan bij Rijk...
Foto nummer 2 zou misschien beter tot z,n recht komen als hij in meer in de portretstand was gecropt. Op die manier komt er waarschijnlijk iets meer van de brug in beeld, en gezien het doorkijkje is dat in mijn ogen een wezenlijk onderdeel van het onderwerp.(kan natuurlijk ook zijn dat die ruimte niet op het origineel zit) Een stukje meer naar rechts gaan staan had de twee blauwe verkeersborden uit beeld gehaald, en misschien een iets lager standpunt? Wachten op een beter moment, bijv. zonder de auto,s maar met een fietser of wandelaar in beeld was in mijn ogen iets sprekender geweest. Je hebt daar wel erg mooi licht te pakken, en zo tegen de zon in is niet makkelijk vast te leggen. 8)

groet,

Richard.
"Ervaring" is dat wat je krijgt nadat je het nodig had.
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Dank je wel voor jullie reacties! :D :D :D
Rijk schreefCOLONJij als macrofotograaf weet toch hoe belangrijk je compositie is :wink:

Groet,

Richard
Je stelling is correct en zeker te waarderen maar volgens mij niet geheel vergelijkbaar.
Als macrofiel en dan eigenlijk ook nog hoofdzakelijk betreffende plantjes heb je relatief voldoende tijd om een plekje met bedoelde plant te vinden om je compositie veilig te stellen.
Met het soort foto's zoals foto 2 ben je afhankelijk van het moment en van de beweging.
Daarom vind ik het ontzettend moeilijk als macrofotograaf van hoofdzakelijk plantjes om foto's zoals foto 2 te schieten.
Ik neem dan ook mijn pet af voor fotografen die dit in een fractie van een seconde zien en ook nog prachtig op de plaat weten te zetten.
Ik zag het moment van het licht en de schaduw, maar vergat op het moment supreme de lantaarnpaal. :oops: :oops:
Op de aankomende auto's kon ik geen invloed hebben.
Een moment afwachten van een fietser met gelijke lichtomstandigheden en schaduw, zoals in foto 2, zonder aanstormende auto's lijkt mij, zonder zoiets in scene te zetten, minder mogelijk...........

@Richard: Ik heb vanwege uitgebeten luchtdelen de foto bewust zo uitgesneden.
Het origineel is idd in de portraitstand.........

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar