Waar ligt de grens met bewerkingen?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Ik ben daar voor mijzelf heel duidelijk in. Een foto is dat wat onbewerkt uit de camera komt rollen. Niets meer en niets minder. Vergelijking met analoog, je brengt je rolletje naar de winkel en de foto's komen terug. Dat zijn de foto's. De camera kan heel vaak ook nog iets aan verscherping, kleurtoning etc gedaan worden, dat is allemaal vergelijkbaar met wat 90% van de mensen deden toen ze een doka hadden.
Als er dan ook een fotowedstrijd wordt georganiseerd, dan gaat dat vind ik over hoe jij met je camera om kan gaan en het directe resultaat daarvan. Tot zover fotografie.

Daarnaast heb je allerlei hulpmiddelen zoals Aperture, Lightroom, Photoshop etc. Met deze programma's kun je foto's aanpassen, ophalen verfraaien, maar ook vernagelen, mocht je dat willen. Op het moment dat je dat toepast, is het geen foto meer. maar digitale kunst. Vanaf heel dicht bij het origineel blijven tot iets volledig origineels bouwen. Heel vaak zijn hele goede Photoshop adepten ook helemaal geen fotografen maar beeldbewerkers.

Er zullen veel mensen het niet eens zijn met deze stelling, maar zoals ik dat nu neerzet, is het helder en simpel.

Vergelijking met de formule 1. Het zijn nu allemaal atmosferische motoren. Ja, er bestaan turbo's, maar op het moment dat je een turbo op je motor schroeft, hoef je met je formule 1 auto niet meer aan de start te komen.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

hdb schreefCOLONIk vind de discussie over RAW of JPG voor bewerken hier niet passen.
Het had beter een apart topic moeten blijven.

Hans
Eens, vandaar ook de link naar het topic daarover ;)
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Ik ben het inderdaad niet met je eens, ten eerste kan de foto die uit de camera komt bewerkt zijn, de jpg dan wel te verstaan.
de raw versie is een ander verhaal.
Dan heb je het over een foto wedstrijd, de naam zegt het het al, FOTOwedstrijd, niet omgang met de camera wedstrijd.
en de vergelijking met formule 1 loopt helemaal mank, ze rijden namelijk met turbo's rond en de regels veranderen daar elk jaar.
Dat je een foto kan vernaggelen met welk programma dan ook ben ik met je eens, maar wat voor de 1 verziekt is is voor de ander kunst zoals je al zei.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Dat bedoel ik ook, de jpeg die uit de camera komt. Met daarop alleen de basisbewerkingen die iedere camera kan toepassen.
- verscherpen
- contrast
- verzadiging
- kleurtoon

Dan heb je een gelijkwaardig uitgangspunt.

Al het andere is digitale kunst, of meer populair digital art, dat kan dan van heel dicht bij het origineel blijven tot totaal veranderd. En dan is het heel duidelijk waar de scheidslijnen liggen.

Nadeel is dan alleen dat je, bij bijvoorbeeld wedstrijden, puur op je fotografie wordt beoordeeld. En dat is soms vervelend.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

De grens bij het bewerken ligt bij ons zelf. En zal voor ieder anders zijn. De grens van een Foto wedstrijd zou als goed is in de voorwaarden moeten staan van de wedstrijd zelf. Zo kreeg mijn vriendin het verzoek om originele JPEG/RAW bestand op te sturen uit de camera met de uitleg welke handelingen ze gedaan had in LR. Zo werden alle deelnemers gecontroleerd die door mochten naar de volgende ronde. Vond dit wel een goede manier. Het is geen waterproof controle, maar men gaf wel duidelijk aan waar de grens lag voor de wedstrijd. Dit mis ik soms wel bij wedstrijden etc...
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesiƫ
.
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

[quote="Apple"][/quote]

+1
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Frank Doorhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1701
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2006 17:13
WoonplaatsCOLON Emmeloord
CONTACTCOLON

Een discussie die je heel vaak hoort.
Fotografie = kunst
En bij kunst zijn geen regels, tenminste niet zover ik weet.

Het ligt wel aan het SOORT fotografie dat je doet.
Bv nieuws of reportage fotografie vind ik dat je niets mag veranderen dat het verhaal anders maakt, levels/curves/color etc. geen probleem.

Vergeet niet dat retouchen al zo oud is als de weg naar Rome, bij schilderijen werd het al toegepast, of dacht je echt dat iedereen er zo uitzag in de oudheid :D

Bij fotografie werd vroeger op het negatief geretoucheerd en je wilt niet weten wat er in de donkere kamer allemaal gedaan werd, vaak is dat voor veel mensen wel goed (want dat is ambacht) maar als je het in Ps doet is het ineens te ver.

Mijn mening (en let wel dit is echt PUUR en ALLEEN mijn mening).
Je moet proberen de foto 100% in de camera goed te krijgen, je zal mij bv zelden schaduwen zien toevoegen of wegnemen, dat moet goed zijn.
Maar in Ps bewerk ik de huid (het moet wel natuurlijk blijven), verander ik wat aan het contrast, verscherp ik bepaalde gedeeltes en .... en dat is voor mij zeer belangrijk kies ik het filmrolletje.

Laat me dat even uitleggen.
Als iemand me vraag wat voor fotograaf ik ben geef ik altijd aan "99% digitaal in mijn werk maar 100% analoog in mijn ziel" vroeger (en nu nog steeds) kozen we het filmrolletje voor we gingen schieten, dit bepaalde de look en feel van de foto en bepaalde het dynamisch bereik. Nu hebben we de "saaie" digitale sensor die er altijd hetzelfde uitziet, ik schiet altijd met een colorchecker en lichtmeter dus ik eindig met een nagenoeg perfect beeld. Erg mooi maar.... saai.

In Ps,Lr, DxO, Capture One verander ik de foto's altijd qua kleur, dit kan met emulatie plugins zoals DxO filmpack, Alien skin exposure, AEP2 etc. dat is voor mij een standaard procedure. Dit geeft mijn werk voor mij de look die mensen herkenen, ondanks dat ik altijd weer experimenteer met andere looks toch herkennen mensen dat.

Dus hoever is te ver...
het licht eraan wat JIJ verstaat onder fotografie.

Zodra je problemen gaat maskeren die je met techniek gedurende fotograferen kan oplossen ga je denk ik te ver, leer dan fotograferen, aan de andere kant waarom niet, we hebben de tools, het kost alleen dan zoveel tijd.

Zoals je misschien weet heb ik een boek geschreven genaamd "Mastering the modelshoot" daarin geef ik enorm veel aandacht aan de technieken, inspiraties, creativiteit etc, maar het boek richt zich er op om zoveel mogelijk de foto te hebben op het moment dat je de sluiter indrukt. Het boek krijgt nagenoeg alleen maar 5 sterren reviews, tot er een opdook met 1 ster... de reden.... In het kort "deze fotograaf is niet van de moderne tijd, waarom zoveel moeite doen om alles op de set goed te krijgen, als je gewoon met een standaard vlakke uitbelichting alles in 1x schiet en het later in Ps helemaal kan veranderen".

Tja...
Dan ga je mijn inziens een brug te ver en ben je geen fotograaf meer maar een digitale artiest.
En ook dat is mooi.

Mijn antwoord dus :
Als je een mooi eind product aflevert all the power to you.
Als je denkt, ik wou dat ik het zo uit de camera kon krijgen.... dan moet je daar echt aan werken.
http://www.frankdoorhof.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fotografie-workshops.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

"Je maakt gewoon de foto zoals je hem gewoon maakt"
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar