Hulp & suggesties gevraagd nieuwe aankoop

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Acer_Oculus
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2013 18:14
CONTACTCOLON

Beste forumleden,

Ik ben nu nog maar een paar maanden bezig met fotograferen en vindt het erg leuk en ontspannend.
Mijn eerste aanschaf was een EOS550D en ik heb veel plezier van de camera.
Na veel uitproberen heb ik eindelijk het gevoel dat ik een bepaalde richting op wil en dat is mensen fotograferen, portretten.
Ik heb nu een gelegenheid om wat te investeren maar zie door al die bomen het bos niet zo goed meer.

Mijn oog is nu gevallen op een nieuwe EOS6D i.c.m. met een CANON EF 50MM F1.4 USM N of een CANON EF 85 MM/1.8 USM
Deze vallen in mijn budget als ik mijn 550D voor een redelijke prijs kan verkopen. (<8000 clicks)

Graag jullie visie en deskundige mening hierover.
Is dit een juiste keuze voor portret en studio werk of juist niet?
Ik hoor het graag van jullie

Johan
Ik kwam, Ik zag, ..... maakte een foto en ging weer verder...
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Acer_Oculus schreefCOLONMijn oog is nu gevallen op een nieuwe EOS6D i.c.m. met een CANON EF 50MM F1.4 USM N of een CANON EF 85 MM/1.8 USM. Deze vallen in mijn budget als ik mijn 550D voor een redelijke prijs kan verkopen. (<8000 clicks)
Die 'als' snap ik niet zo goed. Een nieuwe 600D kost €399. Verwacht dus niet al teveel terug te krijgen voor je 550D. Geef liever gewoon aan hoeveel je uit wilt geven. :D

Denk ook aan uitgaven voor "lampjes" als je studiowerk wil doen.
Acer_Oculus
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2013 18:14
CONTACTCOLON

Hoi Pieterr,

Het is inderdaad misschien wat onduidelijk omschreven.
Het te besteden bedrag ligt tussen de € 1800,-/2000,- vermeerderd met de restwaarde van de 550D

De 550D is compleet met de EFS 18-55 kitlens en alle bijbehorende accessoires en extra accu en 8GB kaartje.
Alles is zonder beschadigingen of gebruikerssporen en in de originele doos met aankoopbon van oktober 2012
Een leuke starters set om te beginnen, zo heb ik het ervaren tenminste.

Wat betreft de lampjes etc., ik heb een basissetje:

Twee softboxes (50x70cm) op statieven met afstandsbediening,
Canon Speedlite 430EX II
3 Mtr. brede achtergrondsysteem met papierrollen van 3x11Mtr, 1 x zwart en 1 x wit

Ik hoop dat je nu een beter beeld hebt van wat ik wil / vraag.. :D

Johan
Ik kwam, Ik zag, ..... maakte een foto en ging weer verder...
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

De 6D kost momenteel zo'n €1660. Dan ben je al aardig door je budget heen. De 85mm kan dan nog net.

Adviezen voor portretobjectieven vind je hier:
http://www.the-digital-picture.com/Cano ... -Lens.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
De toppers die daar genoemd worden hebben allemaal een rood ringetje en bijbehorend prijskaartje.
Acer_Oculus
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2013 18:14
CONTACTCOLON

Pieterr,
Ik waardeer je reactie(s) maar het gaat me niet zozeer om wat ik te besteden heb en wat ik eventueel kan kopen.
En natuurlijk heb ik een budget waarin ik mijn keus moet maken.
De vraag is meer: Doe ik goed aan de keuze van een 6D met eventueel de aangewezen lens voor het doel wat ik voor ogen heb?
Ik zit niet "vast" op die 6D maar na het vele lezen op internet kwam ik hier zelf op uit.
Je hebt altijd voor en tegenstanders van bepaalde producten.
Mijn kennis en ervaring in de wereld van afwegingen maken voor een bepaalde camera / lens is te beperkt denk ik.
En misschien dat iemand mij kan wijzen op een ander of beter alternatief, of heb ik hier al de juiste keuze gemaakt?
Daarom de vraag om hulp/advies van het forum door ervaringsdeskundige om een compleet beeld te krijgen van wat er te koop is met betrekking tot portret / studio fotografie.
Want eerlijk is eerlijk, ze groeien bij mij ook niet aan de boom in de tuin dus ik wil een zo duidelijk mogelijk beeld krijgen van wat de beste keus is :-)

Johan
Ik kwam, Ik zag, ..... maakte een foto en ging weer verder...
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Eerlijk gezegd zou ik in jouw geval helemaal nog niet direct een andere body kopen. Je kunt m.i. beter eerst investeren in een of meerdere goede objectieven. Voor het genoemde budget kun je een pracht van een objectief aanschaffen waarmee je ook op de 550D schitterende portretfoto's kunt maken.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

En al doende kom je er dan wellicht ook vanzelf achter wat voor jou de beste keuze is. Adviezen van een ander zijn toch altijd maar beperkt waardevol voor jou - je eigen ervaring is veel belangrijker. Ik denk dat je na een paar maanden vast nog niet de grenzen van de 550D hebt bereikt. Geld uitgeven omdat je het nu toevallig hebt is meestal geen garantie voor succesvolle aankopen.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
wernerfotografie

een 6d is toch een fullframe ? Dan zou ik geen 50 mm kopen maar voor de 85 mm gaan. Ik schiet zelf met een 5d2 en een 85mm 1.8 en kan dit iedereen aanraden. Maar als ik jou was zou ik indredaad eerst in ander glas investeren voordat ik een nieuwe body ging kopen. zelfs met de 550D kan je kneiterse platen schieten !! Ahoewel ik dan niet de tip van Pieterr op zou volgen. Zekers weten is de 70-200 super en heb em zelf ook, maar als je de 70-200 op de 550D dan moe je wel een hele grote studio tot je beschikking hebben :D

Nu ik zelf met fullframe schiet moet ik wel bekennen dat de 70-200 ook vaak op mijn camera zit mbt portretten.
Flevospotter
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2013 19:01
WoonplaatsCOLON Almere-Stad
CONTACTCOLON

Net wat Pieterr al zegt, zou ik ook voor goed glas gaan. Heb zelf binnen een maand nadat ik mijn 350D had gekocht de Kitlens vervangen door een mooi Tamron 28-75mm objectief. Hier heb ik tien jaar heel veel plezier van gehad tot hij tijdens een val sneuvelde. Deze lens is niet duur en brengt een enorme verbetering van de foto met zich mee in vergelijking met de kitlens. Na dat mijn lens sneuvelde heb ik deze knappert aangeschaft. In vergelijking met de Tamron weer een enorm stuk beter, maar daar betaal je dan ook voor.

Mijn advies, en ik denk dat velen er zo over denken.... Glas glas glas... en pas een nieuwe body als je er echt aan toe bent.
Regelmatig op het juiste spoor...
EOS 6D: Tamron 24-70 f2.8 . Canon 70-200 f2.8L IS II USM . Canon 50mm f1.8 . Samyang 14mm f2.8 . Tamron 150-600 (BigRon)
EOS M3: 22mm f2
flickr
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

wernerfotografie schreefCOLONZekers weten is de 70-200 super en heb em zelf ook, maar als je de 70-200 op de 550D dan moe je wel een hele grote studio tot je beschikking hebben.
Dat valt toch wel mee. Neem je eigen avatar. Ik schat zo'n 50cm hoog. Als je op 1.6 meter afstand gaat staan krijg je die op je APS-C sensor met 70mm. (Met een FF kun je op 1 meter afstand gaan staan.)
JSnakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 929
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2009 14:10

Ik ben zelf ook vóór als het gaat om zo lang mogelijk met de body die je nu bezit te schieten en in beter glas te investeren, maar je lijkt de keus al te hebben gemaakt wat fotografie betreft.

Voor het bedrag wat je opgeeft kan je bijna niet beter krijgen.
Ik zou dus zeggen, meteen naar de winkel en koop die 6D+85mm 1.8.
Weet wel dat je hiermee je veelzijdigheid verliest, je mist behoorlijk wat groothoek.
Zodra je FF+85@1.8 schiet, wil je niet meer anders voor portretten ;-)
wernerfotografie

Pieterr schreefCOLON
wernerfotografie schreefCOLONZekers weten is de 70-200 super en heb em zelf ook, maar als je de 70-200 op de 550D dan moe je wel een hele grote studio tot je beschikking hebben.
Dat valt toch wel mee. Neem je eigen avatar. Ik schat zo'n 50cm hoog. Als je op 1.6 meter afstand gaat staan krijg je die op je APS-C sensor met 70mm. (Met een FF kun je op 1 meter afstand gaan staan.)

Eens maar ook nog afstand naar achtgrond.... en de bokeh op 200 mm is anders dan op 70 mm.. Als ik portret schiet schiet ik vaak in de 150mm+ range. Misschien zijn andere het niet met me eens, maar een 70-200 op cropcam vind ik niet een super combi voor portretten in studio. ik vergelijk dan wel met mezelf, klein studiotje op zolder :D, op het moment dat je een enorme studio tot je beschikking hebt zou ik de 70-200 wel weer aanraden. )
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

wernerfotografie schreefCOLON Misschien zijn andere het niet met me eens, maar een 70-200 op cropcam vind ik niet een super combi voor portretten in studio.
De 70-200 f/2.8 IS II had ik als voorbeeld genoemd om aan te geven wat er met het gegeven budget allemaal mogelijk is.
De belangrijkste boodschap was: investeer eerst in (beter) glas. :wink:
Gebruikers-avatar
JBWfotografie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 103
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2010 16:06
WoonplaatsCOLON Hilversum

Inderdaad eerst investeren in ander glas.

Mijn vraag waarom de 6D. Je kunt ook een 2ehands 5DII overwegen. Dan heb je meer geld over voor 'glas'.

Suc6 met je keus.
2 x EOS 40D + BG-E2N / Canon 17 -85 IS USM / Tamron 17-50mm F/2.8 / Sigma 70-200 F2.8 II APO EX DG MACRO / Speedlite 580EX II / Sirui R-1004 Reporter Statief met Sirui K-10X / Tamrac Expedition 6
Acer_Oculus
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2013 18:14
CONTACTCOLON

Iedereen alvast bedankt voor alle suggesties en tips!

Op de vraag waarom een 6D, dat is ook weer iets wat ik gelezen heb op diverse websites.
Daar word "gezegd" dat je met een Full Frame en een Prime objectief de beste resultaten haalt.
Maar zoals eerder gezegd, in kennis en ervaring kom ik dus te kort om daar zelf een oordeel over te hebben.

Tweede reden voor een 6D is dat de stap om nu te investeren in een Full Frame mogelijk is (financieel) en om dan later het "glas" uit te breiden wat dan een kleinere financiële stap is.

Al met al ga ik er eens een flink aantal nachtjes over slapen, want een tweedehands D5mkII met extra budget voor "glas" klinkt ook aantrekkelijk.
Ik zal eens verder gaan inventariseren wat de mogelijkheden zijn met mijn budget.

Ik wil in ieder geval iedereen bedanken voor het meedenken en het geven van suggesties en tips.
Mooi dat een goed en actief forum als deze daar in voorziet!
Ik laat de uitslag t.z.t. wel weten wat het is geworden.

Groetjes,
Johan
Ik kwam, Ik zag, ..... maakte een foto en ging weer verder...
wernerfotografie

Pieterr schreefCOLON
wernerfotografie schreefCOLON Misschien zijn andere het niet met me eens, maar een 70-200 op cropcam vind ik niet een super combi voor portretten in studio.
De 70-200 f/2.8 IS II had ik als voorbeeld genoemd om aan te geven wat er met het gegeven budget allemaal mogelijk is.
De belangrijkste boodschap was: investeer eerst in (beter) glas. :wink:
Je kan ontzettend veel me TS zijn aangegeven budget, maar TS vraagt om advies richting portret en studio. Dan is het aanraden van een 70-200 op een cropcam niet zo handig. Maar het advies om te investeren in beter glas is absoluut een goed advies.
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Acer_Oculus schreefCOLONMaar zoals eerder gezegd, in kennis en ervaring kom ik dus te kort om daar zelf een oordeel over te hebben.
Daar roep je een belangrijk punt, je moet niet upgraden omdat dat ergens geschreven staat of anderen dat zeggen. Het is juiste beter om eerst tegen beperkingen van je huidige gear aan te lopen. Je leert dan het uiterste er uit te halen en leert ondertussen hoe alles werkt. Je leert creatief om te gaan met beperkingen en niet gelijk voor de makkelijke oplossing van je ISO verhogen te gaan. (daar hebben we allemaal veel gemak van de afgelopen jaren :wink: )

Ook ik ben het eens dat je beter eerste in glas kan investeren. Ik roep dit allemaal met de wijsheid die ik ook door schade en schande bij elkaar heb vergaard. Ook ik laat mij graag verleiden als er weer een nieuwe body komt. Wat ik maar wil zeggen dat als je het geld hebt en het graag wil je je hier niet hoeft te schamen. :D

Succes met je keuze.

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
wernerfotografie

Je komt kennis en ervaring te kort. Zorg dat je dat eerst voor elkaar hebt voordat je zoveel geld uitgeeft !! Blijkbaar ben je heel gevoelig voor wat je leest, maar dat gaat je ook gelijk het meeste geld kosten. Ik hoop dat je nu dan ook leest dat het investeren in glas beter is dan in een body !! :D !!

Neem inderdaad lekker de tijd en denk er goed over na.

Ps: Heb gelezen dat een 5d2 echt waardeloos is ten opzichte van een 6d dus die zou ik absoluut links laten liggen !! ;) ;)
Flevospotter
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2013 19:01
WoonplaatsCOLON Almere-Stad
CONTACTCOLON

Houd er ook rekening mee dat lang niet alle lenzen op een 6D gaan. Heb je een verkeerde lens, zet je het toestel aan en druk je op de ontspanner.... Dan is er een kans dat je met een ongeschikte lens je camera net hebt gesloopt. En juist goedkopere en kitlenzen zijn niet altijd geschikt voor een Full Frame camera.
Regelmatig op het juiste spoor...
EOS 6D: Tamron 24-70 f2.8 . Canon 70-200 f2.8L IS II USM . Canon 50mm f1.8 . Samyang 14mm f2.8 . Tamron 150-600 (BigRon)
EOS M3: 22mm f2
flickr
JSnakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 929
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2009 14:10

En aankomende week is er weer Fotomania bij de Mediamarkt, dan heb je vanaf nu nog 6 nachtjes om te bedenken wat je wilt :mrgreen:
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar