hallo allemaal,
ik ben 15 jaar en spot graag vliegtuigen op en rondom Schiphol.
ik heb een Canon 1100D met Canon 100-400.
ik heb deze lens aangeschaft voor de IS die erop zit. ik twijfel of deze werkt. ik heb veel ruis in de foto en zijn niet bepaald scherp.. hoe kan ik dit testen of deze werkt?
camere settings zijn standaard AV ISO100 F8
wie kan mij helpen meer kwaliteit in mn foto te krijgen?
Groeten Loeck van der Velde
Canon 100-400
ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators
Welkom op dit forum!
Kun je een foto als voorbeeld laten zien?
Kun je een foto als voorbeeld laten zien?
[o] = Canon 60D en 400D, Canon 17-85mm, Canon 55-250mm, Tamron 17-50mm, Canon EF 50mm 1:1.8 II
http://donfotografie.nl
http://donfotografie.nl
- Jaap Koole
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1308
- GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
- WoonplaatsCOLON Bleiswijk
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 5&t=102731" onclick="window.open(this.href);return false;Loeck schreefCOLONhoe kan ik een foto toevoegen?
Groeten, Jaap
- Jaap Koole
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1308
- GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
- WoonplaatsCOLON Bleiswijk
Loeck, ik vind die foto helemaal niet beroerd!! Wat is hier volgens jou mis mee?
Misschien doe ik nu een domme suggestie, maar weet je zeker dat de IS op de goede stand staat voor dit soort fotografie? De door jou gebruikte lens heeft een IS met twee standen. Stand 1 voor standaard stabilisatie en stand 2 alleen stabilisatie in het verticale vlak. Als je een horizontaal bewegend object volgt met de camera & lens, dan moet juist die beweging niet gestabiliseerd worden! Kortom, in standje 2 werkt de stabilisatie alleen verticaal en kun je dus ongestraft pannen.
Misschien doe ik nu een domme suggestie, maar weet je zeker dat de IS op de goede stand staat voor dit soort fotografie? De door jou gebruikte lens heeft een IS met twee standen. Stand 1 voor standaard stabilisatie en stand 2 alleen stabilisatie in het verticale vlak. Als je een horizontaal bewegend object volgt met de camera & lens, dan moet juist die beweging niet gestabiliseerd worden! Kortom, in standje 2 werkt de stabilisatie alleen verticaal en kun je dus ongestraft pannen.
Groeten, Jaap
- Anko
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 356
- GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
- WoonplaatsCOLON Hardenberg
In stand 2 werkt de stabilisatie ook horizontaal, als je verticaal pannedJaap Koole schreefCOLONLoeck, ik vind die foto helemaal niet beroerd!! Wat is hier volgens jou mis mee?
Misschien doe ik nu een domme suggestie, maar weet je zeker dat de IS op de goede stand staat voor dit soort fotografie? De door jou gebruikte lens heeft een IS met twee standen. Stand 1 voor standaard stabilisatie en stand 2 alleen stabilisatie in het verticale vlak. Als je een horizontaal bewegend object volgt met de camera & lens, dan moet juist die beweging niet gestabiliseerd worden! Kortom, in standje 2 werkt de stabilisatie alleen verticaal en kun je dus ongestraft pannen.
- Anko
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 356
- GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
- WoonplaatsCOLON Hardenberg
Welkom Loeck,
wat raw betreft: als je hierin begint met het bewerken van foto's, dan kan je veel bewerkingen doen, zonder kwaliteitsverlies. B.v. de witbalans instellen.
In jouw voorbeeld zie ik ook niet veel ruis. Dat gaat met 100iso ook niet zo snel.
Hoe bewerk jij de foto's en heb je misschien een ander voorbeeld?
wat raw betreft: als je hierin begint met het bewerken van foto's, dan kan je veel bewerkingen doen, zonder kwaliteitsverlies. B.v. de witbalans instellen.
In jouw voorbeeld zie ik ook niet veel ruis. Dat gaat met 100iso ook niet zo snel.
Hoe bewerk jij de foto's en heb je misschien een ander voorbeeld?
- Frank64
- Canon shooter pro+
- BerichtenCOLON 4126
- GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
- WoonplaatsCOLON Weert
Ik zie niet in waarom je denkt dat de stabilisatie niet goed werkt.
Overigens probeert IS jouw beweging te corrigeren, niet die van je onderwerp.
Maar ook daar zitten grenzen aan...
Ik denk dat het meer zit in je 2e zin: "Standaard instelling AV met 100 iso en F8".
Er bestaat geen standaard instelling.
Bij een beetje bewolking kom je dan al snel licht tekort voor een sluitertijd die snel genoeg is voor het gebruikte aantal millimeters.
Waardoor je dus bewegingsonscherpte krijgt die IS ook niet kan voorkomen.
Je zult je instellingen moeten aanpassen aan omstandigheden en beschikbaar licht.
Is je foto te donker en ga je die achteraf oplichten krijg je idd sneller ruis.
ALs je AV voorkeurze wilt gebruiken, stel hem gewoon in op grootste diafragma, in dit geval 4.5
De camera past dat automatisch aan als je inzoomt. Dan krijg je in ieder geval altijd het meeste licht binnen.
Gebruik eventueel standaard ISO 400. Dat geeft bij een goede belichting echt niet veel meer ruis.
Maar je camera heeft wel meer speelruimte voor betere / juiste sluitertijden en belichting.
Hou er rekening mee dat je (ook al heeft je lens IS) dat je bij gebruik van 300 of 400 mm op je camera al snel een sluitertijd van minimaal ook 1/400 moet kunnen gebruiken.
Het kan met de juiste techniek en goed meebewegen wel lager, maar dat vergt de nodige kennis en oefening.
En dan nog is het met deze zware lens best lastig.
Trouwens; Of je IS werkt of niet kun je snel en eenvoudig zien.
Richt maar eens met 400 mm op ee stilstaand object en probeer dat in het midden te houden.
Doe dat vervolgens nog een keer terwijl je de IS uit hebt gezet.
Je moet het verschil gelijk door je kijkvenster kunnen zien, met IS aan moet het beeld veel rustiger zijn.
Overigens probeert IS jouw beweging te corrigeren, niet die van je onderwerp.
Maar ook daar zitten grenzen aan...
Ik denk dat het meer zit in je 2e zin: "Standaard instelling AV met 100 iso en F8".
Er bestaat geen standaard instelling.
Bij een beetje bewolking kom je dan al snel licht tekort voor een sluitertijd die snel genoeg is voor het gebruikte aantal millimeters.
Waardoor je dus bewegingsonscherpte krijgt die IS ook niet kan voorkomen.
Je zult je instellingen moeten aanpassen aan omstandigheden en beschikbaar licht.
Is je foto te donker en ga je die achteraf oplichten krijg je idd sneller ruis.
ALs je AV voorkeurze wilt gebruiken, stel hem gewoon in op grootste diafragma, in dit geval 4.5
De camera past dat automatisch aan als je inzoomt. Dan krijg je in ieder geval altijd het meeste licht binnen.
Gebruik eventueel standaard ISO 400. Dat geeft bij een goede belichting echt niet veel meer ruis.
Maar je camera heeft wel meer speelruimte voor betere / juiste sluitertijden en belichting.
Hou er rekening mee dat je (ook al heeft je lens IS) dat je bij gebruik van 300 of 400 mm op je camera al snel een sluitertijd van minimaal ook 1/400 moet kunnen gebruiken.
Het kan met de juiste techniek en goed meebewegen wel lager, maar dat vergt de nodige kennis en oefening.
En dan nog is het met deze zware lens best lastig.
Trouwens; Of je IS werkt of niet kun je snel en eenvoudig zien.
Richt maar eens met 400 mm op ee stilstaand object en probeer dat in het midden te houden.
Doe dat vervolgens nog een keer terwijl je de IS uit hebt gezet.
Je moet het verschil gelijk door je kijkvenster kunnen zien, met IS aan moet het beeld veel rustiger zijn.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
- Frank64
- Canon shooter pro+
- BerichtenCOLON 4126
- GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
- WoonplaatsCOLON Weert
Goed tipje.
Maar ging er eigenlijk van uit dat dit wel bekend was bij TS
Maar ging er eigenlijk van uit dat dit wel bekend was bij TS
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!