open dagen Volkel 2013

Show hier je spotters foto's. Let op... alleen foto's van vliegtuigen, helicopters, etc

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Superkiwi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 944
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 21:10
WoonplaatsCOLON Woensdrecht
CONTACTCOLON

Eindelijk dan ook mijn foto's van de Open Dagen op Volkel (van de zaterdag).
Het was de eerste keer dat ik met mijn 100-400L een vliegshow fotografeerde en het was dus even afwachten wat eruit kwam.
Ik heb alles op de M-stand geschoten, met sluitertijden varierend tussen 1/1000e en 1/1600e bij een diagragma van 7.1 (iso 100-200).
Volgende keer maar weer gewoon op de TV stand schieten denk ik :wink:

De foto's zijn zonder randje dit keer want bordermaker is negatief van invloed op de scherpte...
** de compressie ook niet lijkt het wel, terwijl ik ze wel verscherp voor het verkleinen. Vooral foto 2 is het heel duidelijk. **


1. Poolse Sukoi SU-22
Afbeelding

2. Poolse Sukoi SU-22
Afbeelding

3. Hind (1/60e op 370mm)
Afbeelding

4. Demo F-16 in de bocht
Afbeelding

5. Demo F-16
Afbeelding

6. demo F-16 met flares
Afbeelding

7. Demo F-16
Afbeelding

8. Demo F-16
Afbeelding

9. X-wing fighter
Afbeelding

10. Finse F-18
Afbeelding

11. Finse F-18 into space
Afbeelding

12. Finse F-18
Afbeelding

13. Finse F-18
Afbeelding

14. Finse F-18 popping flares
Afbeelding

15. Saab Gripen
Afbeelding

16. Saab Gripen
Afbeelding

17. Saab Gripen
Afbeelding

18. Zwitserse demo met flares
Afbeelding

19. Franse Mirage
Afbeelding

20. Franse Mirage
Afbeelding

21. Belgische F-16
Afbeelding

22. Belgische F-16
Afbeelding

23. Staart van een C-130
Afbeelding


Bedankt voor het kijken!

Groet,
Danny
Kiwi says hi!
Franscanon40d
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 168
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2012 16:05
WoonplaatsCOLON Zuidholland

Ze keken lekker weg! De meeste waren ook mooi scherp. Een aantal niet wat door heiig weer kan zijn veroorzaakt. Ik had daar vorig jaar ook last van.

Groet,

frans
Gebruikers-avatar
Superkiwi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 944
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 21:10
WoonplaatsCOLON Woensdrecht
CONTACTCOLON

Dank je :)
Ik ben zelf zeer kritisch op de foto's; vind dat er meer ingezeten had. Ik weet alleen niet hoe.
Aan de apparatuur zal het niet liggen: ik gebruik de lens icm een 40D.
Ik vind alleen de lens lastig, in het driekwart jaar dat ik hem heb, heb ik boven de 100mm nog geen enkele goed scherpe foto geschoten. Zelfs deze op 1/1000 tot 1/1600e niet.
Of ben ik te verwend door alle 5D foto's die ik zie?
Het nabewerken verdient ook meer aandacht, want wat dat betreft ben ik een drama...
Kiwi says hi!
Gebruikers-avatar
Charlie.P
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 451
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2008 17:42
WoonplaatsCOLON Hasselt (NL)
CONTACTCOLON

Hallo Danny, mijn foto's zijn ook geschoten met een 40D, dus daar kan het niet aan liggen. :wink: .
Wel valt me een paar dingen op:
nr.1 linksboven zit nog een klein stukje ander vliegtuig waarschijnlijk, even croppen.
nr.2 oogt net niet scherp, sluitertijd?
nr.3 1/60 op 370mm, daar zie je toch wat bewegingsonscherpte.
nr.6 de flares staan er mooi op, maar de F16 is toch wel erg donker.
nr.8 mooi dat je de warme lucht nog ziet van de uitlaat.
verder lijkt het of photobucket ook geen goed doet aan de scherpte? ik zie hier en daar wat blokkerig beeld in het blauwe (bv in nr.13 linksboven en rechtsboven)

nr.20 oogt toch wel mooi scherp, misschien in de nabewerking nog te verbeteren.
Groeten, Karel
_________________

Website : www.KPOfotografie.nl
Facebook : www.facebook.com/KarelPops
Gebruikers-avatar
Petertje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 586
GeregistreerdCOLON 02 Jun 2008 19:42
WoonplaatsCOLON Steenwijk
CONTACTCOLON

Superkiwi schreefCOLONDank je :)

Ik vind alleen de lens lastig, in het driekwart jaar dat ik hem heb, heb ik boven de 100mm nog geen enkele goed scherpe foto geschoten. Zelfs deze op 1/1000 tot 1/1600e niet.
Of ben ik te verwend door alle 5D foto's die ik zie?
Het nabewerken verdient ook meer aandacht, want wat dat betreft ben ik een drama...
Het zal niet aan de 5d foto`s liggen denk ik, maar waarschijnlijk toch ergens anders aan.
Is er toevallig niet iemand bij jou in de buurt de jou kan helpen met het ``schieten`` boven de 100mm?

Als ik de serie beoordeel welke je hier laat zien, zullen deze in de basis denk ik allemaal wel scherp zijn, op foto 3 na dan, maargoed daar wil je ook niet met 1/1000`ste gaan schieten.
Er gaat sowieso wel wat mis met het na bewerken.

Maar je geeft ook aan dat je op Manueel heb geschoten, dit is ook iets wat ik niet zou doen, Ik heb alles geschoten op AV en de helikopters op TV, let daar bij op dat je met je sluitertijd niet te laag gaat zitten, of eventueel een statief gebruikt.

Ik heb zelf die dag geschoten op RAW en nabewerkt in lightroom.
en goed 95% van de foto`s welke ik heb geschoten waren scherp die dag, zelfs de high speed passes

Foto 3 vertoont ook aardig wat vlekjes, je mag dus ook je sensor gaan schoonmaken.
5DII+grip|7DII+grip|canon 8-15F4L Fisheye|canon 16-35F2.8L II|canon 70-200F2.8LIS II||canon 300F4LIS|sigma 105 macro|580exII|430 ex|1.4X Extender
Gebruikers-avatar
Superkiwi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 944
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 21:10
WoonplaatsCOLON Woensdrecht
CONTACTCOLON

Dank jullie beiden voor de reacties :D
Als ik de foto's open in Lightroom lijken ze ook gewoon scherp te zijn, het gaat inderdaad mis bij het nabewerken.
Volgende keer wordt er weer op Tv (of Av) geschoten, net als 2 jaar geleden ;)
De foto's van toen lijken, hoewel met een oude Sigma 100-300mm lens geschoten, wel scherper te zijn.
Net als foto's die ik op Leeuwarden heb geschoten 2 jaar geleden. Voorbeeldje:
http://i483.photobucket.com/albums/rr19 ... border.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar daar zit ook "iets" doorheen wat hem niet superscherp en superhelder maakt zoals ik het zou willen...
Voor mij lijkt overal wel wat fijne ruis doorheen te zitten, maar bij lage iso's zal dat het wel niet zijn ;)
**de jpg's op mijn pc (verkleind tot 1200 pixels), zijn sowieso een stuk beter. Photobucket lijkt me dus niet de beste oplossing voor het uploaden**

Ik woon hier bij een vliegveld in de buurt, ik zal binnenkort eens Raw+Jpeg schieten en kijken of ik verschil zie tussen de jpeg foto en mijn bewerkte foto.
Sowieso heb ik nog erg veel te leren, zeker als het om dit soort foto's gaat...

Over de vlekjes op foto 3 (die ik voor 1/60e uit de hand toch redelijk geslaagd vind ;) ), die zie ik op geen enkele andere foto terug...
Is dat niet apart?

@Charlie.P: de meting stond op centrummeting, niet op spotmeting ;)
Kiwi says hi!
Gebruikers-avatar
Superkiwi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 944
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 21:10
WoonplaatsCOLON Woensdrecht
CONTACTCOLON

Charlie P. is zo aardig geweest om met een RAW foto van me aan de slag te gaan.
Ik twijfelde nogal over mijn fotografie-kwaliteiten, maar daar blijkt weinig mis mee te zijn (tuurlijk, ik heb nog zeker een hoop verbeterpunten maar het is geen drama).
Hieronder de foto die hij naar mij terugstuurde:

Afbeelding

Dit in vergelijking met de foto die ik zelf "bewerkt" had:

Afbeelding

Qua scherpte en belichting zagen ze er in Lightroom hetzelfde uit, dus het is niet zo dat er verschillende instellingen gebruikt zijn, ondanks dat ze net na elkaar genomen zijn.
Het verschil is groot.
Nu heb ik dus maar één ding te doen: leren foto bewerken ;)


*edit*
Hieronder dezelfde, bewerkt door mezelf (met behulp van wat standaard instellingen van Lightroom); tijdens het exporteren verkleind naar 900 pixels.
Voordeel: photobucket hoeft niet meer te verkleinen/comprimeren.
Ziet er al een stuk beter uit. Ik denk dat ik de komende dagen alles overnieuw kan doen ;)
Lesson learned #1: altijd exporteren in hetzelfde formaat als dat ik ze ga uploaden in bv photobucket ;)

Afbeelding



Charlie P, nogmaals dank voor het op tafel leggen van mijn probleem :lol:


Hier nog de Mirage.
Foto 1 bewerkt door Charlie P. , foto 2 door mij:

Afbeelding

Afbeelding
Kiwi says hi!
Gebruikers-avatar
Jerenes
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1352
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 19:49
WoonplaatsCOLON Lochristi, België

Weet je ook hoe hij het gedaan heeft? De stappen etc... Want het verschil is toch frappant. Al lijken het met ook verschillende foto's...

Ze staan er wel goed op lijkt me.. .
Jeroen

7D + Grip | 6D+Grip | Canon EFs 10-22 f/3.5-4.5 USM | Canon EF 24-70 f/2.8L USM| Canon EF 24-105 f/4L IS USM II | Canon EF 70-200 f/4L IS USM |Canon EF 100-400 f/4.5-5.6L IS USM | Canon 1.4x II Extender
Gebruikers-avatar
Superkiwi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 944
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 21:10
WoonplaatsCOLON Woensdrecht
CONTACTCOLON

Ik ga erachter komen hoe hij het gedaan heeft; hij is zo vriendelijk geweest mij wat bestanden toe te sturen via de mail :D
Die ga ik vanavond thuis even grondig bekijken ;)
Zoals ik al zei heb ik nog veel te leren qua bewerken ;)

Het is wel degelijk dezelfde foto, kijk maar:
(enkel mijn initiele Sukoi-foto was een andere)

Afbeelding
Afbeelding

Die van de Mirage is ook dezelfde, alleen heeft hij hem wat gedraaid ;)
Kiwi says hi!
Gebruikers-avatar
Jerenes
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1352
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 19:49
WoonplaatsCOLON Lochristi, België

ok... tja... Schuivertjes doen he... LOL.. Ik vind het nog steeds lastig om zulke lastigeomstandigheidsfotos (wat een woord) netjes na te bewerken. Of je zit erover, of eronder... om ze net goed te krijgen kan het lastig worden... Ben nog steeds bezig met mijn foto's na te bewerken en goed te krijgen. Ik heb er al wat mooie, maar voorlopig nog niets om hierop te zetten...
Jeroen

7D + Grip | 6D+Grip | Canon EFs 10-22 f/3.5-4.5 USM | Canon EF 24-70 f/2.8L USM| Canon EF 24-105 f/4L IS USM II | Canon EF 70-200 f/4L IS USM |Canon EF 100-400 f/4.5-5.6L IS USM | Canon 1.4x II Extender
Gebruikers-avatar
Charlie.P
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 451
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2008 17:42
WoonplaatsCOLON Hasselt (NL)
CONTACTCOLON

Persoonlijk vind ik dat altijd het leukste 2e gedeelte van het foto's maken, stapels foto's nabewerken :)
Misschien wil Kiwi de screenshots hierbij plaatsen, dan heeft iedereen er wat aan.
Groeten, Karel
_________________

Website : www.KPOfotografie.nl
Facebook : www.facebook.com/KarelPops
Gebruikers-avatar
Superkiwi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 944
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 21:10
WoonplaatsCOLON Woensdrecht
CONTACTCOLON

Deze zal ik vanavond even plaatsen hier :D
Kiwi says hi!
Gebruikers-avatar
Superkiwi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 944
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 21:10
WoonplaatsCOLON Woensdrecht
CONTACTCOLON

Bij dezen ;)

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Kiwi says hi!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar