Wilde weit

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

De trots van mijn woonplaats want het natuurgebied op nog géén 2km van mijn woonplek is de enige plek in heel Nederland waar deze halfparasiet nog voorkomt.
Vroegere was deze ingedeeld bij de Helmkruidfamilie. Sinds een aantal jaren is er veel veranderd. Er zijn zelfs plantenfamilies verdwenen.
Net als de Ratelaar, ook een halfparasiet, behoren ze nu tot de Bremraapfamilie.
Wilde Weit groeide vroeger tussen de akkergranen, de waardplant waarop Wilde Weit halfparasiteert.
Ze ontkiemt vroeg en zoekt contact met graan- of verwante grassoorten om zo een web te vormen met de wortels van graan of gras.
Hier haalt de Wilde Weit zijn water en Voedingszouten vandaan. Dit kan gemakkelijk omdat granen zo massaal bij elkaar groeien. Maar doordat de zaden van deze halfparasiet een minder gezond meel opleveren werd deze begroeier, net als Bolderik, uit de graanakkers gehouden. Uiteindelijk is deze fraaie zomerbloeier bijna uit Nederland verdreven.
De plek waar hij groeit levert wel een bestendige groei- en bloeiplek op en het verheugt me dat er steeds wat nieuwe groepjes ontstaan.
Het is een 1 jarige plant die alleen overwintert met behulp van het gevormde zaad.
Laten we koesteren wat we nog hebben, er is al zoveel verdwenen...............

Afbeelding
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Paul eos7d
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2013 20:18

Een hele mooie foto van een zeer bijzonder plantje, de onderste bloemblaadjes lijken je te willen omarmen. Toch een bijzondere streek daar waar jij woont!
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Dank je Paul!!! :D :D :D
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
sschot
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 430
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2018 01:11

leuk verhaal en mooie opname, ik neig ernaar dat ik hem iets donker/zwaar vind en hem persoonlijk iets lichter zou maken
verder twijfel ik om zowel rechts als aan de onderkant iets af te snijden, waardoor ik persoonlijk vind dat de aandacht nog beter naar de bloem gaat
Groet, Steven
_____________________________________
Canon EOS 7D Mark II | EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM | EF 50mm f/1.8 STM | EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM | Sigma 70-200mm f/2.8 EX DG OS APO HSM | TAMRON 90MM 2.8 MACRO DI SP | Canon Speedlite Flash 580EX |
Paul eos7d
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2013 20:18

Ik lees altijd heel aandachtig de opmerkingen van Steven want hij ziet altijd veel meer in een foto als ik. Maar nu weet ik het toch effen niet meer. Onlangs nog eens een filmpje bekeken van een bekende macro fotograaf en die beweerde bij hoog en bij laag dat je een onderwerp voldoende ruimte moest geven. Hij liet dan ook foto's zien waar het onderwerp maar een heel klein deel van de foto uitmaakte. Ik vond die foto's toch ook iets hebben. Wat denken jullie daarvan?
Gebruikers-avatar
sschot
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 430
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2018 01:11

Ruimte is zeker mooi, mits dit "vrije" ruimte is, imo.

De stengel rechts en de blaadjes onder vind ik aandacht vragen, waardoor ik mijn idee benoem.

Of dit overeenkomt of juist wat anders is als jij gezien hebt, kan ik uiteraard niet beoordelen.

En ik denk ook dat iedereen vrij is in voorkeur, welke van persoon tot persoon wisselt.
Groet, Steven
_____________________________________
Canon EOS 7D Mark II | EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM | EF 50mm f/1.8 STM | EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM | Sigma 70-200mm f/2.8 EX DG OS APO HSM | TAMRON 90MM 2.8 MACRO DI SP | Canon Speedlite Flash 580EX |
Paul eos7d
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2013 20:18

Dank je wel Steven voor je eerlijk antwoord.
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Steven dankjewel voor je kritische opmerkingen. :D :D :D
Ik kan je goed volgen in je reactie, maar zelf heb ik er geen moeite mee en zou de foto in de door jou geschilderde versie voor mij persoonlijk te "clean" worden.
Het donkere in de foto heb ik bewust gekozen omdat het moment van fotograferen tegen schemering lag.
Het was dus een bewuste keuze om het zo te doen want de camera wil in voorkomende gevallen zelfs nog van een nachtopname een dagopname maken.......... :lol: :lol: :lol:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar