Negatieve en positieve ruimte

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

Moderators: Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
Berichten: 15258
Lid geworden op: 03 jan 2008 22:32
Locatie: Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Bij één van de andere fotofora heb ik tbv de opdracht van de maand deze foto ingezonden.
De opdracht was: "negatieve ruimte".
Dit is de ruimte in een foto waar weinig of niets te zien is, maar die wel nodig is om een goede compositie en kijkbeeld in een foto mogelijk te maken. Het maakt niet uit wat het onderwerp in een foto is. Als er een negatieve ruimte is, dan bestaat er ook een positieve ruimte. En dat is het onderwerp in een foto.
Hier een Blanda in het tegenlicht(positieve ruimte) en rondom voldoende negatieve ruimte.

Afbeelding
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikersavatar
sschot
Canon shooter+
Canon shooter+
Berichten: 430
Lid geworden op: 21 jan 2018 01:11

De positieve ruimte is gedeeltelijk mooi scherp. Het hart van de bloem en de steel komen er nu zo mooi uit.
Ik vraag mij af of iets meer DOF waarbij de achterste blaadjes ook net scherp waren geweest, het kijk contrast tussen positieve en negatieve ruimte nog iets groter had gemaakt.
Ik vraag mij af of je nog iets meer doortekening in het onscherpe blad had kunnen krijgen door met de belichting te spelen in de nabewerking.

Vind het verder een mooi plaatje
Groet, Steven
_____________________________________
Canon EOS 7D Mark II | EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM | EF 50mm f/1.8 STM | EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM | Sigma 70-200mm f/2.8 EX DG OS APO HSM | TAMRON 90MM 2.8 MACRO DI SP | Canon Speedlite Flash 580EX |
Gebruikersavatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
Berichten: 15258
Lid geworden op: 03 jan 2008 22:32
Locatie: Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Dankjewel Steven!!! :D :D :D
Het blijft iedere keer interessant om de reacties te lezen. Zo houdt iedereen er een andere wijze van kijken en vastleggen op na en daar is helemaal niets mis mee. Integendeel: Je kunt er alleen maar van leren en meepikken wat jezelf interessant vindt om ook eens te proberen!!!! :wink: :wink: :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Plaats reactie

Terug naar “Macro”