Hazelaar man+vrouw

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Paul eos7d
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2013 20:18

De Hazelaar is een van de eerste (winter) bloeiers, de mannelijke katjes vallen goed op maar de kleverige vrouwtjes zijn enkel van kortbij zichtbaar.

Afbeelding
Anoniem

Mooi 18+ plaatje.
Ik heb de hazelaar nog nooit zo zien paren. Moet ik toch eens op gaan letten. (Voyeur....) :oops: :oops:
Heel apart.
Paul eos7d
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2013 20:18

Bedankt Hubble voor je antwoord. Het is nu de moment om naar de vrouwtjes Hazelaar te gaan kijken, hier nog een detail van een vrouwtje (ik vind het alvast knappe fotomodelletjes). Deze foto's werden op klaarlichte dag met een flits genomen om een drukke achtergrond te vermijden. Omdat de vrouwtjes kleverig zijn (zij moeten de mannelijke pollen die komen aanvliegen vasthouden) zijn ze met een flits niet zo gemakkelijk te fotograferen omdat het flitslicht dan gemakkelijk gaat blinken op de bloempjes. Typisch is dat de vrouwtjes en mannetjes die kort bij elkaar staan niet op hetzelfde moment rijp zijn, dat is een natuurlijke manier om inteelt te vermijden.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
sschot
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 430
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2018 01:11

foto 1
scherpte mooi
belichting mooi
compositie -> niet fout, maar pakt mij niet helemaal

Vierkante uitsnede geen idee bij deze plaat?

Foto 2
scherpte mooi, scherpte diepte goed, onderwerp is helemaal scherp
belichting schaduw val vind ik minder mooi
compositie -> ook deze pakt mij niet helemaal
Groet, Steven
_____________________________________
Canon EOS 7D Mark II | EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM | EF 50mm f/1.8 STM | EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM | Sigma 70-200mm f/2.8 EX DG OS APO HSM | TAMRON 90MM 2.8 MACRO DI SP | Canon Speedlite Flash 580EX |
Paul eos7d
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2013 20:18

Bedankt Steven voor je opmerkingen. Waarom weet ik zelf niet maar ik probeer altijd de originele verhoudingen te behouden, moet ik misschien toch vanaf stappen?
Anoniem

Mijn vraag: vind ik de vrouwelijke en mannelijke delen in /aan dezelfde takken?
Of zijn het naburige struiken.
Gebruikers-avatar
sschot
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 430
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2018 01:11

Paul eos7d schreefCOLON 28 Jan 2021 16:36 Bedankt Steven voor je opmerkingen. Waarom weet ik zelf niet maar ik probeer altijd de originele verhoudingen te behouden, moet ik misschien toch vanaf stappen?
Ik zou er gewoon eens mee experimenteren als ik jou was
Groet, Steven
_____________________________________
Canon EOS 7D Mark II | EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM | EF 50mm f/1.8 STM | EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM | Sigma 70-200mm f/2.8 EX DG OS APO HSM | TAMRON 90MM 2.8 MACRO DI SP | Canon Speedlite Flash 580EX |
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

hubble schreefCOLON 28 Jan 2021 18:39 Mijn vraag: vind ik de vrouwelijke en mannelijke delen in /aan dezelfde takken?
Of zijn het naburige struiken.
Hoi Gabriël,

Een Hazelaar is Éénhuizig. Dat betekent dat de mannelijke geslachtsorganen(katjes met stuifmeel) en de vrouwelijke geslachtsorganen (stampers met de rode "plakkerige" stijlen op dezelfde plant zitten maar niet in hetzelfde "bloemdeel". Ze zitten op dezelfde struik/boom maar apart. De mannelijke katjes zijn snel herkenbaar maar de vrouwelijke stijlen zul je goed moeten zoeken.
Éénmaal gevonden, is het gemakkelijk.
@Paul: Betreffende de foto: Flitsen geniet niet zo mijn voorkeur maar hier heb je door de flits een mooie contrasterende donkere(zwarte) BG weten te creëren en dat pakt hier m.i. goed uit!!!
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Paul eos7d
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2013 20:18

Bedankt Jo voor de extra informatie.
Hubble, zoals je op de eerste foto kan zien is het mogelijk dat je zowel de vrouwelijk als mannelijke delen aan één uiteinde van een takje vindt. Maar, het is zelden dat die gelijktijdig geslachtsrijp zijn, het vrouwtje staat op de eerste en tweede foto op haar hoogtepunt terwijl het mannelijke katje op de eerste foto nog niet open staat om zijn pollen te verspreiden. Maar wees gerust, er vliegen meer dan genoeg mannelijke pollen rond, vraag dat maar eens aan mensen die allergisch zijn voor Hazelaarpollen. De Hazelaar moet het nu eenmaal hebben van windbestuiving want zo vroeg in het jaar vliegen er nog geen bijtjes rond.
Anoniem

Jo en Paul, bedankt voor jullie duidelijke uitleg.
Ben gisteren op zoek geweest, maar slechts mannetjes aangetroffen.
Ik zoek verder.

Vandaag verder gezocht én gevonden.
Veel kleiner dan ik dacht, maar heel apart. Ik wist niet van de bestaan en leer dus iedere dag bij.
Dank daarvoor.
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

De eerste vind ik heel fraai... en voor mij een ontdekking die combi van man en vrouw...
Apple fan, Canon volger...
Paul eos7d
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2013 20:18

Dank je wel Wibo voor je opmerking. Het was ook wel mijn bedoeling om iets te laten zien waar veel mensen gewoon aan voorbij lopen. Vroeger gidste ik veel in de natuur en als je zoiets aan mensen kon laten zien dan waren de deelnemers vaak verbaasd over de schoonheid van natuur.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar