Duitse Gentiaan

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Vroeger mocht ook Krijtgentiaan gezegd worden omdat behalve een paar oude groeiplekken deze Gentiaan uitsluitend in het kalkgebied aan te treffen is.
Het is een deel van de Flora welke vanuit de laatste Ijstijd uit het gebergte door gletsjervorming hier terecht gekomen is. Het is een tweejarige plant: dwz dat ze in het eerste jaar voldoende reservevoedsel vormt om uiteindelijk in het tweede jaar in augustus te kunnen bloeien. Daarna overwintert alleen het zaad.
Gentianen welke in een kalkgraslandwei bloeien die te laat gemaaid wordt (eind augustus/begin september) kunnen plaatselijk sterk achteruitgaan in de volgende jaren omdat de zaadvorming door de te late maaibeurt niet kan plaatsvinden.
Wordt er echter eind juli, begin augustus gemaaid dan zal dit aanzetten tot rijkere vertakkingen met dezelfde rijdom aan bloemhoofden.
Bij ons in de buurt zijn er 4 groeiplekken in een straal van 3 km. Die kan ik bij wijze van spreken allemaal te voet doen in één keer. De laatste jaren is het wat minder maar 5-10 jaar geleden kleurden de kalkgrasland violet-paars in augustus.
Jammer genoeg heb ik de blauwe Franjegentiaan(zeer zeldzaam), een neefje van de Duitse Gentiaan, al 3 jaar niet meer gezien................... :( :( :(

1. Afbeelding
2. Afbeelding
3. Afbeelding
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Paul eos7d
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2013 20:18

Foto 2 en 3 vind ik heel mooi, foto 1 kan mij niet zo bekoren. Prachtige zeldzame planten daar bij jou in de buurt, zelf heb ik deze nog nooit gezien denk ik.
Gebruikers-avatar
sschot
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 430
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2018 01:11

Foto 1 spreekt mij aan door de scherpte diepte die ik passend vind, de kleuren en de herhaling door de bloem in de achtergrond.

Foto 2 vind ik wat "somber" en saai, deze bekoort mij persoonlijk minder

Foto 3 Contrast en scherpte zijn naar mijn smaak, qua belichting neig ik ernaar dat hij iets lichter had gemogen om nog wat meer te "spreken"
Groet, Steven
_____________________________________
Canon EOS 7D Mark II | EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM | EF 50mm f/1.8 STM | EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM | Sigma 70-200mm f/2.8 EX DG OS APO HSM | TAMRON 90MM 2.8 MACRO DI SP | Canon Speedlite Flash 580EX |
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Dank voor jullie reacties!!! :D :D :D
Deze Gentianen komen enkel voor in het krijtgebied, vandaar dat ze, zoals in mijn inleiding vermeld staat, vroeger ook wel Krijtgentiaan genoemd werden.
Alle foto's zijn gemaakt in de latere uren, bijna tegen het Gouden Uurtje aan. Ik heb zelfs tweederde stop overbelicht.
Zo wilde ik ze fotograferen.
Maar ik respecteer jullie mening om het evt anders te doen. :? :? :?
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar