Flying plants

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

.....met een beetje fantasie zou je dit kunnen denken.
Het is de Harige ratelaar, een plant welke voorheen bij de Helmkruidfamilie ingedeeld was, maar nu tot de Bremraapfamilie hoort.
Ratelaars zijn halfparasieten. Bremraap is een volledig parasiet. Wat wordt hiermee bedoeld?
Als je een Ratelaar ontdekt, zie je niet dat het een (half)parasiet is, want hij lijkt in alle opzichten op een "normale" andere plant.
Bij Bremrapen is dat anders. Een gevonden Bremraapsoort valt meteen op door zijn licht geelachtige stengels en bladeren. Dit komt omdat Bremrapen géén bladgroen bezitten. Ze kunnen dus NIET assimileren(zelf voedsel maken en zuurstof). Bremrapen wortelen met hun eigen wortels in de wortels van andere gewassen. Zo gebruiken ze van die gewassen zowel de opwaartse sapstroom waarin de voedingszouten opgelost zijn als de neerwaartse sapstroom waarin de voedingsstof glucose in de groene delen aangemaakt is. Bremrapen buiten hun "gastplant" dus volledig uit.
Ratelaars daarentegen wortelen ook met hun wortels in de wortels van vooral grasachtigen. Zij gebruiken alleen de opwaartse sapstroom omdat hun eigen wortelstelsel voor dit gebeuren niet voldoende ontwikkeld is. Soms kan een Ratelaar ook zonder in te wortelen overleven. Maar dan blijft de ontwikkeling toch echt achter en zie je een zielig plantje.
Door het hebben van bladgroen kunnen Ratelaars dus wel assimileren. Ratelaars zijn bv in een kalkgrasland zeer nuttige planten, want door hun massale groei houden ze de sterk en fors groeiende grassen zoals bv de gevinde Kortsteel stevig in bedwang. Zou er géén Ratelaar op de kalkhellingen groeien dan zou binnen een paar jaar het hele gebied overwoekerd zijn door de gevinde Kortsteel.
Afbeelding
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
sschot
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 430
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2018 01:11

Jein...... ik vind de bloem mooi, maar het geheel wat teveel op gaan in de achtergrond
Groet, Steven
_____________________________________
Canon EOS 7D Mark II | EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM | EF 50mm f/1.8 STM | EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM | Sigma 70-200mm f/2.8 EX DG OS APO HSM | TAMRON 90MM 2.8 MACRO DI SP | Canon Speedlite Flash 580EX |
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Beankt voor je reactie Steven!!! :D :D :D
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
Lourens
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 76
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2008 22:04
WoonplaatsCOLON Urk

Ik snap je titel helemaal.
En daar heb je helemaal niet zoveel fantasie voor nodig!
De lichte vlek achter de kop van de bovenste 'vogel' voorkomt helaas dat deze er uitspringt.
Maar verder is het voor mij een prima foto.
En voor mij zijn je begeleidende teksten altijd heel informatief en leerzaam :) .
De Titanic was gebouwd door professionals!
De Ark door amateurs :wink: .
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Dank je Lourens!!! :D :D :D
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Paul eos7d
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2013 20:18

Prima foto en wat een interessante uitleg! Het lichte (steeltje?) aan de rechterkant op de foto trekt wel wat veel de aandacht. De bloem staat op een sterk punt en heeft voldoende ruimte in de kijkrichting van de bloem, super gepositioneerd!
Bij ons in de tuin groeit Grote ratelaar, die in tegenstelling met uw kalk minnende soort op wat zuurdere zandgrond kan gedijen. Een interessante plant om in je grasveld te hebben zodat grassen niet de overhand nemen en andere bloeiende planten wat meer ruimte hebben om te groeien en te bloeien.
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Vwb het lichtere steeltje heb je wel een punt. Ik heb dezelfde ook nog in de portraitstand zonder het steeltje. Die bewaar ik voor de donkere dagen.
Ik gaf het ruimtelijke hier even de voorkeur. En je weet: iets weghalen oid ligt niet in mijn aard.
Bedankt voor je fijne heldere reactie Paul!!! :D :D :D
BTW: Grote ratelaar is nauwelijks te onderscheiden van de Harige Ratelaar. behalve het feit dat de Grote ratelaar onbehaard is........
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar