Probleem met scherpte

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Charlottecello
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 14 Jul 2011 17:58
WoonplaatsCOLON Groningen

Beste EOS'ers,

De gouden tip wordt beloond, ik zit met een heel vervelend probleem. Ik krijg mijn foto's niet scherp en ik heb geen idee waar het aan ligt. Hier op het forum waren er ook al mensen die het opvielen, maar de vraag hoe het te verbeteren, die werd niet beantwoord.

Ik heb een Canon EOS 450D (zit daar het probleem???) met een 70-200mm f/2.8L IS II USM lens.

Ik maak veel gebruik van het lage diafragmagetal om zoveel mogelijk licht te winnen, ik snap dat dit resulteert in een kleine scherptediepte. Omdat ik me hier aan ergerde, heb ik het diafragmagetal dit weekend flink omhooggegooid, maar de foto's zijn nou niet bepaald scherper. Ook let ik erop geen te hoge sluitertijd te gebruiken en heb ik er ook regelmatig een statief bij.

Hier een voorbeeld met f/2.8, sluitertijd 1/99 sec en de ISO liet ik hem zelf even bepalen en dat werd 800
http://eho.st/pjv0s5ha+" onclick="window.open(this.href);return false;
De scherptediepte vind ik bedroevend, de ogen en neus zijn wel "scherp", maar de oren niet.

Goed, diafragma omhooggezet dit weekend, maar niet echt verbetering:
http://eho.st/pjqlhab1+" onclick="window.open(this.href);return false; f/5.6, 1/64 sec, ISO 400
http://eho.st/pj982rcv+" onclick="window.open(this.href);return false; f/8, 1/64 sec, ISO 800
http://eho.st/pj7h2vkl+" onclick="window.open(this.href);return false; f/8, 1/32 sec, ISO 800

Deze scherpte wil ik bereiken, maar ik snap niet waar ik technisch gezien de fout in ga.
http://www.sjoert.com/gallery/displayim ... =79&pos=10" onclick="window.open(this.href);return false;
Canon EOS 350D, 70-200mm lens (geen idee wat verder), f/3.5, 1/640 sec, ISO 100.

Ter vergelijking ook nog even een kattenfoto waar ik vreselijk jaloers op ben qua scherpte:
http://petstudio.nl/pages/kat/img/IMG_5 ... 0kopie.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Canon EOS 1000D, 55mm lens (geen idee wat verder), f/16, 1/166 sec, ISO 100

Ik snap gewoon niet wat ik verkeerd doe. Ik zorg voor een korte sluitertijd, heb een statief, heb flink geïnvesteerd in een lens.. Is er iets kapot in mijn lens of camera? Is mijn cameramodel slecht? Is er een optimale afstand om een bepaalde scherpte te bereiken? ISO zo laag mogelijk, diafragma zo hoog mogelijk, sluitertijd zo kort mogelijk.. Wie geeft de gouden tip op gebied van technische waarden?

De gouden tip wordt beloond. Ik weet nog niet hoe, maar zoals het nu gaat, kan ik wel janken.
Koen Smit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 320
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 07:57

Scherptediepte is afhankelijk van:
- Grootte diafragma
- Afstand tussen camera en onderwerp
- Brandpuntsafstand

Wil je een zo groot mogelijke scherptediepte, dan kies je een klein diafragma (dus een hoog getal), een grote afstand tussen camera en onderwerp en een zo klein mogelijke brandpuntsafstand. ISO en sluitertijd staan hier buiten.
Charlottecello
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 14 Jul 2011 17:58
WoonplaatsCOLON Groningen

Ja, daar was ik zelf ook achter en zoals je ziet heb ik daar veel mee geprobeerd.. Het wil echter niet zo lukken en ik vraag dus specifiek waar de fout zit!
Toevoeging: waar zit het afstandsprobleem? Zit ik er te dicht op?
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Met de sluitertijden die jij gebruikt zit je wel op het randje. Eigenlijk eroverheen.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Charlottecello
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 14 Jul 2011 17:58
WoonplaatsCOLON Groningen

Te lang of te kort? Als ik ze korter doe, dan heb ik binnen toch snel te weinig licht. Als ik dat compenseer door mijn diafragmagetal naar beneden te doen, dan ben ik mijn scherptediepte weer een stuk kwijt.

Even post gewijzigd, ik keek verkeerd.
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Zit de kat DOODstil? Anders mag de sluitertijd echt fors omhoog!

Wat is je afstand tot t onderwerp? HIER kan je de scherptediepte opzoeken als je de instellingen invoert.
Charlottecello
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 14 Jul 2011 17:58
WoonplaatsCOLON Groningen

Nee, juist niet! Die kittens zijn zo beweeglijk! Gigantisch lief natuurlijk, maar voor foto's maken zeker niet optimaal. 75% van de foto's die ik van ze maak zijn ook om te janken, zo bewogen.
Maar Marfique, jij raadt me dus aan om een langere sluitertijd te gebruiken? En Beasar dus korter? (Ik vind de post nogal kort dus ik snap niet welke kant hij/zij op wil)
Hoe moet ik nou kiezen wat ik moet.. :P
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Oeps omláág dus!!! echt 1/1000 of sneller!
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Driehoek: Iso - sluitertijd -diafragma: Wanneer je er een veranderd, veranderd een andere ook.
Aangezien je niet te hoog in de ISO wilt gaan zitten is ISO 800 wel het uiterste.
Je schiet in av zie ik. Je past dus handmatig het diafragma aan. Je gebruikt nu F/5,6 of F/8. Besef wel dat doordat er minder licht binnenkomt je camera dit gaat compenseren door een langere sluitertijd te gebruiken. Dit resuleerd in bewegingsonscherpte. Zelfs met iS wordt het dan lastig scherpe platen te krijgen.
Of neem genoegen met een kleine scherptediepte of met een hogere ISO. Je kunt niet alles hebben.
Wanneer je verder wilt kan je ook flitsen icm een lange sluitertijd. Dit bevriest je onderwerp (de poes) en zorgt toch dat je geen standaard flitsfoto krijgt. Maw omgevingslicht komt ook op de plaat.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Charlottecello
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 14 Jul 2011 17:58
WoonplaatsCOLON Groningen

Ja, ISO heb ik bij voorkeur op 100, maar dat heeft directe invloed op de sluitertijd en die wil ik dus ook zeker niet te lang hebben. Omdat ik het toen ook al niet meer wist, heb ik het de camera even zelf laten kiezen en die ging voor 800. De ruis heb ik weggewerkt voor zover mogelijk, maar dat is uiteraard ook niet alles. Als ik een lager diafragma kies, heb ik wel meer licht, maar minder scherptediepte. Van die driehoek ben ik me zeker bewust, maar ik vraag me dus openlijk af welk compromis ik moet nemen..
Flitsen vind ik zelf erg vervelend en het werkt op de een of andere manier ook niet in AV. Ik zal er nog even naar kijken.

Voor ik het vergeet, ik wil iedereen die hier post of gepost heeft alvast bedanken.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Gebruik je alleen het middelste focuspunt? Of staan ze allemaal aan?
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

De 70-200 f2.8 IS USM II dient vol open al haarscherp te zijn. Je ISO zou ik voor scherpte-testen niet boven de 400 instellen, anders heb je kans dat de ruis het laat lijken alsof het minder scherp is. Daarbij zou ik maximaal 1/125 sec. nemen als sluitertijd, liever nog 1/250. Voor dat laatste moet je naar f2.8 toe met het beschikbare licht. Wanneer je een grotere scherpte-diepte wilt is het toevoegen van licht de enigste uitweg.

Daarbij is het echter aan te raden om eerst de scherpte te testen bij voldoende licht en een stilstaand object, om ervoor te zorgen dat je zeker weet of het aan jou instellingen ligt of aan de apparatuur.
Gebruikers-avatar
RuBo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 836
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2008 21:35
WoonplaatsCOLON Barendrecht

Als ik naar jouw 4e linkje kijk (f/8 1/32 iso 800) kan het gewoon kloppen.
Je focal lenght was 90mm met een minimale afstand van 1m20 kom ik bij f/8 op een dof van 5 cm.
En van het puntje van zijn/haar neus tot aan zijn/haar oren zou best wel eens 5 cm kunnen zijn.

Bij het linkje van Marfique kan je het zelf uitrekenen. De ogen zijn wel scherp, dus bewegingsonscherpte lijkt mij niet in dit geval
Ruud.
Charlottecello
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 14 Jul 2011 17:58
WoonplaatsCOLON Groningen

@ Beasar: Het middelste puntje pakt hij altijd als er een duidelijk object te zien is, bij een onduidelijk object pakt hij er soms anderen bij (autoselect). Ik heb er wel eens mee geprutst met zelf instellen waarop hij scherpstelt, maar toch weer op auto gezet. Misschien is allemaal aanvinken toch handiger?

@ Geert H: Dat dacht ik dus ook. Ik heb behoorlijk geïnvesteerd in zo'n kanon en dan wil je ook wat. Ik krijg de boel dus niet haarscherp, maar het is ook zo sneu om direct het apparaat de schuld te geven. Ik kijk nu dus bij mezelf wat ik kan verbeteren, maar ik zou graag willen dat er iemand met meer ervaring eens naar kijkt. Als er mensen zijn in de omgeving van Zuid-Groningen die eens met mij zou willen testen, dan zou ik dat heel erg fijn vinden!

@ RuBo: ik snapte de link niet helemaal omdat de afstand juist mijn onbekende is, maar ik kijk er nu nog even naar. Lijkt me zeer handig. Marfique, bedankt voor de link!
Koen Smit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 320
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 07:57

In dit topic wordt scherpte en scherptediepte door elkaar gegooid. Volgens mij is er hier een scherptediepte probleem, en niet zo zeer een scherpteprobleem (alhoewel de sluitertijd wel erg lang is).
Maar nogmaals, je camera heeft geen technisch mankement. Je moet hem anders instellen. Een wat kleinere brandpuntsafstand moet al wonderen doen, daarbij een kleiner diafragma (stel dan gelijk een hoger iso in (of langzamere sluitertijd, maar aangezien je daar al langzaam bent, verdient dat niet de voorkeur)) en probeer je onderwerp verder weg te zetten.
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Mijn vorige commentaar ging op het maken van foto's in de omstandigheden zoals jij het doet, maar zonder de linkjes gevolgd te hebben. Nu ik dat wel heb gedaan moet ik zeggen dat ze redelijk scherp zijn, en dat je met een klein beetje nabewerking de scherpte echt van het scherm kunt laten spatten op het punt dat hij wel scherp is.

Ik vind echter dat je verder appels met peren vergelijkt, en wel hierom:
Charlottecello schreefCOLONTer vergelijking ook nog even een kattenfoto waar ik vreselijk jaloers op ben qua scherpte:
http://petstudio.nl/pages/kat/img/IMG_5 ... 0kopie.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Canon EOS 1000D, 55mm lens (geen idee wat verder), f/16, 1/166 sec, ISO 100
En zie je ook die grote softboxen in de ogen van die kat? Dat wil dus zeggen dat hij is genomen met studioflitsers. Wanneer jij dat doet moet jij tot hetzelfde resultaat kunnen komen met jou apparatuur. Wanneer je studioflitsers gebruikt kun je dat niet terug zien in de exif, want die herkent die niet. Eveneens ben je met de paardenfoto niet eerlijk aan het vergelijken, aangezien daar ook veel meer licht voorhanden is.
Charlottecello
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 14 Jul 2011 17:58
WoonplaatsCOLON Groningen

Ja oké, daar zit wel wat in. Desondanks ben ik flink jaloers op de scherpte. Ik zou wel heel graag een studio willen realiseren, maar dat is nu nog even niet mogelijk. Alsnog zie ik op verschillende fora wel haarscherpe binnenfoto's waar ik ook erg jaloers op ben (zo even geen voor handen). Heeft een externe flitser daarin wat toe te voegen?
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Charlottecello schreefCOLON@ Beasar: Het middelste puntje pakt hij altijd als er een duidelijk object te zien is, bij een onduidelijk object pakt hij er soms anderen bij (autoselect). Ik heb er wel eens mee geprutst met zelf instellen waarop hij scherpstelt, maar toch weer op auto gezet. Misschien is allemaal aanvinken toch handiger?
Zet hem dan weer snel op alleen de middelste. Dat is de enige manier om zelf te bepalen waar het scherptepunt ligt. Zeker met een groot diafragma.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Een externe flitser zal je zeker vooruit helpen, al vergt het wel enige oefening hier mee om te kunnen gaan.
Charlottecello
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 14 Jul 2011 17:58
WoonplaatsCOLON Groningen

Oke, puntje in het midden doe ik direct. Mijn gemiddelde afstand bij de foto's in links zou maximaal 1,5 meter zijn. Morgen probeer ik even 4 of 5 meter (dan zit ik aan de andere kant van de kamer). Foto's maken moet helaas binnen want onze poezels hebben we liever nog niet buiten omdat ze nog erg klein zijn. Ik zal dan ook even proberen te testen op een stilstaand object, we hebben nog wel een oude knuffel.
Verder de sluitertijd dus nog korter, diafragma hoger en ISO lager, maar waar nodig dus tegemoetkomen in verband met lichtverlies.
We zullen zien!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar