EOS R5 Scherpstel bracket, werkt niet

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
pa3dgg
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 56
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2010 06:01
WoonplaatsCOLON Barendrecht

Iemand, die dit herkent?
Wanneer ik meerdere foto's wil maken met de mogelijkheid
om scherpstel bracket te gebruiken, werkt dit meestal niet.
Ik heb alle instellingen al 100x doorlopen, maar het lukt
me niet.
Buiten me andere menu instellingen, ga ik als volgt tewerk.
Scherpstel bracket inschakelen
Aantal opnames aangeven
Scherpstelstap instellen
Belichting egalisatie, wel of niet inschakelen.
Op set drukken.
Nu schakelt de camera naar
Enkelbeeld en ES.
Maar hij neemt meestal maar 1 opname.
.
.
Inmiddels ben ik nog niet verder, maar wanneer ik Auto Focus aanzet, neemt mijn R5 maar één opname.
Zet ik hem op manual focus, dan neemt de camera wel de door mij ingestelde aantal opnames,
maar zie ik geen verschil in scherpte tussen de eerste en de laatste foto. "geprobeerd met meerdere objectieven"
Overigens heb ik op blz. 246 van de manual gelezen: Scherpstelbracketing is niet beschikbaar wanneer de
scherpstelmodusknop op de lens is ingesteld op <MF>.
Arie
Laatst gewijzigd door 1 op pa3dgg, in totaal 21 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
pa3dgg
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 56
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2010 06:01
WoonplaatsCOLON Barendrecht

..
Laatst gewijzigd door 1 op pa3dgg, in totaal 21 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Het werkt alleen met compatibele lenzen. Om welke lens gaat het?
Paul eos7d
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2013 20:18

Dag Arie, hier onderaan staat een link naar een heel interessant filmpje van Pieter Dhaeze met de werkwijze. De lens moet inderdaad compatibel zijn en op de auto scherpstelling "aan" staan, anders kan dat niet automatisch gestuurd worden. Ik heb het een tijd geleden eens getest en dat werkte perfect.
https://www.youtube.com/watch?v=6zQXmKSZTpU
Gebruikers-avatar
pa3dgg
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 56
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2010 06:01
WoonplaatsCOLON Barendrecht

Piet en Paul, bedankt. Ik ben er inmiddels achter, dat de camera het de ene keer wel doet en een andere keer niet.
Welk programma ik ook gebruikt. Hij maakt soms het aantal opgegeven opnamen en dan weer beduidend minder.
Ik heb de volgende objectieven gebruikt om te testen, wel allemaal met de adapter, maar dat heeft Pieter Dhaeze
ook geprobeerd heeft hij laten weten.
Geprobeerd met Canon 50 mm, 24 - 105 mm, 70 - 200 mm. En mijn Macro objectief van Sigma "180 mm F2.8 "
Op de 50 mm na, zijn het gestabiliseerde objectieven. En ik merk geen verschil tussen de Canon objectieven en de Sigma.
Ik heb de R5 ook behoorlijk warm laten worden, door even langdurig te filmen, maar dat maakt voor het probleem niet uit.
De keren dat het wel wekt, is het fantastische, gaat heel wat makkelijker en sneller, dan zelf het AF punt te moeten verplaatsen.

Met vriendelijke groet,
Arie Buurman
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Hallo Arie,

Het aantal foto's dat de camera maakt hangt ook af van de ingestelde stapgrootte. Op een gegeven moment zijn alle stapjes gemaakt om alles wat in beeld komt scherp te krijgen. Zeker als het eerste punt niet al te dichtbij ligt. Het aantal foto's dat je instelt is dan een maximum. Ik moet er nog me experimenteren wat er gebeurt als ik maar iets van 3 a 4 foto's instel. Ik hoop dat ik dan een grotere scherptediepte op het onderwerp zelf heb, terwijl de achtergrond onscherp blijft.
Wat ik ook nog wil weten is hoe ik de camera kan laten starten met fotograferen op een beginpunt dat vlak voor het onderwerp ligt. Weet iemand hier iets voor?
Gebruikers-avatar
pa3dgg
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 56
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2010 06:01
WoonplaatsCOLON Barendrecht

Bedankt Piet, ja daar heb ik inderdaad niet aan gedacht. Het is nog een beetje acadabra voor me.
Ik had gelezen of gezien op youtube, dat iemand voor een macro een groot diafragma gebruikte en veel foto's maakte met de scherpsteltrap naar links.
Bij een landschap opname, gebruikte hij een klein diafragma, minder opnames en het schuifje naar rechts.
Ik ging ervan uit, dat de camera, altijd het aantal ingestelde opnames maakt. Maar het heeft inderdaad geen zin, om een landschap te fotograferen met bv. f 11
en dan 100 foto's te maken.
Ik heb net nog even met mijn Sigma 180 mm macro objectief wat geprobeerd en dat werkt, Ik heb de eerste en laatste foto, plus het resultaat hier geplaatst:
https://we.tl/t-LICr5oeXy1 eventueel kan je het downloaden.
Overigens had Pieter ook mijn vraag beantwoord op YouTube https://www.youtube.com/watch?v=6zQXmKSZTpU&t=2s
maar bij hem wekt een Sigma 150 mm macro objectief niet.
Wat je vraag betreft, misschien is het mogelijk om je scherpstelpunt lager te zetten en dan de eerst paar foto's niet mee te laten stapelen?

Groet, Arie
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar