Weet je wat, dacht ik....

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Anoniem 3

Mijn antwoord op de vraag van Edjekadetje over het gebruik van de 430EX als als slave had ik van tevoren uitbundig zelf geprobeerd. Alles werkt zoals het moet werken.
Toen dacht ik:
Weet je wat, als het met een 60D gaat, waarom niet met een Panasonic Lumix....
Flitser op slave gezet, Panasonic op flits en ......
nul respons van de flitser....
Allerlei instellingen geprobeerd, niets hielp.
Dus het is niet zo dat de flitser in slave-stand reageert op een lichtflits.
Maar waarop dan wel?

Rara.
Heeft iemand hier een antwoord op?
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Is het niet zo dat de canon een korte voorflits geeft die als trigger werkt ?
Ik vermoed dat de lumix dat niet doet....
Zo iets lijkt me het meest logisch
Apple fan, Canon volger...
Anoniem 4

Ook dit gaat niet lukken, hoe lang je ook probeert.
De Lumix flitser heeft ook geen master functie.
Voor de wat oudere fotografen onder ons kan de term optisch verwarrend zijn.
Bij de huidige camera’s en flitsers wordt met optisch aangeduid dat de communicatie verloopt via een lichtsignaal.
In de slave-stand wacht de flitser op het lichtsignaal dat door de master wordt verstuurd.
In dat signaal zit data met de instellingen die door de master aan de slave worden verstuurd.
Daarom hoef je alleen op de master de instellingen, die worden dan overgenomen door de slave. Uiteraard moeten ze wel hetzelfde channel gebruiken.
Al met al is dit toch een complex systeem waardoor je geen flitsers van verschillende merken door elkaar kunt gebruiken.
Vroeger werd de term optisch bij flitsers gebruikt voor de mogelijkheid om met één flitser één of meer andere flitsers aan te sturen als die waren uitgerust met een fotodiode waarmee de hoofdflits kon worden gedetecteerd.
Een uiterst simpel systeem dat probleemloos werkte zolang de flitsers elkaar maar konden “zien”.
Zelf heb ik deze Smith-Victor PG6S Mini Slave Flash nog in gebruik voor af en toe aanvullend/creatief licht. Heeft een ingebouwde fotodiode. Zodra die een flits detecteert, geeft het ding een flits niet meer en niet minder
Werkt prima met mijn Panasonic Lumix DMC-TZ100.
https://www.bhphotovideo.com/c/product/ ... Flash.html
Gabriël, je hebt vast op zolder nog wel zo’n oude flitser liggen. :lol:
Anoniem 3

Ik heb op zolder nog een oude Metz 402 liggen. Hij doet 't nog steeds.
En op een andere zolder moet ik nog wel ergens een communicatiedingetje hebben liggen.
Ooit aangeschaft, 1x voor proef gebruikt en verder ligt 't spul te verstoffen.
Het is maar goed dat mijn vrouw de lentekriebels heeft (op schoonmaakgebied dan...).
Nu komen er allerlei spullen weer boven water die óf weggegooid moeten gaan worden, met de nadruk op MOETEN, óf een hergebruik tegemoet kunnen zien. (en dat zijn er maar weinig...)
Na onze welverdiende vakantie verder...
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Illuminatus schreefCOLON Vroeger werd de term optisch bij flitsers gebruikt voor de mogelijkheid om met één flitser één of meer andere flitsers aan te sturen als die waren uitgerust met een fotodiode waarmee de hoofdflits kon worden gedetecteerd.
Een uiterst simpel systeem dat probleemloos werkte zolang de flitsers elkaar maar konden “zien”.
Het gebeurd nog wel hoor. Bij studioflitsers werkt de slave-cel vaak op die manier.

Waarom het in dit geval tussen een Canon-flitser en de Panasonic-camera niet, ik denk dat de slave-functie niet werkt met zichtbaar licht maar eerder met infrarood. En als de Lumix dat niet uitzend, dan wordt het lastig ontvangen voor de Canon
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Anoniem 4

Inderdaad, studioflitsers hebben vaak nog wel zo’n ongecompliceerde slave cell aan boord.
De reportageflitsers van Canon, maar ook die van Nikon zijn systeemflitsers.
De lichtsensor met de processor daarachter werken op een geheel andere manier.
Ze ontberen zo’n ongecompliceerde slave cell en zijn ook niet als zodanig in te stellen.
Een losse hotshoe slave unit zou een oplossing kunnen zijn.
Bijvoorbeeld de Hama 6977 Synchromaat Universeel
https://www.kamera-express.nl/product/1 ... universeel
https://www.youtube.com/watch?v=KTuuUIZnS-M
Wel vooraf vragen of ze met de te gebruiken flitser samenwerken (of de contactpunten overeenkomen).
Gebruikers-avatar
Edjekadetje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2013 15:02

Toch leuk om te zien hoe een vraag van mijn kant anderen weer aan het denken in mogelijkheden zet.
En dat is oa wat een forum zo leuk maakt, samen kom je er vaak wel uit, positief of negatief.
Gebruikers-avatar
frank
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1454
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2004 22:02
WoonplaatsCOLON Waalre

Ik heb zo een wel eens gebruikt en het werkte prima, als je dan een stukje onbelichte wel ontwikkelde diafilm voor je opklapflitser plakt komt die flits niet op de foto.
Hij laat echter wel het triggertje afgaan.

https://www.ebay.com/itm/SYK-3-Wireless ... 0643102377
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Het nadeel van die methode is, dat je timing er totaal naast kan zitten.

Er zit namelijk ook nog een voorflits bij je foto die de belichting van je foto zelf bepaald. Een optisch aangesloten andere flitser kan op de voorflits (die wel zwakker is) afgaan en is dan niet meer voldoende geladen om bij de hoofdfoto weer af te gaan
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
frank
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1454
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2004 22:02
WoonplaatsCOLON Waalre

O shoot Jeroen, je hebt gelijk. Ik zit vanalles door elkaar te gooien.

Alles maar eens uit de kelder gevist en afgestoft incl. mijn geheugen.
De door mij aangehaalde methode gebruikte ik met mijn compactcamera i.c.m. Metz en Philips flitsers.

Na de komst van mijn reflexcamera's ging dit niet meer vanwege de voorflits inderdaad, toen een infrarood flitsertje van Walimex erbij:
https://www.amazon.de/Walimex-12374-CY- ... B000LWEAAS en het werkte weer.

Zojuist zitten proberen met mijn Canon Speedlight maar dan moet je die van ettl afhalen en vervolgens kun je maar een keer flitsen waarna deze bevriest.

Wel leuk om weer eens te pielen met die oude spullen Edjekadetje, binnenkort maar weer eens wat gaan experimenteren. :D
Anoniem 4

Nee hoor, ook met een Canon camera gaat dat heel goed.
Het gaat echter allemaal handmatig.
De interne flitser van de camera moet je in het menu van de camera op manual flash zetten.
Ook met een externe flitser op de camera werkt het probleemloos in de manual stand.
Geen voorflits en ook niet bevriezen.
De simpele slave cell flitser flitst vrolijk mee met wat milli seconden vertraging,
maar zo weinig dat je daar binnen de flitssynchronisatietijd niets van ziet.
Gebruikers-avatar
frank
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1454
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2004 22:02
WoonplaatsCOLON Waalre

Illuminatus schreefCOLONGeen voorflits en ook niet bevriezen.
Geen voorflits maar wel bevriezen.
Ligt misschien aan het flitscontact van het gebruikte slave cell?
Anoniem 4

Niet iedere slave cell werkt goed met Canon Speedlight flitsers.
Misschien proberen met een andere niet-Canon flitser.
Gebruikers-avatar
frank
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1454
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2004 22:02
WoonplaatsCOLON Waalre

Met diverse Metzen en Philipsen werkt hij prima.
Wilde het alleen proberen voor Edjekadetje :)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar