Liveview probleem 60d

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Teranique
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1304
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2010 16:52
WoonplaatsCOLON Daar waar ik het liefste ben ...

Goedeavond forumleden, het is jaren geleden dat ik hier op het forum actief was :|

Hopelijk is er iemand op dit forum die mij kan helpen, ik heb al diverse zoektermen ingeklikt maar niet
gevonden wat ik zoek. Heb ook een andere Canon gebruiker al gevraagd maar nog geen oplossing gevonden.
Als ik het hier niet vind moet ik denk ik toch Canon aanschrijven.

Het probleem is:
Als ik liveview gebruik heb ik een vrij donker beeld waar amper scherp te stellen valt (5 of 10 x ingezoomd),
als ik met behulp van zaklamp bijgelicht heb en op goed geluk afdruk (zaklamp weg voor afdrukken)
heb ik een goed belichtte foto.
Het zou toch zo moeten zijn dat ik op het scherm van de liveview hetzelfde zie qua licht als ik zie als ik de
foto gemaakt heb op het scherm?

Bij voorbaat dank voor reacties, hopelijk de oplossing ;)
Groetjes, Mo

~ Ochtendhumeur? Zet eens een theemuts op! ~
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Heb je al gekeken naar het scherm zelf, de stand voor helderheid?
Dat is in een menu, soms zetten ze die laag om accu te sparen
Apple fan, Canon volger...
Anoniem 3

Als ik het goed begrijp is je onderwerp zo donker, dat je moet bijlichten... Je maakt dus een opname met langere belichtingstijd.
Ik heb het op mijn 60D proberen na te doen.
Het klopt dat je tijdens de opname niets ziet. De spiegel is omhoog geklapt en daarom zie je, noch in je zoeker, noch op je scherm een beeld.
Bij 'normale' opnames merk je dat niet, maar bij opnames met een langere belichtingstijd natuurlijk wel.
Ik zou de gang naar canon maar uitsparen.....
Gebruikers-avatar
Teranique
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1304
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2010 16:52
WoonplaatsCOLON Daar waar ik het liefste ben ...

wibo53 - Helderheid van scherm had ik inderdaad al naar gekeken dat is het niet, dank je wel voor het meedenken.

telescoop - Het was een wat donkere dag, maar ik gebruikte geen langere sluitertijd ( 1/100 - 2.8 iso 400 )
maar volgens mij moet ik op het schermpje toch hetzelfde licht zien, zo zie ik toch ook hoe de foto gaat worden.
Volgens mij ging dat van de zomer prima, ik heb zelf het idee dat ik per ongeluk een instelling verzet heb maar
geen idee welke ... of iets werkt niet meer zo goed ... defect ...

Ik kan evt voorbeeld foto's plaatsen die ik met mijn gsm van mijn schermpje gemaakt heb.

Tot zover al dank je wel voor meedenken en uitproberen.
Groetjes, Mo

~ Ochtendhumeur? Zet eens een theemuts op! ~
aflits
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 673
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:33

Om welk toesteltype gaat het?
Misschien dat een andere gebruiker van het type een instelling herkent.....
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

zie de topictitel ;)
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
frank
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1454
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2004 22:02
WoonplaatsCOLON Waalre

Al geprobeerd om toestel terug te zetten naar fabrieksinstellingen?
Anoniem 4

Misschien een (ouder) objectief met handmatige instellingen gebruikt?
https://www.youtube.com/watch?v=0hEqPGpFrKA
Gebruikers-avatar
Teranique
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1304
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2010 16:52
WoonplaatsCOLON Daar waar ik het liefste ben ...

aflits - Wat MarcoEOS550D zegt :D maar hierbij Canon EOS 60 D ;)

frank - Nog niet geprobeerd terug te zetten fabrieksinstellingen

Illuminatus - Niet echt een antieke ... Macro EF 100mm 2.8 USM. Het filmpje laat wel precies mijn probleem zien. Oplossing zou zijn iets toe te voegen aan firmware als ik het goed begrepen heb
... daar moet ik mij maar eens in verdiepen hoe dat werkt, mijn man deed dit voor mij en helaas is hij niet meer ....

Dank u allen ik ga er mee aan de slag :)
Groetjes, Mo

~ Ochtendhumeur? Zet eens een theemuts op! ~
Anoniem 4

Ik zou stapsgewijs te werk gaan en na elke stap controleren of het probleem weg is of nog bestaat.
Voorzie je camera van een goed opgeladen accu en zet er een standaard automatisch objectief op, dus niet een met handmatige instellingen.
Maak de contactpunten op het objectief en in de cameralensvatting goed schoon met een microvezeldoekje vochtig gemaakt met een beetje Isopropyl alcohol. Laat even drogen.
Kies voor P, Av, Tv of M
Zet allereerst de camera terug naar de fabrieksinstellingen – wis alle camerainstellingen zie blz 51 handleiding. Als je dat gedaan hebt, zie je in dat menu ook de Firmware versie.

De laatste firmware versie voor de Canon 60D is 1.1.2 van 14 november 2016.
Uitgaande van de Windows versie vind je die hier
https://www.canon.nl/support/consumer_p ... 16-1497045
Voor de Mac hier
https://www.canon.nl/support/consumer_p ... 16-1497047
In het gecomprimeerde bestand dat wordt gedownload, bevinden zich het bestand met de firmware herkenbaar aan de extensie FIR en een PDF-bestand met instructies.

Op YouTube vind je verschillende video’s over het updaten van firmware voor Canon camera’s, maar de onderstaande vind ik goed overzichtelijk
https://www.youtube.com/watch?v=WzMTZr_Zef0

Schakel voor de Live View de Belichtings Simulatie (Exp.SIM) in (blz. 158 handleiding, zie ook blz. 154).

Een Firmware update zorgt niet altijd voor oplossing van alle problemen.

Als dit alles niet tot een oplossing, leidt zijn er nog wat andere mogelijkheden, waar ik geen ervaring mee heb en mijn bedenkingen bij heb.
Ik zou er dan liever voor kiezen om het probleem eens voor te leggen aan bijv. Rofa in Den Haag.
https://www.rofarepair.nl/

Succes.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Dat zijn de bijdragen die daadwerkelijk iets toevoegen, dank Gerard!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Teranique
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1304
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2010 16:52
WoonplaatsCOLON Daar waar ik het liefste ben ...

Gerard, Heel erg bedankt voor dit antwoord, dit moet zeker gaan lukken zo! Ergens aankomend weekend hoop ik gelegenheid te krijgen om hier in alle rust voor te gaan zitten en uit te voeren.
Ik heb wel even gekeken welke firmware er nu op staat en daar lees is 1.1.1.

Duim voor me, vind het best spannend ;)
Groetjes, Mo

~ Ochtendhumeur? Zet eens een theemuts op! ~
Gebruikers-avatar
MxM
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 107
GeregistreerdCOLON 20 Jun 2011 14:45
CONTACTCOLON

https://www.dummies.com/photography/cam ... n-eos-60d/

Exposure Simulation op Enabled zetten?

When enabled, the monitor displays the photo as it would look, given the current exposure settings. In other words, if you’re underexposing the scene, the preview will be too dark. This is a great way to visualize exposure before you commit by taking the photo.

When disabled, you see a preview that is exposed so you can see it on the monitor better. It may bear little semblance to the actual photo.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar