Upgrade?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
BrendaB
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 252
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2009 15:27
WoonplaatsCOLON Midden Nederland
CONTACTCOLON

Ik ben de laatste tijd niet meer zo actief geweest met mijn fotografie hobby, maar nu begint het toch wel weer te kriebelen. Aangezien mijn fotografie interesses/onderwerpen ook wat verandert zijn loop ik wat tegen beperkingen aan. Ik ben nu meer bezig met newborn / kinderfotografie. Zeker met newborn wil ik dan liefst werken met natuurlijk licht. Bij gewone kinderfotografie is een indirecte flits wat makkelijker toepasbaar natuurlijk.

Ik heb nu:
Canon 30d
Canon EF 85 mm f/1.8 (prachtige lichtsterke lens, maar voor newborn vaak niet genoeg afstand te nemen)
Canon 10-22 mm f/3.5-4.5 (leuk voor buiten, met vakanties voor de natuurfoto's)
Canon EF 24-105 mm L f/4 IS USM (fijne lens die ik vaak gebruik, alleen voor binnen eigenlijk niet lichtgevoelig genoeg)
Canon 300 mm f/4.0L (met name voor vogel fotografie gebruikt)
Canon Speedlite 430 EX II

Ik heb me tot nu toe met upgrades altijd op het glaswerk gericht, omdat dat altijd een betere investering leek. Nu twijfel ik wat te doen. Mijn lichtsterke lens heeft vaak teveel mm voor thuis situaties, waardoor ik dan toch de 24-105 mm pak. Maar bij newborn shoots met natuurlijk licht kom ik snel in de knel. Mijn 30d is een prima camera, maar geeft wel al snel veel ruis, dus met de iso kan ik eigenlijk niet teveel omhoog.

Wat is nu wijsheid? Een nieuwe body (of nieuwere tweedehandse) die beter met hogere iso waarden om kan gaan? Of toch een lens met minder mm die wel lichtsterk is. Bij de 85 mm zit ik zelden op 1.8 mm omdat ik dan juist weer te weinig scherp krijg, maar dat zit natuurlijk ook in de hoeveelheid zoom. Of zie ik iets over het hoofd en kan ik het binnen mijn huidige set oplossen? :)
Groetjes, Brenda
Blij met mijn: Lowepro Flipside 200 gevuld met Canon 30d, Canon 10-22 mm f/3.5-4.5, Canon EF 85 mm f/1.8, Canon EF 24-105 mm L f/4 IS USM en Canon 300 mm f/4.0L, Redged RTT-423 statief en Canon Speedlite 430 EX II.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik zou het toch eens in een body gaan zoeken. Het wordt wel een keer tijd :D
Je glaswerk is helemaal nog niet zo verkeerd. Ja, het kan beter. Maar een 85mm f/1.8 moet dan vervangen worden door een 1.2 of nieuwe 1.4 (lees; kassa)
En je body gaat het verschil tussen de 1.8 variant en de 1.2 variant niet in zijn volle glorie laten zien hoor.

Kijk eens naar een 70D of 80D of zo. Denk dat dat alweer een hele stap vooruit is. 5D mk III kan ook maar dan moet je wel afscheid nemen van je 10-22 en door het gebrek van cropfactor zal je 300mm wat weider zijn
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
BrendaB
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 252
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2009 15:27
WoonplaatsCOLON Midden Nederland
CONTACTCOLON

Bedankt voor je antwoord! Ik denk ook dat ik met een nieuwe body een hoop voorruit zal gaan. Maar ik heb geen budget om alles te gaan upgraden (of ik moet eerst andere lenzen verkopen maar dat vind ik dan ook lastig). Dus ik wil dan zeker zijn dat ik met de huidige lenzen en nieuwe body genoeg vooruit kan.
Qua glaswerk vind ik de 85 mm erg mooi en 1.2 of 1.4 is niet zozeer waar ik aan zou denken. Waar ik meer mee zit is de afstand tot het onderwerp (newborn op mooie plek met daglicht en dan nog genoeg afstand kunnen nemen lukt dan vaak niet). En mijn 24-105 is qua mm prima maar niet zo lichtsterk. Kan ik daar dan met een nieuwere body goed mee uit de voeten (doordat ik dan met hogere iso kan werken) of zou een lichtsterke lens met minder mm een grotere meerwaarde zijn?
Ik denk zelf de body, maar hoor graag wat anderen denken!
Groetjes, Brenda
Blij met mijn: Lowepro Flipside 200 gevuld met Canon 30d, Canon 10-22 mm f/3.5-4.5, Canon EF 85 mm f/1.8, Canon EF 24-105 mm L f/4 IS USM en Canon 300 mm f/4.0L, Redged RTT-423 statief en Canon Speedlite 430 EX II.
Gebruikers-avatar
BertusL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 469
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2009 21:23
WoonplaatsCOLON Houten

Eens met Jeroen, dat een upgrade van de body de voorkeur heeft. De 30D is zo langzamerhand wel erg gedateerd en met een moderner toestel kun je dan fors hoger in de ISO dan wat je nu gewend bent. Zeker de 80D is een fantastisch toestel; een 5D mk3 is ook fantastisch, maar wil je naar FF ?? In dat geval is een 6D een optie. Mooie cam en wordt nu de mark 2 uit is stuk goedkoper aangeboden. Hoe dan ook; met een 80D maak je in ieder geval al een forse stap vooruit.
Canon 90D | Sigma 10-20 F4-5.6 | Tamron 17-50 F2.8 | Canon 70-200 F4L | Sigma 150-600 F5-6.3 C | Sigma 105 F2.8 OS Macro | Canon 50 F1.8 II
Mijn Flickr
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Geen twijfel mogelijk... 30D is totaal verouderd, en de vergelijking met een 80D is wat dat betreft een openbaring ... klik maar op de link:

http://cameradecision.com/compare/Canon ... on-EOS-80D

zelfs een 60D is al een fantastische upgrade....
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Ik zou het toch eens in een body gaan zoeken. Het wordt wel een keer tijd :
Dat was ook mijn eerste gedachte! :)
Gebruikers-avatar
BrendaB
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 252
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2009 15:27
WoonplaatsCOLON Midden Nederland
CONTACTCOLON

Dat is in ieder geval een eenduidig antwoord :mrgreen:
Dan ga ik me maar eens verdiepen welke body het dan moet worden. Ik denk niet dat ik voor fullframe ga, ik denk dat ik de extra mm op tele dan ga missen en bovendien kan ik dan niet meer al mijn materiaal gebruiken.
De 60d heb ik een aantal jaar geleden al wel naar gekeken, maar nu heb je alweer de 70d en 80d :D
Ik had bovenstaande zelf al in gedachten en dat komt ook wel overeen met jullie antwoorden, dat dit logische opvolgers zijn. Of is er eventueel nog een body die ik serieus moet overwegen?
Groetjes, Brenda
Blij met mijn: Lowepro Flipside 200 gevuld met Canon 30d, Canon 10-22 mm f/3.5-4.5, Canon EF 85 mm f/1.8, Canon EF 24-105 mm L f/4 IS USM en Canon 300 mm f/4.0L, Redged RTT-423 statief en Canon Speedlite 430 EX II.
Gebruikers-avatar
Fresno
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 467
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2007 21:53

Ben juist voor de betere ruisprestatie en betere contrast gegaan naar de 80D en zou dan ook zeker niet de 60D aanbevelen. De 80D is eigenlijk een camera waar je zeker een tijd mee vooruit kan. Wellicht ook een 50 mm f1.8 er bij. Deze laatste is spotgoedkoop en presteert zeker bij mindere lichtomstandigheden uitstekend.
Gebruikers-avatar
BrendaB
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 252
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2009 15:27
WoonplaatsCOLON Midden Nederland
CONTACTCOLON

En een 77D? Die lijkt ook goed te presteren qua iso?
Groetjes, Brenda
Blij met mijn: Lowepro Flipside 200 gevuld met Canon 30d, Canon 10-22 mm f/3.5-4.5, Canon EF 85 mm f/1.8, Canon EF 24-105 mm L f/4 IS USM en Canon 300 mm f/4.0L, Redged RTT-423 statief en Canon Speedlite 430 EX II.
Gebruikers-avatar
Fresno
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 467
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2007 21:53

Daar heb ik geen ervaring mee, maar google is wat dat betreft wel handig: https://www.digitalrev.com/article/canon77dvs80d

Zou iets beter zijn met ruis, maar kwa bouw weer iets minder (weathersealing).
Gebruikers-avatar
GIlex
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 325
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2007 15:09
CONTACTCOLON

Er zitten meer verschillen in een 77D en de 80D.
De 77D is in basis een 800D met het extra schermpje boven op.
80D kan 1/8000 de 77maar 1/4000 sec sluitertijd
80D kan 1/3 Iso stappen de 77D alleen maar hele (100/200/400/800 etc)
Zo zijn er nog wel meer verschillen te vinden tussen de 80 en 77D
Wat in het voordeel van de 77D is is een nieuwere DIGIC 7 processor en de lichtere bouw/gewicht
De 77D zou iets beter met de ruis omgaan maar de 80D heeft weer een beter dynamisch bereik. De 80D heeft zelf het hoogste dynamisch bereik van alle EOS camera's op het moment volgens DXO
De 80D komt kwa bouw ook het meest overheen met x0D range camera waar de 77D zoals al gezegd nog een xx0D range camera is kwa bouw
.....Of course I'm out of my mind. It's dark and scary in there
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms
Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Ik heb absoluut geen verstand meer van moderne camera's. Na mijn 5dIII en 7dII ben ik de ontwikkelingen niet meer blijven volgen,
want dat kost alleen maar geld .... :mrgreen:
Maar los van het feit dat de 30d inmiddels best verouderd is tov moderne camera's, en je dus eigenlijk met oudere camera's meer afhankelijk bent van ruim voldoende licht
(ik maak met mijn 350d nog steeds mooie foto's, maar niet waar ik dat met mijn 5dIII wel kan), blijft er iets knagen na het lezen van alle commentaren hierboven.

Je geeft aan dat je je interesse qua fotografie wat hebt verlegd, voornamelijk in de richting van newborn/kinderfotografie.
De 85mm is een schitterende lens, de 24-105 is een allrounder maar beperkt door z'n f/4. Ik zie niet hoe een nieuwe camera jouw beperking gaat oplossen,
behalve dat je hoger in je iso kunt gaan. Is dat de vooruitgang die je wilt boeken? Okee, dan kun je naar 800 iso, of soms zelfs 1600 iso, en met een beetje mazzel door voldoende licht, heb je in de nabewerking dan nog fijne zuivere foto's, maar het lijkt mij persoonlijk een erg kleine stap!! Ik weet niet wat je budget is, maar zelf zou ik misschien overwegen om je 30d te houden voor je 10-22 en 300mm, en dan een 5dII + een 50mm 1.4 te kopen. De 5dII is nog steeds een heel goede camera, waardoor zowel je 24-105 als je 85mm andere eigenschappen krijgen, die je in staat stellen om zowel hoger in de iso te gaan als minder ver weg van je onderwerp af te hoeven staan. Ook de 50mm F/1.8 is oké, maar meer plastic.

Nogmaals, ik heb geen idee hoe de prijzen zijn van de verschillende camera's, maar de nieuwste 'betaalbare' camera is niet perse altijd beter dan een wat oudere maar degelijkere camera.
Ik heb alle camera's en lenzen uit jouw set gehad, en ik vond juist de flexibiliteit om te kunnen wisselen tussen een lens op fullframe of cropcam erg fijn. Oke, de 10-22 kan niet op een fullframe, maar dat is geen grote tekortkoming in jouw wensen, denk ik...
Je zou eens een rekensom kunnen maken?!?

Maar misschien vinden anderen de 5dII ook wel te antiek... Vergeleken met het nieuwste is dat natuurlijk zo, maar vergeleken met de kwaliteit die je kunt behalen, lijkt het mij een betere oplossing voor AL jouw problemen dan een nieuwe cropcamera die alleen iets meer iso aan kan..
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
BrendaB
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 252
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2009 15:27
WoonplaatsCOLON Midden Nederland
CONTACTCOLON

Bedankt voor het aanduiden van de verschillen tussen 77D en 80D Fresno en Gilex.

En gumpje, bedankt voor jouw mening! Het maakt het niet makkelijker, maar het is wel precies de reden dat ik de vraag hier stel. :wink:
Groetjes, Brenda
Blij met mijn: Lowepro Flipside 200 gevuld met Canon 30d, Canon 10-22 mm f/3.5-4.5, Canon EF 85 mm f/1.8, Canon EF 24-105 mm L f/4 IS USM en Canon 300 mm f/4.0L, Redged RTT-423 statief en Canon Speedlite 430 EX II.
Gebruikers-avatar
evelakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 668
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2012 14:03
WoonplaatsCOLON wijchen
CONTACTCOLON

Zou voor de 80D gaan.
misschien een optie netjes geholpen aldaar en misschien kun je onderhandelen voor inruil.
http://www.camera-tweedehands.nl/canon-80d.html
Gebruikers-avatar
Builder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2007 07:52
WoonplaatsCOLON Westerkwartier (Gr.)

Ik kan me helemaal vinden in het verhaal van gumpje (alleen gebruik ik geen crop-camera meer).
Ik heb (heel kort) een 30D als backup gehad nadat m'n 5D (classic) stuk was gegaan, ik vond 'm tegenvallen t.o.v. de 5D, dus een 5DII zal helemaal een stap voorwaarts zijn.
Wellicht dat de 85mm op Full Frame al wel voldoet...
Gebruikers-avatar
BrendaB
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 252
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2009 15:27
WoonplaatsCOLON Midden Nederland
CONTACTCOLON

Bedankt voor de tip evelakes, 2e hands met garantie is zeker een interessante optie (eventueel met inruil).

Goed om te horen dat je de 5D al beter vond dan de 30D builder. Ik neem het mee in mijn afweging.
Groetjes, Brenda
Blij met mijn: Lowepro Flipside 200 gevuld met Canon 30d, Canon 10-22 mm f/3.5-4.5, Canon EF 85 mm f/1.8, Canon EF 24-105 mm L f/4 IS USM en Canon 300 mm f/4.0L, Redged RTT-423 statief en Canon Speedlite 430 EX II.
photogunner
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 106
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2016 21:54
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Is indirecte flits (bounce flash) een onmogelijkheid met baby fotografie dan.
Of zijn het de ouders die hier bezwaar tegen hebben, die bepalen natuurlijk ook wat wel en niet kan.
Ook met de modernere camera's zal je bij onderbelichting gewoon last krijgen van ruis, wel veel minder snel, maar ruis blijft een uitdaging.
Dus verwacht geen wonderen van een nieuwe camera, goed belichten blijft belangrijk.
Voordeel van nieuwere body met meer megapixels is dat je mat meer ruimte hebt met bijsnijden van de foto, zonder dat ruis storend word.
En natuurlijk een 30d is oude camera, maar dat wil niet zeggen dat je er geen mooie foto's meer mee kan maken.
Ik weet niet hoeveel foto's er al met deze camera gemaakt zijn, maar leeftijd en bij behorende slijtage, zou wel een goede reden van vervanging zijn.
Full frame, krop, nieuw of tweede hands dat hangt van je budget af en wat je er aan wil spenderen en of je er misschien je geld mee verdiend.
Ik heb zelf een tweede hands 5d mark iii en ben daar zeer tevreden over.

groet

jan
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

BrendaB schreefCOLONEn gumpje, bedankt voor jouw mening! Het maakt het niet makkelijker, maar het is wel precies de reden dat ik de vraag hier stel. :wink:
Nee, ik realiseer me dat sommige vragen soms meer vragen oproepen dan antwoorden.
Wat ik je zou aanraden is naar een winkel te gaan en alles uit te proberen. Elke combi die je hebt of denkt nodig te hebben.
Mijn ervaring bv met een 85mm op de 5dII is dat het echt 85mm is, en niet de beelduitsnede geeft van een cropcam, namelijk 85 x 1.6 = 136mm.
Dat is echt too much voor portretten, zeker wanneer de ruimte klein is, en vooral wanneer je met kinderen werkt. Dan lijkt het me juist belangrijk dat je zelf dichter bij bent,
zodat je tussen het foto's maken door voortdurend kan communiceren, zowel verbaal als nonverbaal. Dat werkt van dichtbij echt beter!

Nouja, keuzes, keuzes, keuzes, voorkeuren, budgetten, etc... Ik ben benieuwd waar je voor gaat. Maar tip van flip; probeer het uit in een winkel.
Dan weet je gewoon voordat je iets koopt wat de verschillen zijn, welke voor- en nadelen kleven aan welke combi's, en krijg je een beter gevoel
of de mogelijkheden die de combi's bieden passen bij wat je wilt doen...

Ik weet in elk geval dat, naast dat de fotograaf de foto maakt, bla bla, de mogelijkheden van de apparatuur wel in belangrijke mate bij kunnen dragen
aan wat je als fotograaf kunt doen...

Succes en plezier op deze ontdekkingstocht!!! :)
... Spiegel-Werk ...
umberto
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 64
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2007 20:54

Een 85 1.8 is een zeer goed objectief, niet vervangen dus. En een 24 105 hetzelfde, lichtsterke 4 iz geen probleem gezien de kwaliteit van de huidige sensoren. Hoogstens scherptediepte, maar hoe vaak zou je bv 2.8 willen gebruiken. Een fullframe is wel de investering waard. Momenteel staan er honderden 5d mkiii , een zeer goede camera, 2dehands te koop omdat veel mensen zo nodig een mkiv willen aanschaffen.
ajbeefde
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 221
GeregistreerdCOLON 20 Dec 2014 10:40

umberto schreefCOLONEen 85 1.8 is een zeer goed objectief, niet vervangen dus. En een 24 105 hetzelfde, lichtsterke 4 iz geen probleem gezien de kwaliteit van de huidige sensoren. Hoogstens scherptediepte, maar hoe vaak zou je bv 2.8 willen gebruiken. Een fullframe is wel de investering waard. Momenteel staan er honderden 5d mkiii , een zeer goede camera, 2dehands te koop omdat veel mensen zo nodig een mkiv willen aanschaffen.

Niet "zo nodig", maar misschien omdat ze wat nieuws wilde hebben :wink:

Die mensen heb je nog steeds, gelukkig maar, goed voor de economie :)
Canon 70D // EF 50mm f/1.4 USM // EF 100mm f/2.8L Macro IS USM // EF-S 24mm f/2.8 STM // EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM // Sigma 18-300mm F3.5-6.3 DC Macro OS HSM "C" // Sigma AML 72-01 // Canon Speedlite 430 EX // FalconEyes SSK-2150D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar