Camerakeuze/Upgrade?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Tino Beunk
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2012 14:26

Goedendag,

Op dit moment bezit ik een Canon 600D met een Tamron 17-50 2.8 en een Canon 50mm 1.8. Ik ben er over na aan het denken om mijn set enigszins up to graden. Mijn fotografie op dit moment bestaat voornamelijk uit het fotograferen langs de waterkant tijdens het vissen en alles wat daar een beetje mee te maken heeft. Dus portret (man/visfoto’s), natuur (landschappen) en fotografie in donkere omstandigheden in de nachten. Daarnaast gebruik ik mijn camera veel op reis. Daarnaast wil ik ook iets meer gaan doen met het filmen. Dit vormt echter geen hoofdmoot, maar merk dat dit met de 600D wel wat beperkt is.

Nu zat ik er bijvoorbeeld aan te denken om een fullframe camera te kopen. Op het gebied van scherpte, scherptediepte en ruis een groot voordeel denk ik. Een camera die 2de hands qua prijs aantrekkelijk leek, zijn de 6D en de 5D mark ii. Volgens mij zit hier tussen beide camera’s ook niet enorme verschillen? Het voordeel is dat ik hier ook mij 50mm 1.8 op kan zetten in eerste instantie. De Tamron is echter alleen geschikt voor crop.

Zal deze keuze een upgrade en verbetering zijn voor mijn huidige set? De set kan altijd uitgebreid worden met andere lenzen natuurlijk.

Ps: Ik zag trouwens ook nog in vergelijking met deze 2 camera’s de Fuji Xt-1/Xt-2 voorbij komen (wel crop). Hoe zien jullie dit bijvoorbeeld in vergelijking tussen deze camera’s?

Alle informatie en adviezen zijn welkom uiteraard!

Alvast bedankt!
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

De keuze blijft en is uiteindelijk de uwe... ongeacht de adviezen.
Mijn ervaringen met de 6D zijn heel goed, zeker bij weinig licht...
Hoe nieuwer de camera hoe beter de weinig licht prestatie...
5D Ii zou daarom in jouw geval nooit kiezen...
Apple fan, Canon volger...
Thuispapa
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 104
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:12

Gezien de vervangingswaarde van een 50mm 1.8 zou ik me daar iets minder druk over maken.
Scherpte heeft volgens mij meer met de lens en niet zozeer met je camera te maken.
Scherptediepte en cropfactor zijn wel dingen die veranderen als je naar een full frame camera over wilt stappen.
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Denk dat je met fullframe winst gaat behalen in moeilijke lichtomstandigheden. Je lenzen zijn lichtsterk, maar de tamron valt voor een full frame af..
Of je houdt ze beide, of je gaat de tamron op termijn vervangen voor een lichtsterke (!) andere lens.
Maar het is goed om je heel bewust te zijn van de beperkingen waar je nu tegen aan loopt! Een betere camera lost niet per definitie alle problemen op.
... Spiegel-Werk ...
Tino Beunk
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2012 14:26

Het blijft lastig een keuze te maken. Als ik even goed redeneer, heb je wel vaak met "lastigere" lichtomstandigheden te maken tijdens buitensport (visserij).

Het klopt inderdaad dat de Tamron alleen voor een cropcamera is. Deze gaat dan de verkoop in. De lens is toch redelijk waardevast.

Daarnaast.. klopt het dat je bijvoorbeeld met een 1.8 50mm op een fullframe meer scherptediepte creëert dan 1.8 50mm op een cropbody? Dat je dan bij een cropbody al gauw moet grijpen naar een 1.4 bv?

Het is niet zo dat ik enorm veel binnen fotografeer.

Zal ik winst maken met een Fullframe?

Daarnaast het filmen met de 600D valt wel enigszins tegen..

Ik hoor het wel!
Tino Beunk
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2012 14:26

Ter aanvulling:

De autofocus laat in het donker nog wel eens te wensen over en de weinige af punten is in sommige situaties ook niet ideaal. De 600D heeft er volgens mij maar een stuk of 9. 600D merk je ook wel dat die redelijk ruisgevoelig is. Dacht zelf na iso 800 al.

Daarnaast zal ik ook iets meer willen filmen. Vormt niét de het belangrijkste. Overige punten: Geen wifi, niet weerbestendig en natuurlijk al wat verouderd.
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

Tino Beunk schreefCOLON
Daarnaast.. klopt het dat je bijvoorbeeld met een 1.8 50mm op een fullframe meer scherptediepte creëert dan 1.8 50mm op een cropbody? Dat je dan bij een cropbody al gauw moet grijpen naar een 1.4 bv?
Met dezelfde lens en bij gelijk diafragma zal een grotere sensor een kleinere scherptediepte geven. Als je nu met de cropcam vaak fotografeert met F1.8 dan zal je op een full frame iets moeten diafragmeren om tot vergelijkbare scherptediepte te komen. Dat is best gunstig aangezien de kwaliteit van een objectief vrijwel nooit bij de uitersten ligt.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar