Advies gevraagd

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
hayder1991
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 54
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2014 21:08

Hallo,

Ik heb een Canon EOS 1100D met een Kitlens 18-55 MM en nu wil ik actiefoto's gaan maken bij de kleine jeugd. Wel ben ik een beginner, maar begin steeds meer beetje bij beetje bij te leren. Nu weet ik dat ik met deze lens niet echt geschikt is voor actiefoto's, maar dat maakt niet uit. Moet toch ergens binnen. Nu is mijn vraag met welke functie kan ik het best voetbalfoto's maken? Met de TV Stand en dan min 1/500 met een hoge iso? nu heb ik dat al thuis ingesteld en buiten wat foto's geklikt, maar wat zijn de foto's dan donker! Hoe komt dat? komt het door de lens?
wernerfotografie

Dan zal je toch of je diafragma naar beneden moeten doen (kleiner F getal) of je Iso omhoog en als dat allemaal niet meer kan een langzamere sluitertijd kiezen. Dit kan je wel bewegingsonscherpte opleveren bij de actiefotos….
Gebruikers-avatar
hayder1991
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 54
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2014 21:08

wernerfotografie schreefCOLONDan zal je toch of je diafragma naar beneden moeten doen (kleiner F getal) of je Iso omhoog en als dat allemaal niet meer kan een langzamere sluitertijd kiezen. Dit kan je wel bewegingsonscherpte opleveren bij de actiefotos….
hmm ik heb al eens geprobeerd om de iso omhoog te zetten, maar wordt er niet beter op. Weet niet hoe dat komt. Komt volgens mij door de lens lijkt me dan..want ik heb al foto's gezien hier met een sluitertijd van 1/1000 etc en die foto's zien er goed uit!
margosubnel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 112
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2013 08:45

welk diafragma gebruikt je camera bij sluitervoorkeur 1?500. ( ik weet nog niet zoveel, maar misschien kan elk beetje helpen..)
Gebruikers-avatar
lastigportret
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 122
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2011 10:44
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel
CONTACTCOLON

Je kan die 1/500 wel instellen bij sluitervoorkeur, maar dat betekend bij het weer van vandaag dat je iso flink omhoog moet met de lens die jij hebt omdat de diafragma opening beperkt is.
Kijk is bij het maken van de foto wat de lichtmeter in de zoeker aangeeft, als het streepje in het midden zit zal hij juist belicht worden.
Canon EOS 5D - Canon EF 17-40 f/4.0 L USM - Canon EF 70-200 f/4.0 L USM - Canon EF 50mm f/1.4 USM - Canon EF 40mm f/2.8 STM - Speedlite 550EX

http://www.duefotografi.nl
http://www.facebook.com/duefotografi
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Zet je iso op 640 of 800 en kies diafragma voorkeur (AV)
Zet die op groots mogelijke diafragma, ik dacht 3,5.
Past zich automatisch aan als je inzoomt.
Je camera zal dan automatisch de snelste sluitertijd kiezen die ook voor een goede belichting zorgt.
Kies ipv one-shot focus voor ae-servo.

Omdat je niet dichtbij kunt zal de camera veel omgevingslicht meenemen.
Als je het weet te vinden, anders handleiding erbij kies dan in voor centrale deelmeting van het licht.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
hayder1991
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 54
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2014 21:08

margosubnel schreefCOLONwelk diafragma gebruikt je camera bij sluitervoorkeur 1?500. ( ik weet nog niet zoveel, maar misschien kan elk beetje helpen..)
F3.5 als ik niet uitzoom. Heb de iso op auto, maar wordt te donker. doe ik op 6400 wordt ie al iets lichter.
Gebruikers-avatar
hayder1991
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 54
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2014 21:08

lastigportret schreefCOLONJe kan die 1/500 wel instellen bij sluitervoorkeur, maar dat betekend bij het weer van vandaag dat je iso flink omhoog moet met de lens die jij hebt omdat de diafragma opening beperkt is.
Kijk is bij het maken van de foto wat de lichtmeter in de zoeker aangeeft, als het streepje in het midden zit zal hij juist belicht worden.
heb hem op de m stand gezet. 1/500 F 3.5 Iso 6400. in de zoeker geeft ie iets lager dan 0 aan.
Gebruikers-avatar
hayder1991
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 54
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2014 21:08

Frank64 schreefCOLONZet je iso op 640 of 800 en kies diafragma voorkeur (AV)
Zet die op groots mogelijke diafragma, ik dacht 3,5.
Past zich automatisch aan als je inzoomt.
Je camera zal dan automatisch de snelste sluitertijd kiezen die ook voor een goede belichting zorgt.
Kies ipv one-shot focus voor ae-servo.

Omdat je niet dichtbij kunt zal de camera veel omgevingslicht meenemen.
Als je het weet te vinden, anders handleiding erbij kies dan in voor centrale deelmeting van het licht.
Heb het geprobeerd, maar als ik klik dan geeft ie een sluitertijd van 1/16...
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

hayder1991 schreefCOLON
Frank64 schreefCOLONZet je iso op 640 of 800 en kies diafragma voorkeur (AV)
Zet die op groots mogelijke diafragma, ik dacht 3,5.
Past zich automatisch aan als je inzoomt.
Je camera zal dan automatisch de snelste sluitertijd kiezen die ook voor een goede belichting zorgt.
Kies ipv one-shot focus voor ae-servo.

Omdat je niet dichtbij kunt zal de camera veel omgevingslicht meenemen.
Als je het weet te vinden, anders handleiding erbij kies dan in voor centrale deelmeting van het licht.
Heb het geprobeerd, maar als ik klik dan geeft ie een sluitertijd van 1/16...
En waar staat je iso op? Instellen zoals Frank schrijft en vervolgens de iso stapje voor stapje verhogen totdat je een sluitertijd hebt die in de buurt van de 1/200 komt of zo. Lukt dat niet, dan loop je tegen de beperkingen van je materiaal op. Het is niet anders.
Met een kit lens zul je overigens wel heel veel omgeving meenemen en niet echt op de actie kunnen inzoomen. Het voordeel is echter dat je sluitertijd niet ultra kort hoeft te zijn om een bevroren beeld te maken. Eigenlijk heb je voor sport een snelle telelens en een camera die goed met hoge iso kan omgaan nodig. Het is namelijk niet altijd zonnig in NL en je wilt de actie van je zoontje laten zien, niet het reclame bord, de geparkeerde auto's of die ene ouder die langs de kant uit z'n neus staat te peuteren....
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Je komt met de door mij omschreven instellingen op 1/16 uit?
Sorry, maar waar en wanneer ben je dit aan het testen dan?
Lijkt me overdag buiten zeer onwaarschijnlijk.

Maar, zoals mijn voorganger ook al aangeeft. Ook met goede instellingen.
Goede wil is prima, maar met aan kittens aan de rand van het veld gaan staan is eigenlijk zinloos.
Een inworp zal nog lukken als dat dichtbij genoeg gebeurd. En een actie aan de zijlijn.
Maar verder weg dan dat en toch een interessants foto maken is eigenlijk onmogelijk.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
hayder1991
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 54
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2014 21:08

Haha ja klopt , maar ik was binnen daarom deze keer. Ja en klopt met telelens heb ik er heel way meer aan. Nu kan ik alleen vanaf ze zijkant van dichtbij schieten en naast de goal. Maar goed ik wil gewoon een beetje oefenen.
Gebruikers-avatar
hayder1991
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 54
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2014 21:08

Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS II 150 euro bij de plaatselijke dealer. Jullie hebben me toch getriggerd om toch nu al wel een telelens te kopen, want dat is wat ik wil proberen mooie actie foto"s te maken etc.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

En daarmee kun je wel verder inzoomen, maar je probleem met belichting blijft. je blijft steken op diafragma f/5.6.
Wat op zich wel gaat hoor.

Maar op donkere dagen, zoals nu, zul je niet ontkomen aan een relatief hoge iso en langzame sluitertijd.
Een sluitertijd van 1/1000 is geweldig hoor, maar dat ga je nu gewoon niet trekken. In de zomer kom je misschien wel op 1/2000 of nog rapper uit, maar nu niet. Daar is het gewoon te donker voor. Zeker met f/5.6.

Maar als de dag niet veranderd (wolken afgewisseld met zon) kleine tip.
Zet je camera in M, stel diafragma f/5.6 in. Stel iso 800 in en mik op het gras. Kijk door je zoeker en zorg dat je alleen gras hebt. Kijk welke sluitertijd je krijgt. Is dat 1/500? Prima. Is dat lager, dan je iso omhoog. Is het sneller, ook goed.
En hier blijf je vervolgens de hele wedstrijd op zitten.

Automatische standen is vaak grappig, maar mijn ervaring is dat er vaak qua licht teveel veranderd in je beeld. Niet alleen in de achtergrond, maar opeens 4 spelers erbij in donkere shirts kan een automatische stand ook aardig in de war schuppen
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
hayder1991
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 54
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2014 21:08

fotojeroen schreefCOLONEn daarmee kun je wel verder inzoomen, maar je probleem met belichting blijft. je blijft steken op diafragma f/5.6.
Wat op zich wel gaat hoor.

Maar op donkere dagen, zoals nu, zul je niet ontkomen aan een relatief hoge iso en langzame sluitertijd.
Een sluitertijd van 1/1000 is geweldig hoor, maar dat ga je nu gewoon niet trekken. In de zomer kom je misschien wel op 1/2000 of nog rapper uit, maar nu niet. Daar is het gewoon te donker voor. Zeker met f/5.6.

Maar als de dag niet veranderd (wolken afgewisseld met zon) kleine tip.
Zet je camera in M, stel diafragma f/5.6 in. Stel iso 800 in en mik op het gras. Kijk door je zoeker en zorg dat je alleen gras hebt. Kijk welke sluitertijd je krijgt. Is dat 1/500? Prima. Is dat lager, dan je iso omhoog. Is het sneller, ook goed.
En hier blijf je vervolgens de hele wedstrijd op zitten.

Automatische standen is vaak grappig, maar mijn ervaring is dat er vaak qua licht teveel veranderd in je beeld. Niet alleen in de achtergrond, maar opeens 4 spelers erbij in donkere shirts kan een automatische stand ook aardig in de war schuppen
oohw..wat kunnen jullie mij aanraden? dus f2.8 is beter voor mij? (tot 200 mm is genoeg voor mij)
bedankt Jeroen voor je tip!!
margosubnel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 112
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2013 08:45

Ik heb niet meer gereageerd omdat je goed advies krijgt van andere, die er meer vanaf weten!
Ik heb een canon 2.8 70/200. Daar kan je super voetbal foto's mee maken en heb je jou problemen echt niet meer. Had eerst een tamron 7-/200 2.8, deze was ook super.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

f/2.8 is beter voor iedere sportfotograaf. Vraag wordt of je de knaken er aan uit wilt geven; want f/2.8 is vaak wel duur
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
margosubnel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 112
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2013 08:45

ja Jeroen. Daar heb ik ook lang over nagedacht. Mijn man heeft hem uiteindelijk gewoon gekocht. En ik ben er super blij mee.
margosubnel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 112
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2013 08:45

jeroen, ik heb ook veel tips over voetbal foto's gehaald van jou website!
Gebruikers-avatar
Gorrog
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 112
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2011 10:24
WoonplaatsCOLON Hoorn

Jeroen heeft een goed advies geschreven, maar volgens mij bedoelt hij bij 'Zet je camera in A' i.p.v. 'Zet je camera in M', pas dan eventueel je ISO aan en neem daarna deze waarden over in de M-stand.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar