Iets met bomen en een bos... overstap naar fullframe

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
tamara3107
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 335
GeregistreerdCOLON 15 Dec 2010 19:04
WoonplaatsCOLON Haarlem

Hoi,

Na lange tijd ben ik weer terug op het forum (stiekem van de week al ;-) ).

Ik zit met het volgende en wil graag eens jullie mening horen.

Ik heb een 50D, een erg fijne body! Maar ik wil ontzettend graag over naar fullframe. Nu heb ik een aantal camera's gezien wie mij erg interessant lijken, maar ik fotografeer nog maar een aantal jaar en kan goed het advies van ervaren fotografen gebruiken.
Mijn budget is beperkt. Ik wil niet verder dan 400 à 500 euro gaan. Ik besef me natuurlijk dat ik voor die prijs geen 1DX heb, dus op dat punt ben ik wel realistisch. Alle waar naar zijn geld.

Ik heb gekeken bij een EOS 5D (geen mark). Mooie camera! Maar die moest €900,- kosten en mij is inmiddels duidelijk dat dit voor deze body te veel geld is. Dat ligt overigens ook ruim boven budget.
Ik heb ook een 5D zien staan voor rond de 450 euro.
Maar tijdens mijn zoektocht ben ik ook gestuit op een 1D en een 1D mk II beide tussen de 400 en 500 euro.

Maar wat is nu een verstandige keus? Ik zie dus door de bomen het bos niet meer. Qua megapixels is mijn 50d beter, maar megapixels zegt niet alles. Ik ben niet van plan heel groot te gaan afdrukken.
De 5d is wat kleiner (en lichter) en heeft beduidend meer MP dan de 1D, maar zoals eerder gezegd, dat is niet het belangrijkste voor mij.

Wat zijn nu echte voordelen van de 5D en de 1D/1D mk II?
Canon EOS 5D | Canon EOS 300D + BG-E1 | Canon 70-200 F4.0 L IS USM | Canon 50mm F1.8 |Tamron 18-200 F.4,5-6 | Speedlite |
Gebruikers-avatar
Builder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2007 07:52
WoonplaatsCOLON Westerkwartier (Gr.)

De 1D (mk II) is geen full frame camera, maar een 1,3x crop.
De 1D-serie heeft weather sealing, de 5D niet.
De 1D (mk II) gebruikt NiMh accu's die relatief zwaar zijn, de 5D LiIon accu's die lichter zijn (qua gewicht).
De 1D (mk II) heeft een andere (2-hands) bediening waar je aan moet wennen, de bediening van de 5D zal meer op die van de 50D lijken.
Zowel de 1D (mk II) en 5D hebben geen live-view.

De 1Ds serie is overigens wel full frame.
Gebruikers-avatar
JBWfotografie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 103
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2010 16:06
WoonplaatsCOLON Hilversum

Waarom wil je over op FF? Wat kom je tekort in je 50D?

Ik gebruik (nog steeds) met veel plezier de 40D en kom, voor datgene dat ik ermee doe, nog steeds niet tekort.

Tenminste, ik vind de meerprijs niet opwegen tegen dat kleine beetje extra.

Kun je voorbeelden plaatsen waarin je tekort komt met je 50D? Ik weet niet wat voor glas je gebruikt, maar ik denk dat een eventuele investering in glas meer mooie plaatjes oplevert dan een andere body.
2 x EOS 40D + BG-E2N / Canon 17 -85 IS USM / Tamron 17-50mm F/2.8 / Sigma 70-200 F2.8 II APO EX DG MACRO / Speedlite 580EX II / Sirui R-1004 Reporter Statief met Sirui K-10X / Tamrac Expedition 6
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Welke objectieven heb je nu? Met jouw budget zijn de 5D en 1Ds mogelijk. Beide maken uitstekende foto's ( heb jaren met een 1Ds gefotografeerd) maar zijn natuurlijk wel oud. Dwz, geen of weinig garantie en verouderde techniek. Met moderne software icm fotograferen in RAW zijn prima resultaten mogelijk.
tamara3107
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 335
GeregistreerdCOLON 15 Dec 2010 19:04
WoonplaatsCOLON Haarlem

@Builder
Wat dom van mij om te denken dat de 1d standaard FF is. Dan valt die dus af voor mij.
De live-view op mijn 50d gebruik ik vrijwel nooit, dus die zal ik op zich niet zo missen.

@JBWfotografie
Op zich kom ik in mijn 50d niets tekort. Het is een erg fijne camera. Ik wil toch graag naar fullframe. De extra scherpte en de grote sensor zijn voor mij wel iets waarom ik over wil. Ik fotografeer op dit moment vooral heel veel producten en voedsel. Dan is de extra scherpte toch wel fijn.
Ik gebruik nu vooral mijn Canon 70-200 L 4 IS USM objectief. Overigens een erg fijn stukje glas met prachtige kleuren.

@SanderL
Zoals ik hiervoor zei maak ik vooral gebruik van mijn L objectief, maar ik heb ook nog een Canon 50mm 1.8 en een Tamron 18.-200 liggen. De laatste gebruik ik niet zo heel vaak. Bij een fullframe zou het prettig zijn dat de 18-200 wat meer groothoek is dan bij mijn crop camera.
Ik fotografeer standaard in RAW.

Ik denk als ik het tot nu toe zo hoor dat ik toch meer naar de 5d neig. Ik was echt in de veronderstelling dat de 1d serie fullframe waren.
Toch nog best lastig om iets leuks te kiezen :-)
Canon EOS 5D | Canon EOS 300D + BG-E1 | Canon 70-200 F4.0 L IS USM | Canon 50mm F1.8 |Tamron 18-200 F.4,5-6 | Speedlite |
Gebruikers-avatar
JBWfotografie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 103
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2010 16:06
WoonplaatsCOLON Hilversum

Heb je dit topic al gelezen?

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=79115" onclick="window.open(this.href);return false;

In mijn beleving kun je beter even doorsparen voor een 5DmII als je naar FF wilt. Ik denk dat je er in kwaliteit niet veel op vooruit gaat met een 5D.
2 x EOS 40D + BG-E2N / Canon 17 -85 IS USM / Tamron 17-50mm F/2.8 / Sigma 70-200 F2.8 II APO EX DG MACRO / Speedlite 580EX II / Sirui R-1004 Reporter Statief met Sirui K-10X / Tamrac Expedition 6
tamara3107
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 335
GeregistreerdCOLON 15 Dec 2010 19:04
WoonplaatsCOLON Haarlem

@JBWfotografie
Bedankt voor de link. Als ik het zo lees lijkt de 5d toch erg geschikt voor mij. Ik fotografeer voornamelijk binnen. Ik doe veel portretten, producten en voedsel. Ik heb in het verleden ook veel paarden gefotografeerd, maar dat is volledig van de baan.

De 5dmII is inderdaad heel erg mooi, ik denk alleen dat ik flink moet bij sparen ;-).
Canon EOS 5D | Canon EOS 300D + BG-E1 | Canon 70-200 F4.0 L IS USM | Canon 50mm F1.8 |Tamron 18-200 F.4,5-6 | Speedlite |
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

tamara3107 schreefCOLON en een Tamron 18.-200 liggen. De laatste gebruik ik niet zo heel vaak. Bij een fullframe zou het prettig zijn dat de 18-200 wat meer groothoek is dan bij mijn crop camera.
Als je overstapt (en je 50D dus weg doet..) dan zal je aan je 18-200 niks meer hebben, want die past niet op een 5D. Wellicht iets om rekening mee te houden in je budget...

Mocht je toch voor een 5D gaan, op marktplaats staan er inderdaad verschillende zo tussen de 500,- en 600,- waarvan ook eentje bij een fotozaak en met 3 maanden garantie dan (599,-)
the martin
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 85
GeregistreerdCOLON 11 Feb 2011 13:28
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

Ik zou niet voor de 5d gaan...
Volgens mij win je er er niets mee en is de beeldkwaliteit van de 50d minstens vergelijkbaar.

Ik heb ooit de 5d gehad maar ben weer over gestapt op een 40d..
Mis niets qua iq...
Canon 40D, Canon EF-S 18-55 IS, Sigma 24-70 f2.8 EX DG Macro, Sigma 80-400mm f/4.5-5.6 EX OS
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

@Tamara let wel even op de details in Sander z'n bericht hij noemt namelijk de 1Ds(fullframe) en niet de 1D(aps-h 1.3crop), let op de SSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS :P.
Je weet niet wat je niet weet ! :D
tamara3107
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 335
GeregistreerdCOLON 15 Dec 2010 19:04
WoonplaatsCOLON Haarlem

Thanks voor de berichten. Ik heb de 1D laten afvallen, ik ben bang dat hij toch te zwaar zal worden. De body alleen zat rond de 1,5kg en dan nog mijn L lens erboven op...

@Rocker
Waarom zou mijn 18-200 niet op de 5D passen? Het is namelijk geen ef-s lens.
Canon EOS 5D | Canon EOS 300D + BG-E1 | Canon 70-200 F4.0 L IS USM | Canon 50mm F1.8 |Tamron 18-200 F.4,5-6 | Speedlite |
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Maar heeft die Tamron een EF- of een Ef-s mount?
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Ik ken de 18-200 zelf niet, maar las op het internet juist dat het dus wel een EF-S vatting heeft. En gezien het aantal mm (18 aan groothoekzijde) zou dat me niet verbazen... Bij een EF vatting zouden die extra mm's namelijk een flinke kostenvergroting met zich mee brengen. Tamron doet natuurlijk niet aan namen als EF of EF-S, maar dat wil niet zeggen dat het dan ook geen EF-S mount is...

Zie ook hier: http://www.dpreview.com/news/2005/2/21/tamron_18-200mm" onclick="window.open(this.href);return false; waar ze spreken over "designed exclusively for digital cameras with small sensors"
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Inderdaad, alle "Di II"-objectieven zijn bedoeld voor crop-camera's:
http://www.tamron.com/nl/photolens/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

probleem met veel lenzen zoals de Tamron is dat doordat deze hoofdzakelijk voor cropcamera's gebouwd zijn een kleinere beeldcircel hebben, met name in het 18-35 mm gebied zal je in het gunstigste geval een donkere circle te zien krijgen op je foto's, de lens dekt nl niet de gehele sensor om het even simpel te zeggen, let wel het gunstigste geval, er zijn nl ook lenzen die hun achterste lensdeel iets dieper in de body laten vallen, probleem kun je krijgen doordat de spiegel van een FF camera tegen dit lensdeel aan klapt.
Dus met andere woorden, Canon EF vattingen passen altijd, EF-S passen welliswaar er ook op, maar geven bovenstaande problemen, bij Sigma hebben FF lenzen de aanduiding DG, croplenzen DC, hoe het bij Tamron is en of Tokina weet ik niet.

Maar een gebruikte 5D moet je rond de 400-500 euro kunnen scoren en is nog steeds een erg goede camera, ook al is de techniek wat verouderd, maar dat zijn we zelfs ook in die 6 jaar tijd, dus neem dit, mits het natuurlijk in goede staat is, met een korreltje zout.

Maar staar je niet blind op Fullframe, natuurlijk geeft het een mooiere achtergrond en een ander soort scherpte, maar het is geen hemelsbreed verschil, je bereikt veel meer in eerste instantie met een goede lens, als je bv een fan bent van portretten, schaf dan een 85 mm 1.8 portretlens aan of een 100 mm 2.0, hier kun je een prachtige achtergrond mee creeren en zul je in eerste instantie veel meer bereiken in kwaliteit dan met een andere body als zijnde een 5D.

bij onze zuiderburen staat er eentje :
http://forum.belgiumdigital.com/f11/can ... 57546.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Fotograferen is kijken niet klikken.
tamara3107
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 335
GeregistreerdCOLON 15 Dec 2010 19:04
WoonplaatsCOLON Haarlem

Daar heb ik niet bij stil gestaan! Ik heb me te veel gefocust op het feit dat ik geen EF-S lenzen wilde kopen met het oog op FF in de toekomst. Nooit stil gestaan bij de "ringvorming" bij een groothoek objectief.

Dan zou ik mijn 18-200 ook kunnen verkopen. Ik gebruik hem al vrij weinig gelukkig.
Canon EOS 5D | Canon EOS 300D + BG-E1 | Canon 70-200 F4.0 L IS USM | Canon 50mm F1.8 |Tamron 18-200 F.4,5-6 | Speedlite |
Gebruikers-avatar
Builder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2007 07:52
WoonplaatsCOLON Westerkwartier (Gr.)

Misschien is dit een optie...
tamara3107
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 335
GeregistreerdCOLON 15 Dec 2010 19:04
WoonplaatsCOLON Haarlem

@Builder
Thanks voor de tip! Ik heb hem een mailtje gestuurd. Misschien dat we er uit kunnen komen. Hij blij, ik blij.
Canon EOS 5D | Canon EOS 300D + BG-E1 | Canon 70-200 F4.0 L IS USM | Canon 50mm F1.8 |Tamron 18-200 F.4,5-6 | Speedlite |
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Closeshooter schreefCOLONprobleem met veel lenzen zoals de Tamron is dat doordat deze hoofdzakelijk voor cropcamera's gebouwd zijn een kleinere beeldcircel hebben, met name in het 18-35 mm gebied zal je in het gunstigste geval een donkere circle te zien krijgen op je foto's, de lens dekt nl niet de gehele sensor om het even simpel te zeggen, let wel het gunstigste geval, er zijn nl ook lenzen die hun achterste lensdeel iets dieper in de body laten vallen, probleem kun je krijgen doordat de spiegel van een FF camera tegen dit lensdeel aan klapt.
Voor het geval het je lukt om een EF-S lens op een FF te krijgen zal je toch geen foto kunnen maken.
De spiegel loopt vast tegen de achterkant van de lens die verder in de camera steekt dan een EF lens.
Alleen in het meest gunstigste geval heb je geen schade aan je camera.

Voor een beginnende FF gebruiker kan de scherpte tegenvallen. Bij gelijke instellingen is de scherptediepte kleiner.
Zeker bij close-up foto gratografie is dat te merken.

Hans.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Closeshooter schreefCOLONMaar staar je niet blind op Fullframe, natuurlijk geeft het een mooiere achtergrond en een ander soort scherpte, maar het is geen hemelsbreed verschil, je bereikt veel meer in eerste instantie met een goede lens, als je bv een fan bent van portretten, schaf dan een 85 mm 1.8 portretlens aan of een 100 mm 2.0, hier kun je een prachtige achtergrond mee creeren en zul je in eerste instantie veel meer bereiken in kwaliteit dan met een andere body als zijnde een 5D.
+1. 50D is een prima body. Zoek het eerst eens in betere objectieven zoals de 85mm f/1.8 ipv een andere body.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar