foto`s maken met de carnaval maar hoe??

Concerten, festivals, toneel, circus, cabaret, comedy...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
nickL
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 16 Aug 2011 13:55

Hallo,

Er is mij gevraagd of ik foto`s wil maken tijdens de prinsenverkiezing van een carnavals vereniging. Maar heb er direct bij gezegd dat ik het graag probeer maar niks beloof.
Want dit is voor mij de eerste keer en ben eigenlijk nog echt een beginner in het foto wereldje.
Vandaar een paar vragen:

- Waar moet ik op letten
- Waar moet ik mijn camera op instellen
- Heb een flitser geleend ( wel een oude maar werkt op de camera)verder is het er meestal vrij donker met mischien een paar spots van de dj of band
- Wil eigenlijk geen statief gebruiken omdat het erg druk is.

Ik hoop dat jullie mij op deze manier kunnen helpen. Maar dat denk ik wel.

Al vast bedankt,

Gr. Nick
Anoniem 3

Niet aan beginnen.
De club verwacht namelijk meer van je dan je kunt waarmaken.
Doe eerst de nodige ervaring op in de fotografie-wereld.
Laat iemand anders maar het risico van niet-gelukte foto's lopen.

Je kunt eventueel ook op de avond aanwezig zijn en op de achtergrond foto's maken.
Kijk daarna of het wat was en dan kun je je resultaten altijd nog laten zien.
nickL
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 16 Aug 2011 13:55

[quote="Telescoop"]Niet aan beginnen.
De club verwacht namelijk meer van je dan je kunt waarmaken.

Dat is ook de reden dat ik heb aan gegeven dat het voor mij voor de eerste keer is en dat ze er eigenlijk niks van moeten verwachten. en het antwoord wat ik kreeg was dat ze dat ook niet deden want normaal worden er foto`s gemaakt met een compact camera en de foto`s (dit zal deze avond ook als nog gebeuren) en moet je niet zien als echt een foto reportage. maar gewoon om op de site van de carnavals vereniging te zetten.

dus er word dan ook echt niks van verwacht en het is echt zo want deze mensen ken ik zelf erg goed.

m.v.g.

Nick
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Laten we eerst eens beginnen met wat voor gear( camera, lenzen etc) je nu hebt.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
nickL
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 16 Aug 2011 13:55

Jef-W schreefCOLONLaten we eerst eens beginnen met wat voor gear( camera, lenzen etc) je nu hebt.
haha dat ben ik inderdaad vergeten ja.

-canon eos 350D
-canon efs 18-55
-tamron 28-300 ( type weet ik zo niet uit mijn hoofd kan ik thuis even naar kijken als dat handiger is)
-flitser deze heb ik geleend en weet ik zo geen type of merk van maar is wel een oudje.

ik hoop dat je hier is aan hebt om me verder te kunnen helpen. mocht ik nog iets vergeten zijn hoor ik het graag.

Gr. Nick
Gebruikers-avatar
premiumblue
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 769
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2005 06:50
WoonplaatsCOLON Tijnje, Fryslân
CONTACTCOLON

In ieder geval "Gewoon doen ! " Daar leer je het meeste van.

Tja, instellingen, gewoon op automaat, of anders een paar dagen van te voren
een thuis met bijvoorbeeld familie / vrienden es oefenen in een donkere ruimte.
EOS 7D + grip, EOS 50D +grip ,Canon 70-200 F2.8L; Canon 100-400L, Canon 17-40 F4 L, Tamron 90mm 2.8 Macro, 2x Speedlite 430EX... en dat alles in een Vanguard Oregon 58 rugzak.
Gebruikers-avatar
dukie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 905
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2008 16:59
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

ik heb dat hier een paar keer gedaan met een 450D en de 18-55 mm kitlens. Later met een 17-70 van sigma. Meer mm had ik niet nodig, ik zou de 28-300 thuislaten. Je mag als fotograaf toch overal bij, dus kun je dichtbij genoeg. Als je nog tijd hebt om te oefenen, probeer dan de instellingen uit. (is het een Canon-flitser? Met TTL? of alleen handmatig in te stellen?).
Zoek anders ook eens op 'party pics' hier op het forum, dan moet je behoorlijk wat tips tegenkomen.

succes en laat eens wat zien
groeten
Peter
Gebruikers-avatar
PP
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2682
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2005 20:15
CONTACTCOLON

Als het vrij donker is moet je gewoon flitsen, daar kom je niet onderuit.
Ik zou proberen vrij dicht op "het onderwerp" te kruipen, dan heb je de meeste kans dat de mensen goed belicht worden en omgevingslampen de meting verstoren. Probeer die een beetje buiten beeld te houden. Verder voor portretten lekker ruim diafragma, sluitertijd zo "lang" mogelijk zodat je nog geen bewegingsonscherpte krijgt, maar dat de achtergrond ook niet lelijk zwart wordt/ Hierdoor krijg je het minste flitseffect. (bv 1/60 sec). Afhankelijk daarvan en hoe sterk je filtser is de iso zo laag mogelijk houden (zou niet boven de 400 asa gaan) en verder altijd meerdere opnames maken van een persoon.
succes !!
Mijn website: http://www.ppphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Hari Seldon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 706
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2009 20:22
WoonplaatsCOLON Arnhem

Ik zou beide lenzen meenemen, afwisselen in brandpuntafstanden en op automatisch met en zonder flits flink schieten.

Ook zou ik af en toe één van de focuspunten aanzetten, dat je jezelf dwingt om in de menigte eén punt centraal te stellen.

Af en toe wat close-ups, af en toe wat groepsportretten, en wat eigenlijk altijd wel werkt is de kranten-kadering.

Zet je lens zo breed mogelijk - in jouw geval 18mm (of 20mm om wat minder rare uithoeken te krijgen). Zoek een momentje en kruip daar dicht naar toe, maar hoe je wijdte op 18 of 20mm, dan krijg je veel achtergrond erbij en daar gebeurt altijd wel wat - maakt het leuk om te kijken. Dus met groothoek zo dicht mogelijk op een gebeurtenis en voor 1/3 of 2/3 van de plaat (gulden snede) achtergrond meepakken.

Een klein voorbeeld, een van mijn dochters die aan een Zwarte Piet vroeg hoe je Zwarte Piet kan worden.

35625

Dochter heeft afgehakte benen, schoenen van de Piet zijn van de kadering afgevallen. Witbalans is dusdanig zoek dat het gezicht van de Piet niet goed te zien is. Toch is het een plaatje dat an sich prima wegkijkt, want er gebeurt van alles en het onderwerp neemt ongeveer 2/3 van de ruimte in.

O ja, om de drie foto's eentje maken waarbij je door je knieën gaat (van onderaf genomen) en om de drie foto's eentje maken waarbij je op een stoel of iets staat (van bovenaf genomen), dat - en afwisseling met de brandpuntsafstanden geeft al genoeg verschillen om het een levendige serie te maken.

Succes!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar