Ghent Masters of Show Jumping

Alle sportfoto's die je nergens anders kwijt kunt...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Voltigeur
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 19:34

Een paar foto's voor de paardenliefhebbers onder u.
Alle kritiek is welkom. Maar tips, advies en goeie raad nog meer...

mvg,
Bart


Afbeelding


Afbeelding
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Allereerst ook hallo..

Ik fotografeer geen paardensport, maar toch wat tips.
Ze zijn net iets te donker, maar dat is nog te verhelpen.

Beide naar mijn mening erg centraal genomen, maar nog meer, te frontaal genomen. Zie liever het paard meer in zijn geheel.
En voor mijn smaak ook te krap gekaderd. Krijg zo geen indruk van de hoogte van de balken.
Is het 30 cm of 1.30 meter boven de grond?

Oftewel, meer ruimte en onder een schuine hoek zal ze beter uit doen komen.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Voltigeur
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 19:34

Hallo,

ik heb bewust gekozen de foto's niet mèèr op te lichten dan hoe het licht werkelijk was op dat moment. En evenementen in Expohallen zijn nu net dat ietsje minder verlicht als outdoor events.
Het effect wordt natuurlijk nog versterkt door het zwarte gordijn op de achtergrond.
Wat het standpunt en kadrage betreft, ook dit was een bewuste keuze. Ik hou er wel van om eens minder "standaard standpunten" in te nemen, dat zorgt voor afwisseling. En bij deze vond ik het niet onbelangrijk om de expressie op de gezichten te hebben. Iets wat bij een verder standpunt, onder schuine hoek, minder zichtbaar is.

mvg,
Bart
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Ik sluit me aan bij Frank64 m.b.t. de uitsnijding, voor de rest vind ik het goede foto's. Goede springfoto's zijn zo momentafhankelijk dat het zo moeilijk is goed uit te belichten e.d. dat ik daar al niet eens meer op let.

Benieuwd wat je van mijn springfoto's vind.

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 50&t=89727
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Voltigeur
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 19:34

PanzerFaustNL schreefCOLONIk sluit me aan bij Frank64 m.b.t. de uitsnijding, voor de rest vind ik het goede foto's. Goede springfoto's zijn zo momentafhankelijk dat het zo moeilijk is goed uit te belichten e.d. dat ik daar al niet eens meer op let.

Benieuwd wat je van mijn springfoto's vind.

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 50&t=89727
Ik kijk straks op mijn computer eens naar jouw foto's, da's duidelijker als op mijn iPhone op mijn werk.

Ter verduidelijking: enkel de eerste is een klein beetje bij gesneden, niet veel. De 2de is, behalve een paar graden rechtgezet, in dat formaat uit mijn camera gekomen. Dus niks bij gesneden.

mvg,
Bart
Gebruikers-avatar
Erwin-B
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 11 Feb 2011 14:39

Bart, hier mijn mening.

Foto 1:
Hele goede belichting en mooi scherp, de sfeer is mooi neergezet, hinderniskeuze is prima, volgens mij een oxer van een dubbel?
Wat betreft het (bijna) recht van voren fotograferen is gevaarlijk, als je niet HET moment hebt of wanneer de benen niet mooi parralel ingeklapt zijn is het al snel geen mooie foto om te zien. (sprekend vanuit de ruiter of eigenaar)
Het lijkt dan of ie z'n benen laat hangen, van voren doe ik zelf bijna nooit gezien er maar weinig paarden de benen echt mooi inklappen.
Tip: als je net iets schuiner de foto neemt zie je meer van het paard (bascule) en hou je toch de uitdrukking in het gezicht van de ruiter/amazone.
Als ik toch zo'n foto van voren neem dan , (zoals mijn voorgangers al zeiden) zorg ik ervoor dat de hindernis tot de grond erop staat.
Je kunt altijd nog croppen, had je de foto zoals bovenstaand genomen dan was hij veel ruiger.

Foto 2:

Zou ik niet plaatsen, de foto is te laat genomen waardoor de benen uitklappen en de beweging al neerwaarts is.

Agemene tip:
Probeer hindernissen te pakken die "rechtuitgaan" en dan het liefst b.v. een oxer.
Mijn ervaring is dat ze bij een stijltje niet spectaculair springen,en wanneer je een foto maakt nèt voor een wendig dan zie je dit in de foto al terug omdat de wending dan al ingezet wordt.
Als je de mogelijkheid hebt probeer met het parcours verkennen zelf ook mee te lopen, je kunt dan de beste hindernissen uitkiezen rekening houdend met het licht en achtergrond.

Uiteraard is dit MIJN mening, maar mijn woord is niet heilig......


*Heb trouwens ook een paar springfoto's in m'n album.......
To shop or not, that's the question!
Voltigeur
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 19:34

Alvast bedankt voor de meningen.
Ik ben nog volop bezig met nabewerking, dus er volgt ongetwijfeld nog een update, hetzij een nieuwe versie van deze foto's, hetzij andere foto's in een nieuw topic.
Mogen op dit forum updates worden geplaatst in hetzelfde topic?

mvg,
Bart

PS: ik doe een poging om foto's te nemen in functie van de ruiter/menner. Compromitterende foto's gaan bij mij direct in de prullenmand. Niemand is gebaat bij een momentopname van een paard dat in de mond gestoord wordt of zo.
Het is ook niet altijd evident, laat staan makkelijk, aangezien je als amateurfotograaf en amateur paardenliefhebber niet alle disciplines door en door kan kennen.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

yep, dat mag.
Vermeld dan eventueel in de titel van de topic wel ook even het woord update of Edit erbij.
Dan weten kijkers die al gekeken hebben dat er wat veranderd is.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
Erwin-B
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 11 Feb 2011 14:39

Voltigeur schreefCOLON PS: ik doe een poging om foto's te nemen in functie van de ruiter/menner. Compromitterende foto's gaan bij mij direct in de prullenmand. Niemand is gebaat bij een momentopname van een paard dat in de mond gestoord wordt of zo.
Het is ook niet altijd evident, laat staan makkelijk, aangezien je als amateurfotograaf en amateur paardenliefhebber niet alle disciplines door en door kan kennen.
Bart, dan ben je al heel goed op weg, het was opbouwende kritiek over het moment, de tips die ik gaf zijn geen verplichting, dat is het mooie van fotograferen......toch?
To shop or not, that's the question!
Voltigeur
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 19:34

Oh, ik gaf enkel aan wat mijn "filosofie" is op dat vlak.
Ik zag jouw opmerking niet als negatief hoor.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar