Voetbal aktie fotos.

Alle sportfoto's die je nergens anders kwijt kunt...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
dirkjankraan
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2010 22:27
WoonplaatsCOLON Cothen
CONTACTCOLON

Het fotograferen van voetbal is een echte uitdaging voor mij. Het moment is vaak mede bepalend of een foto gelukt is of niet. Ook is de beheersing van je camera een must. Snelle sluitertijden zijn vaak noodzakelijk voor het bevriezen van een spectaculair shot. Het gereedschap wat ik gebruik is een Canon 7D met een Canon 200mm 2.8L.

Hier een selectie van mijn favoriete foto's van afgelopen jaar gemaakt van voetbalclub S.V.F. uit Cothen en de jeugd van Ajax.

Als er verbeterpunten / opmerkingen zijn hoor ik het graag. :)

Afbeelding
1. Het moment: Deze doorgebroken spits wordt onderuitgehaald door de verdediger in 16 meter gebied. Gevolg penalty en wedstrijd is beslist.

Afbeelding
2. Het moment: Keeper komt lomp uit zijn doel en botst hard met spits. Gezichtsuitdrukking is wel grappig.

Afbeelding
3. Altijd fijn om een foto te maken als een speler je aankijkt. De bal komt ook nog eens mijn kant op. Op het veld duidelijk het scherstelpunt te zien.

Afbeelding
4. Hier een kwestie van keuzes maken. Wie stel ik nou scherp? Uiteindelijk gekozen voor de verdedigers. Lijken wel twee broertjes.

Afbeelding
5. Voetballer loopt over tegenstander heen.

Afbeelding
6. Gevecht om de bal. Ajax speler duwt in de rug van een AZ speler.
Laatst gewijzigd door 3 op dirkjankraan, in totaal 28 keer gewijzigd.
Canon 6D met 24-70 f4 IS http://www.dirkjankraan.com
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Om te beginnen vind ik de laatste drie een te hoog standpunt hebben.
En over het algemeen kan ik nu niet zeggen dat dit boven het gemiddelde komt van het verzameltopic.

De eerste is wel aardig, maar had ik liggend gemaakt of met meer ruimte bovenin dan dat je nu doet.
Nummer 2 is wel ok, maar klein 400x600 is wel erg minimaal.
Bij nummer 3 is teveel afleiding in de achtergrond. Je verknalt het daar, en ook bij de twee daarnaa, echt door het te hoge standpunt.
Hoge standpunten kan, maar zorg dat je dan bovenin het 'stadion' zit en je alleen maar gras als achtergrond hebt
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
dirkjankraan
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2010 22:27
WoonplaatsCOLON Cothen
CONTACTCOLON

@ Fotojeroen, Duidelijke taal zo. Ga ik even over nadenken, denk dat ik er wel wat aan heb.

(Zag net je website met tips ga ik ook even rondneuzen :) )
Canon 6D met 24-70 f4 IS http://www.dirkjankraan.com
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Technisch, qua belichting en sluitertijden e.d. klopt het wel allemaal hoor.
Nu zijn deze omstandigheden ook niet de allermoeilijksten.

Maar kijk veel naar andere, goede, voetbalfoto's en probeer dat na te streven. let op hoe close dat is, wat wel werkt en wat niet (ook bij foto's van goede fotografen werkt het niet altijd) en borduur daar op verder
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
IDI_020
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 211
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2010 12:25
WoonplaatsCOLON Mokum
CONTACTCOLON

Ik kan mij vinden in de opmerkingen die Jeroen heeft geplaatst mbt snijden en standpunten.

Het hoge standpunt op foto 4 vind ik niet eens zo storend en best prettig kijken. Ook omdat de keeper er aardig op staat afgebeeld en er met de spelers een soort van diagonale lijn is gecreeerd. (Ook Aegon is vast blij met je :P) Qua wie scherp te stellen vind ik dat je een goeie keuze hebt gemaakt.

Gr. Jeff
"De weg naar succes is altijd onder constructie."

www.jeffreyvanbakel.nl
johannes
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 234
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2005 17:53
WoonplaatsCOLON Alkmaar
CONTACTCOLON

Wat betreft actie gaat mijn voorkeur uit naar foto 1, kijkt ook prettiger omdat het wit niet super vel is. Standpunt is 3 het beste maar dan heb je weer een drukke achtergrond. Bij 5 heb je die speler in de achtergrond zonder hoofd, met een lager standpunt had hij er helemaal opgestaan wat de foto zeker ten goede was gekomen. Je kan op De Toekomst prima binnen de reclameborden zitten op het gras, heb ik vaak genoeg gedaan, ook al mag het officieel niet volgens het bord bij de ingang. (verboden foto's te maken zonder schriftelijk toestemming ajax directie).
3 camera's, 3 lenzen, 12 gb geheugenkaarten, 1 flitser, 2 tassen, 3 statieven, 1 afstandsbediening.
dirkjankraan
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2010 22:27
WoonplaatsCOLON Cothen
CONTACTCOLON

@ IDI_020: Ik heb geen aandelen bij Aegon hoor. :) Was me eigenlijk niet eens opgevallen. Thanks for feedback.

@Johannes: Het hele achtergrondenverhaal en compositie ga ik de komende tijd rekening meehouden. Fotojeroen had ook een paar goede tips. Thanks for feedback.
Canon 6D met 24-70 f4 IS http://www.dirkjankraan.com
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar