Voetbal Zwaluwen 30 - Scheveningen [update]

Alle sportfoto's die je nergens anders kwijt kunt...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
IDI_020
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 211
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2010 12:25
WoonplaatsCOLON Mokum
CONTACTCOLON

Sinds lange tijd heb ik weer eens voetbal gefotografeerd. Afgelopen zaterdag was ik - in de goeie kou :shock: - aanwezig bij de wedstrijd Zwaluwen 30 - Scheveningen, Zaterdag Amateurs Hoofdklasse A (Uitslag 1-1).

Ik heb gebruikt gemaakt van Canon 450 D icm 70-200mm 2.8 en ik mocht eens stoeien met apparatuur, een Nikon D3 icm 400mm + tussenring, van een vriend.

Tips en opmerkingen zijn welkom.

Gr.
Jeff

1.

13048

2.

13054

3.

13055

4.

13049

5.

13050

6.

13047

7.

13051

8.

13057

9.

13052

[update]

13112

Dit is wat er gebeurd voor het moment wat is vastgelegd op foto 4.
De aanvaller vind dat er sprake is van een overtreding en kijkt en praat naar de grensrechter, maar op foto 4 geeft de grensrechter aan doorspelen en de scheidsrechter geeft vervolgens aan dat er op de bal is gespeeld (foto 5)
Laatst gewijzigd door 2 op IDI_020, in totaal 31 keer gewijzigd.
"De weg naar succes is altijd onder constructie."

www.jeffreyvanbakel.nl
Gebruikers-avatar
P_FlaSh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 711
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 18:14
WoonplaatsCOLON Capelle a/d Ijssel
CONTACTCOLON

Vind het mooie foto's,alleen jammer dat het hoofd van foto 3 niet volledig is.
En vraag me wel af wat er bij foto 4 is gebeurd.
Gebruikers-avatar
IDI_020
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 211
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2010 12:25
WoonplaatsCOLON Mokum
CONTACTCOLON

P_FlaSh schreefCOLONVind het mooie foto's,alleen jammer dat het hoofd van foto 3 niet volledig is.
En vraag me wel af wat er bij foto 4 is gebeurd.
Dank voor je reactie en dat je de foto's verder mooi vindt.
Ik snap je punt mbt foto 3 en zal er in het vervolg meer op letten.
Wat betreft je vraag mbt foto 4 heb ik even een update gedaan met mijn eerste post d.m.v. een foto met tekst.
"De weg naar succes is altijd onder constructie."

www.jeffreyvanbakel.nl
Gebruikers-avatar
IDI_020
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 211
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2010 12:25
WoonplaatsCOLON Mokum
CONTACTCOLON

Best wel wat keertjes bekeken en maar 1 reactie.. :?
"De weg naar succes is altijd onder constructie."

www.jeffreyvanbakel.nl
Gebruikers-avatar
P_FlaSh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 711
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 18:14
WoonplaatsCOLON Capelle a/d Ijssel
CONTACTCOLON

Dat "probleempje" heeft iedereen wel eens.
Je hoopt altijd op veel reactie's ,positief of negatief.
Maar dat valt meestal wel tegen,al zijn er mensen die altijd altijd wel veel reactie's krijgen.
Misschien dat helpt als je zelf ook reactie's op andere geeft,en gewoon foto's blijven posten.
Zou me er niet te druk om maken,heeft toch geen zin het is nou eenmaal zo.Wees blij met elke reactie.
Gebruikers-avatar
Charlie.P
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 451
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2008 17:42
WoonplaatsCOLON Hasselt (NL)
CONTACTCOLON

Bekend "probleem", je neemt zelf al de moeite om de foto's te posten en dan reageert er bijna niemand. En dan denk je bij jezelf 250x bekeken en amper iemand die reageert. Ik ga dan maar bij me zelf te rade, waarom.... Blijkbaar lokt je serie (of een serie) geen reacties uit.

Wat ik van je foto's vind:
1. Leuke actie van de sporters, wel leid het prominent aanwezige hekwerk mijn aandacht af.
2. Mooie kopbal, mooie foto (wel jammer van het halve voetje)
3. Vind het geen bijzondere foto, speler die naar de grond kijkt en een half handje. (jammer dat hij niet recht in je lens kijkt)
4. 2 spelers gezien op de rug, misschien voor jou wel interressant om dat je het verhaal kent, maar verder weinig actie en niet echt interressant
5. doet me niet zo veel,
6. Mooie actie foto, veel uitdrukking in zijn gezicht.
7. Wederom mooie actie foto.
8. vind deze wat minder, speler die met de bal aan zijn voet aan de wandel is.
9. Mooie actie foto, zo te zien is tie toch wel geraakt.

Update. Vind deze als foto zijnde mooier dan foto4 alleen jammer dat de scherpte net achter de spelers ligt (zo aan het gras te zien).

Gr.Karel
Groeten, Karel
_________________

Website : www.KPOfotografie.nl
Facebook : www.facebook.com/KarelPops
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ach, laat ik dan ook eens reageren.
Ik doe af en toe ook wel eens een voetbalwedstrijdje en zie zo wel eens vaker foto's van dat spelletje.

Een algemene indruk van de serie. Het spat niet, het leeft niet, het springt niet van het scherm.
Waar zit hem dat in? In twee dingen, je beeldkeuze van de onderlinge beelden is niet consistent genoeg en je afwerking is niet constant.

Ik loop de beelden even met je door, puur naar de individuele foto's kijkende, op het geheel kom ik later wel terug

13048
Op zich nog niet zo verkeerd, maar wel ver weg. Wanneer je spelers zich dichterbij bevinden, is de afstand tussen die spelers en de achtergrond groter en krijg je een onscherpere achtergrond waardoor de focus bij die voetballers blijft.
Want nu is de man in de achtergrond een beetje storend. Het hek en de boarding ook wel hoor.

13054
Dit is een beeld wat echt die 'power' mist. De actie mag het namelijk wel hebben, maar door de fletse afwerking komt het er totaal niet uit.

13055
Het randje van het hoofd erboven is nog niet zo erg, maar dat handje eronder vind ik wel storend. Probeer de speler wat eerder te fotograferen (neem aan dat dit met de 400mm is) dan staat hij er meer op en kun je altijd nog croppen. Ook hier een fletse foto.

13049
Hoe belangrijk jij het moment ook acht, er is niets van te zien. Deze foto zou op iedere redactie sneuvelen. Contrast is wel beter bij de andere beelden, maar daar red je het niet mee.

13050
Voor een foto van een scheidsrechter niet zo verkeerd.

13047
Misschien de minst slechte van de serie. De actie is op zich wel goed, het contrast is ook wel beter dan de rest.

13051 13057
Ook deze hebben wel contrast, maar zie je het verschil qua kleurtoning met elkaar. Da's niet goed.

13052
Veel te flets en de speler erachter is verdwenen. Werk in burst en je houd keuze over

13112
Op zich niet slecht, ware het niet dat de bal te ver verstopt is. Je moet teveel zoeken. Het zwart in de broeken loopt overigens dicht.

Als je het als geheel bekijkt, dan zie je dat de beelden qua afwerking niet constant zijn. De ene is lets, de andere is contrastrijk. Als je een serie als geheel bekijkt, dan wordt het veel te wisselvallig. Als ik zo naar de luchten kijk, dan was het weer constant en had dit dus niet gehoeven. Ook het gebruik van twee camera's mag geen excuus zijn. Je hebt op maandag gepost en de wedstrijd was op zaterdag, tijdsdruk kan dus ook geen factor zijn. Het is niet zo dat je binnen een uur na de wedstrijd 40 beelden op tafel moet leggen of zo.
Kijk eens naar de voetbalfoto's in je portfolio, die zijn constanter qua afwerking dan de diversiteit die je hier laat zien. Waarom dat verschil vergeleken met je website?

Je hebt nu praktisch ook alleen maar wedstrijdmomenten laten zien. Op die discutabele overtreding na, en die breng je dan ook maar weer slecht in beeld. Moet gewoon in een enkel beeld kunnen, en als de spelers daarin verkeerd staan, dan maar niet. Voetbal speelt zich ook een stukje buiten de lijnen af. Nu laat je foto's van het spelletje zien, maar in twee foto's had je waarschijnlijk exact hetzelfde kunnen vertellen. Ik mis de factor emotie. Voetbal is een zichtbare sport, de sporters zitten niet verborgen achter een helm. Deze spelers zie je blij zijn als ze scoren, teleurgesteld als ze missen, aggresief als ze weer eens onderuit gehaald worden. Ik mis het, nee.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
IDI_020
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 211
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2010 12:25
WoonplaatsCOLON Mokum
CONTACTCOLON

Niet elke kijker hoeft natuurlijk te reageren, maar ik denk dat iedereen die een post start wel een aantal inhoudelijke reacties verwacht. Ik ging toch wel bij mezelf nadenken en misschien ook beetje gevoel krijgen dat de serie niet zo interessant is. En dan ben ik juist benieuwd waarom dat dan evt zo zou zijn.

Daarom ben ik ook blij met de reacties die ik nu heb gekregen. Ze zijn inhoudelijk en met kritische noten. Dit is informatie waar ik zeker wat mee kan! De afwerking is inderdaad te wisselvallig en dat zou niet moeten/mogen.
Ik heb inderdaad alleen bepaalde momenten laten zien en misschien is het dus wel aantrekkerlijker om meer diversiteit te brengen. Emotie is zeker ook een belangrijke factor.

Jeroen, je hebt inderdaad gelijk wat betreft het verschil in de foto's hier en die op mijn site. Waarom dat verschil zo 'enorm' is heb ik geen antwoord op, maar duidelijk is wel dat het beter moet.

Ik weet nu waar de verbeter punten zitten en hopelijk komen die in de volgende serie meer tot uiting.

Nogmaals bedankt.

Gr. Jeff
"De weg naar succes is altijd onder constructie."

www.jeffreyvanbakel.nl
Gebruikers-avatar
Charlie.P
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 451
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2008 17:42
WoonplaatsCOLON Hasselt (NL)
CONTACTCOLON

@Jeroen, Leerzame punten die je opnoemt, kan ik ook weer wat mee. :lol:
Gr.Karel
Groeten, Karel
_________________

Website : www.KPOfotografie.nl
Facebook : www.facebook.com/KarelPops
Gebruikers-avatar
IDI_020
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 211
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2010 12:25
WoonplaatsCOLON Mokum
CONTACTCOLON

@ Jeroen..

Ik heb toch nog een vraag wat betreft nabewerking. Het puntje contrast snap ik, maar waar ik nu aan zit te denken is.. hoe kan ik bepaalde kleuren, zoals het gras, enigzins gelijk krijgen op de foto's?

Ik merk gewoon dat het ook enigzins schort aan mijn nabewerking en misschien dat jij of iemand anders bruikbare tips heeft?

Alvast bedankt.
Gr. Jeff
"De weg naar succes is altijd onder constructie."

www.jeffreyvanbakel.nl
dirkjankraan
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2010 22:27
WoonplaatsCOLON Cothen
CONTACTCOLON

Ik hou wel van dit soort foto's. Sluitertijd is goed, echter contrast is soms zoek. Zelf maak ik dit ook mee en los dit door niveaus aan te passen in photoshop.
Canon 6D met 24-70 f4 IS http://www.dirkjankraan.com
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar