Graafschap - NEC

Alle sportfoto's die je nergens anders kwijt kunt...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Laten we een serietje los van het verzameltopic posten. Misschien dat we op die manier toch meer voetbalfotografen naar ons verzameltopic voetbal kunnen krijgen :wink:

Zaterdag speelde de Graafschap op de eigen Vijverberg tegen NEC. Een duel in de middelmoot van de eredivisie en beide clubs stonden ook nog eens naast elkaar op het standenlijstje van de belangrijkste bijzaak van Nederland.
Waar ik anderhalve week geleden De Graafschap met 2-0 zag winnen van AZ, wisten ze zaterdag geen wonderen te verrichten. NEC nam de 3 punten mee naar huis; het werd uiteindelijk 1-4 voor NEC.

Afbeelding
Van links naar rechts Yuri Rose, John Goossens en Rogier Meijer


Afbeelding
Youssouf Hersi en Lasse Schöne


Afbeelding
D'r was een hoofdrol in de wedstrijd voor Björn Velminckx Hij scoorde onder andere twee keer


Afbeelding
John Goossens en Rogier Meijer. Op de achtergrond kijkt Lasse Schöne toe


Afbeelding
Peter Jüngschlager en Björn Vleminckx


Afbeelding
Coach Wiljan Vloet van NEC. Rechts laat trainer Dalije Kalezic van De Graafschap het hoofd al hangen.


Afbeelding
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
huntelaar
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 291
GeregistreerdCOLON 10 Mrt 2009 09:28
WoonplaatsCOLON Flevopolder

Als mijn voetbalfoto's hier ook maar een beetje op gaan lijken, zie je ze ook verschijnen in het verzameltopic.
Ik oefen nog ff.... :roll: ...en dan heb ik het nog niet over het beoordelen van foto's, pfff...

Mag ik hier wel even wat vragen??
Stel je cropt je foto... Waarom kader jij bijv foto 1 (Haha wel zo handig om je foto's even te nr-en Jeroen :wink: ) zo krap ivm bijv foto 2?
Is dit persoonlijk of juist ook bewust omdat hier bijv meer spelers op staan?

Maak jij nooit foto's in de lengte? Zoals bij bijv foto 3 zou kunnen.

En dan waar ik altijd mee loop te stoeien, is het rechtzetten van voetbalfoto's...
Ik zie dat bij jou veel foto's naar rechts aflopen. Bewust?

Alvast bedankt

Gr Mirjam
Gebruikers-avatar
IDI_020
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 211
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2010 12:25
WoonplaatsCOLON Mokum
CONTACTCOLON

Jeroen,

Wat mij als eerst opviel is het onderschrift van foto 2. Je vermeld Youssouf Hersi, maar volgens is het Purrel Fränkel. Hersi staat wel op de foto, maar achtergrond ;)

Zoals 'Huntelaar' al heeft gezegd, lopen je foto's schuin af naar rechts.

Ik vind de actiemomenten van de foto's goed, kaders zijn goed al had ik zelf misschien bij foto 5 de spelers meer aan de linker kant geplaatst en meer ruimte in de richting van waar ze kijken/naartoe gaan.
Wat ik ook wel jammer vind is dat het voornamelijk actiemomenten van duels zijn en ik niet echt foto's zie van doelpogingen (doelpunten). Ik zie nu niet echt de wedstrijdverloop terug, snap je?

Bij foto 6 had ik er misschien voor gekozen de official weg te laten.

Verder gewoon goeie foto's

Grtz
Jeff
"De weg naar succes is altijd onder constructie."

www.jeffreyvanbakel.nl
Gebruikers-avatar
kdj-fotografie
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 446
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2010 18:16
WoonplaatsCOLON Oosterwolde (FR)
CONTACTCOLON

Ik heb het zelfde gevoel als Jeff, niet echt de actie die van de foto's afspat, de meeste actie zit toch in foto 2.

Met de scherpte zit het wel goed.

Ik zelf fotografeer ook met de 7D, en sinds kort vrij veel voetbal, hiervoor had ik niks met voetbal, en volg het al helemaal niet op tv :oops: . maakte veel foto's bij motorcross maar door toevalligheden zit ik nu midden in het voetbal gebeuren.

Ik volg de voetbal foto's de laatste tijd wat meer op dit forum :wink:

Gr Kees.
Laatst gewijzigd door 1 op kdj-fotografie, in totaal 10 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

huntelaar schreefCOLONAls mijn voetbalfoto's hier ook maar een beetje op gaan lijken, zie je ze ook verschijnen in het verzameltopic.
Ik oefen nog ff.... :roll: ...en dan heb ik het nog niet over het beoordelen van foto's, pfff...
Oefenen, oefenen, oefenen.
Voetbalfotografie is niet moeilijk (of ik heb makkelijk praten :D) maar het is wel een kwestie van veel doen, veel kijken naar anderen (leren van andere foto's) en ambitieus blijven
huntelaar schreefCOLONMag ik hier wel even wat vragen??
Op gebied van fotografie mag je me alles vragen. Ik zal ook alles proberen te beantwoorden
huntelaar schreefCOLON Stel je cropt je foto... Waarom kader jij bijv foto 1 (Haha wel zo handig om je foto's even te nr-en Jeroen :wink: ) zo krap ivm bijv foto 2?
Soms is het een persoonlijke keuze. je moet met een beetje gevarieerd beeld terugkomen. De ene klant wenst misschien een dukke foto, de andere een rustige. En je wilt ze allebei happy hebben natuurlijk.
Soms is er, zoals bij foto 1 gewoon niet de ruimte om anders te croppen. Ik had liever nog wel iets strakker gezeten zodat de speler er uiterst rechts van NEC of van een fractie eerder/later de speler rechts van De Graafschap er niet op had gestaan. Maar dat betekent, als de verhouding 3:2 intact moet blijven, dat er in de hoogte ook e.e.a. afvalt. En die ruimte is er simpelweg niet in dit geval
huntelaar schreefCOLONMaak jij nooit foto's in de lengte? Zoals bij bijv foto 3 zou kunnen.
Je kunt je camera wel draaien op zo'n moment, maar dan passen zijn armen er niet op. Dit is niet echt een gecropte foto. Minimaal, maar niet zoveel
huntelaar schreefCOLONEn dan waar ik altijd mee loop te stoeien, is het rechtzetten van voetbalfoto's...
Ik zie dat bij jou veel foto's naar rechts aflopen. Bewust?
Stadion de Vijverberg ligt ook scheef :D
Nee, geintje. De foto's zijn nabewerkt op mijn laptop vanaf de bank. Ik denk dat hij niet recht gestaan heeft en ik het niet goed gezien heb. Ze staan inderdaad wat scheef, niet zo netjes.

IDI_020 schreefCOLON Wat mij als eerst opviel is het onderschrift van foto 2. Je vermeld Youssouf Hersi, maar volgens is het Purrel Fränkel. Hersi staat wel op de foto, maar achtergrond ;)
je hebt 100% gelijk
IDI_020 schreefCOLON Ik vind de actiemomenten van de foto's goed, kaders zijn goed al had ik zelf misschien bij foto 5 de spelers meer aan de linker kant geplaatst en meer ruimte in de richting van waar ze kijken/naartoe gaan.
Ik gebruik het middelste scherpstelpunt en er is niet altijd de ruimte om de spelers naar een kant te croppen. Soms zijn ze dusdanig dichtbij dat je gewoon dergelijke foto's krijgt.
IDI_020 schreefCOLONWat ik ook wel jammer vind is dat het voornamelijk actiemomenten van duels zijn en ik niet echt foto's zie van doelpogingen (doelpunten). Ik zie nu niet echt de wedstrijdverloop terug, snap je?
Je moet wel de mazzel hebben dat je de speler in de ogen kijkt (en dus niet op de rug) en dat er geen andere voorlopen. Het is niet zo makkelijk als dat het lijkt :wink:
Tuurlijk had ik liever ook een uithaal van een doelpunt of mooie passeerbeweging vastgelegd, maar je kunt niet alles hebben.
Juichfoto's verkopen ook
IDI_020 schreefCOLONBij foto 6 had ik er misschien voor gekozen de official weg te laten.
Die ruimte had ik alleen als ik de foto niet in liggend 3:2 had afgewerkt, maar bijvoorbeeld vierkant, en dat valt een beetje uit de toon
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Emielepiel
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1522
GeregistreerdCOLON 17 Mei 2007 10:19
WoonplaatsCOLON Knoal
CONTACTCOLON

Jeroen,

ik ga het maar eens niet over de horizon hebben vandaag...
mooie kleurrijke serie.
1# beetje krap gekaderd, maar dat ligt vast aan het vaste brandpunt :)
2# keurig. Uiterste krachtsinspanning om bij de bal te komen.
3# mooie juichfoto. Wat zit er rechtsonder op de foto??? Of is dat alleen bij mij op de pc.. (een groen, een cyaan en allemaal witte puntjes..)
4# & 5# zie 1
6# idd jammer van de official, maar goed het was zo. Had mijns inziens iets lichter gemogen. (gezicht Vloet is wel goed)
7# Doen het altijd goed dit soort foto's

Over het algemeen prima serie die het verhaal van de wedstrijd verteld.
[size=75]Ik ben liever eerlijk en zeg de waarheid dan dat ik niet de waarheid spreek en lieg.......[/size]

[url=http://www.frozenimage.nl]FrozenImage[/url]
Gebruikers-avatar
huntelaar
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 291
GeregistreerdCOLON 10 Mrt 2009 09:28
WoonplaatsCOLON Flevopolder

Dank je voor je reactie Jeroen!!

Ga ik ook zeker mee door; oefenen en nog eens oefenen...
Voetbalfotografie vind ik wel makkelijker, nu de jongens (D1) op het grote veld zijn gaan voetballen. Het kluitjes voetbal is dan gelukkig een beetje over :wink: Nu moeten ze zelf nog iets groter worden!! :lol:

Ben nog een beetje aan het uitzoeken waar ik graag ga zitten... Op de 16m lijn vind ik wel prettig, maar achter het doel geeft ook wel leuke plaatjes...

Nu maar hopen op nog veel zonnige zaterdagen!!!
Gebruikers-avatar
Kolkkie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 452
GeregistreerdCOLON 10 Jun 2007 10:40
WoonplaatsCOLON Eindhoven

Jeroen,

ik denk dat het meeste over de foto's al wel gezegd is. Wat mij opvalt is dat sommige foto's toch wat scheef lijken te staan. De acties heb je wel erg lekker te pakken.

Ben je ondertussen al goed gewent aan je 300mm?
1D MkIII met erg leuk glaswerk.
Gebruikers-avatar
Kolkkie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 452
GeregistreerdCOLON 10 Jun 2007 10:40
WoonplaatsCOLON Eindhoven

huntelaar schreefCOLONAls mijn voetbalfoto's hier ook maar een beetje op gaan lijken, zie je ze ook verschijnen in het verzameltopic.
Ik oefen nog ff.... :roll: ...en dan heb ik het nog niet over het beoordelen van foto's, pfff...
Je zegt het zelf al, oefenen en nog eens oefenen. Als ik zie waar ik nu sta in vergelijking met 3 jaar geleden is dat echt een wereld van verschil. Door het te blijven doen zal je uiteindelijk flink wat progressie gaan boeken.
huntelaar schreefCOLON Ben nog een beetje aan het uitzoeken waar ik graag ga zitten... Op de 16m lijn vind ik wel prettig, maar achter het doel geeft ook wel leuke plaatjes...

Nu maar hopen op nog veel zonnige zaterdagen!!!
Zelf zit ik voornamelijk op de achterlijn, vaak ergens tussen de cornervlag en de 9m15 markering. Af en toe ga ik wel eens aan de zijlijn zitten t.h.v. de 16m lijn, maar over het algemeen vind ik het daar minder fijn om platen te schieten dan wanneer ik bij de achterlijn zit.

Ik hoop altijd eerder op wat bewolking, niet te veel en het liefst hou ik het droog :mrgreen: . Fel zonlicht vind ik juist niet fijn, het goed belichten van de foto's vind ik dan een crime.
1D MkIII met erg leuk glaswerk.
Gebruikers-avatar
kdj-fotografie
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 446
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2010 18:16
WoonplaatsCOLON Oosterwolde (FR)
CONTACTCOLON

Ik ga juist ook een deel van de wedstrijd bij de zijlijn staan, een fout die in mijn ogen veel fotografen maken is altijd maar bij de achterlijn gaan zitten, zo krijg je natuurlijk vaak de aanvallers mooi in beeld. maar de jongens achterin willen hun zelf ook graag zien op foto.

Dit verhaal hierboven is natuurlijk ook wel een beetje persoonlijk, ik volg hier een voetbal ploeg uit het drop, zou ik twee keer drie kwartier op de achterlijn gaan staan komen alleen de aanvallers goed in beeld maar de spelers hier uit het drop die achterin spelen vinden het ook leuk om hun zelf te zien, dit weet ik uit reacties van foto's die op mijn website staan.

gr kees.
Gebruikers-avatar
Kolkkie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 452
GeregistreerdCOLON 10 Jun 2007 10:40
WoonplaatsCOLON Eindhoven

kdj-fotografie schreefCOLONIk ga juist ook een deel van de wedstrijd bij de zijlijn staan, een fout die in mijn ogen veel fotografen maken is altijd maar bij de achterlijn gaan zitten, zo krijg je natuurlijk vaak de aanvallers mooi in beeld. maar de jongens achterin willen hun zelf ook graag zien op foto.
Je kan er ook voor kiezen om dan een hele wedstrijd een beetje aan dezelfde kant van het veld te blijven. Dan heb je zowel de verdediging als de aanval in beeld gehad die wedstrijd.

Zelf switch ik bij de Herdgang ook erg weinig tussen beide helften. De velden liggen helaas zo gepositioneerd dat aan 1 kans altijd wel een hinderlijke parkeerplaats zit met allemaal geparkeerde auto's. Ik ga dan juist niet aan de zijde zitten dat ik er recht tegen aan kijk, het maakt de achtergrond erg lelijk.
1D MkIII met erg leuk glaswerk.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Hoi Mariska, de 300 is inmiddels al aardig onder de knie. Had er een wedstrijdje of twee voor nodig. Ben inmiddels een wedstrijdje of 30 onderweg.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
huntelaar
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 291
GeregistreerdCOLON 10 Mrt 2009 09:28
WoonplaatsCOLON Flevopolder

Kolkkie schreefCOLON....Fel zonlicht vind ik juist niet fijn, het goed belichten van de foto's vind ik dan een crime.
Haha dat heb ik ook, dus nee fel zonlicht hoef ik ook niet; onze club heeft een geheel wit tenue :mrgreen:

Bij de cornervlag zitten vind ik net als kdj ook al zegt, voor de verdedigers niet prettig. Laat mijn zoon nou de nieuwe Jaap Stam zijn... :P Zijn rugnr en/of als hij uitgespeeld wordt, zou ik dan alleen goed kunnen fotograferen.

Ps Wat vind je van mijn geplaatste voetbal foto's, vraag ik het je over 3 jaar weer :lol:
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

kdj-fotografie schreefCOLONDit verhaal hierboven is natuurlijk ook wel een beetje persoonlijk, ik volg hier een voetbal ploeg uit het drop, zou ik twee keer drie kwartier op de achterlijn gaan staan komen alleen de aanvallers goed in beeld maar de spelers hier uit het drop die achterin spelen vinden het ook leuk om hun zelf te zien, dit weet ik uit reacties van foto's die op mijn website staan.
Fotografeer je voor de club of voor het team dan mogen alle spelers natuurlijk in beeld.
Fotografeer je bijvoorbeeld voor de krant dan wil deze veelal een doelpunt zien :wink:
Maar gaat het redactionele artikel over een bepaalde speler dan zoek je deze natuurlijk op.
Hoewel er discussie is of je nu wel of niet langs de zijlaan mag staan.
Bij Topklasser IJsselmeervogels mag je niet aan de zijlijn zitten.
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Kwam een tijdje terug ook bij een hoofdklasser die me vertelde dat ik zo'n beetje IN de 16 moest zitten. Mocht hooguit een meter of 5 naast de goal en verders niets. Ik mocht ook tegen de doelpaal zitten, want dat was immers binnen die 5 meter. Ze hadden controle gehad van de KNVB en dat was de enige plek waar men mocht zitten.
Belachelijk soms. Het is een sport waarbij een balletje hard geschoten kan worden. Die kop je niet terug hoor!!!!!

Later die avond nog met een official bij een andere wedstrijd gesproken en die vond het ook vreemd.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
kdj-fotografie
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 446
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2010 18:16
WoonplaatsCOLON Oosterwolde (FR)
CONTACTCOLON

In opdracht maak ik af en toe een foto voor de krant, de rest van de voetbalfoto's zet ik op mijn website zodat ze die later terug kunnen zien.
Maak foto's van het eerste elftal maar ook van de fjes, ik sla niks over want iedereen wil in de sport zichzelf graag zien,

En juist onze krant wil ook wel eens foto's hebben van de mensen achterin, we hebben hier een topscorer en als ik dan het doelpunt op de foto moet zetten krijgen we vaak de zelfde man op de foto.


Tot nu toe kan ik zowel bij thuis wedstrijden als bij uitwedstrijden altijd foto's maken waar ik wil, ben nog nooit weggestuurd.
Onze ploeg (DIO Oosterwolde) speelt tweede klas K zondag amateurs.

gr kees,
Gebruikers-avatar
Kolkkie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 452
GeregistreerdCOLON 10 Jun 2007 10:40
WoonplaatsCOLON Eindhoven

huntelaar schreefCOLON
Kolkkie schreefCOLON....Fel zonlicht vind ik juist niet fijn, het goed belichten van de foto's vind ik dan een crime.
Ps Wat vind je van mijn geplaatste voetbal foto's, vraag ik het je over 3 jaar weer :lol:
Er staat al een reactie in je topic ;)
1D MkIII met erg leuk glaswerk.
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

fotojeroen schreefCOLONKwam een tijdje terug ook bij een hoofdklasser die me vertelde dat ik zo'n beetje IN de 16 moest zitten. Mocht hooguit een meter of 5 naast de goal en verders niets. Ik mocht ook tegen de doelpaal zitten, want dat was immers binnen die 5 meter. Ze hadden controle gehad van de KNVB en dat was de enige plek waar men mocht zitten.
Belachelijk soms. Het is een sport waarbij een balletje hard geschoten kan worden. Die kop je niet terug hoor!!!!!

Later die avond nog met een official bij een andere wedstrijd gesproken en die vond het ook vreemd.
Leuk is dat he, ik ben daar de afgelopen tijd ook diverse keren tegenaan gelopen, volgens mij begrijpen ze het zelf niet helemaal.
Officieel mag je ook aan de linkerkant van het veld zitten tussen de 16 en de achterlijn. Tenminste dat houden de meeste hogere klassen aan in hun persregelement.

Te dicht op het doel is best gevaarlijk bovendien kun je fotografisch beter iets meer naar de cornervlag zitten.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Nette platen Jeroen.
Misschien is de eerste iets te glad, noise reductie?
De laatste is lekker, leuk ook die wolkjes adem ;-)
Leuk dat ze de teamfoto als spread geplaatst hebben, das kassa :-)
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

@Emiel
Dat ene randje rechtsonder bij de derde is de altijd leuke led-boarding.
Kon er eigenlijk niet af, want dan zaten de handjes iets te krap aan de rand

@Jandb
Nergens noise-reduction. Alleen curves en af en toe een cropje
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar