Finale Races Dutch GT4 - Zandvoort

Alle sportfoto's die je nergens anders kwijt kunt...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Wim_B
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 06 Sep 2010 15:47
WoonplaatsCOLON Heerhugowaard
CONTACTCOLON

Afgelopen weekend ben ik naar Zandvoort geweest. Het was voor mij dit jaar de eerste keer dat ik op het Nederlandse circuit was. Het kostte me 4 uur file, voor 50 minuten Dutch GT4. Gezien de foto's was het achteraf de file meer dan waard! :lol:

Ik had geen persaccreditatie en een vriend van mij had gevraagd om wat fotografietips. Een uitgelezen mogelijkheid om zelf achter het hek te experimenteren. Naar mijn mening heb je op Zandvoort ook genoeg leuke plekken om te fotograferen zonder accreditatie.
Ik heb wat lopen spelen met de snelheid en compositie... Bewust een andere compositie gebruikt dan gebruikelijk, dus van de standaard paden afgeweken. ;-)
Heel nieuwsgierig wat jullie er hier op het forum van vinden!

Wat mij opviel is dat op aardig wat plekken de hekken dichter bij het circuit gebracht zijn, waardoor het allemaal nog foto vriendelijker is geworden. Bij deze dus een kleine selectie...

Foto 1:

8442

Foto 2:

8443

Foto 3:

8444

Foto 4:

8445

Foto 5:

8446

Foto 6:

8447

Foto 7:

8448

Foto 8:

8449

Foto 9:

8450

Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Volgens mij zit je sensor wat scheef in je body...


Nee gekkigheid, in auto en motorsportfotografie wordt schuinte vaak toegevoegd om snelheid in foto´s te vergroten en jij hebt dit zwaar overdreven en verkeerd toegepast, sorry.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

bobvanduin schreefCOLONin de auto en motorsportfotografie wordt schuinte vaak toegevoegd om snelheid in foto´s te vergroten en jij hebt dit zwaar overdreven en verkeerd toegepast, sorry.
ben ik het helemaal mee eens.
Bovendien mis ik bij alle foto's duidelijk scherpte :(
Ook de kompleet witte luchten van 1 en 6 zou ik weggelaten hebben.
Ik was ook liever wat enthousiaster geweest maar dat kan ik hier niet van worden .

Jan
Canon materiaal
Gebruikers-avatar
bobeldijk
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1526
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2004 17:57
CONTACTCOLON

Hey Wim,

Zie dat je toch bent afgereisd naar Zandvoort!

Maar even over de fotos....
Naar mijn idee is het ook iets te veel schuin genomen. Daardoor kijken de fotos niet zo heel lekker weg en ben je onbewust toch steeds aan het draaien met je hoofd.
Bij de meeste fotos heb je gefotografeerd tegen het licht in. Dat maakt het wel moeilijk om er een goede en mooie foto van te maken. Dat zorgt natuurlijk nogal snel voor wat overbelichte luchten.

Zaten er bij foto 1 regendruppels op je lens?

Was je van plan nog meer naar Zandvoort te gaan dit jaar?
Voor meer Circuitfoto's... kijk eens op www.circuitphoto.com
Bijverdienen met je [url=http://submit.shutterstock.com/?ref=277321]foto's[/url]?
Wim_B
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 06 Sep 2010 15:47
WoonplaatsCOLON Heerhugowaard
CONTACTCOLON

Hey Erik,

Ja, ben toch even naar Zandvoort geweest. Ik weet dat ik het mijzelf lastig heb gemaakt door tegen de zon in te fotograferen. Zoals ik al zei... Een mooi weekend om te experimenteren!

Altijd goed om commentaar te krijgen van mensen. Echter je moet soms de limiet opzoeken om te kijken wat wel en niet gewaardeerd wordt. Wat dat betreft ben ik van mening dat je soms wat anders moet proberen... ;-) (Volgens mij ben jij dat recalcitrante gedrag wel gewend van mij... haha...)

Overigens zijn op foto 1 geen waterdruppels. Ik zat mij ook af te vragen waar dat vandaan komt. Camera was volledig door het hek heen, dus kan het prikkeldraad volgens mij ook niet zijn.

Verder nog geen concrete plannen... Internationaal is het seizoen af, dus geen plannen voor het buitenland de komende tijd. Mogelijk dat ik nog een keer naar Zandvoort ga... Circuit is zonder accreditatie echt een stuk leuker geworden om te fotograferen! Even kijken wanneer en wat past in de agenda...
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

Enne . . . waarom alles zo schuin gefotografeerd ? En onscherpte heeft toch niets met tegen de zon in fotograferen te maken ?

Jan ( en Bob).
Canon materiaal
Wim_B
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 06 Sep 2010 15:47
WoonplaatsCOLON Heerhugowaard
CONTACTCOLON

Jan,

Sorry voor mijn wat late reactie, komt door een druk weekend wat ik achter de rug heb. Ik kon in eerste instantie even niets met jullie opmerkingen, vandaar dat ik nog niet gereageerd had. Ik heb het even rustig laten bezinken.

Zoals ik al aangaf in de inleiding ben ik aan het experimenteren geweest en daardoor heb ik ook de grenzen opgezocht. Mijn mening is, dat als je de grenzen niet opzoekt, je ook niet weet wat wel/niet kan. Daarbij ben ik met sommige dingen misschien iets te ver doorgeschoten, maar dat was ook de opzet.

Wat ik geprobeerd heb is andersoortige foto's te schieten, dan gebruikelijk voor autosportfotografie. Proberen toch foto's te schieten, waarvan het duidelijk je eigen stempel heeft. De afgelopen week heb ik de foto's met meer mensen besproken, waaronder een bekende sportfotograaf. Ik heb van alle commentaren veel geleerd, dus daar kan ik zeker wat mee. Ook jullie korte duidelijke opmerkingen dragen hier bij.

Wat dat betreft is misschien ook meteen de vraag beantwoord, waarom de foto's zo schuin zijn. Juist geprobeerd om iets anders te doen dan gebruikelijk.

Wat betreft de scherpte... Geen idee of tegenlicht daarmee te maken heeft. Verder heb ik wel geschoten met een lagere sluitertijd dan gebruikelijk. Sluitertijden die behoorlijk beneden de focuslengte liggen. Daarnaast mogelijk dat het gelegen heeft aan het verkleinen.
Zelf heb ik nog eens goed gekeken naar de originele foto's. Als ik bijv. foto 3 aanhaal, deze foto heeft de volgende waarden: 1/40sec, 135mm, F11. De foto is scherp op de 8. Heel beperkt dus. Waarschijnlijk zou hij al beter overkomen als de scherpte op de voorkant had gelegen.
Zoals ik al aangaf heb ik de foto's met een bekende fotograaf besproken. Hij bekijkt de foto's vanuit een commercieel perspectief. Deze foto's zou voor hem weinig waarde hebben gehad, omdat de sponsors niet voldoende scherp zijn. Zijn advies was vooral: blijf oefenen, oefenen, oefenen, dan wordt hij met deze waarden vanzelf wel voldoende scherp.
Leuke afsluiter was wel, dat hij aangaf dat ik op de goede weg ben. Dus zo gaande weg ook wel een compliment gehad... :D

Om een lang verhaal kort te maken... Het klinkt misschien raar, maar van deze fotosessie heb ik inmiddels meer geleerd dan van mijn twee series die ik van Portimao gepost heb. Zoals ik al zei, wil ik mijzelf graag verder ontwikkelen. Misschien zijn dit dan wel niet de meest fantastische foto's die ik geschoten heb, maar wel een waarmee ik een stap verder zet. Da's nog wel belangrijker, denk ik!
Blijft er nu niets anders opzitten dan doorgaan... De volgende keer de foto's minder schuin nemen en het schieten met een dergelijk lage sluitertijd in de vingers krijgen... Dus BLIJVEN OEFENEN! :wink:
NELUZ
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2009 13:24
WoonplaatsCOLON Hippolytushoef
CONTACTCOLON

Ik vindt ze persoonlijk ook te schuin, maar smaken verschillen zal ik maar zeggen.

Probeer je sluitertijd rond de 1/125 te houden, hiermee heb je over het algemeen genoeg "actie en beweging", en is het toch goed scherp te krijgen.
1/40 is te lang om scherpe foto's te krijgen in deze tak van fotografie is mijn ervaring :)
Ik kan je ook aanraden een grijsfilter op je lens te schroeven, hier kun je nog betere resultaten halen over het algemeen.

En net wat andere fotografen tegen je hebben gezegd, gewoon blijven proberen!
"When i get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story."
-Barney Stinson.
Wim_B
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 06 Sep 2010 15:47
WoonplaatsCOLON Heerhugowaard
CONTACTCOLON

Nelluz,

Bedankt voor je reactie. Heb geen ervaring met een grijsfilter. Dus komen meteen wat vragen op:
- Wat is het voordeel van een grijsfilter?
- Onder welke omstandigheden gebruik je een dergelijk filter.

Hopelijk heb je wat tips... Kan ik verder met experimenteren... :-D
NELUZ
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2009 13:24
WoonplaatsCOLON Hippolytushoef
CONTACTCOLON

Oa met fel zonlicht.
Het grijsfilter gooit je belichting een aantal stops omlaag, afhankelijk van de sterkte van het filter.
Zo kun je dus ondanks dat het heel licht is een groter diafragma/ langere sluitertijd gebruiken.
"When i get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story."
-Barney Stinson.
Gebruikers-avatar
SwederD70
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 81
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2005 14:55
WoonplaatsCOLON Eindho

Zoals ik al aangaf in de inleiding ben ik aan het experimenteren geweest en daardoor heb ik ook de grenzen opgezocht. Mijn mening is, dat als je de grenzen niet opzoekt, je ook niet weet wat wel/niet kan. Daarbij ben ik met sommige dingen misschien iets te ver doorgeschoten, maar dat was ook de opzet.

Wat ik geprobeerd heb is andersoortige foto's te schieten, dan gebruikelijk voor autosportfotografie. Proberen toch foto's te schieten, waarvan het duidelijk je eigen stempel heeft.
Daar versta ik foto's onder die niet iedereen kan maken of niet iedereen ziet, of vanuit standpunten die waarvan je denkt "Welk plekje is dat op het circuit?". Die hebben een hoge "Wow" factor.
Schuine foto's kan iedereen schieten.
Kamiklaasie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 157
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2005 19:28
WoonplaatsCOLON Medemblik
CONTACTCOLON

Beetje late reactie van me, maar wellicht dat je er nog iets mee kan.

1.
Let op je compositie. De auto kan niet centraler dan wat je nu hebt... en dat is niet spannend om te zien. 1/40e geeft veel snelheid in de foto's maar dan moet je wel goed mee trekken, want nu is hij gewoon bewogen.

2.
Te schuin, bewogen, te veel in de linker onderhoek. Probeer de auto de foto in te laten rijden. Dus meer ruimte aan de voorkant geven. Voelt natuurlijker aan. Verder lijkt het meestal zo te zijn dat als je hem dan graag schuin wil houden, "berg op" beter werkt.

3.
Gezien de 400mm die je verder gebruikt, was de vangrail niet nodig geweest op de foto. Onder deze hoek en snelheid waarmee de auto aan komt zou niemand deze foto scherp kunnen krijgen met die sluitertijd. Al oefen je tot je er bij neer valt.

4.
Compositie is al een stuk beter. Met deze sluitertijd had de auto wel scherp kunnen zijn. Dit is dus wel een kwestie van veel oefenen. Valt me over het algemeen overigens op dat de foto's met je 40D een stukje scherper zijn dan die met de 500D

5.
Compositie prima, al zou ik deze dan wel echt horizontaal willen zien en niet dat kleine steentje onder je rechter schoen. Scherpte al een stuk beter, maar het harde contrast maakt dat je kleur vreemd is om te zien.

6.
Wat mij betreft de leukste uit je serie! De "rotzooi" op de achtergrond zit lekker in de mist en je ziet mooi de auto het Scheivlak in denderen. Iets eerder klikken en je hebt hem op twee wielen....

7.
Te veel contrast, met vreemde kleurzweem. Zorg in ieder geval dat de voorkant van de auto scherp is. Hoe meer je scherp wil hebben van de auto hoe korter de sluitertijd moet zijn. Je zit al op een F10, dus daar is niet heel veel meer te halen. Doordat met de snellere sluitertijd je diafragma weer groter gaat worden kan je besluiten op een hogere ISO te gaan schieten wat er weer voor zorgt dat je diafragma weer wat kan stijgen.

8.
Lijkt de scherpste te zijn uit de hele serie, maar daar zit je dan ook op 1/250e. Naar mijn smaak te schuin.

9.
Tikje naar rechts en de auto had lekkerder in beeld gestaan en de vangrail buiten beeld gebleven. Verder redelijk scherp.

Over het algemeen:
Ik zou je willen adviseren eerst de basis van de autosport fotografie beter onder de knie te krijgen. Maak lekker een uurtje meetrekkertjes op een geschikte plaats zoals tussen de Mastersbocht en de Wilgenhaegebocht. Je hebt daar vanaf een uurtje of 11 tot en met een uur of 3 de zon aan de juiste kant staan en de lichte curve in de baan maakt dat je daar extreem korte sluitertijden kan gebruiken zonder last te krijgen van het parabolische effect. Maar begin op 1/200e en werk dan rustig je weg naar beneden tot 1/40e.
Zorg bij de meetrekker dat je stevig staat, en blijf de auto volgen ook nadat je de sluiterknop hebt ingedrukt. Als dat je lukt, dan kan je proberen ook tijdens het meetrekken op de compositie te letten en de auto aan de voorkant meer ruimte te geven en als je het echt wil de camera onder een hoek te houden.

Zodra een wagen recht op je af komt, dan kan je de sluitertijden rustig omhoog halen. 1/200e is dan al mans genoeg. Je behoud dan snelheid en, niet geheel onbelangrijk, scherpte in de foto.

Zodra je die zaken onder controle hebt kan je eens gaan experimenteren met tegenlicht foto's en platen die jouw foto's anders maken. Feitelijk heb je je doel nu wel bereikt. Je foto's zijn zeker anders dan de foto's die ik normaal langs zie komen.....
Canon EOS 1D mkII | EOS 1D mkIII | EF 100-400 L | EF 70-200 f/2.8 IS II L | EF 24-105 L

http://www.autosport.nl" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.formidoswiftcup.nl" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.clio-cup.nl" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.formule-ford.nl" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.bossgp.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Wim_B
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 06 Sep 2010 15:47
WoonplaatsCOLON Heerhugowaard
CONTACTCOLON

SwederD70,

Sorry, maar hier kan ik niets mee. De opmerkingen van Bob en Jan moest ik even laten bezinken, maar kan wel wat met hun opmerkingen. Een aantal kreten de wereld ingooien kan iedereen.
Geef dan aan wat je onder de wow-factor verstaat, wat naar jouw mening uniek is. Dan pas heeft je opmerking zin en zal ik er wat mee doen.

Links of rechtsom... Ik heb twee series van Portimao gepost. Die foto's zijn over het algemeen wel recht geschoten. Op beide series heb ik één reactie gehad, van één persoon. Op deze foto's heb ik een vijftal reacties gehad. Blijkbaar zijn ze op een of andere manier wel controverseler. Het roept, op een of andere manier, wel meer reacties op dan mijn andere posts.

Is dat niet wat je ook als fotograaf wil oproepen? (Nadenkertje...) Daarbij wil ik wel zeggen dat ik de op-/aanmerkingen van Jan, Bob en Neluz en anderen buiten dit forum ter harte neem. Dat is ook de reden waarom ik zo uitgebreid gereageerd heb op de vraag van Jan. Ik ga mij bijv. zeker verdiepen in een grijsfilter. Daarnaast zal ik met de schuinte en scherpte van de foto rekening houden.

Nogmaals ik heb veel geleerd van deze foto's... Dat is voor mij belangrijk. Whatever anderen van het bewandelde pad vinden. Lessons learned en volgende keer de tips in de praktijk brengen.

Graag zou ik een aantal links van jou willen zien, wat naar jouw mening die unieke autosport foto's zijn met de wow-factor. Hopelijk wordt je verhaal dan duidelijker voor mij en kan ik ook wat met jouw opmerkingen...

@Kamiklaasie,

Bedankt voor je reactie! Met een dergelijke uitgebreide reactie kan ik altijd iets! Zo'n uitgebreide reactie is nooit te laat...

Normaal gesproken hou ik inderdaad een sluitertijd aan, waarmee ik rekening hou met mijn focuslengte. Nu ben ik wat lager gegaan om te kijken wat het effect was.

De 500D is van een vriend van mij. Hij had mijn 28-135mm lens. Af en toe even gewisseld om zijn camera te gebruiken. De 40D is mijn eigen camera en ben ik natuurlijk bekender mee. Je eigen camera fotografeert toch prettiger. Op de 40D had ik een 100-400mm lens zitten.

Ik zal niet overal in detail op terug reageren... Belangrijkste is dat idd wat kan met jouw opmerkingen. Sommige opmerkingen iets minder, als bijv. het steentje onder mijn schoen. De auto gaat daar iets naar beneden en ik ben van mening dat je dat ook wel mag zien in de foto. ;-) Nogmaals iig erg bedankt!
Kamiklaasie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 157
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2005 19:28
WoonplaatsCOLON Medemblik
CONTACTCOLON

Graag gedaan.

Als de hoek goed is kan je rustig een sluitertijd kiezen die onder je focuslengte zit hoor. Mits je stabiel en goed kan mee draaien.

Voorbeeldje op 1/80e, f/10, 131mm

Dat steentje is een grapje die we altijd gebruiken als mijn werkgever zelf een foto maakt. Die zijn altijd net een cm scheef waarop wij vragen of hij dat steentje uit zijn schoen wil halen. En dan loopt de weg niet af..... :mrgreen:

Ik zal de foto's van Portimao eens op zoeken, want ik kijk hier ook niet elke dag.
Canon EOS 1D mkII | EOS 1D mkIII | EF 100-400 L | EF 70-200 f/2.8 IS II L | EF 24-105 L

http://www.autosport.nl" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.formidoswiftcup.nl" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.clio-cup.nl" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.formule-ford.nl" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.bossgp.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Wim_B
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 06 Sep 2010 15:47
WoonplaatsCOLON Heerhugowaard
CONTACTCOLON

@Kamiklaasie,

Dan zou ik je werkgever niet naar Portimao sturen... Kan je vertellen dat het circuit zijn naam de rollercoaster echt eer aan doet. Waarschijnlijk komt hij dan alleen met lucht- of grindbakfoto's terug. ;-)

Bedankt voor je voorbeeld. Heb er meteen even naar gekeken! Zal snel ff rondkijken of je website...
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar