Arcade halve marathon Westland 2013

Alle sportfoto's die je nergens anders kwijt kunt...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
maurice70xx
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 01 Mrt 2011 18:55

Hier een paar foto`s genomen tijdens de halve marathon in het Westland hier, 2 weken geleden.

1)

Afbeelding

2)

Afbeelding

3)

Afbeelding




4)

Afbeelding


5)

Afbeelding


6)

Afbeelding



7)

Afbeelding






8.)

Afbeelding


9)

Afbeelding


Let op, alle foto`s geschoten met de tamron 28-75 mm, heb nog geen tele, dus nog niet tevreden over de Dof..
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

Hallo Maurice,
Ik ga proberen je een eindje op weg te helpen als dat al nodig mocht zijn.
Geen enkele reactie daar schiet niemand iets mee op :( .

Om te beginnen kan ik niet inschatten op welk niveau je bezig bent met fotografie. Misschien is het ook handiger om in je topic aan te geven wat je wilt met het laten zien van je foto's.
Dus gerichter informatie geven en vragen stellen levert meestal meer op als 'zomaar' een serie foto's plaatsen.

Nu behoort de categorie Sport op het forum (en voor atletiek gaat dat zeker op) niet tot de meest populaire onderdelen.
Maar goed, je foto's. Het valt me op dat je niet echt een bepaalde lijn of eenheid in je serie laat zien.
Bijna allemaal verschillende afmetingen en ook in de bewerking meen ik verschillen te zien. Het is jou keuze maar meestal wordt meer eenheid als prettiger ervaren.
In deze serie zou ik de motoragent en de auto met tijdklok ook hebben weggelaten, hoewel die natuurlijk wel bij de wedstrijd horen.
De foto's met atleten ? Redelijk veel van hetzelfde, dus frontaal in beeld. Scherpte laat hier en daar ook wat te wensen over. Door misschien een enkele close up of meer emotie te laten zien (aan de finish bijvoorbeeld) zou je de serie boeiender kunnen maken.

Je naam/logo in de foto. Van mij mag het maar er zullen ook wel 'tegenstanders' van zijn.

Uit de exif gegevens van je foto's kan ik wel opmaken dat de instellingen op je camera niet echt verkeerd zijn. Misschien je ISO800 een paar stappen lager zetten. Sluitertijden van 1/2500 of sneller zijn toch niet echt nodig hier. Je diafragma zou zelfs iets verder open mogen (dus grotere F-waarde).

Als laatste nog iets over je laatste regel "nog niet tevreden over de Dof" . Ik zou graag van je horen wat je hier mee bedoelt.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt, schroom niet om 'tegengas' te geven als je dat nodig vindt.

Gr. Jan
Canon materiaal
maurice70xx
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 01 Mrt 2011 18:55

Hallo jan,

Bedankt voor je reactie ,
Wat betreft de iso, die had ik bewust op iso 800 gezet, omdat het een zeer grauwe dag was, 2 weken geleden op zaterdag, was tegen de nul aan.
De meeste foto`s zijn inderdaad van een standpunt genomen, wist van te voren eigelijk al dat dit niet optimaal is, iets om de toekomst rekening mee te houden.
Een hoop foto`s zijn op een verschillende manier bewerkt inderdaad, het kijkt wat pretigger als het een eenheid is inderdaad.
Alle foto`s zijn op ai servo geschoten mischien beter de volgende keer de tv stand?

Het verhaalltje met de dof, ik denk als je een wat grotere range (tele) lens hebt, dat je een wat mooiere bokeh kan krijgen, nu is de achtergrond naar mijn
mening nog iets te scherp, weet niet of dit met de ai servo te maken hebt, heb volgens mij een toch vrij groot diafragma gebruikt..

Ik hoor het wel weer van jullie:-)
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

Wat ISO800 betreft is niet verkeerd, zeker met grauw en donker weer maar een paar stoppen lager zou geen bezwaar hoeven zijn. Ik zou dat dan compenseren door je diafragma op bv F4 te zetten.
maurice70xx schreefCOLONAlle foto`s zijn op ai servo geschoten mischien beter de volgende keer de tv stand?
Op AI servo blijft de scherpstelling op het naar de camera toekomende/bewegende onderwerp en is in deze situatie dus de juiste instelling en heeft niets met TV (sluitertijd) te maken. Ik zou ook (bijna) nooit op TV instellen maar op AV. Met AV heb je veel meer grip op hoe je foto er uit komt te zien en dan bedoel ik dus dat je daarmee kunt zorgen voor onscherpe achtergronden (bij groot/open diafragma). Daarnaast zorg je natuurlijk weer wel voor voldoende sluitersnelheid door desnoods je ISO aan te passen. Hier komt eigenlijk veel oefening/ervaring bij kijken.
Ik ken (sport)fotografen die een plakbandje over het instelwiel plakken om maar te zorgen dat ze altijd met AV fotograferen.
Het verhaaltje met de Dof, ik denk als je een wat grotere range (tele) lens hebt, dat je een wat mooiere bokeh kan krijgen, nu is de achtergrond naar mijn mening nog iets te scherp, weet niet of dit met de ai servo te maken hebt, heb volgens mij een toch vrij groot diafragma gebruikt
Hier is dus vaak verwarring over :( . Dof (moet eigenlijk DOF zijn) is dat gebied in de foto dat scherp wordt weergegeven. Vaak wordt gezegd dat de foto geen mooie dof heeft en dan bedoeld men daarmee de achtergrond. Dat is dus niet juist.
Jij hebt je foto's (bijna allemaal) gemaakt op 75mm, F7.1 op een afstand van ca 10mtr tot het onderwerp/loper. Daarmee heb je een DOF (of scherptediepte) van ca 5mtr. Een flink gebied vóór en achter de loper is dus ook scherp en komt onrustig over.
Bij een brandpuntafstand van 150mm met F3.2 op 10mtr is de DOF slechts 0.3mtr. De loper zelf zou dan goed scherp (moeten) zijn terwijl de omgeving daarvoor en erachter onscherp of wazig is.
Scherptediepte heeft dus niets met AI servo te maken.

Hoop dat je hier weer iets mee kunt.

Jan
Canon materiaal
maurice70xx
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 01 Mrt 2011 18:55

bedankt voor deze zeker bruikbare tips, hier gaan we wat mee doen:-)
Gebruikers-avatar
bouk
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6783
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2004 18:27
WoonplaatsCOLON De Rijp

zijn er te veel om apart op in te gaan.
maar vind de eerste meteen de beste.
grt,bouk.
Gebruikers-avatar
Motorbart
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2013 19:33
WoonplaatsCOLON Heemskerk

Ik vind je achtergronden niet alleen te scherp (zoals je zelf al aangaf), maar ook erg slecht gekozen. Een minder drukke / afleidende / niets met het onderwerp te maken achtergrond maakt de foto's erg rommelig
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar