invasiestranden Normandie D-day

Vakantiefoto's, verre oorden, attractieparken...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

Afgelopen vakantie hebben wij doorgebracht in Normandie, temidden van alle invasiestranden.
Om met eigen ogen eens te zien en om te proberen een voorstelling te maken van hetgeen daar is gebeurd.
En het heeft indruk gemaakt. Er is veel bewaard gebleven, er waren goede musea met veel materiaal, films, foto's enz.
Uiteraard hebben we veel foto's gemaakt.
Hieronder een kleine selectie van 16 foto's. Zie het als een impressie, een registratie, niet meer dan dat, geen fotografische hoogstandjes en qua setting gekozen voor zwart-wit.

Oh ja, wie ooit eens die kant uit wil, ik heb een Word documentje samengesteld met bijna alle belangrijke musea of plaatsen die je kan bekijken en wat informatie daar over.
Voor wie belangstelling heeft daarvoor, PB even je mail adres dan komt het jouw kant uit.

Bedankt voor het kijken.

#1 Sword Beach, Batterie Longues sur Mer, stelling van 4 bunkers, die bijna geheel intact is met kanonnen

Afbeeldingzw_img_8124 by Zi Ro, on Flickr

#2
Afbeeldingzw_img_8135 by Zi Ro, on Flickr

#3
Afbeeldingzw_img_8148 by Zi Ro, on Flickr

#4
Afbeeldingzw_img_8116 by Zi Ro, on Flickr


#5 Omaha Beach, Pointe du Hoc, hier gingen de Amerikanen aan land, tegen de hoge kliffen op

Afbeeldingzw_img_7326 by Zi Ro, on Flickr

#6
Afbeeldingzw_img_7334 by Zi Ro, on Flickr

#7
Afbeeldingzw_img_7338 by Zi Ro, on Flickr


#8 Omoha Beach, American War Cemetery, grootste begraafplaats met meer dan 9000 graven, gelegen aan zee/strand

Afbeeldingzw_img_7372 by Zi Ro, on Flickr

#9
Afbeeldingzw_img_7355 by Zi Ro, on Flickr


#10 Utah Beach, Batterie d'Azeville, ondergronds en bovengronds bunkerstelsel

Afbeeldingzw_img_7505 by Zi Ro, on Flickr


#11 Gold Beach, Phoenix elementen en caissons, achtergebleven op het strand, doel: kunstmatige haven voor Arromanches-Les-Bains (Mulberry haven)

Afbeeldingzw_img_7529 by Zi Ro, on Flickr

#12
Afbeeldingzw_img_7568 by Zi Ro, on Flickr


#13 Sword Beach, Batterie de Merville, een Dakota
Afbeeldingzw_img_7646 by Zi Ro, on Flickr

#14
Afbeeldingzw_img_7672 by Zi Ro, on Flickr


#15 Sword Beach, Le Grand Bunker Musee, een 5 etages tellende observatiebunker in Ouistreham, met uitzicht op zee

Afbeeldingzw_img_7744 by Zi Ro, on Flickr


#16 Juno Beach, Canadian War Cemetery in Beny-sur-Mer (ongeveer 2000 graven)

Afbeeldingzw_img_8107 by Zi Ro, on Flickr
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Mijn gevoel heeft 2 kanten:
1) Mooie serie!
2) Krap gekaderd allemaal!
De laatste foto geeft trouwens een raar effect bij het naar beneden scrollen van de pagina :-)
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Hoe verder ik naar beneden scrolde hoe meer de keuze voor Z/W me tegen begon te staan... Ik vraag mij af of sommige foto's niet beter in kleur zouden zijn geweest.

Al met al best een mooie serie waarbij #16 mij het meeste aanspreekt. TFS.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ik onderschrijf de eerder gemaakte opmerkingen. Ik weet hoe het er daar in het echt uitziet, en ik herken dat niet echt in de zwart-wit-foto's. Voor mijn gevoel komt een en ander in kleur beter tot z'n recht. Maar goed, dat blijft natuurlijk persoonlijk.

Los daarvan zijn het best mooie foto's!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

@Michiel, dank je wel en het klopt wat je zegt, heb hier geen overzichtsfoto's geplaatst, maar die heb ik uiteraard wel. Krap kaderen benadrukt voor mijn gevoel wel iets meer de oorlog, het drukt je meer met de neus op de feiten.
en scrollen geeft idd een gek effect zie ik nu ook :lol:

@Addy, ook bedankt, zw/w was een bewuste keuze en kleur ertussen past natuurlijk niet.
Maar ik kan hieronder natuurlijk nog wel wat extra plaatsen, welke zou je nog in kleur willen zien dan ?

@Marco, ook bedankt voor je feedback :lol:
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Ik zou bij de vierde foto de naverscherping ongedaan maken. Dat is echt te veel van het goede.
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Het zijn allemaal bekende plaatsen voor mij en herken dus bijna alles op de foto. Het zijn stuk voor stuk plaatsen waar je de geschiedenis kan voelen, er is zo veel gebeurt daar.

Qua compositie en technisch gezien niet veel mis mee. Mooie foto's.

Ik denk dat zwart wit niet perse een verkeerde keuze is alleen spreken deze omzettingen mij ook niet zo aan. Ik vind ze te "hard" qua contrast en toning.

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

Rijk schreefCOLONQua compositie en technisch gezien niet veel mis mee. Mooie foto's.

Ik denk dat zwart wit niet perse een verkeerde keuze is alleen spreken deze omzettingen mij ook niet zo aan. Ik vind ze te "hard" qua contrast en toning.
+1
De serie geeft een mooi sfeerbeeld.

groeten,
Jan
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Gebruikers-avatar
Bollie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 15 Sep 2012 21:15

Jij bent er geweest, jij hebt de foto's gemaakt, jij hebt alles gezien!

Mooi en indrukwekkend!
Om vooruit te komen moet je soms een stap terug doen...

Flickr

Canon. What else...
Anoniem 4

Mij spreekt de serie zoals die geplaatst is wel goed aan. Veel van de gemaakte opmerkingen zijn vooral een kwestie van smaak.
Ik hou van krappe kadreringen en hier vind ik dat goed passen.
De omzetting in zwart-wit is goed gedaan, hard en contrastvol passen bij het onderwerp. Ik zou daar zelf ook voor gekozen hebben.
Ook de keus voor zwart-wit respecteer ik volledig, ook omdat het aansluit bij de meeste originele beelden die ik van die oorlog voor ogen heb.
Iedereen kent ongetwijfeld de film “De langste dag”. Origineel is die in zwart-wit, maar omdat we na de kleuren tv alles in kleur willen zien, is er later een ingekleurde versie van gemaakt.
Technisch goed gedaan, maar voor mij niet om aan te zien. Ik hou het bij de zwart-wit versie.
Daarom vind ik (in het algemeen) dat we een fotograaf nooit moeten vragen om een kleurenversie te plaatsen naast zijn zwart-wit keuze. Ik respecteer haar/zijn keuze en beoordeel die als zodanig.
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

Iedereen bedankt voor de reacties, in het bijzonder de laatste van Gerard die precies de keuze voor zw/w, het harde contrast en de krappe kadering verwoord, dat had ik niet beter gekund.
Leuk om te horen hoe deze serie werd ontvangen en hoe verschillend de meningen zijn :lol:
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
Jaap Koole
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1308
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
WoonplaatsCOLON Bleiswijk

Roland, indrukwekkende serie! M.b.t. tot kaderen ben ik het eens met Michiel. Je schrijft zelf:
Road8 schreefCOLON@Michiel, dank je wel en het klopt wat je zegt, heb hier geen overzichtsfoto's geplaatst, maar die heb ik uiteraard wel. Krap kaderen benadrukt voor mijn gevoel wel iets meer de oorlog, het drukt je meer met de neus op de feiten.....
Maar juist als je die oorlog wilt benadrukken, dan gaat het - naar mijn mening - JUIST over de objecten in hun context. Ik zou daarom graag iets meer context willen zien (zonder dat het landschapsfoto's worden).

De keuze voor Z/W vind ik zeer goed!
Groeten, Jaap
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

Jaap, ook bedankt voor je reactie en mening. Zal eens kijken of ik er nog wat extra kan plaatsen.
Lastige in die omgeving was ook dat het moeilijk is om foto's te maken zonder dat je er andere mensen op krijgt.
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Mooi in beeld gebracht Roland.

Als je bij foto 16 scrolt tijdens het kijken, geeft dat wel een grappig effect.....alsof je inzoomt. :P

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

bedankt Bart !
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

Ik ben er nooit geweest, dus wat dat betreft geen voorstelling bij, behalve nu deze foto's. Ik vind het wel interessante foto's. Soms mis ik wat ruimte, zoals bij 11 en 13.
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

Ik heb met opzet gekozen voor een vrij krappe kadering en/of het meer inzoomen op slechts een gedeelte zoals bij 11 en 13.
Doel daarvan was voor mij in elk geval om meer nadruk op de onderwerpen te leggen. Ik snap dat je ook wat 'overzichtsfoto's' mist, omdat het best lastig is om een voorstelling van de grootte te maken van zo'n Phoenix element als op foto 11.
Uiteraard heb ik ook andere foto's genomen die een wat groter geheel weergeven :lol: maar dan worden het voor mijn gevoel meer 'vakantieplaatjes' zeg maar.
Bedankt voor je reactie Sunblade !
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar