Zwangerschap shoot

Voor alle andere vormen van mensen en portretten, straatfotografie, reportages, etc.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Erik Mulder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2007 23:00
WoonplaatsCOLON Vlissingen
CONTACTCOLON

Hoi allemaal,

Mijn (pleeg) dochter is zwanger (op dit moment 4 weken) en ze heeft mij gevraagd of ik het verloop van de zwangerschap fotografisch vast wil leggen.

Nu heb ik totaal geen ervaring in het fotograferen van zwangere vrouwen (eigenlijk ook zelfs niet met portret fotografie) dus wil ik me terdege voorbereiden zodat het een nette serie kan worden.....

De shoot zal (voornamelijk) bij hun thuis plaatsvinden. (Ik schrijf bewust hun, omdat ik haar partner er ook een of 2 keer bij wil fotograferen) :wink: Dit zijn mijn vragen;

Ik wil zoveel mogelijk dezelfde objectief gebruiken, met name een vaste lens, 50mm of wel de "plastiek fantastic

Achtergrond:ik twijfel tussen een witte ( effen muur of deur of zo) en een zwarte (doek dat ik ergens aan vast maak / ophang)
Zwart omdat er dan geen schaduw ontstaat vanwege het flitsen. Ik heb de beschikking over 2 430X speedlights maar wordt het dan niet te somber?

Ik denk dat ik in eerste instantie in kleur schiet, dan kan ik het later eventueel nog omzetten in zwart-wit.

Wat is een mooie tijdsinterval ? 1e X na 8 weken en dan maandelijks ?

Waar moet ik nog meer op letten, rekening mee houden ?

Afijn, alvast bedankt voor eventuele reacties........ :)

Oh ja, ik ben trouwens Erik.... Ik ben al lid van dit forum sinds 2007 maar mijn laatste keer dat ik heb ingelogd is (bijna) een jaar geleden, 6 juli 2015..... :wink: :roll:
Materiaal: 1000D met grip, 50D met grip, 7D mark II, Sigma 18-50mm DC, Sigma 17-70mm DC Macro, Canon 50mm, Sigma 10-20mm DC-USM, Sigma 55-200mm DC,Tamron 70-300mm, Tamron 18-200mm, diverse flitsers, wat klein spul.Nu nog tijd om het te gebruiken!
Anoniem 4

Wel Erik, we hebben hier meer dan 20.000 leden en daarvan ben jij niet de enige die soms wat langer wegblijft, dus maak je daar niet druk om.

Leuk dat je haar zwangerschap wil fotograferen, ook al heb je daarin geen of weinig ervaring.
Achteraf zal ze blij zijn met alle foto’s die je hebt gemaakt. Ook de wat minder mooie.
Beter iets dan niets, maar ook geen reden om je niet goed voor te bereiden.
Best lastig ook met de beperkte middelen aan apparatuur die je hebt in vergelijking met een beroeps zwangerschapsfotograaf.
Ook op de techniek zul je je moeten inlezen. Niemand weet wat jouw uitgangspositie is, dus dat is niet makkelijk adviseren in het algemeen.
Ga vooral veel oefenen met een stand-in. Stel dan hier concrete vragen als je ergens tegen aan loopt. Fotografeer vooral in RAW, dan kun je achteraf nog heel veel aanpassen.
Mocht je een probleem hebben met de nabewerking, mag je me altijd benaderen.
Leef je ook in in het verloop van een zwangerschap en ga op zoek naar foto’s van zwangerschappen. Niet om te kopiëren, maar om ideeën op te doen.
Qua timing help ik je een beetje op weg. Een gemiddelde zwangerschap duurt 40 weken en wordt verdeeld in 3 trimesters.
Qua sessies heb je hiermee de keus tussen 3 en 40. Vrouwen rekenen in de zwangerschap alles in weken. Het hangt er maar helemaal vanaf wat de betreffende vrouw aan foto’s wil en hoeveel tijd ze wil/kan vrijmaken voor de sessies.
Misschien zijn 10 sessies van 4 weken wel mooi of 4 van 10 als er minder tijd is.
Om je een idee te geven waar je tegen aan kunt lopen, geef ik je de tip om de zwangerschapkalender te bestuderen:
https://ezwangerschapskalender.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Iedere week wordt beschreven. Ook aardig voor je (pleeg)dochter, als die hem nog niet gevonden heeft.
Jij kunt de tabs “Gratis babydozen”, “Positiekleding” en “Buikbanden” wel overslaan, maar bij de “Dikke buik foto’s” tref je heel veel mooie voorbeelden. Even een accountje Printerest aanmaken, eventueel met je Facebookaccount.
Ik hoop dat je er wat aan hebt. Veel succes.
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Lees deze post nu pas!
Mocht je vragen hebben kun je mij pb-en Erik.
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar