mijn eerste foto op dit forum

Voor alle andere vormen van mensen en portretten, straatfotografie, reportages, etc.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
trix78
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2015 11:34
WoonplaatsCOLON Haarlem

Ik heb deze eergisteren gemaakt en toen ik heb terug zag vond ik hem zelf wel erg leuk
Het leuke is dat ik met mijn zoontje aan het spelen was want hij wilde niet op de foto.
hij is gemaakt met mijn 1100D en een oude 35-135 usm lens op automatische stand

ik hoor graag wat ik nu dus had kunnen doen om deze nog beter te maken? wel grappig want ik zie dat dus nog niet ik ben benieuwd

49224
Every great accomplishment is at first impossible
Gebruikers-avatar
mikeeagle
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 3545
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 22:20
CONTACTCOLON

Hoi, mooi menneke :D Ik zou 'm de volgende keer iets ruimer kaderen, nu verliest ie wel heel veel hoofd :) Verder lijkt het flitslicht wat hard, wellicht indirect flitsen de volgende keer.

Michiel>=-
Canon 1DmkIV - Canon 70D. Canon 50mm II - Canon 17-40mm L F4. Canon 100-400mm L IS USM. Canon 70-200mm L F4 non IS.

https://www.flickr.com/photos/mikeeagle
website: http://mike-eagle.squarespace.com
Insta: https://www.instagram.com/breitlingmike/
Gebruikers-avatar
trix78
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2015 11:34
WoonplaatsCOLON Haarlem

Dank je wel ben erg trots op mijn knul! dat kaderen was ook de bedoeling maar hij wilde de camera afpakken hahaha vind je het persoonlijk erg storend? ik vond het wel wat speels hebben. Normaal gebruik ik helemaal geen flits als het niet hoeft maar dit was echt een geluks foto komt die donkere achterkant door de flits? als ik ook weer hier de flits uit zou hebben gehad zou de achtergrond even goed zo donker zijn geweest?
ik vind dat donkere achtergrond wel geinig namelijk en zo zie je mijn troep in huis ook niet hahahaah als dat geen win win is lol
Dank je wel voor reactie leuk! en helemaal niet zo eng 8)
Every great accomplishment is at first impossible
Gebruikers-avatar
trix78
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2015 11:34
WoonplaatsCOLON Haarlem

nog een vraagje want hier is de ingebouwde flitser gebruikt indirect kan dan niet dus een omnibounce erop? of is er een betere oplossing? ik vind die ingebouwde flits al erg snel te hard zet hem daarom meestal gewoon uit

alvast bedankt
Every great accomplishment is at first impossible
Nalbandian
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 68
GeregistreerdCOLON 18 Okt 2015 12:59

trix78 schreefCOLONnog een vraagje want hier is de ingebouwde flitser gebruikt indirect kan dan niet dus een omnibounce erop? of is er een betere oplossing? ik vind die ingebouwde flits al erg snel te hard zet hem daarom meestal gewoon uit

alvast bedankt
Een omnibounce gaat je in dit geval niet helpen. Kun je je ingebouwde flitser niet minder hard laten flitsen (instelling in je camera)? Anders wellicht investeren in een externe flitser :)?
maximus
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 305
GeregistreerdCOLON 06 Sep 2009 16:52
CONTACTCOLON

- je kan de ingebouwde flits wat zachter zetten, ergens in een menu is er een optie om hem bv 1 of 2 stops minder hard te laten flitsen
- je kan zelf gaan knutselen om iets te maken wat je op je flitser kan doen, zodat het licht bijvoorbeeld omhoog gekaatst wordt, of zachter wordt: http://digital-photography-school.com/d ... ographers/" onclick="window.open(this.href);return false;
of gewoon van dit forum: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=74041" onclick="window.open(this.href);return false;
It's not the quality of the pots that makes food taste good
Gebruikers-avatar
trix78
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2015 11:34
WoonplaatsCOLON Haarlem

ok tegek! ik ga eerst kijken naar mijn menu als het daar kan is het helemaal mooi
Ik heb een goeie externe flitser maar dat is voor zo gewoon binnen en tijdens het spelen achter mijn knul aan rennen huishouden doen best zwaar en onhandig als ik eerlijk ben. Dus gewoon huis tuin keuken gebruik bedoel ik. Ik ga nu meteen kijken naar het menu en als het daar niet kan ff jullie links bekijken!

ps gewoon uitnieuwsgierig en leergierigheid waarom helpt een omnibounce niet in dit geval? zon ding toch om het beter te verdelen of ben ik nu weer erg blond aan het zijn?

Dank jullie wel voor de reacties en tips
Every great accomplishment is at first impossible
Nalbandian
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 68
GeregistreerdCOLON 18 Okt 2015 12:59

trix78 schreefCOLONok tegek! ik ga eerst kijken naar mijn menu als het daar kan is het helemaal mooi
Ik heb een goeie externe flitser maar dat is voor zo gewoon binnen en tijdens het spelen achter mijn knul aan rennen huishouden doen best zwaar en onhandig als ik eerlijk ben. Dus gewoon huis tuin keuken gebruik bedoel ik. Ik ga nu meteen kijken naar het menu en als het daar niet kan ff jullie links bekijken!

ps gewoon uitnieuwsgierig en leergierigheid waarom helpt een omnibounce niet in dit geval? zon ding toch om het beter te verdelen of ben ik nu weer erg blond aan het zijn?

Dank jullie wel voor de reacties en tips
Omdat een omnibounce nog steeds hard en plat flitslicht geeft. Je bent op zoek naar licht uit een bepaalde richting waardoor je mooie highlights krijgt, en mooie schaduwen. Je kan dit bewerkstelligen door je (externe) flitser te bouncen tegen bijvoorbeeld een muur of plafond (al geeft het laatste weer diepe schaduwen in de ogen).
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Je kan het flitlicht in je camera inderaad iets "dimmen" maar dat helpt maar beperkt. Het gebruik van je interne flitser heeft gewoon voor en nadelen (lees beperkingen). Met een externe flitser haal je echt snel beteren resultaten.

De foto is inderdaad een leuk moment, de actie die er in zit met het handje naar voren is leuk. Ik zou de crop juist nog iets krapper maken. Ik ben fan van vierkante foto's en dat kan hier denk ik ook leuk zijn. De ruimte links voegt in mijn ogen niet zo veel toe.

Als laatste nog de tip om de foto wat groter te plaatsen. DIt kan je doen door de code [photoid]nummer[/photoid] te gebruiken. Dat verdient deze foto zeker :D
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Leuk ventje. Het iets harde licht zou je mss in de bewerking terug kunnen draaien, maar probeer eerst maar zoals al aangegeven je flitser wat te dimmen.

Actie is idd leuk. Armpje had er mss nog iets bij op gemogen, maar het is een leuke foto.

-Jeffry
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Anoniem 4

Waarschijnlijk ben je op zoek naar het menu, maar als je het gevonden hebt, zal blijken dat je de instellingen niet kunt wijzigen.
Je geeft namelijk aan dat je in de stand “automatisch” schiet en dan valt er weinig te corrigeren of wijzigen. Zie de tabellen op pag. 232 en 233 van de handleiding.
Tijd om de volgende stap te zetten en te kiezen voor de P van Programma. In die stand wordt ook veel automatisch voor je gedaan, maar je kunt wil instellingen corrigeren/aanpassen.
Je kunt in die stand ook bij de instellingen voor de flitser en daarin flitscorrectie kiezen.
Op pag. 102 kun je lezen hoe de flitscorrectie kan worden ingesteld. Heel makkelijk.
Druk op de Q-knop achter op je camera. Het snelmenu verschijnt in het display. Ga met de pijltjestoetsen naar het deel met het flitsericoontje en met het draaiwieltje (instelwiel) boven op de camera. Voor iets minder licht naar de – en voor iets meer licht naar de +

Overigens vond ik het harde licht hier wel meevallen, maar met een kleine correctie was het iets mooier geworden. Kruip ook niet te dicht op je onderwerp, ook daar wordt het licht harder van.
Neem meer afstand van en meer ruimte om het te fotograferen object. Je kunt beter in de nabewerking iets bijsnijden, want bij de opname afgesneden lichaamsdelen kun je er moeilijk bij tekenen.
Wel heb je al wat extra ruimte meegenomen in de kijkrichting van het kind. Veel beginners gaan daar nogal eens de mist mee in. Het brengt rust in je foto.
Voor de rest vind ik het gewoon een mooie foto van een lekker kind.
Geniet van het kind en van de fotografie. Maak vooral veel foto’s.
Ik heb er maar enkele van mijn vroege jeugd, had er graag meer gezien.
Gebruikers-avatar
trix78
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2015 11:34
WoonplaatsCOLON Haarlem

wow jongens wat een leuke reacties hahaha hoe trots je je dan kan voelen.

ten eerste dank jullie wel ben rete trots om mijn binkie! mijn grote kleine man

Ja ik liep inderdaad tegen het automatisch op en zal dan toch eens een bewerking programma installeren kijken of ik het licht iets kan verbeteren hahaha dat is helemaal nieuw terrein dus ga maar beginnen met wat bij de camera geleverd is aan software

ga dan meteen kijken wat voor effect meer croppen heeft kan het me niet voorstellen namelijk dus ben benieuwd ook omdat je zegt links voegt niet veel toe en dat vind ik zo gaaf dat dat gezien wordt zonder voorbeeld ga er straks wat vanaf halen kijken hoe dat eruit ziet uiteraard als het gelukt is plaats ik die hier

en deze is dan helemaal niet bijgesneden of bewerkt maar denk dat het tijd wordt om ermee aan de gang te gaan hahaha misschien kan ik dan wat andere fotos die ik al heb nog wat verbeteren.

die q knop ken ik van ca stand daar spel ik graag met de instellingen om te kijken wat het veranderd inerdaad maar ga absoluut stand P is proberen heb tot nu toe alleen flits aan of uit gedaan niet ertussen geprobeerd nog dus sta te springen om ermee aan de gang te gaan

ik heb hem klein gemaakt omdat ik steeds de foutmelding kreeg vanuit galerij hier dat hij te groot was hahah na de zoveelste keer heb ik hem meteen op een hele kleine gezet want werd gek van die foutmelding hahah welke nummer moet ik daartussen zetten?

ik zal jullie dan maar niet vertellen wat voor externe flitser ik heb liggen vrwijwel nieuw heb er een voor mijn verjaardag in augustus gekregen en heb hem welgeteld 2 keer erop gedaan ohhh jullie gaan me voor gek verklaren als ik zeg dat ik een speedlite 430ex heb die ik nooit gebruik 8)

ik ga ermee aan de gang straks en zal de aangepaste foto plaatsen dank jullie wel maak het nog leuker als je dit soort feedback krijgt
Every great accomplishment is at first impossible
Gebruikers-avatar
trix78
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2015 11:34
WoonplaatsCOLON Haarlem

Illuminatus schreefCOLONWel heb je al wat extra ruimte meegenomen in de kijkrichting van het kind. Veel beginners gaan daar nogal eens de mist mee in. Het brengt rust in je foto..
als ik goed begrijp wat je hiermee bedoelt dan staat dat haaks op
Rijk schreefCOLONDe ruimte links voegt in mijn ogen niet zo veel toe.
of begrijp ik het verkeerd?
zoja wat bedoel je met ruimte meegenomen in de kijkrichting?

als ik minder had geflitst had de achtergrond dan minder donker geweest?
Every great accomplishment is at first impossible
Anoniem 4

Nu wordt het misschien wat ingewikkeld, maar Rijk spreekt in dit verband over croppen in de vorm van een vierkant. Van de rechterkant wil je dan liever niet veel inleveren, maar minder zwart van links kan wel.
Ik zou hier ook wat meer croppen om die afgesneden hand weg te snijden.
In tegenstelling tot Rijk zou ik niet gaan voor vierkant. Wel als het hoofdje er helemaal op zou staan of in ieder geval behoorlijk wat meer.
Als ik rechthoekig crop en de verhoudingen aanhoud, dan lever ik ook al iets zwart van links in, maar dat kan het wel hebben. Omdat je aangeeft van/met deze foto te willen leren, plaats ik hier een voorbeeld dat laat zien hoe ik zou croppen/bijsnijden/kaderen/kadreren.

49250

Zoals je ziet blijft er ook nog wat kijkrichting (het zwarte deel) over.
De kijk-, rij-, loop-, zwem-, etc- richting wil niet meer zeggen dan in een beeld wat extra ruimte geven in die gaan-richting. Daarmee dwing je de kijker naar je foto zich te verbeelden waar een afgebeelde naar kijkt, waarheen hij gaat, zwemt, rijdt etc. Een suggestie in het beeld. Op dezelfde wijze als je met perspectief de kijker een richting geeft je foto in.
Het zijn trucs om de compositie te versterken. Vaak worden ze als compositieregels aangeduid, alsof je je als fotograaf daaraan strikt moet houden, maar niets is minder waar.
Het is wel goed om ze als fotograaf te kennen, want je kunt er vaak je voordeel mee doen.
Zeker niet nieuw want onze oude meesters wisten er ook raad mee.

Als je minder had geflitst, dan was de achtergrond nog donkerder geworden. :D
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ik zie een leuke foto van een leuk kind.

En ik wordt ondertussen blij van dit topic: de manier waarop er hier meningen, tips en trucs worden gegeven én hoe er vervolgens op teruggereageerd wordt, zijn hoe ik het heel erg graag zie. Dat last zien hoe een forum van meerwaarde is.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
trix78
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2015 11:34
WoonplaatsCOLON Haarlem

Illuminatus schreefCOLONNu wordt het misschien wat ingewikkeld
nou ik had eventjes de zenuwen toen ik dit las maar met rustig lezen en kijken naar het voorbeeld denk ik het te snappen

Juist erg fijn dat je de moeite heb genomen om een voorbeeld te maken vind dat toch wat makkelijker begrijpen dan met alleen uitleg ik ben nog niet genoeg thuis met de termen.

Maar dit is een heerlijk helder verhaal! top hier kan ik wat mee.

heb je behalve croppen nog iets met de foto gedaan? ik kan het niet echt uitleggen maar hij lijkt iets anders hahaha als ik eerlijk ben lijkt het iets mooier / gaver mijn kinds oortje ziet er ook anders uit hahahah hoe gek een moeder kan zijn he begin niet over belichting en croppen want dat zie ik niet nog maar oh wee als je kind ietsjes anders is dat valt ontzettend op hahahaha
Illuminatus schreefCOLONVaak worden ze als compositieregels aangeduid, alsof je je als fotograaf daaraan strikt moet houden, maar niets is minder waar.
nou dit is natuurlijk een pure uitnodiging om eventje te googlen straks echt super zoveel informatie
trix78 schreefCOLONAls je minder had geflitst, dan was de achtergrond nog donkerder geworden.
Wat?? echt?? hmmm interessant :wink:
MarcoEOS550D schreefCOLONIk zie een leuke foto van een leuk kind.
Dank je wel (zegt zij trots over beide)
MarcoEOS550D schreefCOLONEn ik wordt ondertussen blij van dit topic: de manier waarop er hier meningen, tips en trucs worden gegeven én hoe er vervolgens op teruggereageerd wordt, zijn hoe ik het heel erg graag zie. Dat last zien hoe een forum van meerwaarde is.
Ik zal zeggen dat dit echt geweldig is wat een schat aan kennis en informatie zeg! en dan nog mensen hebben getroffen die de tijd en moeite nemen om het haarfijn uit te leggen en he weet je we doen het even voor! geweldig! Woor ik ook heel erg blij van
Every great accomplishment is at first impossible
Anoniem 4

Zo veel heb ik niet gedaan met je foto. Ik heb het iets te harde licht plaatselijk verminderd.
Daarna met ruisreductie de huid iets geëgaliseerd en vervolgens de tint ietsje meer kleur gegeven. De uitsnede gemaakt en het formaat iets vergroot. Tot slot enige verscherping er overheen, omdat bij import op het forum de scherpte wat verminderd.
Aan het oortje heb ik echt niet geknabbeld. Ik zou niet durven.

Flitsen lijkt simpel, maar vergt een studie op zich. In de automatische stand en de programma stand, zijn je mogelijkheden beperkter. Het beste werkt flitsen in de volledig manuele stand, maar dan moet je toch al wel de nodige ervaring hebben.
Als beginner start je het beste in de P-stand, dan komt er zonder veel kennis meestal wel een goede flitsfoto uit.
Het is een kwestie van veel oefenen. Neem een pop en probeer zo veel mogelijk uit.
Op internet zijn ook veel instructiefilmpjes te zien, bijv. deze
https://www.youtube.com/watch?v=KK_DEVmWt7M" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze is van Zoom.nl … Daar staan veel van dit soort filmpjes, ook over andere fotografie onderwerpen.
Gebruikers-avatar
trix78
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2015 11:34
WoonplaatsCOLON Haarlem

Illuminatus schreefCOLONDaarna met ruisreductie de huid iets geëgaliseerd en vervolgens de tint ietsje meer kleur gegeven
Ik denk dat dit is wat mij opviel hahaha ook bij het oortje dat zeg moeders zien alles aan hun kind

Ik ga zeker de P stand eigen proberen te maken en laat denk ik even het flitsen voor wat het is heb hem nu toch voornamelijk uit staan (viel me vandaag ook weer op hij staat echt standaard uit) Maar die tip met een pop vind ik wel echt een goeie. Ga daar zeker wat mee doen.

Morgen natuurlijk heeeeel veel fotos schieten en kijken wat daar uit komt rollen
Voorlopig ben ik blij dat ik deze heb gepost vond het doodeng hahaha maar dat viel me alles mee gelukkig en heb er zelfs een hoop van geleerd!
binnenkort weer eentje posten volgens mij is dit wel een effectieve manier om het onder de knie te krijgen

iedereen hartstikke bedankt voor de reacties en tips!

mochten er nog meer op of aanmerkingen zijn hoor ik ze graag!
Every great accomplishment is at first impossible
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar