TFT schermen voor fotobewerking. Welke? Waarom?

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
CanongLas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 418
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2007 23:22

muziekkamer schreefCOLONMijn Tft is niet zo goed :lol: kan je het nu wel volgen??
Dat heb ik toch al gedaan? Lacie en Eizo. Plus die van TS en je hebt er al drie. Hoeveel wil je nog meer?
Met vriendelijke groet.
CanongLas
rsvb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 109
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2007 12:01

NEC niet vergeten.
Btime
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 41
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2006 17:13
WoonplaatsCOLON Den Haag

Ik daacht eerst dat het een vraag was, maar inderdaad heel goed geschreven en vooral duidelijk!

Voor de beste schermen moet je inderdaad kijken naar de Samsung Syncmaster-lijn en Eizo schermen.. Intergraph schijnt ook goed te zijn..
EOS 400D / ef-s 18-55 / ef 55-200 USM
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Btime schreefCOLONVoor de beste schermen moet je inderdaad kijken naar de Samsung Syncmaster-lijn en Eizo schermen.. Intergraph schijnt ook goed te zijn..
Maar eigenlijk alleen naar de "panel"-fabrikant en het type. :wink:

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
CanongLas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 418
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2007 23:22

Ben ik niet met je eens. De electronica en de afstelling doen ook veel. Zelfs de kwaliteit van de meegeleverde kabels kunnen een rol spelen.
En vergeet de service en garantievoorwaarden niet. Dat scheelt ook behoorlijk per merk/leverancier.
Met vriendelijke groet.
CanongLas
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

CanongLas schreefCOLONBen ik niet met je eens. De electronica en de afstelling doen ook veel.
Klopt natuurlijk.
Wel kan je nog zo veel "randapparatuur" om een panel heen bouwen, als het panel van mindere kwaliteit is heb je er nog niet veel aan. :wink:

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Henk1949
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 114
GeregistreerdCOLON 09 Mrt 2007 22:21
WoonplaatsCOLON Tilburg

Hallo John en anderen,

Omdat ik ook op zoek ben naar een andere monitor, bovenstaande aandachtig doorgelezen. Het is een zeer informatief artikel en ik ben er veel wijzer van geworden.
Omdat ik geen breedbeeld scherm wil ben ik gaan zoeken naar een 19" scherm van Samsung, met dezelfde specificaties als de Samsung SyncMaster 215TW.
Of ik zoek niet goed of de informatie is niet te vinden op internet.
John of anderen hebben jullie voor mij een tip naar welk type van Samsung ik dan moet kijken?

Groetjes Henk.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

CanongLas schreefCOLONZelfs de kwaliteit van de meegeleverde kabels kunnen een rol spelen.
Zo schrok ik best wel van het verschil toen ik van mijn analoge kabel afstapte en naar DVI overging. Maar ik heb nogal wat kabels achter de computers liggen (ook veel ausio-studio-kabels) dus dat wil wel interferreren. Hoe je dat laatste ook mag schrijven.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
mispel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 102
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2007 16:16
WoonplaatsCOLON Houten

Ik zit te denken aan de aanschaf van een 20'' iMAC.
Weet iemand hoe het daarmee zit? Ik vermoed dat het daar wel goed zit, maar zeker weet ik het niet.

Vast bedankt.
Laatst gewijzigd door 1 op mispel, in totaal 9 keer gewijzigd.
Groeten,
Martin de J

40D, Canon 100mm Macro,Sigma 17-70 2.8-4.5, Sigma 150-500
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Misschien is ditiets?

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
mispel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 102
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2007 16:16
WoonplaatsCOLON Houten

Bedankt voor de link.
Ik heb het stuk doorgelezen en als ik het goed lees is een 20" iMAC een prima apparaat. Wel de kleine lettertjes onder het rechter plaatje lezen :D
Groeten,
Martin de J

40D, Canon 100mm Macro,Sigma 17-70 2.8-4.5, Sigma 150-500
hoi_roy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 173
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2005 22:53
WoonplaatsCOLON Rosmalen

Persoonlijk zoek ik ook een nieuwe monitor. Is de Syncmaster 215tw zoals hiervoor beschreven nog steeds de beste wat betreft prijs/kwaliteit?
OF zijn er inmiddels andere types of merken die ik in overweging zou moeten nemen?
[size=75]TKA: BG-E2. Interese e-mail of PB.
BCP: EOS 20D, BG-E2, Tamron SP AF28-75MM F/2.8 XR Di LD
NEW: EOS 5D mk II, EF 24-105 f/4 L, Canon EF 70-300 F/4-5.6 IS USM, Canon EF 50 F/1.8[/size]
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Trouwens wel een goede link boels069...

(heb een MacBook Pro en toch ook kijkend naar iMac...)
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
hoi_roy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 173
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2005 22:53
WoonplaatsCOLON Rosmalen

MusicJohn:
De meeste fabrikanten geven in hun product-specificaties de kleur-diepte niet prijs. Als de fabrikant schrijft: 16,7 miljoen kleuren dan mag je er van uit gaan dat het (minimaal) een 8-bit scherm betreft. Echter, word er in de specificaties aangeduid: 16.2 of 16 miljoen kleuren dan mag je met zekerheid aannemen dat het een 6-bits sherm betreft. Ook kun je aan hand van de toegangstijd al redelijk nauwkeurig vaststellen of het een 6bits of 8-bits scherm betreft. Een 8 bits scherm zal nooit sneller zijn dan 8 milliseconde (response-time) terwijl een 6-bits scherm toegangstijden heeft tot wel 2 milliseconde. Een fabrikant die dus in de specificaties schrijft dat zijn scherm 16,7 miljoen kleuren heeft met een response-time van 4 milliseconde, is dus een leugenaar.
Ik zit te denken om ofwel de 215TW of de 226BW aan te schaffen. Welke kan ik het best kiezen?

Zie bewering in de quote; hoe zit dit dan met de Syncmaster 226BW?
Volgens de specificaties van Samsung is deze 16.7M, maar heeft een response tijd van 2 ms. Is dit dan incorrect?
[size=75]TKA: BG-E2. Interese e-mail of PB.
BCP: EOS 20D, BG-E2, Tamron SP AF28-75MM F/2.8 XR Di LD
NEW: EOS 5D mk II, EF 24-105 f/4 L, Canon EF 70-300 F/4-5.6 IS USM, Canon EF 50 F/1.8[/size]
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Ik dacht dat ik me aardig had ingelezen in schermen. De meeste informatie die Musicjohn in z'n tutorial heeft geschreven is van diverse bronnen via mij bij Musicjohn gekomen kan ik me herinneren. Wat ik me niet kan herinneren is dat er een relatie is tussen de reactietijd van een panel en het aantal bits. Maar het zou kunnen... dan zou ik graag de bron zien.

Toevallig las ik van de week in de nieuwste computertotaal ook een fout. Dat een MVA panel altijd 8bits is. Volgens mij worden er twee dingen door elkaar gehaald.

Je hebt aan de ene kant het type panel, dus TN, MVA, PVA etc. Het andere is de aansturing en die kan per scherm en panel verschillen. Je kunt een TN panel dus best met 8 bits aansturen of een MVA of PVA panel met 6 bits.

Het is volgens mij net zoiets als een sensor x in een camera zetten en de beelden vervolgens laten berekenen door een DigicII of een DigicIII processor. Het één is niet afhankelijk van het ander.

In antwoord op de vraag van hoi_roy: Je geeft niet aan waarvoor je het scherm in hoofdzaak wilt gebruiken, maar aangezien je op een fotoforum zit, neem ik aan dat het toch om fotobewerking gaat. Dan kun je het beste die 215TW kiezen, want die heeft een juist panel voor fotobewerking én 16,7miljoen echte kleuren.
hoi_roy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 173
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2005 22:53
WoonplaatsCOLON Rosmalen

Ytos:
In antwoord op de vraag van hoi_roy: Je geeft niet aan waarvoor je het scherm in hoofdzaak wilt gebruiken, maar aangezien je op een fotoforum zit, neem ik aan dat het toch om fotobewerking gaat. Dan kun je het beste die 215TW kiezen, want die heeft een juist panel voor fotobewerking én 16,7miljoen echte kleuren.
Hoofdzaak is inderdaad fotobewerking. (goed gedacht! :D :lol: )
Ik heb nog even verder gekeken, ik zag dat er van Samsung ook een ander scherm te koop is, waarbij wordt aangegeven dat het een Wide Color Gamut heeft:

SyncMaster 226CW-Black (22" Wide Monitor)
The Samsung SyncMaster 226CW is a 22-inch wide analog and digital TFT-LCD monitor delivering an ultra-fast response time of 2ms (GTG), DC 3000:1 contrast ratio, 0.282mm pixel pitch, 1680 x 1050 maximum resolution, scanning frequency of 30-81 kHz horizontal and 56-75 Hz vertical, and horizontal/vertical viewing angle of 160°/160°. The SyncMaster 226CW features Wide Color Gamut (CCFL 97%) Color Innovation with support of other Samsung Magic Technologies including MagicTune and MagicBright3.

Kan iemand mij vertellen of deze beter of vergelijkbaar is met de 215TW?
Wat zijn de meningen over dit scherm?

(uiteraard ivm fotobewerking...)
[size=75]TKA: BG-E2. Interese e-mail of PB.
BCP: EOS 20D, BG-E2, Tamron SP AF28-75MM F/2.8 XR Di LD
NEW: EOS 5D mk II, EF 24-105 f/4 L, Canon EF 70-300 F/4-5.6 IS USM, Canon EF 50 F/1.8[/size]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

hoi_roy schreefCOLONKan iemand mij vertellen of deze beter of vergelijkbaar is met de 215TW?
Als je met "226BW" zoekt op http://www.flatpanels.dk/panels.php dan krijg je:
Samsung 226BW (widescreen) has a 22 inch 2 ms (g2g) TN panel
En als je de TFT-tutorial en het topic over de 226BW gelezen hebt, dan weet je dat je dit scherm beter niet kunt kopen voor fotobewerking. :lol:

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
hoi_roy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 173
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2005 22:53
WoonplaatsCOLON Rosmalen

boels069 schreefCOLON
hoi_roy schreefCOLONKan iemand mij vertellen of deze beter of vergelijkbaar is met de 215TW?
Als je met "226BW" zoekt op http://www.flatpanels.dk/panels.php dan krijg je:
Samsung 226BW (widescreen) has a 22 inch 2 ms (g2g) TN panel
En als je de TFT-tutorial en het topic over de 226BW gelezen hebt, dan weet je dat je dit scherm beter niet kunt kopen voor fotobewerking. :lol:

Jan
Zoals ik aangeef in mijn post hierboven heb ik de 226CW gevonden. Volgens Samsung heeft deze een Wide Color Gamut; met een color gamut van 97%. Dit klinkt mij op zich goed in de oren, maar omdat ik er niet veel vertand van heb vraag ik me af of iemand me kan vertellen of deze kwa kleur desondanks nog minder dan de 215TW?

(zeer waarschijnlijk ga ik voor de 215TW, tenzij de 226CW...)
[size=75]TKA: BG-E2. Interese e-mail of PB.
BCP: EOS 20D, BG-E2, Tamron SP AF28-75MM F/2.8 XR Di LD
NEW: EOS 5D mk II, EF 24-105 f/4 L, Canon EF 70-300 F/4-5.6 IS USM, Canon EF 50 F/1.8[/size]
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Boels geeft het aan... ik geef het aan... in de tutorial staat het: kijk naar het type panel!

Als het TN is, is het niet geschikt. Niet omdat het niet voldoende kleuren aankan, want dat ligt aan de aansturing (6 of 8 bits), maar door de manier waarop kleuren veranderen als de kijkhoek verandert. En dan het ik het over een kijkhoek die verandert als je vanuit je zitpositie naar de randen van het scherm kijkt. Een verandering dus van slechts een enkele graad of graden. Dát is het probleem bij TN-panels.

En dat de 226CW dan een Wide Color Gamut van 97% heeft - whatever dat betekent - maakt dan niets uit. Vergeet ook niet dat elke fabrikant hele mooie verkooppraatjes heeft over hoe goed hun schermen zijn en dat ze dat omschrijven met hele mooie termen. Net zoals fabrikanten van camera's roepen dat hun compactjes wel 80x zoom hebben, maar dat ze er in hele kleine lettertjes bij zetten dat het dan wel 20x digitale zoom is (en dus maar 4 keer optische). Als je begrijpt wat ik bedoel.
Gebruikers-avatar
martinculemborg
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1164
GeregistreerdCOLON 06 Jul 2005 14:55
WoonplaatsCOLON Culemborg
CONTACTCOLON

Een kijkhoek van 160 graden is ook niet echt prettig. De schermen voor fotobewerking zitten vaak op 178.
www.donkfoto.nl portretfotografie familiefotografie profielfotografie bedrijfsfotografie productfotografie
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar