vervanging computer: advies gevraagd

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Zo, na een achttal jaren trouwe dienst is mijn computer (zie dit topic) aan vervanging toe.

Ik kan natuurlijk weer zelf gaan samenstellen en bouwen, maar eerlijk gezegd heb ik de ontwikkelingen totaal niet bijgehouden en heb ik er gewoon te weinig kijk op. Daarom neig ik ernaar dit keer een kant en klaar systeem te kopen. Mijn eisen zijn helemaal niet zo bijzonder:

- het systeem moet vooral snel en stabiel zijn en er weer een aantal jaren tegenaan kunnen;
- er moeten twee monitoren op aangesloten kunnen worden;
- Lightroom en Photoshop moeten er natuurlijk fatsoenlijk op draaien;
- AutoCAD moet er ook wel op uit de voeten kunnen;
- en verder alle gebruikelijke privé- en kantoortoepassingen.

Ik zat eerst te kijken naar de HP Pavilion TP01-0275nd, maar neig nu toch naar de HP Pavilion Gaming TG01-0960nd. Reden: de grote SSD-schijf (512GB vs 256GB) , groter koelvermogen (500W vs 310W) en vooral de betere videokaart (de 8GB NVIDIA GeForce RTX 2060 Super vs de 1GB NVIDIA GeForce GTX 1660). Een vergelijking tussen de twee systemen is hier te zien.

Mijn vraag aan jullie:
1) valt er iets op te merken op mijn bovenstaande keuze?
2) zijn er betere/ goedkopere alternatieven ten opzichte van mijn keuze?

Bedankt voor het meedenken vast!!

Groet, Marco
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Anoniem 3

Ik werk zelf al jaren met een laptop (Acer, daarvoor HP) + Iiyama scherm.
Heb een 512 SSD + 1 GB harddisk en alles draait als een tierelier.
Waarom zou je een zware gaming-machine aanschaffen als je toch niet aan spelletjes doet? (Of stiekem toch wel?)
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

hahaha nee spelletjes zijn niet aan mij besteed :D hooguit dat m'n zoontje dat gaat doen als hij de kans krijgt.

Ik kijk ook niet bewust naar een gaming-pc. Ik kijk vooral naar een goede processor, een goede grafische kaart, voldoende intern geheugen en een SSD. Dan verschijnen er ook "gaming-pc's" op je shortlist.

Maar misschien leg ik mijn eisen te hoog of op een verkeerd onderwerp en kan ik voor de helft van het geld klaar zijn; dat mag natuurlijk ook ;-)
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

hahaha nee spelletjes zijn niet aan mij besteed :D hooguit dat m'n zoontje dat gaat doen als hij de kans krijgt.

Ik kijk ook niet bewust naar een gaming-pc. Ik kijk vooral naar een goede processor, een goede grafische kaart, voldoende intern geheugen en een SSD. Dan verschijnen er ook "gaming-pc's" op je shortlist.

Maar misschien leg ik mijn eisen te hoog of op een verkeerd onderwerp en kan ik voor de helft van het geld klaar zijn; dat mag natuurlijk ook ;-)
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Anoniem 3

Je statement is 2x duidelijk...
Ik zou zeggen een SSD van minimaal 1Tb en, als het kan, een tweede erbij.
Die dingen kosten je je kop niet meer tegenwoordig.
Pas wel op.... je kunt er bij formatteren / deleten geen data meer van terughalen... dat dan weer wel.

Zie: https://www.ct.nl/achtergrond/gegevens- ... chijf-ssd/
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Ik zou zeker voor de tweede gaan. 8 Gb dedicated videogeheugen!! Ik vind HP op zich sowieso een goede keuze. Toch vaak de betere specificaties voor een redelijker prijs.
Anoniem 4

Lightroom en Photoshop zullen wel lukken, maar als je fatsoenlijk met AutoCad wil werken zou ik toch eerder denken aan de Workstations van HP, zoals de HP Z4 G4 Workstation (instapmodel).
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Dank weer. Ik snuffel nog even verder. Ik heb ook nog een paar maatwerk-aanbiedingen gekregen, die zal ik ook nog even delen straks.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
RoelofT
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 163
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2018 19:48
WoonplaatsCOLON Sassenheim
CONTACTCOLON

Zelf samenstellen?

Een Snelle i5 met een bijpassend bord, geheugen en videokaart naar keuze, SSD drive(s) etc
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ik ben er inmiddels wel bijna uit, denk ik. Ik ga 'm samenstellen bij Alternate.nl in onderstaande configuratie. Voor net € 1400,00 kan ik dan voorlopig weer vooruit. Een HP Z4G4 is me te gortig, gelukkig wordt AutoCAD sporadisch gebruikt ;)

Als jullie nog gekke dingen of quick wins zien: altijd welkom!

ASRock Z390 Pro4, socket 1151 moederbord
Intel® Core i7-9700K, 3.6 GHz (4.9 GHz Turbo Boost) socket 1151 processor
be quiet! Pure Rock Slim cpu-koeler
Corsair 32 GB DDR4-2666 Kit werkgeheugen
GIGABYTE GeForce GTX 1660 Super ITX OC 6GB grafische kaart
be quiet! PURE BASE 600 Window tower-behuizing
Sharkoon SilentStorm Cool Zero 850W voeding
ICY BOX IB-867-B kaartlezer
Samsung 970 EVO Plus, 500 GB SSD
Seagate BarraCuda, 2 TB Harde schijf
HLDS GH24NSD5 dvd-brander
ASUS PCE-AC56 wlan adapter
Microsoft Windows 10 Home 64bit software
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Ben allang geen expert meer maar, 32 gb werkgeheugen is naar mijn gevoel veel te weinig.... zou eerder voor 64 of meer gaan...
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

32 GB te weinig? Voor wat?

Heb nu 2x4GB en heb op dat punt nog niet het gevoel dat ik tekort kwam.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Anoniem 4

Met het samenstellen van computers kun je heel veel kanten op.
Net als met auto’s, je kiest een basismodel en je wordt arm van opties.
Met mijn ICT achtergrond vind ik je configuratie krap, zeker als je Autocad wilt gebruiken, ook al is het maar af en toe.
Zelf zou ik de grafische kaart wat zwaarder kiezen, omdat zowel Photoshop als AutoCad veel gebruik maken van de rekenkracht daarvan.
Je voeding is wat zwaar bemeten en ik zou eerder gekozen hebben voor een model van Be Quiet.
Mijn enige echte aanmerking betreft de card reader. Ik zou kiezen voor een extern exemplaar. Het gekozen exemplaar stamt uit 2013 en is al totaal verouderd.
Je wilt toch echt de snelheid van de laatste generatie USB, zodat je ook in de toekomst nog aardig mee kan. Bijv. deze
https://www.dataio.nl/sandisk-imagemate ... rd-reader/
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Thanks Gerard, jouw advies is -net als in mijn vorige topic van 8 jaar terug- altijd gebaseerd op kennis en dus waardevol. Welke van de vele grafische kaarten zou jouw advies zijn?

Die cardreader is een heroverweging waard, daar had ik eigenlijk nog niet heel diepzinnig naar gekeken.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Anoniem 4

Op zich is jouw grafische kaart een goede keuze binnen de beschreven configuratie.
Als je echter met AutoCad in 3D wilt werken, dan mag het wat zwaarder. Ik zou dan gaan voor het eerder door mij genoemde workstation met een daar bij passende grafische kaart.
Wil je in dit systeem iets zwaarder dan zou je kunnen gaan voor Gigabyte GeForce RTX 2060 WindForce OC 6G (Rev. 2.0). Wel weer een stuk duurder. Kijk ook of hij in jouw kast past, want hij is een stuk langer.
Nogmaals het is vooral ingegeven door jouw melding dat je er AutoCad op wilt gebruiken.
Jij kunt het beste beoordelen hoe intensief dat is.
De card reader is een ander verhaal, daar zou ik nog eens goed naar kijken.
Anoniem 3

Mijn vraag: Wat heb je nu?
Is het iets van : "ik heb nu een Porsche en wil graag een Lambo?"
Dan moet je hem ook kunnen berijden.
Anoniem 3

Voor net € 1400,00 kan ik dan voorlopig weer vooruit.
Kom op zeg. Ben je daar trots op?
Munnie, munnie?

IK ben hier weer weg.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

telescoop schreefCOLON
Voor net € 1400,00 kan ik dan voorlopig weer vooruit.
Kom op zeg. Ben je daar trots op?
Munnie, munnie?

IK ben hier weer weg.
Gabriel... wat een rare, nare, zure reactie. Nergens voor nodig en je slaat de plank volkomen mis. Ik vraag nota bene naar betere, goedkopere opties dan degene waar ik het topic mee opende.

Bij de aanschaf van een pc hangt iedere keuze af van de meerwaarde qua prestaties tegenover de (meer)prijs. De prijs is daarom in dit soort topics vrijwel altijd een van de genoemde factoren.

En dat weet je zelf ook écht wel, je loopt ook al even mee. Jammer dit.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

telescoop schreefCOLONMijn vraag: Wat heb je nu?
Is het iets van : "ik heb nu een Porsche en wil graag een Lambo?"
Dan moet je hem ook kunnen berijden.
Lees het topic nog eens door, dan weet je het antwoord.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Illuminatus schreefCOLONOp zich is jouw grafische kaart een goede keuze binnen de beschreven configuratie.
Als je echter met AutoCad in 3D wilt werken, dan mag het wat zwaarder. Ik zou dan gaan voor het eerder door mij genoemde workstation met een daar bij passende grafische kaart.
Wil je in dit systeem iets zwaarder dan zou je kunnen gaan voor Gigabyte GeForce RTX 2060 WindForce OC 6G (Rev. 2.0). Wel weer een stuk duurder. Kijk ook of hij in jouw kast past, want hij is een stuk langer.
Nogmaals het is vooral ingegeven door jouw melding dat je er AutoCad op wilt gebruiken.
Jij kunt het beste beoordelen hoe intensief dat is.
De card reader is een ander verhaal, daar zou ik nog eens goed naar kijken.
Ok, dank je wel, dit verheldert voor mij. AutoCAD wordt letterlijk één of twee keer per jaar gebruikt, voor relatief eenvoudige klussen. Zal nog eens kijken of de grafische kaart tegen acceptabele meerkosten geüpgrade kan worden. Maar ik begrijp uit jouw advies dat de configuratie op zich aardig in balans is (met inachtneming van de eerder al genoemde punten), en dat stelt me vast een beetje gerust :wink:
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar