vervanging computer: advies gevraagd

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Nou, met jouw input heb ik nog wat zitten spelen, Gerard. Ik heb de voeding, de cardreader (wil graag een interne), de WLAN-adapter, de grafische kaart en (noodgedwongen) de kast gewijzigd. De configuratie ziet er nu als volgt uit:

1 x Intel® Core i7-9700K, 3.6 GHz (4.9 GHz Turbo Boost) socket 1151 processorHN7I07

1 x ASRock Z390 Pro4, socket 1151 moederbordGNER44

1 x be quiet! Pure Rock Slim cpu-koelerHXLVBF

1 x Samsung 970 EVO Plus, 500 GB SSDIMJM4X10

1 x Seagate BarraCuda, 2 TB Harde schijfAFBS45

1 x Microsoft Windows 10 Home 64bit softwareYQBM1Z00

1 x HLDS GH24NSD5 dvd-branderCEBH1G

1 x Corsair 32 GB DDR4-2666 Kit werkgeheugenIFIG5N22

1 x GIGABYTE GeForce RTX 2060 WINDFORCE OC 6G grafische kaartJFXY0R22

1 x be quiet! PURE BASE 600 Window tower-behuizingTQXV2028

1 x DeLOCK 5.25" USB 3.0 Card Reader 5 slot + 4 port USB 3.0 Hub kaartlezerMR#VA8

1 x ASUS PCE-AC51 wlan adapterLWXA11

1 x be quiet! Pure Power 11 700W CM voedingTN7V2L06
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Anoniem 4

Een mooie configuratie waarvan je vast nog lang plezier zult hebben. De grafische kaart is een verbetering net als de voeding van Be Quiet.
Ik gebruik die voedingen al jaren in PC’s zonder problemen en ze zijn goed modulair.
Je houdt toch vast aan een interne kaartlezer, maar deze laatste is wel beter.
Met de Wlan adapter ga je echter achteruit. Heb je trouwens geen bekabeld netwerk op je werkplek?
Zo niet, dan misschien beter op de toekomst voorbereid met de Asus PCE-AX58BT, namelijk WiFi-6 (ax). Geen idee wat je afwegingen hier zijn.
Ja, en wat prijs betreft dat is heel persoonlijk. Het is wat je er over hebt. Dat geldt voor veel dingen
of het nu auto’s, computers, tv’s of audio-apparaten zijn om maar wat te noemen.
Veel succes.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Dank voor je inschatting, Gerard. Die wlan is voor noodgevallen(zodat ik m tijdens een storing op mn netwerk aan m’n WiFi-hotspot kan hangen), standaard draait’ie op bekabeld netwerk. Degene die er eerst inzat, is niet meer leverbaar. Vandaar de charge :wink: Zal nog even naar jouw suggestie kijken, maar de latbligt niet zo hoog gezien het doel.

Wel een andere vraag: heb jij ervaring met de AMD Ryzen processors? Ik ken ze niet, heb daardoor wat koudwatervrees, maar ze scoren beter dan de Intel tegenhangers in de benchmarks die ik lees.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Anoniem 4

AMD heeft met de 3000 serie wel een inhaalslag gemaakt. Intel heeft echter een veel breder assortiment en heeft innovatie bij de desktop-processors wat laten versloffen ten gunste van de mobiele processors. Ze zijn nu wel even wakker geschud, dus er zal wel reactie komen, maar niet op korte termijn.
Als je de AMD kant op wil, dan alleen de 3000 serie, niet de 2000 serie, want dan ga je er t.o.v. de i7-9700K op achteruit.
Wat de Wlan betreft, is de vraag of je dat echt nodig hebt. Bij mijn Asus moederbord zat het er bij, maar ik gebruik het vrijwel nooit, hooguit om het WiFi signaal te testen.
De netwerkkabel zal niet zo gauw storen, meestal is het de router en als die tevens accespoint is, schiet je er nog niks mee op.

Nog even een aanvulling. Zo juist gekeken naar de laatste uitzending van Hardware Info TV, altijd zeer informatief.
Dit gaat over het recente topsegment van Intel en AMD met processorprijzen waarvoor jij een hele PC hebt.
In de getoonde tabellen echter kun je ook zien hoe de wat goedkopere modellen presteren.
Zoals ik al zei staat AMD met de 3000 serie nu aan de top. Aan die enorme hoeveelheid cores en threads heb je echter alleen wat als je software daar ook gebruik van maakt.
Simpele office toepassingen zijn meestal single threaded en daarin is Intel nog steeds sterk.
Voor 3D rendering gaat de voorkeur uit naar AMD.
Maar laat je niet gek maken. Jouw keuze is nog steeds prima, maar met de AMD 3000 serie kun je ook best heel goed uit de voeten. Wel moet je dan ook op zoek naar een ander moederbord.
Nogmaals succes.

https://www.youtube.com/watch?v=lwioandq6YY

https://www.youtube.com/watch?v=hZrCHUwzd1Y

https://nl.hardware.info/artikel/9411/2 ... -een-3900x
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Dank!!
Illuminatus schreefCOLONAMD heeft met de 3000 serie wel een inhaalslag gemaakt. Intel heeft echter een veel breder assortiment en heeft innovatie bij de desktop-processors wat laten versloffen ten gunste van de mobiele processors. Ze zijn nu wel even wakker geschud, dus er zal wel reactie komen, maar niet op korte termijn. Als je de AMD kant op wil, dan alleen de 3000 serie, niet de 2000 serie, want dan ga je er t.o.v. de i7-9700K op achteruit.
Dat was mijn afdronk ook op basis van de diverse artikelen die ik erover gelezen had. Met name deze twee artikelen gaven wel een mooi beeld incl. heel veel benchmark-tests.
https://nl.hardware.info/artikel/9415/a ... e-core-i5s
https://www.pugetsystems.com/labs/artic ... ries-1529/
Illuminatus schreefCOLONWat de Wlan betreft, is de vraag of je dat echt nodig hebt. Bij mijn Asus moederbord zat het er bij, maar ik gebruik het vrijwel nooit, hooguit om het WiFi signaal te testen.
De netwerkkabel zal niet zo gauw storen, meestal is het de router en als die tevens accespoint is, schiet je er nog niks mee op.
Ik heb tegenwoordig een Ziggo-aansluiting, en die heeft juist recent meermaals gestoord. Om dan toch uit de voeten te kunnen, is een een simpele Wlan-adapter toch wel handig. Dan gebruik ik puur de wifi-hotspot van m'n Iphone (of de wifi van de buren :D) en kan ik op 4G in ieder geval de noodzakelijke dingen doen. Het is dus puur een noodgevallen-oplossing.
Illuminatus schreefCOLONMaar laat je niet gek maken. Jouw keuze is nog steeds prima, maar met de AMD 3000 serie kun je ook best heel goed uit de voeten. Wel moet je dan ook op zoek naar een ander moederbord. Nogmaals succes.
Ik ben onvoldoende overtuigd van de meerwaarde in mijn totale setup om over mijn koudwatervrees heen te stappen ;) dus ik blijf gewoon bij de Intel-variant. Dat betekent dat mijn onderstaande configuratie degene wordt die ik ga bestellen. Iets duurder dan mijn oorspronkelijke budget, maar ik denk dat ik daar een betere pc voor heb staan dan wanneer ik de kant-en-klare HP had gekozen.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ik heb -in verband met het momenteel niet leverbaar zijn van een aantal onderdelen- toch nog een paar wijzigingen aangebracht.

Ik heb het ASRock Z390 moederbord vervangen door een variant van ASUS (ook een Z390), en ik heb de Samsung 970 EVO Plus van 500GB aangepast in de Samsung 970 EVO 1GB. Die gewone Evo is iets trager dan de Plus (lezen 3400MB/s vs. 3500 Mb/s, schrijven 2300MB/s vs. 3200MB/s). Maar toen keek ik even naar mijn huidige SSD en zag dat die een lees/ schrijfsnelheid van 500 MB/s had :D Dan vind ik de extra 500GB belangrijker dan dat verschil in snelheid. Ik ga er sowieso enorm op vooruit ;)
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Nou, zaterdag stond de postbode voor de deur met twee grote dozen. Een met de geassembleerde computer, keurig ingepakt, en nog één met alle doosjes van de gemonteerde onderdelen incl. overgehouden materialen. Keurig. 

Moet zeggen dat het er prima uitziet. Mooie strakke kast, met een donker rookglazen zijkant. Ziet er erg chique uit. Heb 'm even opengemaakt natuurlijk, en ze hebben 'm keurig afgewerkt. Als ik dat vergelijk met de vorige... (zie foto's hieronder). Natuurlijk is het een heel ander type kast, maar t smoelt zo wel veel beter.

Heb de hele oude bende afgekoppeld, schoongemaakt, opgeruimd en weer aangekoppeld. En dan komt het moment dat je de pc aanzet: spannend... Maar dat ging prima, natuurlijk: alles draaide als een zonnetje. Razendsnel; een aantal zaken waar mijn vorige PC echt door het ijs ging zakken zie ik nu niet eens meer gebeuren. Tijdens het opstarten hoor ik één korte zoem, daarna is'tie gewoon superstil. Heerlijk! 

Nu weer stukje bij beetje de hele bende opnieuw aan het installeren, alles wat ik wil overzetten van de oude PC naar de nieuwe aan 't kopiëren enzo. Gaat altijd een berg tijd in zitten! Maar gelijk een goede gelegenheid om weer even na te denken over wat ik wil, en wat niet, en hoe ik het wil. Ook wel eens goed.

Zo kwam ik erachter dat Dropbox tegenwoordig maximaal 3 devices ondersteunt - en ik heb er 4... Daar kom je pas achter als je er één uitgelogd hebt - en dan kan je niet meer terug. Ik moet dus óf met minder devices gaan werken, maar dan wil ik niet, of een andere keuze maken. Denk dat ik voor Stack van TransIP ga. Maar goed, dat zoek ik nog wel uit. 

Nou, de eerste indruk is in ieder geval goed, de komende dagen heb ik nog wat te spelen :wink:

Oud: 
Afbeelding
IMG_0555 by marcoeoscanon, on Flickr

Nieuw:
Afbeelding
IMG_0556 by marcoeoscanon, on Flickr
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
mikeeagle
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 3545
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 22:20
CONTACTCOLON

veel plezier ermee!!

Michiel>=-
Canon 1DmkIV - Canon 70D. Canon 50mm II - Canon 17-40mm L F4. Canon 100-400mm L IS USM. Canon 70-200mm L F4 non IS.

https://www.flickr.com/photos/mikeeagle
website: http://mike-eagle.squarespace.com
Insta: https://www.instagram.com/breitlingmike/
Paul eos7d
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2013 20:18

Wat een verschil tussen oud en nieuw! 't Zal ook wel een supersnelle PC zijn, veel plezier ermee en bedankt om ons van de nieuwste ontwikkelingen op de hoogte te brengen, kan van pas komen als ik zelf mijn PC moet vernieuwen.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar